Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Håller med om att det verkligen är tråkigt att vissa ston har tappat sina föl :(.

Grandezza: Hoppas att din fina Dezza är dräktig på 90-dygns kollen och att det bara är hormonerna som spökar på henne nu :).

*kl*

Själv har jag en liten fundering, vi ska avvänja Bennie från sitt hingstföl nu i slutet på september, kommer då att köra iväg stoet till hennes nya stall,där hon ska ridas igång under höst+vår fram inför nästa fölning.

Är det något spec.man ska tänka på (både vad gäller sto och fölis?), hur gör man bäst för att få henne att sluta produccera mjölk?. Är det någon risk att hon skulle tappa hennes fölis i magen pga.stressen som blir?, stoet kommer vara lite över 60 dygn när vi skiljer dem åt.

Tips mottages :bow:

Jo det var lite tråkigt att hon var tom, och såklart tråkigt med din med :/
Är supernojig nu att hon ska ha ngt i magen ändå. Har ändå planerat en ganska tuff höst för henne med mycket träningar och några tävlingar. Tänk om hon då har en bebis i magen, skulle känna mig jättehemsk isf :p

Tänkte avvakta en månad eller två och se om hon fortsätter öka i vikt, då måste jag nog göra nytt ultraljud. Känns lite skumt att en häst som varit superdeffad hela sitt liv helt plötsligt blir en knubbis.

*kl*

Själv har jag en liten fundering, vi ska avvänja Bennie från sitt hingstföl nu i slutet på september, kommer då att köra iväg stoet till hennes nya stall,där hon ska ridas igång under höst+vår fram inför nästa fölning.

Är det något spec.man ska tänka på (både vad gäller sto och fölis?), hur gör man bäst för att få henne att sluta produccera mjölk?. Är det någon risk att hon skulle tappa hennes fölis i magen pga.stressen som blir?, stoet kommer vara lite över 60 dygn när vi skiljer dem åt.

Tips mottages :bow:

Det sättet som fungerar bäst för mig och som är minst stressande för både sto och föl är att börja skilja dom åt nattetid i boxar brevid varandra. Jag har gärna fölen tillsammans i en stor box om jag har flera.
Detta gör jag runt 6 mån ålder, vid installning efter betet brukar det vara för min del. Vid det laget har mammorna oftast börjat vänja av så smått själva och fölen brukar vara ganska självständiga.
Innan jag börjar har jag vant in fölet på lusern och fölpellets med mjölkprotein (tex Havens Opti-Grow och D&D Foal Creep pellets).

På kvällen får fölis dia sent och sedan släpper jag in fölis till mamma tidigt på morgonen för en slurk innan utsläpp. De går ihop i hagen dagtid.
Efter ett tag kan man strunta i kvällsslurken och efter ytterligare ett tag är fölis redo att flytta hemifrån eller byta hage (om det är hingstföl).

Mina ston och föl brukar aldrig vara stressade vid avvänjning på detta sättet och jag har aldrig varit med om att stoet har resorberat/kastat i samband med avvänjning.

I början drar jag ner kraftfodret till stoet, alt tar bort det några dagar om hon har mycket mjölkproduktion. Jag håller koll på juvret, mjölkar ur lite för att släppa på trycket OM det är väldigt spänt men inte i onödan eftersom det stimulerar mjölproduktionen. Oftast behövs inte det med succesiv avvänjning dock. Motion/mycket utevistelse är bra för juvret under avvänjningen och efter.

Soya var fortf dräktig på 90 dygn! Var så nervös att jag darrade innan vi kom in. :p Men som tur är Soya van vid fjantiga matte å tog det med ro. Den 11 maj ska en lite BH Zack avkomma förhoppningsvis titta ut!

Haha ja just det, kanske skulle sätta ut det med :P Det blev Rex Shipping, blir rent fullblod på den ev avkomman : D

Då har vi varit på samma ställe i sommar :)
På andra försöket blev det dräktigt för oss!
De försökte att övertala mig om Rex, men jag stod på mig på min plan B!

Hon är tvungen att gå skodd, äter 20 kg hö+ kraftfoder för att hålla hull.. Blir en väldigt dyr sällskapshäst tyvärr :( Jag har gott om hästar själv så behöver ingen sällskapshäst egentligen, och är inte så intresserad av att låna ut henne. Är rädd att få tillbaka en mager halt häst... Jag hoppas verkligen att hon tar sig nu.. Har funderat lite på att låta henne åka till Magini igen till våren (om han fortfarande lever och är i avel då) av någon anledning har hon blivit dräktig på första försöken med naturlig, båda avkommorna hon har är från naturlig betäckning..
Tror inte att kastningen var att det är något fel på henne, alla tarmarna var utanför på fölungen...

Håller tummarna för att hon tar sig med Zuidenwind och skjuter beslutet för vad som ska ske tills den dag man är tvungen att ta det... :(

Jag hoppas också att Magini lever till våren, skulle så vilja ha ett föl efter honom. I år hade jag bestämt mig för en fryshingst och sedan på 17-dygns koll så stod hon med ett 4 cm ägg och behövde semin direkt. Det var alltså inte läga för att frakta ner henne 40 mil till honom, så det fick bli A-Dur, men jag är mer än nöjd med det hastiga beslutet! :love:

En del ston, ofta äldre, reagarear just på det sättet med fryst.
Så var tacksam att du hade en vaken seminveterinär, som gav dig möjlighet att byta seminsätt, och därmed få större chans att få dräktigt.

Det är ett äldre sto och de avrådde mig från början, men jag som varit aktiv inom travindustrin där fryst är överhängande kände att det ändå fanns en chans.

Men bortsett från att de ringde en kvart innan seminen skulle beställas och sa att jag måste fundera ut en ny hingst (vilket jag inte hade gjort för att jag var helt övertygad om att det skulle funka) och att jag fick sätta mig och köra 50 mil enkel resa för att hämta simmarna då de inte fanns något leveranssätt på en helg till stationen, så gick allt smärtfritt. Jag fick träffa A-Dur och se fina ett och två-åringar efter honom, jättetrevliga. :love:

Trots vätska i livmodern vid semin och en skeptisk veterinär så tog hon sig, seminerades två ggr då hon inte hade släppt ägget. Busfröt!

Då har vi varit på samma ställe i sommar :)
På andra försöket blev det dräktigt för oss!
De försökte att övertala mig om Rex, men jag stod på mig på min plan B!

Hade efter mycket velande bestämt mig för en annan hingst, men blev ändring igen :o (Att man aldrig kan bestämma sig) Bad om att få kolla på Rex, dom plockade ut honom i stallgången, och jag tyckte han var bra mycket finare än på kortet dom har på honom på språngrulla. Så här blev i alla fall ingen övertalad ;) Får väl hoppas på att det blev ett bra byte, fortfarande dräktig och hoppas på föl i Maj :laugh:

Betäckte mitt most welcome xx sto med CaCa. Hon tog sig på första brunsten och har gått över 100 dagars dräktighet :)

Hade efter mycket velande bestämt mig för en annan hingst, men blev ändring igen :o (Att man aldrig kan bestämma sig) Bad om att få kolla på Rex, dom plockade ut honom i stallgången, och jag tyckte han var bra mycket finare än på kortet dom har på honom på språngrulla. Så här blev i alla fall ingen övertalad ;) Får väl hoppas på att det blev ett bra byte, fortfarande dräktig och hoppas på föl i Maj :laugh:

Vad för hingst hade du bestämt dig för innan? (Ibland har man lust att bara öppna katalogen och ta typ hingsten på höger sida, för enkelhetens skull)

Jag såg han brösta upp sig på gårdsplanen när han skulle betäcka ett sto och han var minsann ståtlig :) Grattis till dräktigheten!

Tack :) Jag velade bland en massa hingstar, bla Lambourghini, Donnerfly och Ronaldhino H. Men som sagt hoppas att detta blir bra :laugh: Grattis till er alla andra som har dräktigt, och tråkigt för er som inte har fått :(

Det blir bra, jag inbillar mig att (naturveteare som man är) att det mesta beror på uppväxtmiljö och uppfostran och att de andra 50% från hingsten är mindre betydande, att det viktiga är rätt matchning av en lovande unghäst!

Lycka till allihopa;)

Hur har det gått för er som provat Weefoal? :)
Min dam har nu passerat 120 dygn så ska beställa ett test snart!

Jag köpte ett Weefoal 38 och kollade på dygn 47 och visade dräktig :) Skall köpa ett till straxt efter120 dygn, och hoppas på forsatt dräktig.

Det verkar inte som Magini har varit i avel iår? :( Hittar honom inte på språngrulla..

Wayana var iaf dräktig på 28 dygn, ska tillbaka och titta på henne igen i början av oktober :) Zuidenwind verkar ha väldigt bra kvalité, hon tog sig förra året på ett försök på fölbrunsten och nu iår trots att vi var sent ute.

*KL*
Hoppas att det är ok att jag hoppar in såhär :) Har ett sto som förhoppningsvis är dräktigt på 122 dygn. Håller på att läsa runt lite om blodprov/urinprov för att konstatera dräktighet. Läste lite om weefoal och hittade information om att man inte ska testa efter 120 dygn. Stämmer det och varför isåfall?

Jag gissar på att et har något med hormoner att göra - de ändras ju fram och tillbaka under dräktigheten.

Mitt sto konstaterades dräktig idag på 50 dygn ungefär. Jag har misstänkt att hon var dräktig, men passade på att kolla henen i samband med ett annat veterinärbesök till annan häst. Och så tog veterinären blodprov, så snart hoppas jag få reda på om hon fortfarande är dräktig; senast kollades hon på så där 25 dygn i maj, nu bör hon vara på drygt 140. Men sedan det ultraljudet gjordes har hon flyttat hit från Usa.

Jo så är det antagligen, men man tycker ju ändå att hormonet som testet reagerar på borde finnas under hela dräktigheten. Kan kanske vara så annars att om hästen kastar efter 120 dygn så finns ändå hormonerna kvar och testet visar positivt trots att det inte längre finns någon dräktighet, och att testet därför är otillförlitligt efter 120 dygn..

Mitt sto är förhoppningsvis på dygn 120 och jag tänkte göra blodprov för att se om hon fortfarande är dräktig. Funderar dock på hur tillförlitligt det är, alltså om hon kastat, hur länge blodprovet ändå visar positivt?

Håller tummarna för ditt sto :))

*kl*

Idag är Ariel konstaterad dräktig på minst 40 dygn. :banana:

dsc_1466_5027f8bd9606ee1a2200000e.jpg

Nu är fostret "Rikardo" försäkrad och Ariel kommer hem nästa vecka. :love: Efter 77 dagar borta så är hon rejält saknad...

Vilken vacker bild :love:, grattis till dräktigheten!

Håller alla tummar och tår för er andra att det inte är några fler kastade/resorberade föl, otroligt tråkigt att det verkar ha varit ett antal redan :(.

*kl*
Frida och Fackellilja var vid senaste kontroll ännu dräktiga, fotade dom idag i det soliga vädret
Frida <3 (36) e.Tip Top - Maraton - Galant
534399_10151022161535951_375287056_n.jpg

Fackellilja (36) e.Topaasch - Don Primero - Tip Top
387472_10151022162025951_2058301876_n.jpg

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka