Betäckningar 2016

När tror ni att det är minst risk att flytta stoet? Min häst står i ett stort stall nu = inte så lämpligt för dräktiga ston. Hon ska få gå i en lösdrift med sällskap tills hon fölar men veterinären tyckte inte att jag skulle flytta innan jag hade en konstaterad dräktighet. Men om hon nu har tagit sig, när är det lämpligt att flytta? Det kanske är bäst efter dag 40? Viss stress blir det säkert innan hon har vant sig vid att det finns kor i grannhagen :nailbiting:

Jag har inte haft sto stående på station alls, vi har så nära så vi har kört ditt för koll, och seminering. Den känsliga perioden är väl mellan dygn 20-45, så flytta henne innan det, eller låt henne stå till efter dygn 45?

Jag lever lite efter "Kan man, så ska man" ... :D
Varför ska man inte få betäcka med vem man vill? Vill du ha en Totilas-unge och det är en bra match för ditt sto; kör på!
Vilken härlig inställning! Jag brukar förvisso resonera så också men det handlar ju om hemskt mycket pengar i detta fallet... Tack iaf! :)

Är det bara mina ston som är sega med brunstar? Kommer lixom inte i högbrunst. Visar inget intresse för hingst. Men är laxrosa i slemhinnorna o går och blinkar. Fölet är 30 dagar imorrn och stoet visar alltid tydliga brunstar går knappt att få förbi hingstens box normalt. Nu mest tjurig.

Vilken härlig inställning! Jag brukar förvisso resonera så också men det handlar ju om hemskt mycket pengar i detta fallet... Tack iaf! :)

Oavsett vilken hingst man väljer är det alltid mycket pengar det handlar om i avel.. I det här fallet 10-15' mer än "standard" hingst, vilket när vi pratar hästar ju inte är mer än morotspengar :angel:
Med en sådan hingst tänker jag dessutom rent spontant att man kan få igen pengarna om man av någon anledning inte kan behålla avkomman :)

Jag tycker inte heller att det är så himla dyrt med Totilas jämfört med andra av de mer beprövade hingstarna. Jag inbillar mig att om avkomman inte blir en total katastrof så borde man kunna få ut mellanskillnaden vid en försäljning. Många ryttare är ju inte insatta i hingstar och avel, men Totilas känner de flesta till och många skulle nog gärna ha en sån i sitt stall, speciellt om det blir ett sto.

Hade jag haft ett sto som passade så hade jag gärna tagit Totilas.

Jag måste ha fått hybris eller nåt. Är sugen på att lägga Totilas nån gång i framtiden på mitt dressyrsto... Är det ens moraliskt försvarbart att använda en så dyr hingst bara "för skojs skull"? :angel: Tänker att kombinationen Totilas - Don Schufro har slagit väl ut tidigare, även om D S ligger i 2:a led på min och hon inte _alls_ har samma gedigna möderne som Total Hope..

Jag är ju väldigt mkt nybörjare när det kommer till avel, men är väldigt stamintresserad. Jag vet inget om ditt sto men är du trygg i vad hon nedärver och tror på kombinationen så kör på. Men för egen del så tänker jag att Totilas har gått till erkänt bra ston hittills och således är det svårt att veta vad han själv ger. När vi valde hingst nu så tittade jag mer eller mindre enbart på vad hingsten hade gett för avkommor men då har vi också ett maiden sto som iofs har mkt egna fina meriter men i avelsboxen är hon ju ett oskrivet kort så av den anledningen ville vi ha en 'tryggare' hingst liksom. Men klart är ju att Totilas är attraktivt att ha i stamtavlan! Det blir spännande att se dess avkommor nu när avgiften är sänkt och lite mer varierande ston används!

Efter lyckad klämning så resorberades tyvärr den andra fosterblåsan också så nu är vårt sto igångsprutad och omseminerades i onsdags. Natten till fredag hade hon släppt ett ägg så nu får vi hålla tummarna! Johnsons simmare har sett superbra ut och hon blev ju dräktig med två på första försöket så vi får hoppas att det går vägen denna gången. Hon är sköljd och behandlad med antibiotika i livmodern nu pga lite vätska men det såg ganska bra ut ändå med tanke på ålder (11år) och efter att ha resorberat tvillingar.

Är det sämre chanser efter resorbation av tvillingar? (ena klämd på 17 dgr, sannolikt redan påbörjad resorbation då, sedan koll några dgr senare och då var andra också borta, igångsprutad några dagar senare)

Är hon inte dräktig på 16-dagars kollen måste jag sannolikt ha en plan B då Johnson kommer gå över på fryst pga. OS-satsning, jag har ju ingen plan B. :confused: De som vi funderade på var Apache och Vivaldi men jag har inte ens kollat upp hur man får tag i dem. :arghh:

Jag är ju väldigt mkt nybörjare när det kommer till avel, men är väldigt stamintresserad. Jag vet inget om ditt sto men är du trygg i vad hon nedärver och tror på kombinationen så kör på. Men för egen del så tänker jag att Totilas har gått till erkänt bra ston hittills och således är det svårt att veta vad han själv ger. När vi valde hingst nu så tittade jag mer eller mindre enbart på vad hingsten hade gett för avkommor men då har vi också ett maiden sto som iofs har mkt egna fina meriter men i avelsboxen är hon ju ett oskrivet kort så av den anledningen ville vi ha en 'tryggare' hingst liksom. Men klart är ju att Totilas är attraktivt att ha i stamtavlan! Det blir spännande att se dess avkommor nu när avgiften är sänkt och lite mer varierande ston används!
Jag är med på vad du menar! Det ligger rätt långt fram i tiden om jag ska betäcka med Totilas, som du skriver vill jag se vad hon nedärver även om hon är väldigt fin själv. Spontant tänker jag att det kan bli en kort och rätt burkig avkomma, men om jag kollar på t.ex Total Hope så uppvägs den trista exteriören av en fantastisk mekanik och arbetstemperament.

Jag håller med @KickiH och förundrar mig över att det fortfarande finns sto ägare som lägger tid o pengar på den hingsten.

Jag betäckte med Lexus för två år sedan, jag bor i Jämtland och fick dräktigt på skick på andra brunsten! Men mitt sto är lätt att få dräktigt. Så det finns hopp även om man bor uppöver!

Jag betäckte med Lexus för två år sedan, jag bor i Jämtland och fick dräktigt på skick på andra brunsten! Men mitt sto är lätt att få dräktigt. Så det finns hopp även om man bor uppöver!

Tittar du på Luxus CMLs dräktighetsstatistik på TAI ser du att det inte blir bättre med åren, utan tvärtom.
2012 90% 19 av 21 ston
2013 74% 26 av 35 ston
2014 59% 32 av 54 ston
2015 52% 13 av 25 ston

Hip Hop hade som jämförelse 78% dräktighet på TAI förra året. 54 av 69 ston

Jag måste ha fått hybris eller nåt. Är sugen på att lägga Totilas nån gång i framtiden på mitt dressyrsto... Är det ens moraliskt försvarbart att använda en så dyr hingst bara "för skojs skull"? :angel: Tänker att kombinationen Totilas - Don Schufro har slagit väl ut tidigare, även om D S ligger i 2:a led på min och hon inte _alls_ har samma gedigna möderne som Total Hope..
Kör!

Jag har visserligen inte koll på priserna på halvblodsavel, men priserna för betäckningen brukar ändå bara vara en liten del av totala summan av att föda upp en häst. Och oavsett nivå på ridningen - en rolig ridhäst vill man väl ha?! :D

Årets föl kostade mig runt 30'000 kr i tillverkningsavgift (medräknat resor, uppstallning hos hingst osv). Förra årets bör ha gått på ca 15'. Det som kommer i år räknar jag ändå med vara uppe i närmre 100'000 innan det är ridbart, så de där extra 15' känns ganska oväsentliga i sammanhanget. ;)

Tittar du på Luxus CMLs dräktighetsstatistik på TAI ser du att det inte blir bättre med åren, utan tvärtom.
2012 90% 19 av 21 ston
2013 74% 26 av 35 ston
2014 59% 32 av 54 ston
2015 52% 13 av 25 ston

Oj, det känns ju inte alls bra att det går åt det hållet! Intressant att se! Tack!

Kör!

Jag har visserligen inte koll på priserna på halvblodsavel, men priserna för betäckningen brukar ändå bara vara en liten del av totala summan av att föda upp en häst. Och oavsett nivå på ridningen - en rolig ridhäst vill man väl ha?! :D

Årets föl kostade mig runt 30'000 kr i tillverkningsavgift (medräknat resor, uppstallning hos hingst osv). Förra årets bör ha gått på ca 15'. Det som kommer i år räknar jag ändå med vara uppe i närmre 100'000 innan det är ridbart, så de där extra 15' känns ganska oväsentliga i sammanhanget. ;)
Ja eller hur! Jag känner väl mest att det är väldigt mycket pengar om nåt går fel och man tappar det på vägen, men det gäller väl att bunkra upp med en bra försäkring.:) Får sälja en häst för att bekosta den betäckningen men det kan jag ta om hingsten är helt rätt i övrigt.

2012 90% 19 av 21 ston
2013 74% 26 av 35 ston
2014 59% 32 av 54 ston
2015 52% 13 av 25 ston

Fasen också, det där ser ju verkligen inte roligt ut.. Jag måste bestämma mig till imorgon. Ångest!

Fasen också, det där ser ju verkligen inte roligt ut.. Jag måste bestämma mig till imorgon. Ångest!
Jag hade gett honom en brunst till, han är kalasfin och OM du får dräktigt är det ju toppen. Annars är du i början på juni när det är dags nästa gång. Eftersom du gett dig in i leken menar jag. Du har egentligen inte så mycket att förlora på det mer än tid och ev uppstallningsavgifter men det hade du antagligen fått ändå även om du bytte hingst.:) Sen kan jag också tycka att det vore synd _om_ han nu är bättre i år, att inte försöka en gång till. Det finns ston som behöver semineras om en andra gång även med andra hingstar, tänker jag.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar