Betäcka 2 skimmlar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lancelot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 4 511
Sv: Betäcka 2 skimmlar?

The WNT 1 or "W" gene is neither a dilution gene nor a graying gene. It is a dominant gene, and thus statistically, a heterozygous white horse (Ww) bred to a horse of any other color will produce white offspring 50% of the time. Further, all "true" white horses are heterozygous for the color. This means that they have only one copy of the gene (Ww). A Ww horse will appear white, because the white (W) allele "dominates" the non-white (w) allele.

The W gene has been mapped to the equine KIT gene and may be produced in different horse breeds by different mutations on assorted exons. The roan, sabino-1 (SB1, which may also produce entirely white horses, but by a different genetic pathway), and tobiano genes also trace to the KIT gene, but in independent regions and DNA tests can distinguish between these colors.[6]

If a horse has two white genes (homozygous white or WW), it is generally considered a lethal gene and the ensuing foal will die in the womb.[7] It is not known at present why this happens, but the end result is that there are no true albinos in the horse world.

Because the chance of breeding a live white foal is the same (50% probability) whether a white horse is bred to a white horse or to a colored horse, a breeder breeding for white coloration is advised to breed to a non-white horse to eliminate the risk of fatal homozygous white

Bara en liten kommentar. När man citerar en artikel rakt av bör åtminstone författare finnas med.

skimmel + skimmel får inte alltid skimmel heller. min kompis sto som är krit vit får alltid bruna för och hon är betäckt med santa cruz, Aerline H och nu sist en vid pre. alla blivit bruna

Men det beror säker bara på slumpen, tre föl är inte så mycket statistiskt... Var alla hingstarna skimlar, i så fall är chansen minst 75% för ett skimmelföl, vid varje parning, om bara mamman är skimmel är chansen bara 50 %.

skimmel + skimmel får inte alltid skimmel heller. min kompis sto som är krit vit får alltid bruna för och hon är betäckt med santa cruz, Aerline H och nu sist en vid pre. alla blivit bruna
Men det beror säker bara på slumpen, tre föl är inte så mycket statistiskt... Var alla hingstarna skimlar, i så fall är chansen minst 75% för ett skimmelföl, vid varje parning, om bara mamman är skimmel är chansen bara 50 %.
Eftersom bägge föräldrarna bevisligen bara har ett skimmelanlag så är det 25% chans vid varje parning att avkomman inte blir skimmel.

Att det inte blivit någon skimmel i dessa fall är ju inte ett dugg konstigare än att det blev tre svarta avkommor på tre försök då min dåvandande bruna shettishingst betäckte samma fuxsto tre år i rad...

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 997
Senast: Hedinn
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 754
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 737
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka