Betäckningar 2016

Pratade med en seminveterinär om Luxus dräktighet, h*n påpekade att även om sperman kanske inte såg så bra ut så har han fått dräktigt iaf. Hellre få livskraftiga spermier än många halvdana.

Pratade med en seminveterinär om Luxus dräktighet, h*n påpekade att även om sperman kanske inte såg så bra ut så har han fått dräktigt iaf. Hellre få livskraftiga spermier än många halvdana.
Inte precis till dig ni fritidsryttare, är ju fler som säger i stort detsamma, jag bara lånar knapp och spinner vidare då jag har haft svårt att förstå det här... Om större delen sperma är död när skicken kommer och stona uppenbarligen inte tar sig, hur kan det gillas som livskraftigt?

Min station hade iallafall 4 ston förra året (kan ha varit ngn mer jag inte känner till) och en tog sig, och den försökte på mer än en brunst. Mitt sto fick ett skick där 20% levde, annars räknades det som att 1-10% av sperman rörde sig övht och då var det snällt räknat.
Alla stona som bytte hingst tog sig sedan med annan hingst, så känns underligt att skylla på ston eller station...

Inte precis till dig ni fritidsryttare, är ju fler som säger i stort detsamma, jag bara lånar knapp och spinner vidare då jag har haft svårt att förstå det här... Om större delen sperma är död när skicken kommer och stona uppenbarligen inte tar sig, hur kan det gillas som livskraftigt?

Min station hade iallafall 4 ston förra året (kan ha varit ngn mer jag inte känner till) och en tog sig, och den försökte på mer än en brunst. Mitt sto fick ett skick där 20% levde, annars räknades det som att 1-10% av sperman rörde sig övht och då var det snällt räknat.
Alla stona som bytte hingst tog sig sedan med annan hingst, så känns underligt att skylla på ston eller station...
Är det nån som skyllt på station eller sto?

Han har dålig dräktighet, det går inte att hymla med. Stod själv med två ston 2014 som inte tog sig trots seminering hela sommaren men har man påbörjat så kan han iaf få två försök på sig tycker jag, när det är så tidigt på säsongen.
Jag fick två fria språngavgifter pga att mina inte tagit sig. Kändes fjuttigt just då med tanke på vad det kostar att seminera hela säsongen, fraktkostnad på skick och ffa att stå med tomma ston ett år men det är alltid nåt och visar på god vilja hos hingstägaren.
Nyttjade dem ifjol och bestämde mig för att börja tidigt och ge stona två brunster var, början av säsongen funkade riktigt dåligt och jag funderade på att byta redan efter första försöket men efter ytterligare mix med kylmetoden så verkade det gå bättre så de tog sig på andra brunsten.
Det ena stoet tog sig tom två gånger då hon resorberade första dräktigheten och fick en ny chans.

Tycker att det är dumt att inte ge hingsten de två försöken som erbjuds utan språngavgift om man väl har börjat, då bidrar man själv till riktigt dålig statistik och har inte gett det hela en riktig chans.
Kan förstå byte efter en brunst om det är senare på säsongen och tight med tid men då väljer man kanske inte Luxus heller. Nu är det ju fortfarande gott om tid kvar.

Han lämnar riktigt fina föl så det kan vara värt två försök när man faktiskt inte behöver betala mer än några dagars uppstallning och fraktkostnad på skicken.

Det är lugnt, nu syftade jag kanske inte specifikt på just den här hingsten som diskuteras, förstår att det kan tolkas så dock. Vissa hingstar har dock bra dräktighet trots att simmarna är "slöa" när de kommer, när de värms får de fart och stona blir dräktiga. Sen handlar det självklart även om stoet, det krävs två för att dansa tango som man brukar säga. Men en hingst med låg andel levande spermier som dessutom har låg dräktighet kan inte anses vara speciellt fertil, nej. Ber om ursäkt om jag formulerade mig otydligt.

Angående diskussion om sega brunster, nej, mina ston kom igång som attan bara solen kom fram och det blev varmt med grönt gräs!
Har seminierat mitt Nostradamus - Chapmansto (som kastade i mars) med Sibelius. Seminering i fredags kväll och nu i kväll var ägget borta så nu är det bara att hålla tummarna...

Får jag fråga er alla hur alla era ston ligger till med sina brunstmönster?

Mitt sto började brunsta 11 mars och det höll i sig i nästan 1v, sedan kom hon i brunst den 10 april och lika där ungefär 1v.

Sedan kom hon i brunst i början av maj igen och jag blev sådär, varför? Men vet att hon förra året kom i brunst ca 2-3ggr på en månad.
Så tänkte att det bara var en sådan där "extra" brunst och tänkte att hon kommer säkert i sin brunst som vanligt i mitten av månaden, idag är det den 16:e och fortfarande ingen brunst.

Har hon bytt mönster lr? :p

Är hon inte dräktig på 16-dagars kollen måste jag sannolikt ha en plan B då Johnson kommer gå över på fryst pga. OS-satsning, jag har ju ingen plan B. :confused: De som vi funderade på var Apache och Vivaldi men jag har inte ens kollat upp hur man får tag i dem. :arghh:

Vivaldi kan du höra med Flyinge eller Lövsta om, men jag tror det är för hårt tryck på honom för att han skall vara en bra reservhingst.
Apache har det tidigare varit väldigt svårt med, jag hade inte ens påtänkt honom som reserv pga. tidigare dräktighetsresultat här - dock troligtvis på hårt spädda doser pga. efterfrågan då. Nu kan du få honom fryst via samma station i Tyskland som har snackisen Indian Rock (ex. Igor)

Nu måste jag ställa en dum fråga.. men är helt ny med detta så jag bara måste..

Betalar man per skick ?
Eller är språngavgift per dräktighet?
:O

Vivaldi kan du höra med Flyinge eller Lövsta om, men jag tror det är för hårt tryck på honom för att han skall vara en bra reservhingst.
Apache har det tidigare varit väldigt svårt med, jag hade inte ens påtänkt honom som reserv pga. tidigare dräktighetsresultat här - dock troligtvis på hårt spädda doser pga. efterfrågan då. Nu kan du få honom fryst via samma station i Tyskland som har snackisen Indian Rock (ex. Igor)

Ja uppenbarligen så är hon ju fertil iaf så vi får verkligen hoppas att hon är dräktig och att det bara är en denna gången! Men för att planera lite så har jag tittat lite närmare på Dream Boy. Vad tror ni kan det vara en vettig kandidat? Jag är fortfarande övertygad om att Johnson är att föredra och doserna har sett jättebra ut men om han hinner gå över på fryst så törs jag nog inte fortsätta utan behöver göra ett hingstbyte. Åh jag vill veta om hon har tagit sig NU!

Hur har det gått för dig @DressageNerd ?

Är det bara mina ston som är sega med brunstar? Kommer lixom inte i högbrunst. Visar inget intresse för hingst. Men är laxrosa i slemhinnorna o går och blinkar. Fölet är 30 dagar imorrn och stoet visar alltid tydliga brunstar går knappt att få förbi hingstens box normalt. Nu mest tjurig.

Min har lyckats visa EN brunst hittills, och det var ca 4 1/2 vecka sedan. Hon skyltar inte direkt med sina brunster heller :cautious: Väntar o kollar varje dag för det ska tas ett bakterieprov så fort en brunst behagar visa sig. Har inte jättebråttom iofs, men det vore skönt o få det gjort.

Älskar minen på den stackars kassörskan när man köper nästan en liter vitvinsvinäger, när hon frågar vad jag ska med så mycket vinäger till så blir svaret att hästarna ska ha det. Kände inte att hon behövde nån djupare förklaring än så. Hon såg konfunderad ut redan som det var..:grin:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2