Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst
Man visste ju inte det förr, men nu vet man det. Därför är rekommendationen att INTE använda silver på silver vid betäckning.
Ang synfel hos häst, nej man upptäcker inte alltid synfelen hur duktig man än är. Ingen person kan lämna en garanti på att hästen inte har ett synfel om den inte har undersökts, och har den inte undersökts så kan man alltså inte garantera att ögonen är ok.
Man vet det inte. Men alla indikationer på de undersökta hästarna pekar i den riktningen att HOMOZYGOTER får ögondefekten, inte heterozygoter alltså. Du kan inte ens garantera det efter en synundersökning. Det syns inte på alla om de har anlaget och man har inte isolerat anlaget och kan ännu inte DNA-testa det. Först då vet du. Läs dessutom appalosaprojektet! En häst kan ha andra synfel. Men en häst som beter sig normalt och som inte visar några tecken under hela sitt liv på att den möjligen skulle kunna se dåligt, den ser inte dåligt! Men den kan ändå bära anlaget! Jag har ridit på en halvblodshäst som var blind på ena ögat efter en skada och det märktes rät tydligt att den betedde sig annorlunda och som du säger var stel i ena sidan. Jag vet också hur en gammal halvblodskimmelherre på 33 med dålig syn beter sig och och en annan PRE skimmel som var blind. Du ser på hela hållningen och rörelsemönstret att något inte stämmer.
Just nu har jag två lamm varav det ena är blint och det andra ser dåligt. Tackan är gammal och trots mineralsten med selen, föddes dessa lamm med selenbrist. Det yttrar sig i muskeldegeneration och lammen kunde inte resa sig pga muskelförsvagning. När jag mjölkade tackan upptäckte desutom at hon var enspent efter en bröstböld, antagligen för att hon tidigare förlorat ett av två lamm någon gång i sitt liv. Lammen fick selen- E- och B-vitaminspruta av veterinär och det tillsammans med träning gjorde att de reste sig och kunde gå vid 1½ veckas ålder men de är och förblir nappelamm och tackan kommer jag att slakta i höst. Ganska snart upptäckte jag att bagglammet verkade vara blint och sedan har jag efterhand sett att tacklammet ser men hon ser dåligt. Dessutom gungar hon alltid lätt med huvudet. Det verkar som de har AD-vitaminbrist också och eventuellt även varit utsatta för syrebrist och har hjärnskador eller så har all näringsbrist orsakat hjärnskador. Tackan är stor, fet och hur frisk och pigg som helst, men hennes livmoder har väl åldrats snabbare och bildar en bra moderkaka som ger tillräckligt bra näring och/eller syresättning. Just selenbrist hos lammen med muskeldegeneration är vanligt bland gamla tackor nämligen. Men lammens synfel kan också vara något ärftligt, även om vi aldrig haft problem med synen hos någon av dem förut. Men det kanske hänger ihop med min skäckiga bagge somär far till lammen! Annars har jag sunda får av korsningen mufflon/gute och de har viltfärger från svart, mörkbrunt till rådjursfärg.
Givetvis funderar jag och blir nyfiken som uppfödare varför lammen ser dåligt. troligen är det bristen på vitaminer och mineraler pga tackan är gammal som veterinären säger, men jag vet inte hundra. Men med tanke på haft flera skäckiga lamm och alla sett bra så är det nog så.
Ett annat sätt att märka att något inte stämmer än att bara observera individen, är hur andra i flocken behandlar individen. En häst som blir annorlunda behandlad, kanske mobbas och stöts ut, den kan du ge dig den på at den har någon defekt, tex ett synfel.