Fast Luxus sperma såg dålig ut i motiliteten även när han hade bra dräktighet, så jag skulle inte gå efter det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ge honom en chans till, det är ju fortfarande tidigt på säsongen så du hinner byta hingst utan att det blir panikbråttom.Fasen också, det där ser ju verkligen inte roligt ut.. Jag måste bestämma mig till imorgon. Ångest!
Inte precis till dig ni fritidsryttare, är ju fler som säger i stort detsamma, jag bara lånar knapp och spinner vidare då jag har haft svårt att förstå det här... Om större delen sperma är död när skicken kommer och stona uppenbarligen inte tar sig, hur kan det gillas som livskraftigt?Pratade med en seminveterinär om Luxus dräktighet, h*n påpekade att även om sperman kanske inte såg så bra ut så har han fått dräktigt iaf. Hellre få livskraftiga spermier än många halvdana.
Är det nån som skyllt på station eller sto?Inte precis till dig ni fritidsryttare, är ju fler som säger i stort detsamma, jag bara lånar knapp och spinner vidare då jag har haft svårt att förstå det här... Om större delen sperma är död när skicken kommer och stona uppenbarligen inte tar sig, hur kan det gillas som livskraftigt?
Min station hade iallafall 4 ston förra året (kan ha varit ngn mer jag inte känner till) och en tog sig, och den försökte på mer än en brunst. Mitt sto fick ett skick där 20% levde, annars räknades det som att 1-10% av sperman rörde sig övht och då var det snällt räknat.
Alla stona som bytte hingst tog sig sedan med annan hingst, så känns underligt att skylla på ston eller station...
Det är lugnt, nu syftade jag kanske inte specifikt på just den här hingsten som diskuteras, förstår att det kan tolkas så dock. Vissa hingstar har dock bra dräktighet trots att simmarna är "slöa" när de kommer, när de värms får de fart och stona blir dräktiga. Sen handlar det självklart även om stoet, det krävs två för att dansa tango som man brukar säga. Men en hingst med låg andel levande spermier som dessutom har låg dräktighet kan inte anses vara speciellt fertil, nej. Ber om ursäkt om jag formulerade mig otydligt.Inte precis till dig ni fritidsryttare, är ju fler som säger i stort detsamma, jag bara lånar knapp och spinner vidare då jag har haft svårt att förstå det här... Om större delen sperma är död när skicken kommer och stona uppenbarligen inte tar sig, hur kan det gillas som livskraftigt?
Min station hade iallafall 4 ston förra året (kan ha varit ngn mer jag inte känner till) och en tog sig, och den försökte på mer än en brunst. Mitt sto fick ett skick där 20% levde, annars räknades det som att 1-10% av sperman rörde sig övht och då var det snällt räknat.
Alla stona som bytte hingst tog sig sedan med annan hingst, så känns underligt att skylla på ston eller station...
Är hon inte dräktig på 16-dagars kollen måste jag sannolikt ha en plan B då Johnson kommer gå över på fryst pga. OS-satsning, jag har ju ingen plan B. De som vi funderade på var Apache och Vivaldi men jag har inte ens kollat upp hur man får tag i dem.
Det vanligaste är att du betalar en språngavgift som gäller hela säsongen, sedan betalar du vad det kostar att transportera för varje skick.
Vivaldi kan du höra med Flyinge eller Lövsta om, men jag tror det är för hårt tryck på honom för att han skall vara en bra reservhingst.
Apache har det tidigare varit väldigt svårt med, jag hade inte ens påtänkt honom som reserv pga. tidigare dräktighetsresultat här - dock troligtvis på hårt spädda doser pga. efterfrågan då. Nu kan du få honom fryst via samma station i Tyskland som har snackisen Indian Rock (ex. Igor)
Är det bara mina ston som är sega med brunstar? Kommer lixom inte i högbrunst. Visar inget intresse för hingst. Men är laxrosa i slemhinnorna o går och blinkar. Fölet är 30 dagar imorrn och stoet visar alltid tydliga brunstar går knappt att få förbi hingstens box normalt. Nu mest tjurig.