Betäckning 2008

Sv: Betäckning 2008

Jag har väl inte bestämt mig till hundra, men det lutar åt att jag betäcker mitt ena sto med Svalur från Örvik :love:
Annars så instämmer jag i att det är ur-svårt att bestämma hingst.

//Jezz

Åh, jag skulle också vilja låna en mage att ta föl på. Vill ha ytterligare en avkomma e. Atgeir som kommer hit på station... Ingen som har ett sto att låna ut??? Jonaz kan ge referenser, hans sto är hos mig nu och ska ge mig en Lofturbebis i juni.
Ja jag är väldigt glad över att få låna henne.
Det är ett sto som står mig varmt om hjärtat, och att få ett föl undan henne är som en dröm som går i uppfyllelse.
Tror även att hingsten som jag kommer betäcka med kommer väga upp hennes nackdelar med bravur.

Hoppas mkt på deras föl, även om det är minst 2år kvar innan den kommer :angel:

Japp:) Jag kunde inte radera..

Jag ska betäcka Vera med någon men vet inte vem ännu. Jag får fundera och berätta vem det blir lite senare. Ni kanske har några förslag? :)

Edall verkar fin, kommer han till visning i år?

Jag kommer att betäcka tre ston i år och huvudkandidaterna är än så länge Hraunar frá Efri-Raudalaek, Forni frá Horni och Berserkur. Vi skulle igentligen använt vår egen bluppis Smári men vi har bestämt oss för att vänta ett år till med honom.

Jag kommer att betäcka tre ston i år och huvudkandidaterna är än så länge Hraunar frá Efri-Raudalaek, Forni frá Horni och Berserkur. Vi skulle igentligen använt vår egen bluppis Smári men vi har bestämt oss för att vänta ett år till med honom.

Hraunar är finns vi ska nog använda honom 2009 då är Atgeir utlånat hela säsongen.
Vi har en avkomma efter honom som är super flott, stort som ett hus och tuff, men super exteriör och riktig fina gångarter.

2009 ska Atgeir stå hos Salkas uppfödare på station, ska åka dit och kolla in hetingen då ;), även fast det är lååångt innan jag ska betäcka Salka, kollar jag redan potentiella hingstar till henne :angel:. Haha, man måste ju få drömma lite medan ni andra kan betäcka era i år ;). Salka har Ofeigur som morfars far, blir det för tätt med Ofeigur-blodet om man man nu skulle betäcka med Atgeir?

Jag ska också betäcka mitt sto i vår :)
har ej bestämt hundra med vem, men troligen med Thattur frá Arnarhóli :love::d!
längtar otroligt mkt efter en liten plutt:love:

2009 ska Atgeir stå hos Salkas uppfödare på station, ska åka dit och kolla in hetingen då ;), även fast det är lååångt innan jag ska betäcka Salka, kollar jag redan potentiella hingstar till henne :angel:. Haha, man måste ju få drömma lite medan ni andra kan betäcka era i år ;). Salka har Ofeigur som morfars far, blir det för tätt med Ofeigur-blodet om man man nu skulle betäcka med Atgeir?

Det tycker inte jag. Det är ju inte så nära. Vi ska ev köpa ett sto som är linjeavlat på Ofeigur, hon är riktig finn. Vacker med mycket tölt och pass.

Hraunar är finns vi ska nog använda honom 2009 då är Atgeir utlånat hela säsongen.
Vi har en avkomma efter honom som är super flott, stort som ett hus och tuff, men super exteriör och riktig fina gångarter.

Oh ja det förstår jag! Han har varit en stor favorit sedan jag såg honom första gången på Margerehof (avelsvisningen) 2005:love:
Har också ett grymt flott sto efter honom och tänkte passa på att betäcka om hennes mamma när han förhoppningsvis kommer till Småland i sommar:).

Det tycker inte jag. Det är ju inte så nära. Vi ska ev köpa ett sto som är linjeavlat på Ofeigur, hon är riktig finn. Vacker med mycket tölt och pass.

Tror precis som Valvar att det inte är någon större fara, när de ligger så långt bak i stamtavlan som ex. morfar och morfars far så börjar blodet bli ganska rejält utblandat eller hur man ska uttrycka sig. Var det inte någon artikel om just inavel/linjeavel i ett nummer av Islandshästen någon gång under 2007 där man hade räknat på släktskap och hur "mycket släkt" ättlingarna igentligen var bl.a. efter sina mor -och farföräldrar. Det var inte alls så mycket som man kan tro. Någon som minns vilket nummer det var?

Pjuh, det var tur. Då blir det garanterat en Atgeir-bebis sen när Salka blivit bedömd! ;) Hehe
Ja, vilket nummer var det? Har ju alla tidningarna men minns inte att det var en sån artikel, minnet är kort :p, men borde gå att leta fram här i röran...

Som det verkar nu så kommer han att visas iår.

Han exteriörbedömdes som 3åring och fick då betäckningstillstånd och iår föddes de 5 första avkommorna. Bl.a. en isabell.
De 5 sista kommer i sommar.

Han är på träning hos Tóti och Frida nu, och det verkar lovande inför våren.

Jag jobbade honom en del från marken, repgrimmeövningar, när jag var hos dom på praktik och han är verkligen en toppenkille.
Väldigt alert och vaken, svarar för minsta lilla. Och hans utstrålning är det inte fel på.

Det lutar även åt att deras Dugur kommer att visas i vår om han fortsätter utvecklas såhär som han gjort hittills.
Den hingsten är också helt underbar !

Min kompis har funderat fram och tillbaka på om hon ska låta sitt sto betäckas av Askur från Håkansgården eller Hvinur frá Holtsmúla.
Jag skulle ha valt Hvinur för hans fina tölt.

Det beror ju på hur stoet är bla men av de två skulle jag nog valt Askur för hans fina avkommor!

Både Askur och Hvinur står på semin i Stenholmen 2008. Samt Isar, som jag ville betäcka med.:( Vet inte vem jag ska välja än.

Både Askur och Hvinur står på semin i Stenholmen 2008. Samt Isar, som jag ville betäcka med.:( Vet inte vem jag ska välja än.

Min tränares sto fick ett rödblack stoföl efter Ísar samma år som hans föräldrar fick hederspremie på Landsmót 2006 när jag var där.

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka