Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Man ska ju inte klippa för tidigt heller.
Man får ju hålla noga koll på stoet och om hon börjar föla helt oväntat lite tidigt innan man klippt så får man vara där och klippa snabbt, men annars brukar man väl göra det när det börjar närma sig. Någon vecka eller två innan beräknad fölning brukar de flesta säga men självklart med reservation för om stoet börjar se klar ut tidigare också.

Tack för svar. Nu blev jag än mer nervös. Kommer sitta och titta på henne som en hök när det närmar sig :P

Kl på mig själv, pratade med min nuvarande stallägare som har fött upp hästar i ca.15 år, så fick ordning på fodret ;)

Märks att det mattats av lite här, många som är dräktiga/väntar på UL längre fram.

KL

Men jag har nyss fått reda på att min märr fortfarande håller i sitt foster! :banana: på 30 dygn idag!

Jag håller min till ett blodprov på dygn 120, inte långt kvar nu till det:) Är på dygn 120 den 8 September!:)

Min dam konstaterades dräktig på 19 dygn igår. Skönt att hon tog sig nu då det mer eller mindre kändes som sista försöket för i år.
Hur är det bäst att kolla dräktighet kring 60 dygn? Det är avgift på hingsten vid den tiden.

Min dam konstaterades dräktig på 19 dygn igår. Skönt att hon tog sig nu då det mer eller mindre kändes som sista försöket för i år.
Hur är det bäst att kolla dräktighet kring 60 dygn? Det är avgift på hingsten vid den tiden.

Ulraljud fram till 90 dygn, efter det blodprov alt "hemma" test.

Mitt sto är också dräktig på dag 120 samma helg: 9 sept. Funderar på att ta blodprov då också. Någon som vet hur det tas? I en ven eller kapillärt (ytligt)?
Hemmatest var det någon som skrev, är det att passera via hingsten hemma :) eller är det något provtagningskit man kan köpa?

Man kan köpa något som heter PregnaMare, då sticker man hål i mulen och tar ett par drpppar blod. Tror att det bara funkade dygn 40-100.

Sen finns det Weefoal 120 som man kan ta ett urintest från dygn 120 på sitt sto. Tror det var typ 98 % säkerhet. Jag tänkte testa Weefoal på mitt sto :) Hon är på dygn 100 snart.

Någon som testat Weefoal?

Mitt sto är också dräktig på dag 120 samma helg: 9 sept. Funderar på att ta blodprov då också. Någon som vet hur det tas? I en ven eller kapillärt (ytligt)?
Hemmatest var det någon som skrev, är det att passera via hingsten hemma :) eller är det något provtagningskit man kan köpa?

Kopierat från en sida:

Säkert, tillförlitligt och enkelt. Detta är orden som bäst beskriver PregnaMare, det användarvänliga ”gör-det-själv”-testet som påvisar dräktighet hos ditt sto 40-100 dagar efter betäckningen. Det är framtaget för att användas av såväl lekmän, hästägare och stallchefer, ute på fältet eller i stallet. Använd bara den lilla lansetten för att picka hål på mulen och samla 5 droppar blod på en tops och blanda den med vätskorna som medföljer.

PregnaMare påvisar förekomsten eller frånvaron av dräktighetshormonet eCG (PMSG). Resultatet går att avläsa efter ca en timme – två prickar betyder dräktig, en prick betyder ej dräktig. Allt material och tillhörande instruktioner på svenska medföljer.

Bakgrund
PregnaMare påvisar förekomsten eller frånvaron av dräktighetshormonet eCG (PMSG) i stoets blod från dag 40 till dag 100 i dräktigheten. Ett positivt resultat (två blå prickar) indikerar förekomst av eCG. Ett negativt resultat indikerar frånvaro av eCG.

----------------------

WeeFoal 38 är ett urintest som används för att diagnosticera och övervaka dräktigheten hos alla olika hästraser. Testet är speciellt lämpligt för mindre hästraser där palpering och ultraljud via ändtarmen inte är genomförbart.

Från dag 36 kan man på livmoderslemhinnan se endometrial cups, som är ett slags kraterformade körtelliknande bildningar. Dessa producerar det delvis dräktighetsbevarande hormonet eCG som finns i stoets blodbanor och urin i riklig mängd mellan ca 40:e och 100:e dygnet på dräktigheten. Dräktighetsundersökning med urintestet WeeFoal 38 baseras på haltbestämning av eCG som når sin högsta nivå runt dygn 60.

WeeFoal 38 är ett relativt nytt dräktighetstest som utvecklats i USA 2009, där det i olika utvärderingar visat sig ha en tillförlitlighet på 96%

-----------------

WeeFoal är ett urintest som används för att diagnosticera och övervaka dräktigheten hos alla olika hästraser. Testet är speciellt lämpligt för mindre hästraser där palpering och ultraljud via ändtarmen inte är genomförbart.

WeeFoal ger dig lugn i sinnet. Nu blir det enkelt att övervaka dräktighetsstatusen på ditt sto fr om 120 dagars dräktighet fram till en månad innan fölning. Visst är det förståndigt att låta testa ditt sto igen några månader efter det att du har fått beskedet att hon är dräktig? På så sätt kan du försäkra dig om att dräktigheten fortlöper som den ska.

WeeFoal lider inte av problemet med felaktiga positiva resultat. Skulle det hända att ditt sto resorberar eller kastar så minskar produceringen av de östrogena hormonerna som testas drastiskt så att de snart är nere på samma nivå som för ej dräktiga ston. Detta kommer då att visa sig på testet som ett negativt resultat. Tillförlitligheten är hög, 98 % för positivt resultat och 97,1 % för negativt resultat.

--------------------

Lite info om de olika som finns:)

Man kan köpa något som heter PregnaMare, då sticker man hål i mulen och tar ett par drpppar blod. Tror att det bara funkade dygn 40-100.

Sen finns det Weefoal 120 som man kan ta ett urintest från dygn 120 på sitt sto. Tror det var typ 98 % säkerhet. Jag tänkte testa Weefoal på mitt sto :) Hon är på dygn 100 snart.

Någon som testat Weefoal?

Undrar samma, och hur tar man urinprov på en häst? haha

Undrar samma, och hur tar man urinprov på en häst? haha

Jag köpte ett Weefoal38, testade det på dygn 47 och det var possitivt:laugh:

Skar sönder en cola flaska (2L) Sköljde rent den ordentligt och lät den torka, sen satte jag mig utanför boxen och väntade. Fick nog sitta en kvart innan damen behagades kissa, då skyndade jag mig in och stoppade flaskan i urinet, handskar är att rekomendera att ha på sig :p man behöver inte alls mycket urin till testet.

Jag köpte ett Weefoal38, testade det på dygn 47 och det var possitivt:laugh:

Skar sönder en cola flaska (2L) Sköljde rent den ordentligt och lät den torka, sen satte jag mig utanför boxen och väntade. Fick nog sitta en kvart innan damen behagades kissa, då skyndade jag mig in och stoppade flaskan i urinet, handskar är att rekomendera att ha på sig :p man behöver inte alls mycket urin till testet.

Hmmm;) Våra går på bete ännu och tror inte hon kommer kissa på beställning precis haha

Mina går med på bete, men tog in dom en sväng för att få kolla testet. Inte kul att gå runt med en avklippt flaska efter stot, folk skulle ju börja fundera på vad man gjorde ;)

KL

Idag blev vårt sista sto UL och hon är också dräktig :)

Så nästa år ska det bli fyra föl om allt går som det ska :D

Grattis till alla som har fått dräktigt! :bump: här väntar vi tills tanten har gått 90-dygn innan nästa ul, hingsten har avgift då,Är runt slutet på okt. Idag är hon på dygn 26 och allt bra så här långt :banana:

Kl
Nu har jag varit på sista kollen med min dam.
Tyvärr ingen bebis kvar :(
Är jätte fin i livmodern annars så antagligen har det varit nåt fel på fostret...
Hon tror fortfarande att hon är dräktig så det är ju lite jobbigt, stackars liten :(
Blir på att igen så fort hon haft sin första brunst så vi får lite längre tid på oss nästa sommar...
Tråkigt tråkigt :(

Det var som jag befarade:cry: Tyvärr inget foster kvar. Mitt gamla sto är 21 år och jag tänkte det skulle bli sista fölet nu. Hon är jättefräsch och blev dräktig direkt på första språnget.... med tvillingar som fick sprutas bort för de låg för nära varandra. Sedan har det varit en tvillingovulation där hon inte tog sig och till slut var hon dräktig med ett foster på 15 dagar. Men - man känner ju sin häst och jag har hela tiden haft onda aningar - och de besannades idag. En underbar hingsthållare är det som ställer upp för mig nästa år om jag vill försöka igen. Men då är hon 22 år och man hoppas ju att hon är lika fräsch då men man vet förstås inte.
Så himla synd för hon har en jättebra stam och hennes ena dotter hoppar som f-n nu. :cry:

A

Det var som jag befarade:cry: Tyvärr inget foster kvar. Mitt gamla sto är 21 år och jag tänkte det skulle bli sista fölet nu. Hon är jättefräsch och blev dräktig direkt på första språnget.... med tvillingar som fick sprutas bort för de låg för nära varandra. Sedan har det varit en tvillingovulation där hon inte tog sig och till slut var hon dräktig med ett foster på 15 dagar. Men - man känner ju sin häst och jag har hela tiden haft onda aningar - och de besannades idag. En underbar hingsthållare är det som ställer upp för mig nästa år om jag vill försöka igen. Men då är hon 22 år och man hoppas ju att hon är lika fräsch då men man vet förstås inte.
Så himla synd för hon har en jättebra stam och hennes ena dotter hoppar som f-n nu. :cry:

A

Trist! Men vi hoppas på att hon håller sig frisk till nästa år!

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka