Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Det hade varit smidigt, att jobba hemifrån, har dock inte ett jobb man kan ta med sig hem, tyvärr!

Tänkte dock sätta upp en kamera, om hon inte ska föla ute.. Det tyckte ägaren till stoet, har seriöst funderat på att köpa husvagn och ställa i hagen :D

Det där tycker jag är jättesvårt! "Mitt" sto står ju hos ägaren till stoet och det är lite drygt 25 mil från mig, men jag är fast bestämd om att inte lämna något åt slumpen, så planen är att vaka. MEN hur ska man göra med jobbet, ska man ta ledigt från typ dygn 320 och sen till vilken dag då? Alltid tidigare har jag ju jobbat på stuteri så då har det inte varit något problem...

Hur gör ni andra? :)

Självklart kommer jag både ha fölvarnare och kamera men jag kommer att bo där ändå ;) JAg skulle gräma mig om något gick fel...helst ska strömsholm stå jour utanför stallet oxå hihihi (nu tog jag i....)

Jag ska ta min semester från beräknat földatum och försöka lägga två veckor ledigt innan fölning på schemat....

På mitt jobb kan jag inte bara ta semester med några dagars förvarning utan den planeras nog redan i februari......

*KL*
Och så fick jag bekräftat att mitt andra sto fortfarande är dräktigt. Skönt!

Min märra fölade ju innan 320 dagar. Jag vakade dag och natt två veckor innan fölningen (Gick upp var 20 minut.), då hon
hade helt klart juver och vit "arlamjölk". Innan dess så stod hon ju med ett stort juver så då åkte jag ut en gång på natten,
i två veckor innan jag börade vaka var 20 minut.

Men du vet ju att mitt sto är som hon är. Alltid ska det vara trubbel. :p

Jag är så glad över att jag inte ska ha något föl nästa år. :o Vilket helvete det var.
Stallägaren får dock tre föl. :)

Jag vakade 2,5 nätter när Novan fölade förra gången. Den första natten insåg jag framåt 1-2 tiden att det inte skulle bli något sen några dagar senare så visade hon tydliga tecken på att fölning var på gång. Kanske var jag lite oförsiktig men jag var med när hon fölade så...
Idag kollade jag damen på någonstans mellan 50 och 55 dygn. Hon är fortfarande dräktig :laugh: Nu är det bara att vänta på fakturan på kalaset.

Haha, men det var verkligen hemskt, och när hon bestämde sig för att föla så visade hon inga tecken alls.
Jag tror att det var runt halv 9 - då stod hon helt lugnt i boxen, hade plockat in henne från hagen någon timma innan.
Kvart i 9 så hade hon klämt ur sig ungen helt och hon blev inte ens svettig.

:)

Det är spännande vad olika de olika stationerna har vad som faktiskt ingår i avgifterna. Där jag var var stations avgiften 1600 och sedan FAI-avgiten 10 000 + moms... Där ingår inga extra UL förutom det på 17 dygn... Någon standard borde sättas kan man tycka! :mad::)

Hmmm... Så som jag förstog det fick vi kolla stona i stort sett hur ofta vi ville under säsongen, om man var orolig vill säga, annars hade vi 14, 30, 90 som standads och när stationen stänger har de en "samlingsdag" med en sista koll av alla stona som varit där under säsongen, oavsett hur långt gågna. (om ägaren vill såklart), det var den vi var på på 80 dagar, hade de fortfarande haft öppet tvivlar jag inte på att jag fått komma in och ula igen senare. :D

Själv har jag världens bästa föräldrar som ska fölvaka åt mig då jag bor 45 min från stallet/alternativt 45 min från jobbet om jag bor hemma hos dem. Jag kommer betala dem pengar för att de tar hand om hästen istället för bensinpengar fram och tillbaka hela tiden. Min mamma är dessutom veterinär (om än mer inriktad på kor än hästar), så måste ju säga att jag inte kunde fått det bättre på den punkten. :D

Caisa: Låter ju himla bra å bekvämt!

Eftersom min pålla får redan i april så har inte min jobbsäsong dragit igång än och jag kan själv välja att vara ledig då. Vi har stallet i granngården och vi kommer vara flera om att fölvaka då det är familj som bor runtikring.
Dock har tidigare ägare sagt att hon aldrig fått vara med på en fölning, trots att hon inte lämnat stallet på natten. Sista gången hon fölade så hade hon suttit utanför boxen på en stol och vakat, så tänkte hon att hon skulle släcka lampan så hon gick och gjorde det och när hon kom tillbaka var fölet ute. Nu vet jag ju inte exakt hur mkt sanning det ligger i det ;), men jag drar slutsatsen att hon antagligen gör vad hon kan för att slippa få publik när hon fölar och att hennes föningar hittills gått väldigt snabbt. Så känns som att en videokamera i boxen vore ultimat så man kan bevaka hela tiden fast på avstånd. Jag har bestämt mig för att jag INTE ska missa fölningen, så tänkte att jag och mannen ska vaka i skift. Vi har uppsikt över hagen till stor del från fönsterna, fik dock några döda vinklar. Hur vanligt är det egentligen att hästar föder på dagen?

Har en liten fundering.. Mina hästar vaccineras ju varje år mot hästinfluensa, men hon som har en häst i samma hage som mitt dräktiga sto ska inte göra det i år. Kan det på något sätt påverka mitt dräktiga sto? Nu vet jag inte heller hur hästinfluensa påverkar dräktighet osv, vet ju att inget vaccin är fullgott skydd och vill ju därför ha det så säkert som möjligt för henne...

Har en liten fundering.. Mina hästar vaccineras ju varje år mot hästinfluensa, men hon som har en häst i samma hage som mitt dräktiga sto ska inte göra det i år. Kan det på något sätt påverka mitt dräktiga sto? Nu vet jag inte heller hur hästinfluensa påverkar dräktighet osv, vet ju att inget vaccin är fullgott skydd och vill ju därför ha det så säkert som möjligt för henne...

Ingen fara för ditt sto då det är vaccinerat:)

Haha, men det var verkligen hemskt, och när hon bestämde sig för att föla så visade hon inga tecken alls.
Jag tror att det var runt halv 9 - då stod hon helt lugnt i boxen, hade plockat in henne från hagen någon timma innan.
Kvart i 9 så hade hon klämt ur sig ungen helt och hon blev inte ens svettig.

Ja då förstår jag att det blir jobbigt:eek: Mardrömmen är ju att man inte ska se tecken på fölning eller missa.

Ja på tal om det här med vaccination - det är dags för mitt sto för årets hästinfluensavaccin. Fungerar det som vanligt trots dräktighet?

Tack! vad bra!
Poisonheart: Det är som vanligt, dock ska man ju helst vaccinera stoet några veckor innan fölning så att fölet får ett skydd också. Mitt sto ska vaccineras på våren så där blir det ju så automatiskt..

Känner mig dum nu :( Hade veterinären här för att ta blodprov för att kolla dräktighet och vaccinera mitt andra sto. Veterinären sa då att om du vill så kan jag känna efter en snabbis och se om jag känner något. Sa att det får han gärna göra, han försökte två gånger, men han kom inte in riktigt så han kunde känna något eftersom mitt sto inte var med på det riktigt utan hoppade undan. Jag sa då att vi kan hoppa det och det höll vet med om. Efteråt sa min svärfar att det var väldigt dumt gjort eftersom hon kanske kastar nu för att han var där inne och rotade. Så nu känner jag mig jättedum och är rädd att hon ska kasta :(( Är det stor risk att de kastar när de gått så långt för en sådan grej? HOn är på dygn 129 idag. Man brukar ju ändå kolla dem och göra ultraljud ju.. Fast det var ju såklart dumt eftersom jag ändå tog blodprov nu..

Okej =)

Måste bara säga att då är våra ston lika långt gångna :laugh: Hon blev dräktig på seminering 18 maj så om jag räknat rätt har hon gått 130 dygn idag.

Jag tror inte du behöver vara rädd att hon ska kasta :) Dom går ju in med arm även vid UL. Helst ska man ju undvika många UL/undersökningar men med tanke på att ditt sto gått så pass långt så tror jag verkligen inte du behöver vara orolig!

Mitt sto har rektalundersökts i alla sina dräktigheter och aldrig kastat. Och som sagt går ju veterinären in med armen även vid UL.
Låter som att din svärfar inte vet vad han pratar om utan skrämde upp dig i onödan.

Här håller man på att vänta in 90-dygns kollen som är nu i oktober månad, vill veta! :D

Kollade henne på 19 dygn och var då dräktig,bara en fosterblåsa, kollade inte henne på 45 dygn iom.att det ändå var för sent att inseminera om, har inte sett någon brunst,så hoppas att min magkänsla har rätt dvs.att hon fortfarande är dräktig ;)

Ni som har avvänjt fölungar från dräktiga ston, har någon kastat pga. det?. Är lite nojig,då årets hingstunge ska avvänjas om ca.2 veckor och flyttar då till sitt nya hem, så JA, har fått sålt honom :bump:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka