Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

Sv: Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

Hej,, kul att du har minishetland, har ett gäng jag också :D

Ett råd bara om du nu ska betäcka med Zeferino, se till att få ditt sto ultraljudat, han är ingen ungdom längre så det kan vara värt att få det konstaterat att hon är dräktig.
Hade Zeferino en gång, han betäckte 11 ston det året, men endast 2 blev dräktiga, men han har lämnat avkommor efter det så,,
bara ett litet råd till dig.

Lycka Till

Jo vi ska kolla dräktigheten så snart det är möjligt efter betäckningen. Ägaren sa att han var väldigt fertil än och hade ganska många ston i år. Får hoppas på det bästa :)

Fast nu blev jag ändå lite nervös. Ska försöka snoka reda på hur mycket föl de blivit av betäckningarna förra året

han har 3 reggade avkommor -09, finns inga uppgifter i webbstamboken på hur många ston han betäckte förra året

Ville ju inte skrämma dig, bara tala om vad som hände mig,,
o att han dock är 25 år nu,,

en undran bara, har ägaren tagit spermaprov på han i år? Eftersom han/hon säger att han är väldigt fertil fortfarande?

Se du bara till att kolla ditt sto, så är det ju grönt.

arabia
3 avkommor låter extremt lite,
men hade han inga fler ston än så, så är det ju tvärtom mkt bra.

Ja men då verkar det ju som om han fungerade då iallafall. Men man vet ju inte hur många försök det var jag är ju lite sent ute så jag har ju bara två försök på mig vill inte betäcka så sent som i augusti.

Vet inte om.... en så gammal hingst och ryktet säger att han fått sämre fertilitet... jag hade dragit öronen åt mig faktiskt... Med tanke på att du inte vet hur fertil stoet är heller....

Det finns en svartskimmel hingst som står på station i Björketorp, han är väldigt välmeriterad med fantastisk stam... Kanske kan vara något att fundera på? Han heter Design to make a difference om du vill söka i webstamboken.

Nja jag känner mig ganska säker. Även om det inte blir något föl så vill jag ändå ge mitt sto en bra första erfarenhet. Och dessutom är han väldigt billig. Tror inte det kommer bli några problem.

Och dessutom är han väldigt billig. Tror inte det kommer bli några problem.

Nu har jag ju inte koll på priserna på de hingstar du tittat på, men som Ameo berättade för mig så kostar oftast inte topphingstarna mer än övriga.

Däremot är ju jag också lite sådär osäker eftersom den hingst jag valt också börjar bli till åren. Dessutom är ju mitt sto heller ingen ungdom längre, även om hon förhoppningsvis har många år kvar.

Vi får väl hålla tummarna åt varandra att allt ska gå väl! :bump:

Denna hingsten som jag valt är ungefär 1000 kr billigare än de andra och det är ganska mycket pengar för mig :) Tänkte spara dom och köpa en övervakningskamera för istället, för det verkar väldigt smidigt med kamera för man sparar ju en väldig massa spring bort och fram för känner jag mig själv rätt kommer jag springa som en galning fram och ändå så kamera kommer underlätta lite iallafall :D

Måste ta och byta försäkring till avelsförsäkring oxå innan lilla monstret åker iväg. OM det skulle hända något läskigt:(

Hon fick en dusch igår. Tänkte vara ute i god tid för en gångs skull och faktiskt snygga till henne ordentligt. Blev riktigt förvånad måste jag säga under all skit och lera fanns en riktigt mogen fin liten ponny!:love:

Tänker på den dagen jag hämtade henne, hon var 6 månader gammal och helt ohanterad. Hon var så full med löss och kryp så det nästan surrade om henne som jag tvättade och slet med det stackars lilla djuret. Kommer ihåg hur arg och rädd hon var, jag satt på en pall i stallgången med Tussi upptryckt i väggen och knäna under magen på henne för att kunna tvätta henne:D
Sen fick stackaren flytta in i en spilta gjord av två plywoodskivor och två lastpallar :D (nöden har ingen lag och jag var tvungen att rädda henne på något sätt)
Hon föll ur totalt och jag trodde hon skulle dö (hon kom direkt från Mamman ingen avvänjning eller något) stackarn var så liten så hon hade ett ponny ländtäcke på sig för att kunna hålla värmen och hon fick samma foderstat som min svårfödda d-ponny.
Efter upprepade avmaskingar och ett väldigt fodrande började hon se okej ut.
Och nu är hon en riktigt fin liten dam, med ett väldigt temperament och en otrolig energi.:love:

usch vilken stackare som har haft en sådan uppväxt. Tur att hon fått det bättre nu :)

Min lilla dam verkar ha haft en bra uppväxt, och när jag ringde till ett par som ägt henne förr så berättade de att hon gått tillsammans med Shirehästar så hon hade fri tillgång till hö!
Hon som blir en tunna av typ ingenting. :D

Nu börjar det närma sig om en vecka åker hon! Är jättenervös men det ska bli väldigt kul. Hoppas verkligen det tar sig! Fick rådet av en kompis att lämna henne hos hingsten 1 månad då det ändå är 10 mil enkel resa. Ska ringa till hingstägaren imorrn och se vad hon tycker. Men det är klart det är ju en klar fördel att lämna henne för då kan ju de kolla brunsten och har gott om tid att betäcka om henne om det skulle bli fallet.

Nu ska jag gå och lägga mig och lusläsa "Att bli med föl" och hoppas att jag kan lära mig något kul :)

Bättre o låta stoet gå kvar en brunstperiod för att se om hon kommer i brunst igen.

En månad är inte lång tid om du vill kolla in ev. nästa brunst o kanske också betäcka om, då får du räkna med längre tid,
exakt går ju inte att säga, utan det beror på dels när ditt sto kommer i brunst, o hur lång brunst hon har, så tar hon sig inte så får du allt lägga på klart längre tid att låta henne stanna där....

Hej.
Nu var de ett bra tag sedan jag skrev här.
Planerna ändrades om hingstvalet för min del.
Hade tänkt betäcka med Skattens Crut men han skulle inte ta imot ston iår.
Så jag letade vidare o hittade då en hingst som heter Bäckens Helgon.
Mina ston har snart gått där 1månad o vi väntar på att se om de kommer i brunst igen, sen får de komma hem.
De äldre stot med föl vid sidan är färdigbrunstad för nån vecka sedan.
3åringen e på g ur brunst nu. :)

Hoppas era tar sig nu. :D

Åh va spännande! Håller tummarna för att vi får en fin shettis föl tråd till nästa sommar med många små bäbisar i! :love:

Jag har 2 ston som blivit betäckta redan där vi oxå väntar på ny brunst, eller egentiligen väntar vi på utebliven brunst pga dräktighet. 3dje stoet är i brunst nu o betäcks, så vi hoppas på 3 shettis bäbisar nästa år.
2 är betäckta med Clibberswick Beacher o 1 med Hurry up of Eastland

delvis KL

Jag har bestämt med hingstägaren nu så den 29 åker jag och lämnar min i minst en månad. :bump:

Det är spännande samtidigt som det är lite vemodigt. Jag som inte "avlar" i den bemärkelsen utan har henne som familjemedlem tycker det kommer att bli jobbigt att vara utan henne så länge.

Och det tycker nog hennes hagkompis också. Stackars åsnan får gå med getterna och fåren under tiden. :D

Men om det blir för jobbigt för honom, får vi som tur är låna en hästkompis av grannen.

Hur känner ni andra med att lämna iväg era så länge? Är det lättare för er som verkligen satsar på att avla eller är det lika jobbigt oavsett vad man har sina sötnosar till?

Senast ändrad:

Yggdrasil_
jag kan inte hitta ditt sto i stamboken, hon finns inte som avkomma till vare sig hingsten eller stoet:confused:
Vad har hon för regnr?

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Empooo
·
R
Avel Jag har börjat fundera på att ta ett föl på mitt sto, men är totalt nybörjare inom aveln. Jag skulle vilja ha tips och råd om ALLT...
Svar
10
· Visningar
979
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka