Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

Sv: Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

Ah, okej. Då var nog Fires föräldrar golden cross ;)

Nej, helt ohanterbar tror jag ju förstås inte den blir men man har ju haft med ett och annat monster till shettis att göra ibland...:D Turligt nog aldrig någon av mina egna.

Energisk vill man ju att de ska vara, men kanske inte FÖR mycket dock.

Innan jag tog mitt förnuft till fånga och blev nästan lika klok som en människa, tog jag (tyvärr?) ett föl undan henne efter en hingst utan papper (som idag är reggad som a-ponny), och hon blev lika snäll som sin mor men envis som synden.

Hennes ägare brukar säga att det är tur hon är så liten annars hade det inte gått (i somras gick hon med tre storhästar och gissa vem som var boss?). :D

Då var jag som sagt inte alls insatt i avelns värld och tyckte på att det kvittade om hingsten hade papper eller ej. Idag vet jag dock bättre, men det "fölet" (hon är ju fem år nu) är ändock högt älskat av sina ägare och kunde inte ha det bättre.

Men jag kommer iaf att ringa eller slänga iväg ett mail till Capone Fires ägare och se vad det blir av det. :bump:

Nu är det bestämt.

Jag har varit i kontakt med Fires ägare och i juli månad kommer Sampa att gå och bli uppvaktad av honom :bump:

Tänk vad buke, och speciellt du Ameo härmed har ändrat på mitt liv. Jag kommer börja flänga runt på utställningar, har gjort en helomvändning i hingstval och blivit allmänt jobbig tycker min man :D

Tack så mycket! :bow:

Gräver upp tråd!
Åh va spännande jag ska oxå betäcka min shettis i år. Hon är 4 år och det blir hennes första betäckning (och förhoppningsvis ett föl :D) Jag ringde och bokade tid idag och är helt sjukt nervös! Blev så nervös så jag helt glömde bort vad hingsten hette :o
Min lilla är aldrig visad men tänkte visa henne i höst bara för skoj skull och se vad de tycker om det lilla livet.
Nu sitter jag mest och håller tummarna på att jag räknat rätt med brunsten så jag inte gjort bort mig totalt...

Här är min e. Ward of Berry u. Mardlebrook Forget-Me-Not ue. Blenheim Debonair
31103628.jpg

Bilden är tagen tidigt på våren förra året alltså som tre åring

Vad roligt!

Vilken liten sötnos!

Du måste ju ta reda vad hingsten heter, jag blev ju nyfiken :D. Har hingstägaren någon hemsida så man kan titta på honom?

Att åka på utställning var jätteskoj. Jag hade heller aldrig gjort det innan. Vi kom till och med med på bild i tidningen Shetlandsponnyn som SSS ger ut! :bump:

Själv ska jag iväg med min dam nu till månadsskiftet. Blir jobbigt att vara utan henne en hel månad dock. Det är ju inte heller precis runt hörnet så man kan inte hälsa på henne var och varannan dag.

Jo suteriet har hemsida men den hingsten jag ska ha finns inte med där, men stuteriet heter iallafall Jäboruder.
Jag är färgnörd och har kollat på en av deras hingstar som är Cremello men den dom hade hemma nu som jag förmodligen ska betäcka med hade silveranlag vilket låter lite spännande.

Har varit med och kollat på när min kompis ställt ut sina welshar så lite har jag sett men jag har aldrig visat själv. Nu sist när vi visade en welsh så fick jag springa efter och jaga på. Jätteläskigt var det :D
Men som tur är så är hjälper hon mig mycket med råd och stöttning vilket jag uppskattar väldigt mycket.

Jag otroligt nervös för att missa brunsten och ganska jättenervös för alltihop men samtidigt är det hutlöst spännande! Kan nästan inte tänka på något annat! Som tur är finns det mycket kunnigt folk omkring mig som kan svara på mina dumma frågor och är villiga att dela med sig av sina kunskaper.
Men det känns konstigt att bli nybörjare igen, började för ett år sen att lära om mig och inrikta mig mer på akademisk ridning och nu är det dax för mer nyheter i och med betäckning och föl. Hästar är verkligen underbara tänk vad mycket man får uppleva!

Hittade denna tråden nu. Välkommen till till shettisvärlden får jag väl säga då.
Alltid kul med nytt folk. Jag är själv ny i shettisbranchen, fick mina första föl -08. Var oxå i Frillesås o visade 2 valacker som gått på lösdrift hela vinterna o togs ifrån hagen kvällen innan, gick väl inte så bra men vi hade roligt iaf.
Iår betäcker jag 3 ston, får inga föl iår.

Som du ser i början av tråden var jag också färgnörd och var helt inställd på en isabellfärgad hingst. Men Ameo fick mig på andra tankar. ;)

Jo, Jäboruder har jag hört talas om. Hade en kompis som var där med sin kompis som skulle köpa shettis. Nu blev det ingen därifrån dock.

Visst är det skönt att ha någon som kan hjälpa en. Dessutom har man ju alltid buke.... :idea:

Åh, tack så mycket!

Hehe, nä de kan vara liiite ulliga när man tar dem från vinterhagen sådär också.

Får man fråga vilka du var där med? Kan man se dem någonstans?

Var där men en Evert, han fick 34p o så en Mulle, gick i "fel"klass, skulle gått i veteran valacker men gick i veteranhingstar, han fick iaf 36p. Det var pojkvännen som premiärvisade häst o han gjorde allt tvärtom vad jag lärt honom. Nu kommer jag visa själv härdan efter

oj! Jag tycker nästan synd om pojkvännen :D, strongt av honom ändå tycker jag. Jag hade aldrig lyckats att få min gubbe till något sådant.
Möjligtvis att han på sin höjd kanske följer med o tittar någon gång i framtiden, men det är allt.

Jag hade turen att få min kompis att visa då jag hade varit alldeles för nervös själv, och hon gjorde jättebra ifrån sig, hon fick till och med visningspris. :laugh:

Men roligt var det som sagt och fler gånger lär det bli. :bump:
Tyvärr har jag svårt på sommaren pga arbete, så det får bli på vinter/höstutställning.

Nu ska vi se nu har jag namnen på de två hingstarna jag funderat på Gamlingay Puzzle och ........... Rock Me Amadeus.
Men nu har jag hittat en tredje stark kandidat: Zeferino v.d Kleine Nes som verkar väldigt trevli och är dessutom brunskimmel vilket faller under roliga färger :D

Detta är minisar hela bunten,men det kanske ditt sto oxå är, orkade inte gå tillbaka o titta. Minns jag helt fel om hon är e. Ward of Berry? I så fall borde hon ju vara mini;) Finns mkt roliga färger på mini som inte finns på standard

Ja hon är mini. Jodå hon är efter Ward of Berry en helt underbar lite hingst :love:
Har hittat en färg som kallas för Mushroom så otroligt häftig.
Jobbigt att vara färgnörd, ville gärna ha cremello hingst men med tanke på risken för blå ögon är det inte det ultimata valet för mig som hoppas på en hingstunge som jag kan visa fram sen så småning om.

Ditt sto har ju svart som grundfärg, alltså kan ju inte avkomman bli dubbelgul. Då är ju "risken" för blå ögon enbart om fölet får vita tecken som går ut över ögonen. För övrigt är ändå inte blå ögon förbjudet även om det inte är önskvärt och ska noteras på eventuella bedömningsprotokoll.

Tänkte inte ens på att stoet hade nån annan grundfärg, givetvis kan det inte bli dubbelgult hur man än vänder o vrider på det

Nä precis. Men med min vanliga otur blir det säkert en 4-5 blå ögon på fölet ;)
Hennes Mamma har ett blått öga utan att ha några vita tecken i ansiktet vet inte om det ökar risken för blåögdt men men iallafall.
Nu ska jag gå och ringa till Zeferinos ägare och se vad dom har för kul att berätta för mig :)

Sådär då var Zeferino v.d Kleine Nes bokad. Ska köra ner min lilla sötnos om 10 dagar ungefär! Ska bli så kul!!!! :banana:

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Empooo
·
R
Avel Jag har börjat fundera på att ta ett föl på mitt sto, men är totalt nybörjare inom aveln. Jag skulle vilja ha tips och råd om ALLT...
Svar
10
· Visningar
979
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.