Sv: Betäckningar 2012
Ibland är det skönt att ha fel Grattis!
Ibland är det skönt att ha fel Grattis!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack snälla!!!
STORT GRATTIS!!!
Nu har min tanta fått nytt foder, köpte ett musli-foder som är utformat spec.för avelsston/växande unghästar/föl, hon tyckte det var smaskigt, och hingstungen tyckte den var god med, men tyckte den smakade konstigt,då han stod och flemade en hel del i början,såg såå sött ut!
Han åker antagligen till sitt nya hem nu i helgen eller nästa helg, vi kommer då att lasta på honom och köra iväg från mamma häst, är lite nojig för fölis i magen, kan hon stressa så mkt att hon riskerar att tappa det?
Något spec.man ska tänka på för att underlätta för båda?. ska man "bara" ta ut honom ur hagen och lasta, och låta mamma häst gå kvar i hagen med sina kompisar,eller ska man låta henne vara inne i boxen första dygnet?.
Är han inte avvand ????
Aldrig jag skulle köra iväg med en icke avvand unge, det måste man naturligtvis göra först i lugn och ro på hemmaplan tills man ser att det fungerar och att fölet kommer igång och äta som den skall så att man vet att de får i sig tillräckligt med näring, aldrig någonsin flytta iväg ett föl som inte är avvand.
STORT GRATTIS!!!
Nu har min tanta fått nytt foder, köpte ett musli-foder som är utformat spec.för avelsston/växande unghästar/föl, hon tyckte det var smaskigt, och hingstungen tyckte den var god med, men tyckte den smakade konstigt,då han stod och flemade en hel del i början,såg såå sött ut!
Han åker antagligen till sitt nya hem nu i helgen eller nästa helg, vi kommer då att lasta på honom och köra iväg från mamma häst, är lite nojig för fölis i magen, kan hon stressa så mkt att hon riskerar att tappa det?
Något spec.man ska tänka på för att underlätta för båda?. ska man "bara" ta ut honom ur hagen och lasta, och låta mamma häst gå kvar i hagen med sina kompisar,eller ska man låta henne vara inne i boxen första dygnet?.
Vi håller på att avvänja honom, och han äter både hö och äter ur en egen hink samtidigt som mamma häst äter. Undrar mest hur detta påverkar fostret, om det kan släppa?...
Oj är han inte äldre ja då är det väl inte ens lagligt längre att avvänja honom kom väl något i nya djurskyddslagen om att de inte fick avvänjas helt före 6 mån ålder eller hur det stod.
Tack för svaren alla! han äter själv o enligt djurskyddslagen är det vid from.5 mån.som man får avvänja. Håller som sagt på att vänja av honom.
Ska såklart höra mig lite för runt andra avelsmänniskor i min närhet ang.avvänjningen på honom också, ska säkert lösa sig .
Uppdaterar från 90 d.kollen i slutet på oktober