Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Nu har jag beställt ett Weefoal 120 till mitt sto. Hoppas det trillar i lådan nästa vecka:)

Funderar på vilket test man bör göra, mitt sto torde vara dag 120 nu på söndag. Weefoal, har ni någon erfarenhet av det? Sensitivitet/specificitet, alltså hur man kan lita på testet?
Hur tas det?

Då är vi rätt nära inför nästa år ändå!
Hämtade hem min märr idag som nu är på 43 dygn

Letar nu efter lösdrift med ljus o lykta till henne då hon annars har blivit lite gallig i fram när hon fått stå inne mkt (då jag blir av med mina gratis stallplats då föräldrarna flyttar in till stan).

Det är ett urintest, så du får passa på stoet i boxen och springa fram emd en balja när hon kissar;)

Låter det mycket om era bäbismagar? Börjar tro att jag insiminerat ett akvarium *blubbblubbbbluuuuppp* :D jag hör det utan att behöva lägga örat intill, hon har alltid haft mycket tarmljud men inte såhär mycket! Hon är på dygn 97 idag :bump:

Låter det mycket om era bäbismagar? Börjar tro att jag insiminerat ett akvarium *blubbblubbbbluuuuppp* :D jag hör det utan att behöva lägga örat intill, hon har alltid haft mycket tarmljud men inte såhär mycket! Hon är på dygn 97 idag :bump:

Haha har jag inte tänkt på alls:) Men så har jag ej stoet hemma och hon går fortfarande på bete.

Ja och magen har ändrat form. Det har liksom blivit en kant vid virveln och ned mot flanken. Och det rör sig där även om det troligen är hon själv.
Men det har inte funnits innan.

Ohc hon är såååå nöjd med dräktigheten, knappt tittig alls och helt dimmigt, coolt lycklig. :love:

Ja och magen har ändrat form. Det har liksom blivit en kant vid virveln och ned mot flanken. Och det rör sig där även om det troligen är hon själv.
Men det har inte funnits innan.

Ohc hon är såååå nöjd med dräktigheten, knappt tittig alls och helt dimmigt, coolt lycklig. :love:

Ja magen har ändrat form på "mitt" sto oxå! Spännande att det sker redn. Hon är iof över 120 dygn.

Haha, här bubblar det på i mitt stos mage redan nu, har inte ens gått 45 dygn än, men hon är också lite loost i blicken ( var hon förra året också i början på dräktigheten),men hon har kanske större mage nu iom fölat iår + bete :cool:.

16m7bp.jpg

en liten bild på tanten i fråga,togs igår -kunde inte låta bli att lägga upp den :angel:

*kl*

Idag är Ariel konstaterad dräktig på minst 40 dygn. :banana:

dsc_1466_5027f8bd9606ee1a2200000e.jpg

Nu är fostret "Rikardo" försäkrad och Ariel kommer hem nästa vecka. :love: Efter 77 dagar borta så är hon rejält saknad...

Jadu det var inte mkt energi i damen alls igår när vi traskade runt i skogen. men hon verkar verkligen nöjd och lycklig:love:

Grattis till alla som har dräktigt härinne!

:(
Inte nog med att Frida går till Floricello och Fackellilja till Dalwhinnie -
Nu har jag även lyckats övertala mamma till att betäcka vårat ELIT-premierade New forest-sto (Rolökke Swallow ELIT - Merrie Master ELIT) med Vermont RP 133 :love:. Årets Verdi-föl blev långt bättre än förväntat
Var i helgen uppe i Stockholm o tränade min f.d. Vermont-avkomma hos sin ryttarinna, och efter att ha sett hur hon har utvecklats så kändes det än en gång att man så hemskt gärna skulle vilja ha en till V!
Nu blir det bara till att hålla tummarna för att hon tar sig, är ändå 19 år och han finns bara på fryst.

Jag provade också med fryst på mitt 19-åriga sto, som har haft fyra föl tidigare utan några problem att ta sig. Men när hon skulle kollas ringde de från veterinären och sa att "det inte såg bra ut", utan att det stod vätska i livmodern och att om jag ville ha henne dräktig skulle jag byta till en hingst som fanns på färskt.

Det kändes lite tråkigt eftersom att man ändå betalar en rejäl slant extra för att de ska hantera fryst och jag har aldrig varit med om något liknande tidigare och att de inte var villiga att försöka en brunst till då de tyckte att det var bortkastat.

haha nä man måste väcka henne ur dvalan, "kolla stubbåker!" då minsann spritter det i den gamla tantens ben :D

Men hela hon är annorlunda, inte stressad i transporten och pälsen är inte bara fjun (!) utan luddig men jättemjuk och glansig. Nu vill jag ha massor av bebisar efter henne :p

Hihi härligt :D

Min dam har gått 111 dygn idag :) Hon går och tjockar sig på betet :eek: Hon har lagt på sig några kilo för mycket under sommaren... Och nej, jag tror inte jag kan skylla på ett växande föl :angel:

En del ston, ofta äldre, reagarear just på det sättet med fryst.
Så var tacksam att du hade en vaken seminveterinär, som gav dig möjlighet att byta seminsätt, och därmed få större chans att få dräktigt.

Kl

Halvt ot kanske men är det vanligt att ston har ''dräktighetssymptom'' trots att de blivit konstaterade tomma?

Mitt sto u-ljudades på dygn 24, var då tom. Men sen dess har hon gått upp märkbart i vikt (är ett väldigt svårfött fullblod), är helt galen i mat och vill bara äta hela tiden. Stjäl maten från sin hagkompis med. Har ägt henne i snart tre år och hon har aldrig varit såhär, jag har nästan fått tvinga i henne mat då hon tidigare varit helt ointresserad av mat och på dessa tre år har hon knappt gått upp något alls. Nu senaste 2 veckorna har hon blivit betydligt tjockare, trots att hon äter samma mat som hon alltid gjort mer eller mindre.

Är det inget att bry sig om eller ska jag u-ljuda henne igen? Veterinären som gjorde det är en av de duktigaste häromkring så jag har svårt att tro att hon skulle missat det, så är kanske bara inbillning?

Håller tummarna för dräktighet trots allt!

Här var det tyvärr tomt också.

Känns så surt så surt i år.

Mitt äldre sto (-94) efter Athlet Z - Lord betäcktes tidigt på säsongen med Balougraph. Första kollen (12 dar) sa de hon var tom, när vi åkte tillbaka ett par dagar senare för att kolla vart i brunsten hon låg konstaterade vet att hon visst inte var tom. Snabbt och smärtfritt tänkte jag, men icke... Hon hade resorberat när vi kollade på dag 30, nästa ägg gick hon och höll på i nästan 14 dar över tiden och det blev många utskick där. När hon väl släppte det och seminerades så tog hon sig inte, tredje försöket var hon konstaterad dräktig på 14 samt 30 dar, hon har nu gått lite över 60 dar men börjar bete sig konstigt. Misstänker att hon har kastat, är stressad och JÄTTEHUNGRIG, samma beteende hon visade upp när hon resorberade första gången. Nästa koll bör vara om nån vecka, så får avvakta tills dess för säkert besked, men det blir nog inget föl för oss nästa sommar heller. Suck, krångelmärr!

Hon har haft föl tidigare även om det var många år sen, hon har blivit sköljd mellan semineringarna då hon haft vätska i livmodern 2 gånger. Det blev verkligen inte så snabbt och smärtfritt som det verkade från början! :P

kl
Tråkigt att många verkar ha tappat sina föl :(

Grandezza brunstar fortfarande mot sin dotter:cry: Hon ställer dock inte upp sig för henne utan nöjer sig med att nosa o humma/brumma som om hon nosar på en hingst och är superbrunstig:crazy: Vet inte vad jag ska tro:cry: Är 25d kvar till 90d kollen...

Nu blev jag ännu mer konfunderad, Dezza har flytningar, rätt mkt, gult, har droppat på båda bakbenen... Betyder det något?

Och det andra dräktiga stoet som står hos mig, ska idag vara på 136d, kollad senast på 90d, nu var hon lite svullen och såg nästan ut att vara lite rödaktigt i slidan, kan hon ha kastat?

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka