Betäckning 2008

Sv: Betäckning 2008

Nämen jösses vad roligt! Men vad ska du rida på? Eller ska du även inrikta dig på avel av tvåbeningar?

:eek::eek: Nej! NejNejNej! (Jag är verkligen ingen barnmänniska...jag har mina hästar).

Min Sól och kompisens Sága skall ridas in medan tanterna går med föl och så har jag lite annat att rid på. Däremot kommer jag inte att tävla nästa säsong (om ingen vill kasta en fin tävlingshäst på mig...).

/Malin

Vad trevligt att du ska betäcka med Omi från stav! Vi får två föl efter honom till stallet i sommar. Om fölningen går bra vill säga!:)

jag tänkte betäcka med Svadilfari, såg att det fanns en tråd om honom på ett annat ställe, men fråga här var ju vem man tänkte betäcka med så jag svarar här.
Jag gillar hans färg, gångarter och han ska tydligen vara helt otrolig i sitt lynne. Passar mitt lite stressade "hispiga sto".

Jag kommer att seminera mitt sto med Thor från Kalvsvik då han äntligen har pensionerats (eller hur det nu stavas) ifrån sitt tävlande som han har gjort i ca 10år nu. Han har allt man behöver: Snygg exteriör, bra gångarter som är väl åtskillda, mycket god arbetsvilja och ger mycket fina avkommor. Plus jag tror att han passar bra till mitt sto Ronja.

P6031472.JPG

Från förra sommaren 2007. Hon har rätt liten hals. Plus hon är endast 130 i manken. Liten isis med stort hjärta! www.nattgard.com

Varför semin?

För att jag tycker att semin är bättre för stoet. Jag kan ju även se hur mitt sto ser ut i dess livmoder och kunna skölja henne ifall hon är smutsig. Och jag slipper att köra iväg med henne då jag har henne på en seminstation. Enklare helt enkelt! ;)

Egentligen undrade jag varför Thor står på semin, han har ju bara haft ett par ston per år.

Jag ska också låta ett av våra ston betäckas med Svadilfari i år:)

Egentligen undrade jag varför Thor står på semin, han har ju bara haft ett par ston per år.

Thor har ju tävlats en del och jag tror att de vill ha honom på semin för då slipper de som vill ha honom åka land och rike runt. Det är ju bara bra om vi kan ha våra islandshingstar på semin för som i mitt fall slipper jag att lasta hästen och köra ända till Stockholm. Utan kan få sperman nedskickad. Plus att har du en hingst som betäcker är det alltid risk för skador. Ston kan ju vara riktigt elaka...

Men om du vill ha mer konkreta svar får du fråga ägaren. Så får du nog bäst svar! :p

Fast många förstår nog em76 funderingar. Thor är en jätte fin hingst, men knappast den mest efterfrågade. Frågan är om det är lönt att ha honom på semin helt enkelt.

Det kanske finns stoägare i andra länder som vill ha en avkomma efter världens snabbaste islandshäst ;)

Jaha då kanske vi ses hos hingsthållaren. Eller bor du så att du betäcker hos hingstägaren? Det är roligt att han kommer lite längre söderut i år!:) tycker jag!

Fast då är det ju betydligt mer ekonomiskt att låna in hingsten till det landet än att han ska tappas i Sverige (där det dessutom är dyrt att tappa hingstar mot många EU länder) och att man därefter ska skicka sperman långt (vilket gör att fertiliteten sjunker). Nja, det går liksom inte riktigt ihop. Visst är det roligt att Thor blir mer lätt tillgänglig i aveln, men frågan är om han verkligen kommer att få så hemskt många fler ston pga seminen.

Ólga från Skaneyland väntas i år nedkomma med ett föl e:Thor. Skall bli spännande att se!

/Malin

Om vi hade snackat om Kraftur eller Askur från Håkansgården så hade jag varit berädd att hålla med dig. Men vad är det för länder du talar om? Jag har en del kontakter i både i Danmark och Tyskland och aldrig har jag hört talas om något intresse för Thór. Många ser honom nog som den utpräglad passhäst han är idag och inte som en mångsidig avelsmatador. Men jag gillar Thór som individ och ryser varje gång av välbehag när jag ser honom på passbanan:love:

Om vi hade snackat om Kraftur eller Askur från Håkansgården så hade jag varit berädd att hålla med dig. Men vad är det för länder du talar om? Jag har en del kontakter i både i Danmark och Tyskland och aldrig har jag hört talas om något intresse för Thór. Många ser honom nog som den utpräglad passhäst han är idag och inte som en mångsidig avelsmatador. Men jag gillar Thór som individ och ryser varje gång av välbehag när jag ser honom på passbanan:love:

Nog finns det fler länder än Danmark och Tyskland i Europa ;)

Ska vi vända på det så har det funnits inlånade hingstar som varit väldigt "poppis" här men mycket lite använda i hemlandet.

Senast ändrad av en moderator:

Vore ju om inte annat väldigt gulligt att någon gång i framtiden se en liten miniMalin lära sig rida på Tindra:love:

Kanske fungerar att se Malin lära en miniIrpasnirpa lära sig rida på en überfet "ponnyYrpa"?

:rofl: :rofl: :rofl:

Jag har redan insett att jag inte skall lära mitt barn rida, det får jag nog leja bort till någon annan.. Typ Malin.. :angel:

*kl*

Är det någon som vet nåt om Ypsilon och Hördur (från gröna gången)?
Hur har deras avkommor blivit tex?

Jag har jobbat på Gröna Gången så jag känner mig helt klart värdig att svara då jag känner både Ypsilon och Hördur samt många av deras avkommor!

Hördur har inte så många avkommor, men de två ja träffat (han har kanske 6?) så är det mycket fina hästar. Hördur själv är naturligt flott. Snäll och underbar!

Ypsilon, kan man annat än älska?
Jag skulle gärna ha en avkomma efter Ypsilon, men det är rätt omöjligt :rofl: så jag tar det som är nästbäst, dvs andra Orri-hingstar.. :angel:

De avkommor jag träffat efter Ypsilon är stora, välresta, kraftiga ben och trevliga på alla sätt. Jag har bilder på avkommor samt på Ypsi!

Ypsilon och Seidur (u: 1 klass sto e: Ypsilon)

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka