Betäcka med min hingst, hur gör man?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ludwig XII
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 4 961
Sv: Betäcka med min hingst, hur gör man?

Svensk kallboldstravare, men det förstod du nog.

Naturligtvis så får man dom inte godkända om dom har exteriöra avvikelser! Men än hur fin exteriör dom har så räcker det inte om dom inte har presterat eller har en fiiin stamtavla inom traveriet. Jag vill ju få fram fina kallblod som passar för dressyr..! Jag vet reglerna för betäckning om man vill reg. fölen i STC. Men om dom ska bli dressyrhästar så är ju det oväsentligt. Så jag undrar om regler för betäckning om hästarna inte ska reg. i STC... :bump:

Skulle kunna göra det men jag vet inte hur man gör.... :confused:

Fast hästen blir mer värd med korrekt stam om den dessutom som i ditt tänkta fall är känd, men du kanske tänker betäcka alla hästägares ston som vill?

Som sagt, egna ston får man betäcka och då få dem godkända efter alla prover osv som måste göras, varför inte göra så istället?

Eftersom jag är en hobbyuppfödare av kallblodstravare, så tycker jat att det är bättre att värna om rasen då den håller på att dö ut, bl.a pga färre och färre lopp för denna fina ras.
Det går dessutom att rida dressyr + allt övrigt man vill utan att för den delen blanda in övriga raser.

Tyck nu inte att jag rackar ner på dina ambitioner, inget fel i det på så vis, men i mitt fall handlar det om att värna om rasen.

Jag vill också gärna se foto på hingsten :)

Hm en tanke slog mej gällande CEM...Är det ett el två prov som skall tas?Sett på vissa sidor att de skrivit att de kräver 2 prover och på andra finns inget angivet??

Måste saker till proverna beställas från lab el är det något veterinärerna har hemma?Hur sjutton uttalas CEM?(hihi konstiga tankar som kan slå en bara sådär)

Det är enl. Sh ett prov som tas(men från hmm olika ställen tror jag det sas)
En del veterinärer har redan "kittet" hemma,en del får beställa hem via sva tror jag det var.
Jag utalar det sem..:o I allafall ingen som reagerat på det hittills

CEM test krävs av STC, av importerade hingstar samt av seminhingstar.
Egen hingst som används vid naturlig betäckning av egna eller andras ston, där man tänker sig att registrera avkomman i SH, krävs inget CEM prov.

CEM test krävs av STC, av importerade hingstar samt av seminhingstar.
Egen hingst som används vid naturlig betäckning av egna eller andras ston, där man tänker sig att registrera avkomman i SH, krävs inget CEM prov.

Jo,om den egna hingsten är en importhingst så måste han i allafall ha ett cem-prov

Fast en kallblodstravare ÄR ju en Nordsvensk häst.

Ska man vara petig så nej det är dom inte! De har haft delad stambok sedan 1960 så det är Nordsvensk brukshäst och Kallblodig travare som gäller, inget annat.

Dagens kallblod kan man knappt kalla nordsvensk längre, inte ens kallblod i vissa fall när dom har blivit lättare och mer ädel.

Ingen som verkar förstå att det här känns väldigt ironiskt?

Ska man vara petig så nej det är dom inte! De har haft delad stambok sedan 1960 så det är Nordsvensk brukshäst och Kallblodig travare som gäller, inget annat.

Jag tycker inte alls man ska känna sig petig om man påpekar ett sådant faktum. Det är ju två helt skilda raser :cool:.
Men folk är tyvärr väldigt dåligt pålästa!

Immer

Kan inte TS visa sin hingst ngnstans då och få en bedömmning eller är det endast travmeriter som räknas?
Tycker att om hingsten är snygg( dvs god extriör), har bra skalle, känd stam kan ju också vara bra:D och är frisk så finns det väl inget fel i att använda honom?
Det är väl ändå upp till stoägarna att avgöra om han är "rätt" för deras ston och inte upp till oss på nätet?

Var finns din hingst och vilken stam har han?

Jag har ett kallblodstravarsto som ska betäckas - antingen i år eller nästa år. Tyvärr finns de flesta hingstarna väldigt långt norrut i landet, så det verkar vara semin som gäller.

Immer

Vad är det som känns ironiskt?

Är det något konstigt om hon vill betäcka med sin hingst?

visst är det precis som du skriver Immer, men även jag som föder upp kallblodstravare för träning och tävling kallar dem för nordsvenskar.
Det är gammalt tillbaks som ligger kvar i talet, framförallt här uppe i "kallblodslandet".
Visst vet även vi att det Kallblodstravare, men i gemene folkmun säger man norsvensk.

Vad är du intresserad av för någon hingst till fina Besten?
Minns ju att du ville ha en Steggbest-fri, hittat någon lämplig?
Eller är det den nya du vill betäcka?

Även jag börjar fundera på lite trollvarning i detta inlägg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 136
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 117
Senast: Lavinia
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 734
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 748
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31