Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Hoppar in i tråden...har ett Cardento sto som är dräktigt med Daquar CC. Ska föla i början på maj. Men jag undrar varför ni kollar med tester på 120 dgr? Min var konstaterat dräktig på 100 dygn o då betalade jag avgiften. Hade inte tänkt kolla henne mer på nåt sätt men blir fundersam då jag läser här...

Många har ingen avgift vid 90 dygn och kollar därför inte heller stona då och vill därför ha en koll att de fortfarande är dräktiga, östronsulfat som är det säkraste blodprovet går att göra tidigast på dygn 120 (eller 125 anser vissa) därav att det blir då.

Vi betalar för levande föl, så därför fanns det ingen anledning för oss att kolla vid 90 dygn, vi väntade till över 120 dygn för att få ett säkrare besked.

Jag kollade med blodprov eftersom mitt sto enbart kollats vid ca 25 dygn med u-ljud. Sedan dess transporterades hon från USA till Sverige och ett blodprov kändes mindre stressande för henne än ett ultraljud. Alla avgifter etc är redan betalda, men pga vad hon gått igenom ville jag veta om jag fortfarande skulle tro på en lite till våren. (Och hon är dräktig, nu hoppas jag bara på ett litet stoföl som jag kan behålla för avel).

Och även jag hoppas på stoföl :angel: Blir det en hingst blir det försäljning försöker jag intala mig själv ;)

Hoppar in i tråden...har ett Cardento sto som är dräktigt med Daquar CC. Ska föla i början på maj. Men jag undrar varför ni kollar med tester på 120 dgr? Min var konstaterat dräktig på 100 dygn o då betalade jag avgiften. Hade inte tänkt kolla henne mer på nåt sätt men blir fundersam då jag läser här...

Jag hade ingen levandeföl-avgift utan gjorde ett urintest nu för att jag skulle vara säker inför vintern med tanke på foderstaten osv. att hon fortfarande är dräktig :)

Jag kollade med blodprov eftersom mitt sto enbart kollats vid ca 25 dygn med u-ljud. Sedan dess transporterades hon från USA till Sverige och ett blodprov kändes mindre stressande för henne än ett ultraljud. Alla avgifter etc är redan betalda, men pga vad hon gått igenom ville jag veta om jag fortfarande skulle tro på en lite till våren. (Och hon är dräktig, nu hoppas jag bara på ett litet stoföl som jag kan behålla för avel).

Vad spännande, jag har kikat på ett sto i USA, så om man tar hem henne i skulle vilja betäcka bara för att "få ut mer" av transportkostnaden till Sverige känns det som.

Är det någon speciell ras eller varför USA? :D

Precis så tänker jag också! Men man får väl se lite hur man känner om det väl blir en hingst.. Mitt sto har fått fyra föl tidigare, först två hingstföl, sen två stoföl, så känns som att det lutar mot att det blir en hingst nu om hon ska följa mönstret ;)

Önskar mig också ett stoföl nästa år, fick ju en hingstunge iår som håller på att bli såld, även om man tycker om honom mycket så är det ett sto jag vill få från mamma häst som jag kan avla vidare på när hon har gått bort. :love:

Precis så tänker jag också! Men man får väl se lite hur man känner om det väl blir en hingst.. Mitt sto har fått fyra föl tidigare, först två hingstföl, sen två stoföl, så känns som att det lutar mot att det blir en hingst nu om hon ska följa mönstret ;)

Jag vill med ha ett sto, för att kunna föra generna vidare. Men hon har haft fyra föl tidigare, första hingst, andra sto, tredje hingst nu sista ett sto. Så jag tror jag vet vad jag har att vänta mig :devil:

Nån sorts KL

Min C-ponny stod i en box på ca tio kvadrat när hon stod på box, tyckte det kändes lite litet, och då varken fölade hon eller hade föl vid sidan. Så det låter helt klart litet.

Även jag vill helst ha ett sto föl ;) känns som om allt blir lite lättare då. Mitt sto har gått från lammunge till huggorm, då vi bor ute på slätten utan direkt mycket träd så behövs regntäcke på hästarna nu när det blåser och regnar på tvären, och hon gillar inte när jag är under magen och skall sätta dit magjordarna :@ har fått några fina blåmärken både här och där. Men men får väl hoppas att det är övergående :D

Jag är visst inte ensam om att önska ett stoföl :D
Själv gillar jag ston bäst, men i just detta fall är det för att jag gärna skulle vilja behålla ungen och då har jag mycket mer nytta av ett sto än en hingst.

Vad spännande, jag har kikat på ett sto i USA, så om man tar hem henne i skulle vilja betäcka bara för att "få ut mer" av transportkostnaden till Sverige känns det som.

Är det någon speciell ras eller varför USA? :D

Håller helt med om att man ända tar med ett sto på resan är det ju trevligt att få ut lite mer för pengarna, det var en anledning till att jag lät betäcka i USA. Jag har Rocky Mountain hästar, troligen de första i Sverige. Det gör det ändå mer värdefullt att få lite olika blodslinjer.

Så, nu hoppas jag på en liten fölis i slutet av mars efter detta sto:
DSC_0037.JPG

DSC_0043.JPG

..och hingsten hon är betäckt med, en av mina absouluta favoriter inom rasen:
union+blue+2crop.jpg

Tycks bara vara jag som vill ha hingstföl. ;) Men jag håller tummen för ett stoföl åt dig!

Nejdu, här hoppas det också på ett litet hingstföl! :D
Men inte blir jag besviken på ett sto heller, men jag misstänker att mitt lilla sto kan komma att ge andra små ston, så vill hellre ha en hingst så det blir lite mer volym på hästen. :rofl:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Födda -21