Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

JIPPI!!! Ett jättegrattis till dig och finaste Dezza :banana::banana:. Nu måste hon vara rädd om sin lilla unge och se till att den kommer ut hel och fin så vi (och framför allt ni) får njuta av ännu en fantastisk avkomma från henne.

Kom på att jag själv måste ringa och beställa tid för Garbo hon har ju gått långt över 90 dygn :o

Tack!!! Jag hoppas ju såklart på ett friskt fint skimmel sto:angel: Skämt åsido, bara den blir hel o frisk är jag själaglad:laugh:

Tack snälla!!!:bow:

STORT GRATTIS!!! :bump::love:

Nu har min tanta fått nytt foder, köpte ett musli-foder som är utformat spec.för avelsston/växande unghästar/föl, hon tyckte det var smaskigt, och hingstungen tyckte den var god med, men tyckte den smakade konstigt,då han stod och flemade en hel del i början,såg såå sött ut! ;)

Han åker antagligen till sitt nya hem nu i helgen eller nästa helg, vi kommer då att lasta på honom och köra iväg från mamma häst, är lite nojig för fölis i magen, kan hon stressa så mkt att hon riskerar att tappa det?:crazy:

Något spec.man ska tänka på för att underlätta för båda?. ska man "bara" ta ut honom ur hagen och lasta, och låta mamma häst gå kvar i hagen med sina kompisar,eller ska man låta henne vara inne i boxen första dygnet?.

Nu har min tanta fått nytt foder, köpte ett musli-foder som är utformat spec.för avelsston/växande unghästar/föl, hon tyckte det var smaskigt, och hingstungen tyckte den var god med, men tyckte den smakade konstigt,då han stod och flemade en hel del i början,såg såå sött ut! ;)

Han åker antagligen till sitt nya hem nu i helgen eller nästa helg, vi kommer då att lasta på honom och köra iväg från mamma häst, är lite nojig för fölis i magen, kan hon stressa så mkt att hon riskerar att tappa det?:crazy:

Något spec.man ska tänka på för att underlätta för båda?. ska man "bara" ta ut honom ur hagen och lasta, och låta mamma häst gå kvar i hagen med sina kompisar,eller ska man låta henne vara inne i boxen första dygnet?.

Är han inte avvand ????

Aldrig jag skulle köra iväg med en icke avvand unge, det måste man naturligtvis göra först i lugn och ro på hemmaplan tills man ser att det fungerar och att fölet kommer igång och äta som den skall så att man vet att de får i sig tillräckligt med näring, aldrig någonsin flytta iväg ett föl som inte är avvand.

Är han inte avvand ????

Aldrig jag skulle köra iväg med en icke avvand unge, det måste man naturligtvis göra först i lugn och ro på hemmaplan tills man ser att det fungerar och att fölet kommer igång och äta som den skall så att man vet att de får i sig tillräckligt med näring, aldrig någonsin flytta iväg ett föl som inte är avvand.

Vi håller på att avvänja honom, och han äter både hö och äter ur en egen hink samtidigt som mamma häst äter. Undrar mest hur detta påverkar fostret, om det kan släppa?...

Tack:D

Ang din fölunge: Har du börjat avvänjning? Annars sätter du han i egen box på nätterna, jämte mamman helst, och gör det redan ikväll, så han hinner att vänja sig vid att vara utan mamma och lär sig att äta bra, det tar ofta ett tag innan de äter någon mängd, och han mår bättre av att lära sig det med mamma i boxen jämte :)

När jag kör iväg med fölen till nya hemmet brukar jag låta mamman vara inne i box med kompis/ar i några timmar efter fölet åkt, sen släpper jag ut dem igen, jag har inte haft någon som har kastat pga detta.

Lycka till :)

Vi håller på att avvänja honom, och han äter både hö och äter ur en egen hink samtidigt som mamma häst äter. Undrar mest hur detta påverkar fostret, om det kan släppa?...

Jo men äter han själv när inte mamma är närvarande det är stor skillnad mot att äta med mamma intill sig det gör alla, däremot kan vissa bli väldigt vilsna när de inte längre har mamma och då är maten ofta det första som de glömmer bort. Därav att man måste se till att de kan vara utan mamma och ändå äter ordentligt innan man flyttar iväg dem. För äter de inte ordentligt går det snabbt utför i den åldern.

Jag håller med Gylle.
Att samtidigt bli avvand från mamman OCH behöva byta miljö är en onödig och dum påfrestning på ett känsligt föl.
Det kan gå bra, men det kan också utvecklas magsår, diverse olater och annat tråkigt.

Nu blev jag nyfiken och kollade lite bakåt. Handlar det om fölet som är född 20 april så skulle jag rekommendera att ni gör en ordentlig avvänjning hemma, innan fölet flyttar.
Avvänj, sen när fölet varit helt avvand några veckor kan ni börja fundera på att flytta honom.

Fölet är ju bara 5½ månad.

Senast ändrad:

Oj är han inte äldre ja då är det väl inte ens lagligt längre att avvänja honom kom väl något i nya djurskyddslagen om att de inte fick avvänjas helt före 6 mån ålder eller hur det stod.

Hur ska man tänka när man tar föl på unga hästar? Om man betäcker ett sto som 3 åring och hon får föl. Är det oschysst mot hästen att även betäcka som 4 åring?

Oj är han inte äldre ja då är det väl inte ens lagligt längre att avvänja honom kom väl något i nya djurskyddslagen om att de inte fick avvänjas helt före 6 mån ålder eller hur det stod.

Tack för svaren alla! :) han äter själv o enligt djurskyddslagen är det vid from.5 mån.som man får avvänja. Håller som sagt på att vänja av honom.

Tack för svaren alla! :) han äter själv o enligt djurskyddslagen är det vid from.5 mån.som man får avvänja. Håller som sagt på att vänja av honom.

Ska såklart höra mig lite för runt andra avelsmänniskor i min närhet ang.avvänjningen på honom också, ska säkert lösa sig :).

Uppdaterar från 90 d.kollen i slutet på oktober :laugh:

Ska såklart höra mig lite för runt andra avelsmänniskor i min närhet ang.avvänjningen på honom också, ska säkert lösa sig :).

Uppdaterar från 90 d.kollen i slutet på oktober :laugh:

Vi har låtit dem vara hemma tills de är 8 månader. Då är de 100% självständiga och 100% avvanda både natt och dag!

5-6 mån är för tidigt tycker jag.

Idag ska mitt sto ultraljudas på 90 dygnet. Är såååå nervös å förväntansfull. För jag tror nog att hon är fortsatt dräktig. I alla fall verkar hormonerna dansa balett i henne... Kl 10.15 idag vet vi...

Här är det också hormonbalett som gäller. Caprioler, springa av sig skor, tycka kossor är hästätande OCH en total oförmåga att uppskatta avståndet mellan hennes och mitt huvud :P (krossade ett par av mina glasögon). Har beställt ett weefoal, då pantertanten trillade in på 125 dygn idag!

Det positiva är att jag precis har flyttat henne till sin nya box, 19 kvm :D storebrorsan blev lite sne då hans lägenhet är på 23kvm, men har man en stor havande häst så ska det väl vara anpassat :bump:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka