Betäcka 2 skimmlar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lancelot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 4 511
Sv: Betäcka 2 skimmlar?

Nej de ger inga lethal white hästar. Det är, som redan förklarat i tråden (som inte ens är lång!) ett av skäck-anlagen som kan ge lethal white. Däremot blir det mkt cremellos som ramlar ut.

Gula hästar är inte albinos alls på någon vänster. De är bara urblekta, pigment finns det (min har tom så det räcker till skimmelcancer...ja hon har ett skimmelanlag också).

Nu hittade jag förresten rätt korsningschema för isabell också.

2 isabeller, ger i teorin (för i praktiken kan det ju bli olika...)

50% isabell
25% fux
25% gulvit

(Med andra ord, vi hade fel ang procenten båda två).

Senast ändrad:

Ja som de flesta är inne på så är Lethal White ett syndrom som uppkommer när två paint med överhängade andel vita fält paras, man skulle kunna säga att avkomma kan bli "albino", helt utan pigment och med inre missbildningar som gör att fölet dör ganska snart efter födsel..

har inte boken närvarande runt datorn men oftast brukar det vara overotecknade paints som har för små färgade fält som kan ge LW-avkommor..

men det betyder inte att man ite kan avla på dem alls, man får bara se till att para hästen med en paint med mer färg på sig..

Jag har inte skrivit någonstans att gulvita är albinos.
Och är du verkligen 100% säker på att cremello + cremello inte blir något konstigt?

Varför skulle det bli konstigt?

VAD är det som skulle bli konstigt?

De är en färg, inte en genetisk defekt.

Okej, nått vitt som är dödligt då. Du skrev white och dödligt. Men eftersom en cremello inte är vit genetiskt om den inte också är skimmel så förstår jag inte hur det ska kunna bli nått dödligt vitt syndrom på avkommorna.

nepp, har fått reda på att de är en sorts fux;P men innan jag började på forumet trodde jag det..

isabell + isabell = dessa färgchanser.
50% fux
25% isabell
25% cremello

jag korsade 2 isabeller men fick en fux... gissa om jag först blev besviken.

om man korsar 2 cremellos (vilket är så nära albino man kan komma i hästväg, dvs de har inte så mycket pigment) är det 25% chans att det blir ett föl vars färg kallas white något, och de dör.

Läs Ameos inlägg nr 4 om OLWS (lethal white). Det är det du tänker på. Cremello + cremello = cremello, ingenting annat!

Det finns nyare rön som visar att det finns homozygota konstantskimlar ! Jag har haft en länk men orkar inte leta upp den nu.

Man har hittat enstaka hästar som är homzygota för konstantskimmaelanlag. Men då är det förmodlgen så att de har allelen i tredubbel uppsättning så att de fortfarande har en utan konstantskimmelanlag.

När vi va hos hingst förra året, hade de läger där preci när vi skulle hämta hem mitt sto.
De pratade då om att man inte ska betäcka 2 isabell hästar eftersom det gav ett dött föll(kunde ge).
De frågade mig hur det va med haflingers, men ja menar de beäcker man ju utan att det är farligt..
Hur kan man då säg att det är dumt att betäcka 2 isabeller??
Det finns INGA risker (kopplade till färgen) att para två isabeller.

Haflinger är INTE isabeller utan fuxar med ljus man och svans.
isabell + isabell = dessa färgchanser.
50% fux
25% isabell
25% cremello

jag korsade 2 isabeller men fick en fux... gissa om jag först blev besviken.

om man korsar 2 cremellos (vilket är så nära albino man kan komma i hästväg, dvs de har inte så mycket pigment) är det 25% chans att det blir ett föl vars färg kallas white något, och de dör.
Det procentuella utfallet är fel - men det har ju lil-sis redan påpekat...
Det är 25% chans att det blir fux av två isabeller, inte ett dugg konstigt.
Och som sagt, cremello (gulvit heter det på svenska :idea: ) har INGET ALLS med albino att göra. Och det är inte heller där några risker (kopplade till färgen) att para två gulvita - resultatet blir en gulvit avkomma som har samma färganlagsuppsättning som sina föräldrar.
Är det en gulvit så innebär det att det är en fux (två fuxanlag) med dubbelt gulanlag. Vid parning av två sådana så nedärvs ett fuxanlag och ett gulanlag från vardera föräldern och avkomman får alltså samma genuppsättning som föräldrarna vad gäller färgen, som sagt.

Man har hittat enstaka hästar som är homzygota för konstantskimmaelanlag. Men då är det förmodlgen så att de har allelen i tredubbel uppsättning så att de fortfarande har en utan konstantskimmelanlag.
Hur skulle det då ha gått till? Då måste ju ena föräldern ha haft två Rn-anlag att föra vidare till avkomman. Eller tänker jag fel nu?

Jag var trött igår och förklarade luddigt ;)

Det jag menade var att det ju i varje anlag finns två alleler, en från mamman och en från pappan. (Men det vet du säkert redan). Sen kan det finnas kopior av den allel som kommer från varje förälder. Så att det kommer ett Rn-anlag från varje förälder plus ett "friskt" anlag från någon av dem, eller också blir det ett fel när anlagen sätts ihop i avkomman så att ett "friskt" bildas också. Så ingen av föräldrarna har två Rn-anlag att föra vidare.

Förmodligen behövs det ett normalfungerande anlag för att avkomman ska överleva fosterstadiet.

Vart säkert inte mindre luddigt, om jag kunde rita o berätta skulle det vara klarare :)

Har tyvärr ingen scanner på den datorn jag sitter vid nu. Ska göra en ansträngning lite senare om någon är intresserad?

Absolut!

Genetik är grymt spännande.

Och svårt. Fast ändå logiskt. Förutom när den spelar en spratt... :)

Det finns ju människor (och djur) med genuppsättning XXY tex, dvs en extra könskromsom (något har inte gått rätt till när embryot skapades). I sådana lägen får man få två anlag av samma sort, och ändå ett friskt.

Sedan fins ju kimerer...där en individ egentligen är två, men i de lägena är jag inte säker på att det skulle ge sådana utslag som två konstantskimmelanlag och ett vanligt. Någon eller ett par brindle hingstar i USA har visat sig var kimerer (och en är nästan zebrafärgad!)
utsvävning: Jag kommer ihåg att någon (mänsklig) variant på XXY/YYX etc temat hade mycket högre risk för kriminalitet enligt vår högstadielärare.

Ja det är lite åt samma håll. Fast detta med att extra upplagor av alleler förekommer är förmodligen vanligare än man tror. Och behöver inte vara något fel, som ju en trippel könskromosomuppsättning är.

Jo, fler könskromosomer är defintivt inte kanon, men jag tyckte det var ett vettigt exempel på hur det kan bli och hur det kan te sig (om än inte helt perfekt)

Hade däremot inte hört att man börjar tro att det förekommer extra alleler ganska ofta.

Ja som de flesta är inne på så är Lethal White ett syndrom som uppkommer när två paint med överhängade andel vita fält paras, man skulle kunna säga att avkomma kan bli "albino", helt utan pigment och med inre missbildningar som gör att fölet dör ganska snart efter födsel..

har inte boken närvarande runt datorn men oftast brukar det vara overotecknade paints som har för små färgade fält som kan ge LW-avkommor..

men det betyder inte att man ite kan avla på dem alls, man får bara se till att para hästen med en paint med mer färg på sig..

Jag vill bara förtydliga att OLWS-genen som kan ge ett sjukt föl om två bärare av genen korsas är kopplad till Overo-genen. Alltså en färgteckning och INTE enbart till rasen Paint!

Alla hästar oavsett ras som är frame overos kan bära på denna gen.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 997
Senast: Hedinn
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 754
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 737
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V