Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

Sv: Betäcka shettis - tips, råd och synpunkter

Tar upp denna tråden lite igen.

Ville bara tacka dig så mycket för hjälpen och tipset att åka iväg på utställning.

Vi var iväg i Frillesås i söndags så nu känns det som att man har mycket bättre koll.

Tack än en gång.

MVH

KUL att ni kom iväg!
Jag funderade faktiskt på ifall ni var där... :)
Hur gick det då?

Jo tack!

Jag tycker det gick jättebra.

Hon fick en sjua på huvud, hals, bål och kors. På resten fick hon åttor.
Alltså 39 poäng.

Det kanske inte är de bästa poängen om man ser till inom aveln, men jag är supernöjd.

Trodde hon skulle få mycket sämre.

Dessutom var där en kvinna som öste beröm över henne när hon fick syn på henne när vi väntade på vår klass. Hon tyckte att det var precis så en shettis skulle se ut, vaken och alert osv.

Det visade sig vara domarens fru! Så det var ju också jätteskoj!

39 p är BRA! Grattis! :laugh:
Det jag kan utläsa av poängen är att jag skulle rekommendera dig att välja en hingst som är av väldigt god rastyp, dvs någon som oftast får 9 på typ på utställningar och som helst lämnat väldigt rastypiska avkommor också. Shettisarnas webstambok är fantastisk eftersom man kan hitta alla ponnyers tidigare resultat där!
Nu nämnde du inget om vad kritiken sa, men från de bilder du lade ut tidigare kan jag kanske gissa att det står "god rastyp, något lågställd" eller något liknande. Och då är det en fördel om du väljer en hingst som inte är lågställd, för att få en så bra avkomma som möjligt. Titta också på vad det står för kritik på huvud, hals o bål och leta efter en hingst som är så bra som möjligt på hennes svaga punkter.

Kritiken löd såhär:

A: Välbibehållet sto av god modell 8 poäng
B: Trevligt uttrycksfullt huvud. Något kort hals.
Kort, stark rygg. Något toppigt sluttande kors. 7 poäng
C: Välbenad från sidan. Korta bra skenor
Tät bak, relativt korrekt fram. 8 poäng
D: Taktmässig, något kort skritt. 8 poäng
E: Lätt, taktmässig trav. 8 poäng

Vet att jag skrev poängen innan men jag är bara så stolt över henne så jag måste skryta lite till :love:

Jag har ju fastnat lite för Dusol redan innan, och han har alltid fått 8 där hon fick sjua så jag är fortfarande lite inne på honom.

Tycker du det är väldigt dumt om jag hade valt honom?
Fick bara sån känsla för honom.

Tycker att om jag tittar på andra isabeller (jag vet att man egentligen inte ska låta färgen avgöra, men det är ju så fint :angel:) inom rimligt avstånd, känns han inte helt orimlig som ett alternativ, eller vad tror du?

Förresten, kort rygg, är det bra?

Du nämnde ju kort hals som ett exempel i ett tidigare inlägg så du såg väl det bilderna gissar jag?

Jag antar att det är halsen som gjorde att hon fick en sjua. Och den kan man ju inte göra så mycket åt, men man kanske skulle kunna träna upp traven eller skritten?
(Tyckte det var jätteroligt med utställning så jag planerar redan för fler gånger tydligen :p)

MVH

Vad menas med lågställd?

Du nämnde även i ett tidigare inlägg att från 38 poäng är klass 1.

Skulle du kunna förklara lite enkelt det här med klasser och A-B premiering och GI, GII osv som man ser överallt?

Eller om du kan hänvisa nånstans till var man kan läsa om det?

Ursäkta en massa röriga frågor.....:angel:

:) skryt på du!
Och visst är det kul med utställningar! Var får vi se er härnäst? ;)

7an berodde nog på kort hals o toppigt sluttande kors.
kort rygg är egentligen inte heller idealiskt, men man ska inte heller plocka delarna för sig utan se dem tillsammans med övriga kroppen.
lågställd innebär i princip kortbent, det såg ut som det på nån av bilderna.

Vad gäller Dusol är han ingen av mina favoriter :angel: och jag tror kanske inte att du får någon super-avkomma efter honom. Men vill du ha en isabell så visst. :) Det beror ju lite på vad du har för mål med avkomman - jag själv ställer ju rätt höga mål...
Du vet att han finns i Blekinge på station?
Hade stoet varit mitt hade jag hellre valt en hingst som är mer förärvningssäker, med förärvningssäker stam på både fäderne och möderne, eftersom stoet i sig har en rätt medioker stam. Men valet är givetvis ditt.

Vad gäller avelsvärdeklasser och sånt hinner jag inte utveckla det mer nu, men läs gärna i storeglementet och fråga mer om det inte är begripligt!

Skummade lite snabbt igenom, men jag får nog vara lite mer vaken när jag läser det för jag blev inte mycket klokare......:D

Men det stod någonstans att man bara fick ställa ut en gång om året? Eller jag missförstod det grymt (hoppas jag)?

Jag skulle kunna tänka mig att åka på första bästa utställning igen, men som jag sagt innan så ställer arbetet till det då vi jobbar på annan ort (35 mil hemifrån) halva året.

Men vi får se.

Får man fråga vad du inte tycker om med Dusol? Jag vet ju att han inte fått de högsta poängen precis, är det därför? Eller något annat också? Kan ju vara bra att veta i så fall menar jag.

Ur avelssynpunkt har jag inga direkta mål så, utan vill egentligen mest bara ha ett föl efter henne, och förhoppningsvis få en del av hennes supertrevliga mentalitet.

Har ju tänkt behålla fölet själv. Köra en del, pyssla, mysa och helst hitta någon som kan hjälpa mig att rida in.

Sen visst, efter söndagens upplevelser blir det kanske en utställning eller två :D om fölet blir något att ställa ut, men det är inte min främsta tanke.

Hrrmmm... ska ärligt erkänna att jag inte vet vad det innebär att han står på station. Men jag har skickat ett mail till stuteriet som har honom och fick reda på att det finns plats hos honom för fribetäckning under juli månad (som jag vill - åter igen pga arbetet), i Blekinge, tror det var i närheten av Karlskrona va?

Har fått för mig att "stå på station" innebär att han är typ utlånad och betäcker under kontroll av människor så att säga?
Men det är bara mina egna svagt dragna slutsatser som jag inte fördjupat mig i.

Ska du iväg på någon utställning i år?

Det är på premiering man får visa bara en gång om året och det är på premiering man får avelsvärdeklasser. Premiering är en bedömning av avelsvärdet och där vägs även stammen in till viss del.
Utställning är mer en skönhetstävling där dagsformen bedöms, i konkurrens av övriga deltagare. Så poängen kan skilja en del mellan dessa evenemang. Utställning får du visa på hur många du vill samma år. :)

Om Dusol så tycker jag att han har alldeles för svag ras- och könstyp. Stammen, ffa mödernet (som är nästan viktigare än fädernet), lämnar en del att önska... Och han har väl lämnat ungefär vad man kan förvänta sig av honom = inte tillräckligt bra för att vara intressant för mig. De avkommor jag har sett har stärkt mig i den uppfattningen.
Jag är inte så poängfixerad utan försöker se förbi poängen till vad det var som gjorde att de fick den poäng de fick. Och, som sagt, han tilltalar mig inte.

Betäckningsstationen är den plats där han är tillgänglig och betäcker stona. Dusol är utlånad till Blekinge. Shettisar går oftast på fribetäckning och sköter det hela på egen hand, under uppsikt av hingsthållaren.

Jag ska nog på ett gäng utställningar i år också, ev till Vinslöv, sannolikt till High Chaparral och troligt till Bjärsjölagård och/eller Nybro (Sydöstra Sveriges ponnyförening, alla ponnyraser)

Hmmm ja det ligger ju en del i det du säger. Jag har bara inte tänkt så mycket i de banorna. Antagligen eftersom jag inte tänkt mig ha fölet annat än som hobby s.a.s :idea:

Men om man hade gjort en helomvändning då. Tittade lite på hingstarna i syd och väst. Hittade en hingst som verkar ha superhöga poäng och även avkommorna. Är det till att gå till överdrift då?

Och blir det väldigt mycket dyrare?
Jag tänkte på Capone Fire.

Jag kan tänka om o ställa in mig på en annan färg. Dock vill jag bombsäkert inte ha en svart hingst. Vet att de flesta välmeriterade är svarta men vill inte ha det ändå.

Hej!

Vilken fining du har!:)

Jag har också en shettis som vi köpte för att barnen skulle ha. Men hon är också världens bästa sällskap åt dom andra hästarna. Snäll och tålmodig som få med halvblodsfölen och lite tuffare mot dom stora. Har man annan häst på boxvila är hon det ideala sällskapet, lugn som hon är i alla situationer.
Vi har både kört och ridit in henne. En riktig kalasponny!

Tyvärr har hon inga papper, men hon är lika fin för det:D

Om jag skulle betäcka mitt sto, så skulle jag ta en så bra hingst jag bara kunde hitta och ha råd med. Men försåss se till att även den har ett trevligt psyke och passar annars till hennes typ.

Känns som att det finns ingen anledning att ta en sämre hingst för att du inte har någon toppenstam, utan satsa fullt ut!
Även om du "bara" ska ha den som hobby så gör det ju inget om du får in en fullträff i avkomman.
Måste bara visa min lilla goding med :d
4396_95918952864_778987864_1800315_6495552_n.jpg

Lycka till med hingstvalet!

Tack! Ja vi kunde inte vara mer nöjda med henne.

Anledningen till att jag inte tittat på någon superhingst är ju för att jag fastnat lite på färgen. Men Ameo har så sakteliga börjat omvända mig nu tror jag.

Vi får se var det slutar.

Din var också jättesöt! Det är så skönt med ett stabilt psyke på dem.

Förresten angående att du tyckte hon såg lågställd ut.

Jag o min kompis var också lite inne på det emellanåt, men domaren nämnde ju inget om det.

Lägger in en bild från Frillesås, där man kan se henne lite mer "rätt".

Vad tror du? Är hon lite lågställd fast domaren inte reagerat på det?

sampa-i-frilless-034_79156553.jpg

Hon är c:a 95 cm hög om det hjälper.

Tack för att du orkar med min frågvishet. ;)

Hmmm ja det ligger ju en del i det du säger. Jag har bara inte tänkt så mycket i de banorna. Antagligen eftersom jag inte tänkt mig ha fölet annat än som hobby s.a.s :idea:

Men om man hade gjort en helomvändning då. Tittade lite på hingstarna i syd och väst. Hittade en hingst som verkar ha superhöga poäng och även avkommorna. Är det till att gå till överdrift då?

Och blir det väldigt mycket dyrare?
Jag tänkte på Capone Fire.

Jag kan tänka om o ställa in mig på en annan färg. Dock vill jag bombsäkert inte ha en svart hingst. Vet att de flesta välmeriterade är svarta men vill inte ha det ändå.
Capone Fire är något av det bästa vi har haft i landet och nej, jag tycker inte att det är fel att välja en topphingst. För det roliga i sammanhanget är att det inte alls är säkert att det kostar med för att hingsten är mycket bättre...
De flesta shettisar kostar mellan 1000-2000 kr (oftast +moms) i språngavgift.

Tyvärr har hon inga papper, men hon är lika fin för det:D

Om jag skulle betäcka mitt sto, så skulle jag ta en så bra hingst jag bara kunde hitta och ha råd med. Men försåss se till att även den har ett trevligt psyke och passar annars till hennes typ.
Nu ska jag vara en tråk-kärring ;)
Först så är det bara shettisar med full stam som ÄR shetlandsponnyer, övriga är "A-ponnyer", möjligen "av shettistyp". Det är ju inte automatiskt en shetlandsponny bara för att den är liten och ser ut som en shettis.
Sen, är det så att de flesta hingsthållare på shetlandsfronten inte tar emot ston utan stam.
Detta talar jag om för dig för att du inte ska bli besviken om/när du börjar ringa runt till hingstägare och får nej av dem...

Självklart har du en härlig ponny även utan några papper, fortsätt att älska den!
Förresten angående att du tyckte hon såg lågställd ut.

Jag o min kompis var också lite inne på det emellanåt, men domaren nämnde ju inget om det.

Lägger in en bild från Frillesås, där man kan se henne lite mer "rätt".

Vad tror du? Är hon lite lågställd fast domaren inte reagerat på det?

Hon är c:a 95 cm hög om det hjälper.

Tack för att du orkar med min frågvishet. ;)
Jag skulle nog säja att hon gränsar mot lågställdhet om man är petig. Det kan ju vara bra att ha i åtanke vid hingstvalet även om inte domaren kommenterat det.

Jag har själv två ston som jag bara skrattar åt de höga bedömningar de har fått, då jag tydligen har lyckats lura domaren att de är bättre än de egentligen är :p... Där stirrar jag mig alltså inte blind på de höga poäng de har fått, utan tittar mer på de egenskaper jag själv ser att de har, de som jag tydligen lyckats dölja för domaren genom att framhäva deras positiva sidor i stället.

Alltid kul att kunna hjälpa till!:laugh:

Senast ändrad:

Haha! :D Du FÅR va en tråkkärring, för jag ska inte betäcka mitt sto. Vi har ju köpt henne som ridhäst till barnen och inte som avelssto. Och dom blir ju bara större (barnen) så en till liten ponny är ju inte vad vi önskar. Och betäcka med en större det törs jag verkligen inte, och vill inte heller för där letar man ju isf efter en annan typ av ponny, så det vore ju verkligen lotteri vad som skulle komma ut och OM den kom ut.... Verkar enklare att köpa en större ponny när och om det är dags.

Ville bara få fram att det finns ingen mening att göra något halvdant, lika bra å sikta mot toppen.

Mediokra avkommor får man ju ändå, så siktar man på det, så kanske man tom får en riktigt kass:eek:
...ett halvdant sto och en hingst som inte förärver sej väl..

Tja, jag ska kanske slå en signal till de som har Capone Fire då.... Brukar inte sådana topphingstar vara fullbokade lång tid innan? :idea:

Men hur vet man att de "passar" med varandra egentligen då. :confused: Förutom exteriört menar jag. Eller är det bara det man tittar efter.

För jag menar en sådan som Capone måste ju passa till alla med de meriterna han har?

Eller om vi säger att du hade ett sto som mitt, kan du ge exempel på någon som du tycker hade passat (förstår ju att det inte är lätt när du bara sett henne på bild, men utifrån det du kan se).

Och betäcka med en större det törs jag verkligen inte, och vill inte heller för där letar man ju isf efter en annan typ av ponny, så det vore ju verkligen lotteri vad som skulle komma ut och OM den kom ut.... Verkar enklare att köpa en större ponny när och om det är dags...
Tänk om fler kunde resonera som du :bow:kulle vi slippa alla "hur står hingst vågar jag betäcka mitt shettissto med för att få en större ponny till barnen?", det brukar komma några såna frågor varje år....

Tja, jag ska kanske slå en signal till de som har Capone Fire då.... Brukar inte sådana topphingstar vara fullbokade lång tid innan? :idea:
Ring du, det är ytterst sällan några shettishingstar blir fullbokade

Men hur vet man att de "passar" med varandra egentligen då. :confused: Förutom exteriört menar jag. Eller är det bara det man tittar efter.
Det finns ju ibland s.k golden cross med vissa blodslinjer, annars får man titta på exteriör och tidigare förärvning.
För jag menar en sådan som Capone måste ju passa till alla med de meriterna han har?
det finns säkert ston han inte passar till, sen är han även besläktad med rätt många fuxar...
Eller om vi säger att du hade ett sto som mitt, kan du ge exempel på någon som du tycker hade passat (förstår ju att det inte är lätt när du bara sett henne på bild, men utifrån det du kan se).
Svårt att säja, erkänner att min koll på fuxhingstarna är för dålig - letar till mitt eget fuxsto också. Men kolla med Fire, det är säkert inte fel.

Till bägge: Usch ja, jag kände en som köpte sig en korsning mellan shettis och tinker. Ni kan väl gissa vilket stoet var :confused:....... Nu blev det "bara" en B-ponny, men stackars sto ändå! :mad:

Ameo: Vad är golden cross?

Jag tror minsann att jag ska ta kontakt med dem så får man se vad som händer. Även om han fått höga poäng vill jag ju veta lite hur han är i psyket också. Inget skoj med en superfin shettis om den inte går att hantera eller göra något med ju.

Även om min är trevlig bör ju hingsten också vara det.

golden cross brukar man kalla det när en blodskombinaion ofta ger ett väldigt lyckat resultat.

Ohanterbar lär den nog inte bli oavsett, men det finns ju shettisar med mer eller mindre av egen vilja, framåtanda och vänlighet. Jag vet inte var på skalan Fire ligger, men det sto jag hade ur samma mödernelinje - hennes dotter är fuxen jag ska betäcka) var oerhört snäll men ganska energisk.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Empooo
·
R
Avel Jag har börjat fundera på att ta ett föl på mitt sto, men är totalt nybörjare inom aveln. Jag skulle vilja ha tips och råd om ALLT...
Svar
10
· Visningar
979
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka