Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Då är hon lika långt gången som mitt sto, försöker se om det är någon skillnad på magen, men det här gräsätandet förvirrar en ;)

man tecknar en försäkring för fölis på dag 2 i dens liv.
och ja, det är en vanlig försäkring man tecknar.

De första 30 dagarna täcker mammans vet.vård ev vård för fölis.
Det tror jag är samma i alla bolag.

Nej i Agrias fosterförsäkring ingår vetrinärvård för fölungen i 30 dagar efter dennes födelse . Den går alltså inte på stoets vetrinärvård .

Mia

Japp upp till 30 dagar efter fölning om man inte tagit en enskild försäkring till fölet och därmed kanske en högre livsumma på bebban . Då övergår den till den försäkringen samt ingår då Doldafelförsäkring på bebban .

Min man pratade med Agria tidigare idag och de sa att man inte kan få ut något alls om stoet får ett döfött eller kastar om man inte ha UL:at och på det sättet konstaterat dräktigheten, alltså att man överhuvudtaget inte försäkrar för det utan bara vetirinärvård om man försäkrar utan UL.
Men om man läser på deras hemsida så fattar jag det precis som ni skrivit här att om man kan bevisa döfött/kastat föl så gäller den ändå. Har även för mig att de sa detta förra gången jag pratade med dem om det för över ett år sedan. Inte för att det spelar så stor roll i vårt läge eftersom vi inte lagt ut några summor att tala om, men konstigt att de säger olika :/

Vilka fina hästar ni har!

Caisa: Kollade ni henne med ultraljud?

Kanske också lägger in en bild på min tinker om hon nu fortfarande är dräktig. Tänkte kolla me blodprov istället för UL om försäkringsbolaget går med på det..

Japp, sista UL som semin står för, vill jag veta igen längre fram blir det på min egen bekostnad. :P

Hm, konstigt?

Jag har stoet försäkrat i Agria och la till en enskild försäkring (foster o fölförsäkring) där jag får igen pengarna jag lagt ut på semineringen om stoet kastar osv. Då krävs det ett vet.intyg för detta. Och när jag tecknade försäkringen så var jag tvungen att ULa.

Och som tidigare nämnts täcks även ev. veterinärvård för fölet under de 30 första dagarna :)

I fredags konstaterades mitt sto Julie Chexx xx dräktig med BH Zack på 90 dygn!:banana::banana::banana:

Jag kontaktade Agria dagarna innan och lade upp en föl och fosterförsäkring. De måste ha ett intyg på att hon var dräktig vid 90 om hon innan fölning kastar eller fölet är dödfött. Intyg även där.... Vad jag förstod så behövs inget intyg för själv försäkringen endast om det något skulle hända. Skönt att ha fölis försäkrad redan från första minuten....

Så nu börjar min resa som uppfödare. Mina päron föder ju upp hästar så min häst är sist av alla de andra 21 stona...... Så det blir semester för att bo i stallet i maj ;)

Hmm. skumt. Min man sa att hon på Agria sa att man inte ens behövde ta blodprov, man kunde försäkra utan att konstatera dräktigheten på något sätt, men då ingick bara veterinärvård av fölet och ingen livförsäkring. Men på hemsidan står det att man kan få ersättning för förlorat föl vid "uteblivet foster efter bevisad dräktighet" eller "dödfött föl", jag tolkar det som att man då kan få ersättning för ett dödfött föl utan att ha konstaterat dräktigheten med ultraljud eftersom de bara skriver "efter bevisad dräktighet" på uteblivet foster.
Så egentligen hade jag inte ens behövt ta blodprov nu för att försäkra, (försäkringen kostar bara 450 kr), men såklart vill jag ju veta för min egen skull om hon fortfarande är dräktig så ska beställa tid för blodprov imorgon..

Vad roligt! grattis!
Då stämmer det nog att man måste ha UL för att få igen pengar för förlorat föl!
Men blir det verkligen i maj om hon är på 90 dygn nu?

sorry, nu har jag tänkt heelt fel, klart det blir i maj. Jag har nog tänkte lite konstigt med min kuse, fick för mig att hon skulle få vid midsommar, men hon är ju på 120 dygn nu, fattar inte hur jag tänkte. Shit de blir ju i april då!

:)
Japp, sista UL som semin står för, vill jag veta igen längre fram blir det på min egen bekostnad. :P

Det är spännande vad olika de olika stationerna har vad som faktiskt ingår i avgifterna. Där jag var var stations avgiften 1600 och sedan FAI-avgiten 10 000 + moms... Där ingår inga extra UL förutom det på 17 dygn... Någon standard borde sättas kan man tycka! :mad::)

Det är spännande vad olika de olika stationerna har vad som faktiskt ingår i avgifterna. Där jag var var stations avgiften 1600 och sedan FAI-avgiten 10 000 + moms... Där ingår inga extra UL förutom det på 17 dygn... Någon standard borde sättas kan man tycka! :mad::)

I mina avgifter ingick 3 st ul:)

å nu börjar min resa som uppfödare. Mina päron föder ju upp hästar så min häst är sist av alla de andra 21 stona...... Så det blir semester för att bo i stallet i maj ;)

Det där tycker jag är jättesvårt! "Mitt" sto står ju hos ägaren till stoet och det är lite drygt 25 mil från mig, men jag är fast bestämd om att inte lämna något åt slumpen, så planen är att vaka. MEN hur ska man göra med jobbet, ska man ta ledigt från typ dygn 320 och sen till vilken dag då? Alltid tidigare har jag ju jobbat på stuteri så då har det inte varit något problem...

Hur gör ni andra? :)

Senast ändrad:

Det där tycker jag är jättesvårt! "Mitt" sto står ju hos ägaren till stoet och det är lite drygt 25 mil från mig, men jag är fast bestämd om att inte lämna något åt slumpen, så planen är att vaka. MEN hur ska man göra med jobbet, ska man ta ledigt från typ dygn 320 och sen till vilken dag då? Alltid tidigare har jag ju jobbat på stuteri så då har det inte varit något problem...

Hur gör ni andra? :)

Det undrar jag med :cool: Man vet ju inte alls hur länge man ska behöva ta ledigt...

Vi vakar med kamera och jag kan arbeta hemifrån delvis så kommer bo i närheten av stallet och vaka via datorn på nätterna.
Dagarna när det verkar närma sig och de första dagarna i fölis liv jobbar jag hemifrån.

Det är en fri marknad och man får välja vilken station man vill.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka