Betäckning 2008

Sv: Betäckning 2008

Vilken harlig bild!

Ser mycket fram emot att borja jobba med min Ypsilon-avkomma i sommar/host han ar 4 i ar.

Om man ska sammanfatta Dynbrimi med nagra fa ord far det bli, stor, grov, tuff med mycket pass och tolt. Tror det kommer att bli en haftig hast, min forsta avkomma efter det stoet som ar gammal nog att borja ridas sa det ar extra spannande.:bump:

Annars blir det nog inga betackingar for mig iar, far forsoka reda ut de hastar jag har innan jag tillverkar flera tror jag.;)

Att ha Thor på semin är bra tycker jag men sedan om det är bra ekonomiskt och hur stor efterfrågan kommer att bli har jag ingen aning om.

Men så tycker jag att det är i stort sett med alla hingstar med semin eller utan

Mökkur finns ju på semin och har genom åren avlat fram fina avkommor. Har själv ridit in en del Mökkur avkommor som varit bra i psyket och bra gångarter!

Om man jämför dessa två hingstar så tar de flesta Mökkur för Töltens skull och de glömmer passen. Vi måste ha pass i våra hästar! :d

Kanske fungerar att se Malin lära en miniIrpasnirpa lära sig rida på en überfet "ponnyYrpa"?

:rofl: :rofl: :rofl:

Jag har redan insett att jag inte skall lära mitt barn rida, det får jag nog leja bort till någon annan.. Typ Malin.. :angel:

Så du skulle leja ut barnridning till en av Bukes obarnkäraste medlemmar - hon som kan låtsas tycka om barn i 30 minuter år gången? :rofl:

(Det roliga är att alla som sett mig hålla lektioner för barn/knattar (mest på Fors) glatt säger "jo men Malin du tycker ju om barn!"...de skulle bara veta.
Jag är ganska duktig på att låtsas små stunder (typ en lektion) och sedan gå in på toa och skrika en stund ;) )

/Malin

Mitt sto kommer sto ett antal veckor hos hingsthållaren så vi kanske ses nån gång då man är på besök.:)

jag tycker det på ett sätt är bra att hingstarna finns på semin, de kan ju skickas längre m.m men man förlorar ju den riktiga "fribetäckningen" som jag gillar så mkt på islandshäst på halvblod tex finns det väl knappt längre tycker de e synd så ja hoppas inte det blir likadant för islandshästar.
vad säger islänningarna egentligen om semin?

(om vi ni drömmer och hoppas) om min hingst blir godkänd kommer jag nog dock vara rädd att han skall bli skadad när han betäcker men ja vet inte....händer det så ofta???

jag är ju långt ifrån expert, men har lite erfarenhet från travet. Jag föredar ju fribetäckning alt naturlig betäckning (handbetäckning), men jag ser också en vinst i att semin finns. Om jag skulle vilja betäcka med hingst från annat land eller väldigt långt bort i Sverige så finns chansen. Det viktiga är att det finns bra personal på seminstation som är noggranna och kunniga. Att deras veterinär är bra på just avel är också en viktig förutsättning. Vi har vid två tillfällen råkat ut för lite onödiga saker pga av att de som ansvarade för semin inte hade tillräcklig kunskap och var lite slarviga. Annars har det ju lyckats födas ett helt gäng av travare här!
Nu hör ju jag kanske till de som är lite våghalsigare, eftersom jag inte har ont av köra någon av mina hästar längre sträckor. Dessutom har jag ju fördelen att ha hingststation här hemma och jag bor i ett hingsttätt område så jag behöver inte köra så långt för att få stona till hingst. ;)
Skador vid betäckning? jag vet inte jag har aldrig varit med om att hingsten blivit skadad, men jag kan ju tala för alla avelshingstar! Det är klart att de utsätts för risk, och att det kan bli något sår, svullnad eller liknande som i mina ögon sett är mindre skador.

Vad trevligt att få träffa er stoägare som valt Svadilfari i år! Fler är givetvis varmt välkomna! (och vår veterinär är superbra då det gäller ul och avelsarbete)
/Monica

Kraflar från Miðsitju skadade "snoppen" vid betäckning, han har efter det svårt att betäcka på egen hand och har överhuvudtaget haft dålig fertitlitet. Brynjar Vilmundarsson på Feti som äger hästen anser dock att det var hans eget fel eftersom han skulle kollat innan om åtminstone ngt sto i flocken brunstade då han släppte honom.

Självklart kan uppkomma skador vid betäckning men jag har hyfsat stor erfarenhet av fribetäckning på Island och tycker nog att riskerna är rätt små om man gör på rätt sätt!

Gullan: Islänningarna har haft seminstation i Gunnarsholt på södra Island men de har inte skickat sperma utan endast inseminerat ston på platsen. Kvaliten på sperman verkar inte vara så god att det finns möjlighet att frysa den hos de flesta hingstar i alla fall. När det gäller export av sperma finns delade meningar, islänningarna vill ju gärna behålla ett förskott i aveln samtidigt som de såklart skulle vilja kunna sälja sperma ur de mest poppis hingstarna för dyra pengar:D Fast så länge de har svårt att transportera sperman behöver de ju inte ta ställning, sedan några år tillbaka tror jag att det inte längre drivs ngn inseminationsverksamhet på Island, främst pga att det är så dyrt och bristande intresse.

:eek::eek: Nej! NejNejNej! (Jag är verkligen ingen barnmänniska...jag har mina hästar).

Min Sól och kompisens Sága skall ridas in medan tanterna går med föl och så har jag lite annat att rid på. Däremot kommer jag inte att tävla nästa säsong (om ingen vill kasta en fin tävlingshäst på mig...).

/Malin

Du kanske vill tävla Fenja nästa säsong. Då är hon utan föl medans Tindra är mammaledig.:angel:

Så du skulle leja ut barnridning till en av Bukes obarnkäraste medlemmar - hon som kan låtsas tycka om barn i 30 minuter år gången? :rofl:

Jag kan nog garantera att 30 minuter räcker..
Haha, är "miniIrpasnirpa" lika vild om ett par år som hon är nu är jag rädd att inte ens jag som är hennes mamma kommer orka... :rofl: :rofl: :rofl:

Återigen svarar jag Jór frá Kjartanstödum. Det blir nog han i år, första fölet på Saga. Men jag har även lust att betäcka med Ìsar frá Keldudal, det får nog bli om några år det!

Kan bekräfta att Freyr är den näst mest obarnkära jag träffat, efter en viss blond smal räka på mitt förra stall. Freyr vet vem det är.

Vissa är bara så, det är bara acceptera och dumt vore det att plåga dem med våra kära underbara barn. Det är ju så vi ser dem och det känns ju inte roligt att någon skuffar undan våra barn för de är i vägen, men då ska vi inte sätta dom i knät på de obarnkära... Bara acceptera det!

Fick jag fram det där utan att trampa på någons tår???:o

Kan rek. Isar. Fick ett enormt vackert sto med lika vackra rörelser men med lite "Ofeigurhuvud", lite brett och stort.

Har ett problemsto som jag måste seminera, hon tar sig inte på naturlig betäckning(antagligen för trång), och behöver en hingst med bra spermakvalitet, gärna 4 gångare. Den enda jag fann som var 4 gångare var Hvinur, på semin, men vet inget om hans sperma??? Han är ju inte billig heller *suck*.... Är det inte vansinnigt, här har man en 4 gångshingst hemma och så blir man tvungen att skicka iväg för att seminera med nån annans.... *Morr*

Går det inte att köra din hingst till en station & tappa honom då?& sedan få hjjälp med resten?det borde inte vara dyrare än det blir med en annan hingst..

Detta betyder att han måste genomgå en massa prover innan, vad jag har fått berättat för mig. Är det någon som har mer info ang att tappa hingst så är jag mycket intresserad så PM'a gärna mig...

Du kanske vill tävla Fenja nästa säsong. Då är hon utan föl medans Tindra är mammaledig.:angel:

Först och främst måste jag känna efter om jag VILL tävla nästa säsong eller om jag vill ta ett mellanår från banorna. Vet inte riktigt själv än. Har ett erbjudande till på lut.
Så måste vi ju tänka på Fenja, hon måste få gå med sin fölis och sättas igång lugnt. Hinner hon upp i kondis och muskler till nästa säsong?
nu bor hon ju så nära att jag kommer hinna se henne (och bebis!) och vi ses ju rätt ofta vi med :)
Däremot är jag övertygad om Fenjas kapacitet och det skall bli väldigt kul att få följa hennes utveckling!

Kram!
Malin

Gå in på avel & fråga:idea:
De brukar veta det mesta.

Detta betyder att han måste genomgå en massa prover innan, vad jag har fått berättat för mig. Är det någon som har mer info ang att tappa hingst så är jag mycket intresserad så PM'a gärna mig...

Din hingst är väl lite till åren kommen? Kunde ju kanske även vara kul för er att ha lite fryst sparat utifall att.

De flesta Islandshingstar har inte tillräckligt bra kvalitet för att frysa vad jag förstår, men det kanske finns undantag.

Det här har jag hört också... Den hingst vi idag VET att han har bra spermakvalitet är ju Mökkur, men för att seminera med honom krävs ju för mycket av seminstationen som slutar i att min plånis blir tom.
Jag skulle definitivt använt Feykir e. Mökkur som även han hade god spermakvalitet. Men han står ju inte på semin. Jisses va fina avkommor han fått :love: och vill då påpeka att fuxar är jag lite emot, inte bara för färgen utan min erfarenhet av fuxar i allmänhet.

Jag ska nog lägga in en tråd där på Avel... Tack!

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka