Betäcka med min hingst, hur gör man?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ludwig XII
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 4 961
Sv: Betäcka med min hingst, hur gör man?

Tycker inlägget är intressant, håller inte på med Nordisar alls själv men tycker det är himla kul med dessa duktiga ryttare som rider "barockridning" med sina fina hästar och att de kanske vill ha en lite annorlunda typ på sina Nordisar än de som presterar bäst på travet eller de få Riktiga lite tyngre Nordsvenskar som finns i dag när vi inte har uppfödning på Wången längre,
Kanske på sikt att vi kan få en tredje Nordsvensk cob eller vad den ska kallas och inte blanda in andra raser, nu menar jag inte de vanliga norska, eller finska kallblodstravarna utan tex raser som inte hör samman med Nordsvensk.
Min egna första häst var av rasen Nordsvensk så kallad bruks har många vänner i dag med Nordisar som travar och kallblodstravare i mina öron låter inte så kul men man bor ju i Nordislandet (jämtland)

Sv: Betäcka med min hingst, hur gör man?

Ska man vara petig så nej det är dom inte! De har haft delad stambok sedan 1960 så det är Nordsvensk brukshäst och Kallblodig travare som gäller, inget annat.
Ska man vara riktigt petig så delades stamboken 1964 och inget annat. Även jag brukar säga nordis om kallblodstravaren och nog har jag sett många grova kallblodstravare och de som haft samma typ som nordsvenskarna min morfar hade, dvs liknande Dölen. :smirk: De travägare jag känner norrut pratar om nordsvenskar och blodingar = varmblod.

Mia, fd kallblodsägare. :love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 136
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 117
Senast: Lavinia
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 734
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 748
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31