Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Nu har jag beställt ett Weefoal 120 till mitt sto. Hoppas det trillar i lådan nästa vecka:)

*kl*
Nu börjar det väl snart bli dags att vaccinera mot abortirus?
Hur gör ni, vaccinerar eller ej?
Ulla har nu varit dräktig i drygt 4 mån.

*kl*

Jag kommer att vaccinera mitt sto mot abortvirus,då hon kommer stå i ett stall med flera hästar som tränas/tävlas, hon kommer stå där under vintern och våren, hon flyttar till ett stall med ridhus o paddock när årets fölunge är såld och har flyttat hemifrån, då hon ska sättas igång för att ha bra kondis tills nästa fölning :banana: vaccinerade för årets fölunge också :)

Senast ändrad:

Förra gången vi hade dräktigt (07-08) vaccinerade vi ena stoet men inte det andra... vet inte varför egentligen det blev så, men båda klarade sig i alla fall!

Nu senast gav vi första sprutan, tror det ändå blev i samband med vanliga vaccinationen, sedan så hade hon ingen kontakt med några nya hästar därefter och sedan så ja, glömdes det av lite. I 8e månaden kastade hon... Nu tror jag iofs inte att det var abortvirus, men inga prover togs och denna gången tänker jag INTE chansa. Kommer helt klart att vaccinera!

Fast jag har en bit kvar tills dess, har inte varit på 90-dygns koll än.

*kl*

Min kommer inte bli vaccinerad. Hon står med samma konvalecenter/pensionärer/bebisar som förra året och det kommer inte stå hästar som "flänger runt" på hennes lösdrift ändå.

*kl*

Oj så långt har jag inte tänkt. Stoet jag betäckt kommer inte åka någonstans. Stallkompisarna kommer på sin höjd åka 1-2 ggr till litet ridhus med ca 10 hästar. Ska man vaccinera henne?

Nej jag kommer inte vaccinera. Hade tänkt göra det men efter att ha diskuterat med veterinär och anda uppfödare tyckte det inte det var någon idé. Mitt sto går just nu tillsammans med tre andra varav den ena snart kommer flytta och de två andra som är halv-pensionärer kommer inte träffa några andra hästar. Möjligt att det blir ett par träningar jag åker på med den ena men då kommer den inte stå i närheten med andra hästar.

kl
Jag är lite rädd att Dezza har kastat... Igår släppte vi ihop alla på åkern, dvs hon fick träffa sin 1-åriga dotter och hennes kompis som Dezza har gått med hela vintern och våren... Hon pep o brunstade, sniffade på sin dotter som om hon vore en hingst:cry: Vad tror ni? Hon skulle vara på 55d idag, kollades vid 44d och då dräktig.

Så gjorde min tjej varje år hon var dräktig, så fort hon kom ut i hagen skulle hon hingsta sig och "tokbrunsta", även fast det alltid var samma hästar som hon alltid träffade varje dag. Hon pep, slog med framben, fick hingstnacke, hummade och brummade och hade sig. Och hon gav mig tre fina killar på tre försök. :)

Ja, HON brukar bete sig sig en hingst, men jag menade att hon betedde sig som om DOTTERN var en hingst...:cry:

Jaså, missuppfattade lite. :o

Men det kunde min tant också göra, backa upp emot hagkompisen och "blinka" och "tokbrunsta". Inte lika ofta som när hon spelade hingst, men det hände.

kl

jag kommer vaccinera, har hört att det är månad 5,7 och 9 som är aktuell.
på måndag är det 90 dygns koll! inte kollat efter 17 dygn så det blir spännande!

kl

jag kommer vaccinera, har hört att det är månad 5,7 och 9 som är aktuell.
på måndag är det 90 dygns koll! inte kollat efter 17 dygn så det blir spännande!

Jag kommer också vaccinera. Kollade min på 45 dygn men inte 90 dygn. Ska som sagt göra ett pregnamare nästa vecka:)

*kl*

Jag vaccinerar inte. Jag har ingen trafik i mitt stall och är inte så förtjust i alla vaccinationer så jag vill bara ge dom som känns nödvändiga. Och det känns inte som den är för mig.

KL

Hur hade ni gjort om ni var jag;)

Hade valt levade föl avgift, men blev missförstånd så fakturan på 90 dygn trillade i lådan idag. Pratat med hingstägaren och vi ska höras på måndag. Men jag fick välja om jag ville betala 90 dygn eller levande föl.

Problemet är att iom jag planerade levande föl så har jag ej gjort något UL på 90 dygn. Har beställt pregnamare som kommer nästa v..... Och försäkringen täcker ju inte på långa vägar utgifterna om jag betalar 90 dygn, går den höja??

Pengarna finns så det är inte problemet, problemet är om jag ska kånka iväg stoet till seminvet och göra ul på över 120 dygn? Eller om jag ska lita på pregnamare? Vi är 100% övertygade om att hon är dräktig. Och behövs det ett ul på 90 dygn för att kunna få betala 90 dygns avgift?

Har också beställt ett sådant test till mitt sto som nu har gått nästan 140 dygn. Ändrade sitt beteende dramatiskt från att vara en hingst till att bli snäll igen! Rädd att hon resorberat! Kollade henne på 17, 44 och 70 då hon blev hingstig och allt såg bra ut, så hoppade över 90 dagars kollen och tänkte allt var lugnt men nu har jag börjat oroa mig! Allt gick så smidigt i början, första försöket blev hon dräktig med Diarado och så har det fortsatt, men blir ju galen av väntan och oro! Vill veta om hon är dräktig fortfarande annars blir det att komma igång och börja tävla igen. Tjock är hon men det är väl bara gräs! Men på något sätt tycker jag formen på magen är annorlunda, men är säker inbildning!

Mycket bra tråd!

KL

Hur hade ni gjort om ni var jag;)

Hade valt levade föl avgift, men blev missförstånd så fakturan på 90 dygn trillade i lådan idag. Pratat med hingstägaren och vi ska höras på måndag. Men jag fick välja om jag ville betala 90 dygn eller levande föl.

Problemet är att iom jag planerade levande föl så har jag ej gjort något UL på 90 dygn. Har beställt pregnamare som kommer nästa v..... Och försäkringen täcker ju inte på långa vägar utgifterna om jag betalar 90 dygn, går den höja??

Pengarna finns så det är inte problemet, problemet är om jag ska kånka iväg stoet till seminvet och göra ul på över 120 dygn? Eller om jag ska lita på pregnamare? Vi är 100% övertygade om att hon är dräktig. Och behövs det ett ul på 90 dygn för att kunna få betala 90 dygns avgift?

Visst kan du betala 90 dagars avgiften ,det är upp till dig om du inte ultraljudat på 90 dagar .

Hingstägare har ju rätt att få betalt ändå ,det är du som isådana fall ska bevisa att stoet inte var dräktigt vid 90 dagar !

Försäkringen kan du inte höja utan att ta ett nytt ultraljud och då försäkra upp *magen* om hon fortfarande är dräktig .

Mia

Så om jag förstår er rätt så är det kanske inte nödvändigt att vaccinera om det inte är någon direkt rörelse i stallet? Mina tidigare dräktigheter har jag vaccinerat men det kanske är gjort mer på slentrian...och själv så är jag inte i så många andra stall.

Nu börjar det väl snart bli dags att vaccinera mot abortirus? Hur gör ni, vaccinerar eller ej?

Haha, jag och mitt sto ligger lite efter alla andra. :p Hon är dräktig på dygn 37 idag, så det där med vaccinering ligger långt i framtiden.

Men då hon går i lösdrift på en större anläggning med många tävlingshästar, min valack står i samma stall och jag har samma kläder när jag sköter bägge hästarna, så kommer hon att vaccineras. Förhoppningsvis kan veterinären som har en häst i stallet vaccinera henne, så jag slipper resekostnader. :angel:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka