betäcka med icke godkänd hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
M

mizz_perfect

hur är det med att betäcka sitt sto med en icke godkännd hingst? om det är ens egen hingst så är det väl okej. men det är väl inte lagligt att låta hingsten betäcka andras ston? eller är det något jag fått för mig?

såg många sådana annonser här på bukefalos om icke godkännd hingst som sökte ston.. varför ta en sådan hingst? för att komma billigt undan?? det finns ju så otroligt måna fina hingstar som är godkännda och då vet man ju vad man får också!

Helt rätt, det är olagligt att betäcka andras ston om hingsten inte är minst avelsvärderad OCH löst licens för aktuellt år.

Folk tror att de kommer billigt undan, när det i själva verket är så mycket mer än bara språngavgiften som kostar när man tar föl...

Det är väldigt dumt att betäcka sin häst med en sån hingst..

Jag förstår inte vad alla har emot alla icke godkända hingstar! Har sett massa trådar här inne på buke om hur hemskt det är att folk betäcker med icke godkända hingstar. Jag har träffat många icke godkända hingstar och avkommor till dom. De kan vara jättetrevliga!
Säg att man har ett sto hemma som man vill ha en avkomma efter, man kansske inte har råd att betala minst 10.000 kr för ett föl och om man ska ha avkomman själv så spelar det väl inge roll om hästen har gröna papper eller? Det är ju ändå inte papprena man rider på?
Det finns många hingstar som är trevliga och ger bra avkommor som räcker till lägre klasserna, och om man nöjer sig med det tycker jag det är bra att det finns andra alternativ än alla jättedyra topphingstar.
Jag vet dessutom flera hästar utan godkända pappor som har sålts för höga summor och gått högre klasser.
Jag har frågat ägare till ston som betäckts med icke godkända hingstar varför de betäcker med den här hingsten. Svaren blir oftast att hästens temprament är så bra och även att hästen har en trevlig stam. Sen spelar väl självklart pengarna in oxå!

Det är många godkända hingstar som kostar under 10 000:-!!!

Ta elit-premierade halvblodshingsten Stanford t ex, förra året kostade han 1 500:- + 4 500:- + moms = 7 500:-.

Okej visst, men det är fortfarande mycket pengar tycker jag!
Det är ingen kritik mot folk som betäcker med godkända hingstar men jag tycker inte alla ska klanka på folk som betäcker med icke godkända hingstar!

Jag tror inte att det är de icke godkända hingstarna som vi har något emot, utan det faktum att folk betäcker sina ston med dem!! Det finns ju som vi vet inga garantier när man håller på med avel men med en godkänd hingst har man iaf ökat oddsen för att få fram en bra och hållbar individ. "Skräphästar" får man ibland tyvärr ändå, så varför spä på risken? Att avla på sitt söta sto med den trevlige icke godkända hingsten?! Näe..

Jag tror du har missuppfattat det hela, det är inte du som kritiserar oss utan vi som kritiserar dina skäl till att använda en i.g. hingst... :smirk:

Så mkt som det kostar att föda upp ett föl OCH DÅ MENAR JAG INTE HINGSTENS KOSTNADER så kan jag inte förstå varför man ska välja en icke godkännd samt av Sveriges lag förbjuden hingst att använda. Om man inte tycker att man har råd att betala för en godkänd hingst så har man nog inte råd att föda upp ett föl heller! Det finns billiga halvblod som har bra äldre stam som man kan betäcka med om det är just halvblod vi pratar om. Pratar vi om ponnier så ligger de flesta runt 2500kr......

Om 7.500 kr är mycket pengar så undrar jag vad du tror fölet kommer kosta tills den är ridbar?!?! Själva hingstavgifterna är absolut minsta kostanden när man föder upp ett föl. Min fölis var billig (fick hem stoet i april högdräktig, dvs inga stokostnader innan dess) men hade ändå gått på över 25.000 kr vid avvänjningen... Har man inte råd att lägga ut några tusenlappar vid betäckningen (eller levande föl) så bör man nog tänka sig för flera gånger innan man betäcker överhuvudtaget.

Vart är världen på väg :confused: På travartråden finns det folk som söker uppfödare av varmblodiga travare till dressyr som inte skall gå på travet och nu skall stona betäckas med icke godkända hingstar.

Är detta nästa generation hästmänniskors vilja :crazy:

Skandal, vad har ni för ansvar? Det är olagligt att betäcka med en icke godkänd hingst. Hingsten är inte godkänd p.g.a att den inte håller måttet. Det finns mycket bra hbl hingstar som kostar 2500:- och uppåt. Jag vet att Primör kostar 2500:- då får ni en topphingst, han var överlägset bäst i sin åldergrupp inkl importer. Han är e. Pontus-Flamingo om inte det är bra så vet inte jag då har du en mycket bra häst(avkomma) för en mycket liten peng.
Ponnyhingstar finns det från 1500:- och uppåt. Så vad kostar en icke godkänd hingst? Är den gratis. Nej det är totalt oansvarigt för den fortsatta aveln i sverige att sådana avkommor ska planeras fram och födas. Vad händer den dag du inte kan ha kvar din söta häst, betäcker du med en godkänd hingst har den ett värde och går att sälja!

Så om man är tänker behålla avkomman själv så kvittar det om hingsten inte håller måttet, för det spelar ju ingen roll vad det är för färg på papperet?! :eek: Hur :devil: resonerar man då? Bryr man sig så lite om avkomman att man betäcker med vilken skit som helst bara den har kulorna kvar, ska man nog inte ha häst öht. :mad:

Du har ingen som helst aning om hur hingsten fungerar mentalt, om han skulle klarat bruksproven eller om hur hans exteriöra avvikelser kompenserar eller förstärker ditt eget stos styrkor eller brister.

Men visst, ser du mer till plånboken än avkomman... :angel:

om vi vinklar det på ett annat vis då:
hur bra är hingsten EGENTLIGEN om ägaren inte ens har fått den godkänd?
Hur seriösa är ägaren om de inte ens försökt utan TROR att den skulle kunna bli godkänd men har inte prövat?

Nu ska jag inte säga för mycket, men man behöver ju inte BARA klanka ner på oseriösa stoägare.

Skulle jag betäcka mitt sto ser jag nog till att ta en hingst som åtminstone är godkänd i svenska hästavelsförbundet. Oavsett om jag har ett "fint" sto eller inte.

Bara för att röra om lite i eran gryta :devil:
Vilka av er har "godkända" ston till era avkommor?? Har dom prestationer eller har dom bara haft otur :angel:

*Martha som i år ska betäcka med IG hingst...dock min egen**

Måste röra lite mera... :D

vad sägs om Cortez, han godkändes ju vad jag förstår inte direkt i Sverige? Och Santa Cruz...
Sen har vi ju diskussionen om irish draught (stavas det så :p )

Men visst, i princip håller jag med.

Visst kostar det lika mycket att föda upp en föllunge oavsett om den har en godkänd eller icke godkänd pappa. Det fattar väl jag med. Om man betäcker sitt sto så antar jag i alla fall att man har råd att ha den tills den är tre år, annars hade man väl inte betäckt över huvud taget??? (om den inte ska säljas som ett åring)
Men om jag nån dag ska betäcka ett sto, som inte är avelsvärderat speciellt högt och kanske inte har så höga tävlingresultat. Och ska ha avkomman själv så skulle jag mycke väl kunna tänka mig att betäcka med en icke godkänd hingst.
Jag tycker bara att det är så mycket prat överallt om vilka papper hästen har och om den inte har Gröna papper. Så rynkar folk på näsan..
Men det kanske är jag som har fel?? Jag tycker det är så tråkigt bara att det ska vara så noga med godkänd pappa hit eller dit. Sen är det väl inget man ska satsa på i aveln, men det är tråkigt att det ska vara sånt gnäll om icke godkända hingstar överallt!

Jag säger som Martha :bow: Hur många av er har godkända ston??

varför betäcka med icke godkänd hingst?
det är detsutom inte lagligt. eftersom hästen inte är godkänd så är det ju nått som den inte har nått upp till och bör inte användas i avel. jag kasnke har missuppfattat det där med avel men jag trode att vi strävade efter att få fram en så hållbar häst som möjligt. visst kan man få en mindre bra avkomma efter en godkänd hingst också men det är större risk att få en bra.

har sett annonser om folk som säljer sina utslitna galoppörer som avelshingstar. hästen höll inte som galoppör och är inte visad men ändå ska dom ha ut massor för det som så kallad avelshingst :confused:

det är inte lika viktigt att få stoet godkännt som hingsten. har man däremot ett sto som kan dedärva något fel eller skada som den ahr ska man nog inte använda den. eller om stoet har större extriörsavvikelser... skulle då inte jag rekomendera att använda den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 388
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 218
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar