Betäckning 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.

nett

Trådstartare
Vilka hingstar funderar ni på eller redan bestämt er för? Lägg gärna in funderingar var gällande nästa säsong.

Jag kan börja:D

Mina älsklingar ska få gå på dejt nästa sommar. Mitt sto Vera frá Södulsholti f: Dagur frá Kjarnholtum 1
och min hingst Ylur frá Vatnsholti, hemsida: www.ylur.se :laugh:

Sv: Betäckning 2009

Tháttur frá Arnarhóli har vi funderat på i flera år, så det kanske blir han 2009. Atgeir frá Vatnsleysu och Mars frá Feti är också intressanta. Och Gustur från Ljunghem om han blir godkänd.

Just nu är det 2 som är säker.

Freydis. e Hraunar ue. Mökkur ska till Garri frá Reykjavik
Aradis blir åter till Atgeir frá Vatnsleysu

Sen är vi inte säker på resterande.

Ev ska Hremsa betäckas och då med Atgeir.
Dád ska ev. till Marel frá Feti eller till Kiljan frá Blesastödum 1A, men där är inget säker än.

Det kanske blir några nya hingstar godkända som man är sugen på.
Hade igentligen velat skicka en till Admirall från Skaneyland men det få nog blir 2010 och då med Jora e. Metingur.

Ör ska betäckas nästa sommar, har dock inte bestämt med vilken hingst än... Funderar på massa olika - Ypsilon, Heimir, Pegasus, Hrannar, Godi, Dugur, Ylur och många fler... Vad det blir återstår att se!

Tháttur frá Arnarhóli har vi funderat på i flera år, så det kanske blir han 2009. Atgeir frá Vatnsleysu och Mars frá Feti är också intressanta. Och Gustur från Ljunghem om han blir godkänd.

Jag har två ston efter Isar som jag ska funderar på att använda Tháttur till nästa år. Snygg hingst med bra härstamning. Har också funderat på Thorvar frá Holum pga hans härstamning. Har just nu ett sto hos en närbesläktad hingst till honom på Island, Theyr.

Fick en snilleblixt för nån vecka sen och kom på att jag skulle vilja betäcka vår (min och mammas) Elding med Kveikur frá Miðsitju.
Mitt gamla (19 år) avelssto är u. Kveikur och mammas gamla valack som tyvärr fick tas bort i våras också. Båda två är/var väldigt speciella hästar för oss så det skulle inte sitta fel att få ett till Kveikurbarn.
Nu återstår bara att hoppas att han fortfarande lever nästa vår och att han befinner sig inte alltför långt från Elding, fattar inte att jag inte kommit på det här tidigare:confused:.
Kolfreyja (Kveiksdottern) har jag inte funderat på än, beror på vad som finns i närheten som är intressant.

kl

Jag kommer betäcka i vår. Det är min lilla envisa rödfux (på avataren) e: Fákur som troligtvis ska få åka till Reynir. :D :love:

Hoppas det hinns med nästa år annars blir det till 2010 som hon blir betäckt igen.:D
Har många som är intressanta, så om ni har något negativt att säga om någon av dom eller bilder på fina avkommor så fram med det:D
Måste börja sålla....gärna info om hur avkommorna blivit.
Med allra största sannolikhet blir det någon utav dessa stiliga prinsar:love:

Garri Fra Reykjavik
Hrimur Från Jupitertorp
Kongur Från Knutshyttan
Hraunar Fra Efri Raudalaek
Hrannar Von Svada-Kol-Kir
Hyreygur Från Smärslid
Gaukur Fra Innri-Skeljabrekku
Godi Fra Audsholtshjaleigu
Grasteinn Fra Grafarkoti
Jorik Från Lönneberga

Jag tror att Kongur kommer att bli en mycket bra nedärvare. Har haft en valack efter han pappa, Flipi, som jag var mycket nöjd med. Såg Kongur i Vaggeryd och blev mycket imponerad. Ska själv använda honom till något eller några av mina ston framöver.

Spännande:)Är inte så insatt själv i Islansavel.
Men dessa hingstar gillar jag skarpt.:love:

Ta inte det här som kritik, jag frågar bara av ren nyfikenhet :) Du skrev ju förut i en tråd att du har Kaela som ridhäst, varför betäcka igen?

:rofl:Förstår nyfikenheten, ändrar mig varje sekund.:angel:
Blir så kär när jag ser bäbis därute i hagen:)det är underbart att få vara med om ju...
Jag vill både avla och rida:grin:

Om bäbis får vara kvar här återstår att se, tills nästa år åker han till en flock, så får vi ser sen vad det blir av honom.
Gillar egentligen inte vallacker, men det beror ju mkt på individen.
Visste att det skulle bli en hingst, hade det på känn:p
Nästa gång tar jag gärna ett stoföl om jag får:love:

Avel är en stor passion jag har, avlar på katterna med.:idea:
Har precis köpt en perserhona som vi ska hämta 30/8.:bump:

Det går ju att kombinera både att rida och avla. Tar man föl vartannat år så kan man ju få lite ridtid mellan. Snabbare än man tror så har man en unghäst som ska sättas igång och då kan det vara ganska bra att ta föl på stoet.
Inte så dumt faktiskt. Har fungerat bra hos mig och det ena har inte uteslutit det andra.

Precis så vill jag ha det:)om jag får för maken förstås;)

Fast jag har mina argument, barnen rider ju båda två så sedan kan dom hjälpa till med Islandshästarna, då dom växt ur sin shettis!!:)

Okej, då förstår jag!
Jag var väldigt sugen på att betäcka Ör iår, men lyckades efter mycket om och men intyga mig om att det passar bättre nästa år - men jag längtar så till när hon går med ett föl vid sin sida!

Precis så vill jag ha det:)om jag får för maken förstås;)

Fast jag har mina argument, barnen rider ju båda två så sedan kan dom hjälpa till med Islandshästarna, då dom växt ur sin shettis!!:)

Det tycker jag låter jättebra! Jag tror för min del att unga ston kan må bra av att få vila från ridningen och gå med föl mellanåt. Jag upplever att de mognar ganska mycket under tiden de går med föl.

Det tycker jag låter jättebra! Jag tror för min del att unga ston kan må bra av att få vila från ridningen och gå med föl mellanåt. Jag upplever att de mognar ganska mycket under tiden de går med föl.

Precis så sa min tränare, att dom brukar mogna mycket efter dom fått föl.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 951
Senast: supercassie
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar