Betäckningar 2016

Nu är ponnyn avlämnad på station. Hon hade ett ett fint ägg och förhoppningsvis så är baktprovet fint - det blir seminering senare i veckan eller till helgen.

Den andra var inte i brunst men hade en gulkropp, så hon åker tillbaka nästa fredag.

Men se, vilken rolig tråd.
Sist jag skrev i en sådan här var 2007.

Men i år är det dags igen, jag skall skicka iväg mitt arabsto på betäckning.
Hon går i brunst runt den 10:e varje månad så vi hade tänkt oss att köra på Juni brunsten vilket betyder att vi inte åkt iväg ännu då.
Tanken är att köra ner henne dagen innan jag reser iväg, 3 Juni så får hon vara där när hon går i brunst och sen hämtas hem efter att hon kollats på 16-18dygnet OM hon tagit sig annars blir hon kvar för ett nytt språng.

Igår såg jag dock hur hon stod och flörta hej vilt med en av valackerna, brunstade för full rulle med andra ord.
Så jag tror det blir en lika drygt nu som förra året, då brunstade hon ca 2-3ggr/månaden :o Hon hann i princip bara gå ur brunst så kom hon i en ny nästan.

Är det normalt?
Tidigare har hon hållt 1gång i månaden, precis som nu. Eller ja fram tills igår!

Vet ej om den frågan hör hemma här?
Nu går hon i blandad flock igen, på stor lösdrift.

Ja det är normalt, det betyder att det inte är en riktig brunst... Typiskt så här tidigt på året. De släpper inga ägg på de där.

Ja det är normalt, det betyder att det inte är en riktig brunst... Typiskt så här tidigt på året. De släpper inga ägg på de där.

Tack för ditt svar =D
Bra då vet jag, då är det hennes riktiga brunst omkring 10:e som vanligt då och inget jag behöver oroa mig för när hon flörtar hej vilt med denna brunst.

14-dygnskoll på fredag, tydligen tvillingvarning på min. Var likadant förra dräktigheten men då fanns där bara en sen när vi kollade. Idag ryker framskorna också, min förhoppning är att hon är dräktig på fredag och sen får hon knalla ner på hingstbetet med de andra blivande morsorna.

Vi var på dräktighetskoll idag, magkänslan har sagt att hon är dräktig och jajamen, -men med två. :crazy: De satt väldigt tätt men skicklig veterinär lyckades sära dem men den minsta fosterblåsan som var tanken att klämmas ville inte riktigt sammarbeta utan smet iväg och la sig dumt. Så det blev att lämna kvar stoet för nytt försök i morgon. Jag är glad över att hon tagit sig och jag förstår ju att det är ganska vanligt med ston som släpper två ägg men det ökar ju även riskerna för att det inte går vägen förstås. Jag känner mig supertrygg med seminstationen och deras kompetens men åhh vad omtumlande det är att vara nybörjare som 'uppfödare'. :nailbiting:

Ni som har tvillingerfarenhet kan inte ni berätta hur det gick för er?

Vi var på dräktighetskoll idag, magkänslan har sagt att hon är dräktig och jajamen, -men med två. :crazy: De satt väldigt tätt men skicklig veterinär lyckades sära dem men den minsta fosterblåsan som var tanken att klämmas ville inte riktigt sammarbeta utan smet iväg och la sig dumt. Så det blev att lämna kvar stoet för nytt försök i morgon. Jag är glad över att hon tagit sig och jag förstår ju att det är ganska vanligt med ston som släpper två ägg men det ökar ju även riskerna för att det inte går vägen förstås. Jag känner mig supertrygg med seminstationen och deras kompetens men åhh vad omtumlande det är att vara nybörjare som 'uppfödare'. :nailbiting:

Ni som har tvillingerfarenhet kan inte ni berätta hur det gick för er?

Vi har klämt tvillingar två gånger hittills, båda gångerna har det gått bra :up:

Vi åkte till station i fredags efter att ha räknat dagarna till brunst men icke, åkte tillbaka idag och nu var det på gång men inget ägg ännu. Såklart bara för att jäklas är det valborg på torsdag :banghead: så nu hoppas vi hon har ett ägg kvar på fredag så vi kan beställa skick från Gunnarlunda.

Vi har klämt tvillingar två gånger hittills, båda gångerna har det gått bra :up:

Vi åkte till station i fredags efter att ha räknat dagarna till brunst men icke, åkte tillbaka idag och nu var det på gång men inget ägg ännu. Såklart bara för att jäklas är det valborg på torsdag :banghead: så nu hoppas vi hon har ett ägg kvar på fredag så vi kan beställa skick från Gunnarlunda.

Ja jösses det är minsann inte rätt att tajma in precis rätt och alltid tycks det vara helg eller röda dagar som ställer till det. :cautious: Jag håller tummarna för fredag! :up:

Valborg var i lördags..... ;)

Min står också med tvillingvarning och kollas på fredag. Är inte speciellt orolig, tänker att det brukar gå bra. Tur att de upptäcker det tänker jag så man inte står där med tvillingfödsel som går snett sen.:)

De lyckades klämma den ena fosterblåsan igår även om de hade gått ihop igen och satt tätt så att de behövde sära dem först. Lite oroliga för att inte livmodern ser så bra ut som man kanske hoppas, kanske indikation på resorbering eller så beror det bara på att hon är äldre (11 år). Hon står kvar så att de kan kolla henne igen efter helgen. När kan man 'andas ut' och våga tro att den kvarvarande fosterblåsan har klarat sig efter klämning?

Sto nummer två är nu avlämnat på station. Hon var i brunst, baktprov är taget och kommer kollas ofta eftersom hon är snabb att släppa äggen.

Skönt att hon ska gå på fryst när det är röda dagar ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024