Betäckning 2008

Sv: Betäckning 2008

De flesta Islandshingstar har inte tillräckligt bra kvalitet för att frysa vad jag förstår, men det kanske finns undantag.

Fast det finns säkert undantag. Inte minst så verkar det många gånger även det hänga mycket på hur skickliga och kompetenta de personerna är som ska tappa och behandla sperman är.
Om jag i framtiden skaffar en godkänd hingst så kan jag absolut tänka mig att tappa lite från honom, frysa och spara som genbank.
Spuni och Flipi är väl två andra hingstar som det ska finnas fryst på. Man kan ju beställa fryst sperma från Spuni, Flipi tror jag mer finns som lagrad. Vet tyvärr inte dräktigheten på dessa hingstarna.

Det här har jag hört också... Den hingst vi idag VET att han har bra spermakvalitet är ju Mökkur, men för att seminera med honom krävs ju för mycket av seminstationen som slutar i att min plånis blir tom.
Jag skulle definitivt använt Feykir e. Mökkur som även han hade god spermakvalitet. Men han står ju inte på semin. Jisses va fina avkommor han fått :love: och vill då påpeka att fuxar är jag lite emot, inte bara för färgen utan min erfarenhet av fuxar i allmänhet.

Jag ska nog lägga in en tråd där på Avel... Tack!

men har du enbart testat henne med din egen hingst på fribetäckning eller du har testa fler? kanske är det så att din hingst och ditt sto inte "matchar" varann så bra på vissa nedre regioner:angel: men att tex Feykir passar bättre?

men har du enbart testat henne med din egen hingst på fribetäckning eller du har testa fler? kanske är det så att din hingst och ditt sto inte "matchar" varann så bra på vissa nedre regioner:angel: men att tex Feykir passar bättre?

Jag har matchat henne med 2 andra hingstar men det har inte hänt någonting. Jag har talat med en av sveriges toppveterinärer inom just problemston och hon nämnde att det troligaste är att hon är för trång, precis tvärtom mot mitt toppsto som jag ej kan få dräktig heller :crazy:. Att de är för trånga är ett problem många islandsston har tydligen.

okej ojdå men då finns det inget att göra mer än att seminera eller? för de kan inte göra någon typ av "operation"? så som att de tex syr ihop vissa ston så bakterier inte skall komma in under dräktigheten så tycker man ju de kanske kunde göra hm "tvärtom" men det innebär nog en rättså mkt större operation....

Ett av mina avelsston inseminerade vi första gången hon skulle få föl (av en ren slump, för att hingsten vi var intresserade av fanns på semin i Gunnarsholt det året). Veterinären berättade då att hon var trång och troligen inte hade kunnat bli dräktig på "vanligt" sätt.
När de däremot fölat första gången blir de OK och hon har fött några fina föl efter det som kommit till på fribetäckning.

Gullan86:

Fick rekommendationen att INTE sy ett "slappt" sto, som mitt toppsto, då veterinären sett för många förödiska kastningar då hela skötet fullkomligt exploderat.... Låter inte som jag har lust att utsätta henne för det hur mycket jag än skulle vilja ha ett föl av henne, därför valde vi att försöka med embryoöverföring, men ej heller det fungerade:(

Mist:

Vilket flyt:laugh:, det är nog så med mitt sto med, dock är hon till åren f-90 och förstföderska så jag är lite nervös. Jag har försökt i 2 år och andra gången med min unghingst(nu valack) bara för att få henne igång, men inget. Nu är hon inte ridbar pga en olycka i stoflock hos hingst nr 1, så att avla på henne är ju det sista hoppet.

Jag är mycket orolig för komplikationer då de är "trånga", fölade ditt sto problemfritt?

Senast ändrad av en moderator:

Ja hon fölade utan att vi märkte det nästan:D. Jag tror inte att det är själva bäckenet som är trångt utan bara själva livmoderhalsen eller nån annan "mjukdel" som liksom tänjs ut när de fölar. Veterinären som inseminerade henne sa heller aldrig nåt om att det skulle vara svårare för henne att föla. Hon är dessutom en riktig kossa:D hennes juver är modell ko nästan och hon föder stora föl som växer rekordsnabbt de första månaderna. Sen verkar det stanna av för hennes avkommor är inte ovanligt stora som vuxna.

Skulle heller aldrig sy ihop ett sto. Det är klart att det är synd att du inte kan få föl undan henne men det finns ju gränser för vad man vill utsätta dem för.

Senast ändrad:

Jag tror inte att det är själva bäckenet som är trångt utan bara själva livmoderhalsen eller nån annan "mjukdel" som liksom tänjs ut när de fölar. Veterinären som inseminerade henne sa heller aldrig nåt om att det skulle vara svårare för henne att föla.

Det är själva livmodertappen som är trång har jag fått berättat för mig.

När jag själv blev med barn första gången sade läkaren att hon tyckte hon såg något konstigt, kunde vara begynnande missfall men det kunde hon inte se förrän i vecka 20 och skickade hem mig. Jag mådde fruktansvärt dåligt men min mor "som var en klok gammal ko":D ringde till Sopiahemmet och vi åkte dit. Där tittade gynekologen i två sec. sen sa han att jag har kortare livmodertapp än andra. Följdfrågan var ju om förlossningen skulle vara annorlunda än andras men han ställde sig tvekande till detta. Jag kan nu i efterhand berätta att har man en kort livmodertapp så får man kvicka förlossningar...:crazy:

Det var därför jag kopplar det här "trånga" med komplikationer. Jag undrar om det kan tänkas fördröja fölningen...
Men ditt sto fick alltså ingen fördröjning utan det gick smidigt, då hoppas jag att det är så rent allmänt;)

Gullan86:

Fick rekommendationen att INTE sy ett "slappt" sto, som mitt toppsto, då veterinären sett för många förödiska kastningar då hela skötet fullkomligt exploderat.... Låter inte som jag har lust att utsätta henne för det hur mycket jag än skulle vilja ha ett föl av henne, därför valde vi att försöka med embryoöverföring, men ej heller det fungerade:(

nej okej det här med att sy ihop det fick man ju lära sig på naturbruket jag gick vi gick en avelskurs men då handlade det ju om halvblod och de gör väl vad som helst för att få föl.
men jag hörde dock aldrig nåt om att "explodera".

men man syr väl ihop dem för att det inte skall komma in bakterier från baken så att säga på såna ston som är "felskapta" där bajset lixom rinner ner ja och kan rinna in lixom.
för av vilken anledning menade du att man syr ihop?

men det är väl de bakterierna som kan orsaka kastninge eller?.

såg nu att du skrivit att hon var "slapp" har hon fått många föl eller är så naturligt? kan man inte sy ihop så pass mkt att hon inte är slapp men inte helt ihopsydd då? eller varför har hon problem med att få föl?

Mitt sto "poolar" urin, dvs det läcker in urin och det lägger sig utanför livmodertappen som en Pool :crazy:. Detta gör att det blir bakteriner i hennes slida och en gulgrön slemmig massa tillverkas(inflammation typ) som hon kallade varflockor (tror jag det var?). Då mitt sto var med om en traumafölning då hingstfölet dog på väg ut så skadades hennes livmodertapp(cervix) av detta. Nu har hon lyckats klämma ut 5 levande föl efter detta men då hon blev dräktig för sista gången i vår ägo så kastade hon fölet i 5 månaden. Detta gjorde den gamla skadan ännu värre och nu är hon så pass slapp i cervix att kontinuerliga infektioner i livmodern har förstört miljön i livmodern och därför är hon ej avelsduglig.

Det går säkert att sy ihop en liten del men det är fortfarande en risk att det spricker upp ordentligt och kan skada henne och det vill vi inte. Man syr då ihop cervix.

Vi har fortfarande en chans och det är när vi tar bort henne så kan vi vid obduktion ta ut äggledarna och flyga med dem till Italien och där tar en duktig man hand om de äggen som finns kvar och kan då befrukta dessa ägg och sätta in i mottagarsto. Nu är det ju sämre förutsättning ju äldre hon blir, men hon mår idag bra av att uppfostra småbrudarna så jag vill inte ta bort henne nu. Sen kostar det ju en himla massa pengar jag inte har.... Det är trist!:grin: Jag inväntar lottovinsten som alla andra...:angel:

När de är felväxta har jag ingen erfarenhet av och törs därför inte uttala mig om det.

ajdå det var ju inte så kul men om hon redan fått fina föl? så kanske det är bäst att låta det va endå eller är hon mycket fin så det är "värt" att göra den komplicerade ägggrejen i ett annat sto?!
nedärver inte det stoet någonting alls då?

Jag flikar bara in att IslandsMalins sto är ett GRYMT bra sto!
Hennes avkommor är mycket bra hästar och det är en häst där man faktiskt kan överväga att göra dessa komplicerade saker för en avkomma. Men självklart inte på bekostnad av stoet.

/Malin

Kan bara hålla med Malin S. Sprenja är verkligen inget dussin sto och jag lider med IslandsMalin som kämpat så med detta sto. Jag håller alla tummar och tår för att din dröm om en Sprenja avkomma uppfylls någon gång i framtiden.

*knapplån*

Någon som vet något om hingsten Óliver fra Eyrarbakka? Alla den vanliga info om honom finns ju på islandshingstar.se samt ägarnas hemsida, så det jag undrar är allt annat som man inte kan läsa ut ur den typen av beskrivningar. Någon som sett honom live? Vilka egenskaper verkar han nedärva?

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka