Betäckningar 2016

Trist @Emiro att Olivia var tom. Jag var ju väldigt nära att ta samme hingst men fegade ur på grund av fertiliteten. Hade han haft markant bättre fertilitet denna säsongen så hade jag absolut kunnat använda honom framöver.

Trist @Emiro att Olivia var tom. Jag var ju väldigt nära att ta samme hingst men fegade ur på grund av fertiliteten. Hade han haft markant bättre fertilitet denna säsongen så hade jag absolut kunnat använda honom framöver.
Ja, jättetrist..:( Nu känner jag mig lite villrådig om jag ska försöka igen eller inte.. Åååå, det är såå svååårt!! :banghead: Ska jag försöka igen eller ta Hip Hop som det var tänkt från början?

Ja, jättetrist..:( Nu känner jag mig lite villrådig om jag ska försöka igen eller inte.. Åååå, det är såå svååårt!! :banghead: Ska jag försöka igen eller ta Hip Hop som det var tänkt från början?
Har du lust att hosta ut pengarna så. Tidsmässigt är det väl ingen fara än, du har gott om tid att ge honom en chans till om det verkligen är hingsten med stort H. Jag bangade som sagt, har inte lust att stå och betala pengar för att inte få dräktigt, det är tillräckligt dyrt med avel ändå.

Ja, jättetrist..:( Nu känner jag mig lite hingstendig om jag ska försöka igen eller inte.. Åååå, det är såå svååårt!! :banghead: Ska jag försöka igen eller ta Hip Hop som det var tänkt från början?
När jag funderade på luxus så blev jag rekommenderad att köra ner stoet till hingsten, så har du möjlighet att göra det så kanske det är ett alternativ?

Har du lust att hosta ut pengarna så. Tidsmässigt är det väl ingen fara än, du har gott om tid att ge honom en chans till om det verkligen är hingsten med stort H. Jag bangade som sagt, har inte lust att stå och betala pengar för att inte få dräktigt, det är tillräckligt dyrt med avel ändå.
Jag räknade lite på det och kom fram till att dygnskostnaderna att ha henne på station om jag fortsätter försöka eller avbryta och betala språngavgiften blir ungefär detsamma. Svårt.

Om du redan har påbörjat (för det är väl första försöket?) så tycker jag du ska testa en gång till, det är ju fortfarande ganska tidigt!

Enligt Luxus villkor får du ju betala språngavgiften om du avbryter efter endast 1 brunst, men skulle hon inte ta sig på brunst 2 heller betalar du inget. Och det finns ju de som blivit dräktiga med skick också. Använder ni slingan för skicken?

Jag vill verkligen ha en Luxus-dotter, men istället för att låna stoet så har jag så gott som bestämt mig för att köpa en färdigbakad istället.

Om du redan har påbörjat (för det är väl första försöket?) så tycker jag du ska testa en gång till, det är ju fortfarande ganska tidigt!

Enligt Luxus villkor får du ju betala språngavgiften om du avbryter efter endast 1 brunst, men skulle hon inte ta sig på brunst 2 heller betalar du inget. Och det finns ju de som blivit dräktiga med skick också. Använder ni slingan för skicken?
Just för ekonomins skull tror jag inte att det spelar någon roll om jag betalar språngavgiften eller vad det kostar att ha henne uppstallad på stationen. (Jag bor rätt långt ifrån så jag kör inte fram och tillbaka mellan kollarna) De skulle kolla henne igen på fredag så jag ska väl inte måla fan på väggen än kanske.
Jag har henne på Lövsta, använder de slingan?

@Emiro Ta Zappa istället ;)

Seriöst dock, jag hade gett det en chans till så du slipper undan språngavgiften, och sedan bytt till en säkrare hingst. Efter flera fölårgångar hos oss förstår jag faktiskt inte heller riktigt att många väljer Luxus, just för fertiliteten.
Mäh, sätt inte griller i huvudet på mig med fler hingstval nu! :p
Ja, jag kanske borde försöka en gång till.. Hövva, det här är inte bra för mina nerver.O_o

Försök med luxus igen!

Jag har ågren... Vet inte om jag ska betäcka något sto i år. Jag hade tänkt betäcka alla tre men är inte alls säker längre.
Indra går så himla fint i ridningen nu så det är nästan synd att betäcka, räven ska ev lånas ut och sen vet man ju inte när avkommorna blir sålda. Kan inte stå med massvis av hästar heller.
Kanske bara ska betäcka darina...eller kanske... Bläääää jag blir galen!

Stora W blev igår avlämmnad på seminstationen och de beställer en dos från Zappa idag :D Är simmarna hälften så bra som hingstägaren påstår har vi nog god chans för ett one hit wonder. Om inte stoet surnat till under dessa två år sedan hon fick den förra.

Hur såg Zappas simmare ut?

Olivia var inte dräktig. :(
Men hon är på väg in i ny brunst så beställning kan vara aktuellt på måndag.
Ångest!!

När tror ni att det är minst risk att flytta stoet? Min häst står i ett stort stall nu = inte så lämpligt för dräktiga ston. Hon ska få gå i en lösdrift med sällskap tills hon fölar men veterinären tyckte inte att jag skulle flytta innan jag hade en konstaterad dräktighet. Men om hon nu har tagit sig, när är det lämpligt att flytta? Det kanske är bäst efter dag 40? Viss stress blir det säkert innan hon har vant sig vid att det finns kor i grannhagen :nailbiting:

Jag måste ha fått hybris eller nåt. Är sugen på att lägga Totilas nån gång i framtiden på mitt dressyrsto... Är det ens moraliskt försvarbart att använda en så dyr hingst bara "för skojs skull"? :angel: Tänker att kombinationen Totilas - Don Schufro har slagit väl ut tidigare, även om D S ligger i 2:a led på min och hon inte _alls_ har samma gedigna möderne som Total Hope..

Jag måste ha fått hybris eller nåt. Är sugen på att lägga Totilas nån gång i framtiden på mitt dressyrsto... Är det ens moraliskt försvarbart att använda en så dyr hingst bara "för skojs skull"? :angel: Tänker att kombinationen Totilas - Don Schufro har slagit väl ut tidigare, även om D S ligger i 2:a led på min och hon inte _alls_ har samma gedigna möderne som Total Hope..

Jag lever lite efter "Kan man, så ska man" ... :D
Varför ska man inte få betäcka med vem man vill? Vill du ha en Totilas-unge och det är en bra match för ditt sto; kör på!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar