Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Du kan ju DNA testa på Silvergenen så vet du sedan om hon bär på den eller inte.
Och på det viset om hon kan ge avkommor som är homozygota på silver.

Testat för silver har jag gjort på mitt fuxsto som har två silverfärgade föräldrar. Fick resultatet att hon inte bär på silverfärgen. Bra att veta så behöver man inte fundera.

Man visste ju inte det förr, men nu vet man det. Därför är rekommendationen att INTE använda silver på silver vid betäckning.
Ang synfel hos häst, nej man upptäcker inte alltid synfelen hur duktig man än är. Ingen person kan lämna en garanti på att hästen inte har ett synfel om den inte har undersökts, och har den inte undersökts så kan man alltså inte garantera att ögonen är ok.

Man vet det inte. Men alla indikationer på de undersökta hästarna pekar i den riktningen att HOMOZYGOTER får ögondefekten, inte heterozygoter alltså. Du kan inte ens garantera det efter en synundersökning. Det syns inte på alla om de har anlaget och man har inte isolerat anlaget och kan ännu inte DNA-testa det. Först då vet du. Läs dessutom appalosaprojektet! En häst kan ha andra synfel. Men en häst som beter sig normalt och som inte visar några tecken under hela sitt liv på att den möjligen skulle kunna se dåligt, den ser inte dåligt! Men den kan ändå bära anlaget! Jag har ridit på en halvblodshäst som var blind på ena ögat efter en skada och det märktes rät tydligt att den betedde sig annorlunda och som du säger var stel i ena sidan. Jag vet också hur en gammal halvblodskimmelherre på 33 med dålig syn beter sig och och en annan PRE skimmel som var blind. Du ser på hela hållningen och rörelsemönstret att något inte stämmer.

Just nu har jag två lamm varav det ena är blint och det andra ser dåligt. Tackan är gammal och trots mineralsten med selen, föddes dessa lamm med selenbrist. Det yttrar sig i muskeldegeneration och lammen kunde inte resa sig pga muskelförsvagning. När jag mjölkade tackan upptäckte desutom at hon var enspent efter en bröstböld, antagligen för att hon tidigare förlorat ett av två lamm någon gång i sitt liv. Lammen fick selen- E- och B-vitaminspruta av veterinär och det tillsammans med träning gjorde att de reste sig och kunde gå vid 1½ veckas ålder men de är och förblir nappelamm och tackan kommer jag att slakta i höst. Ganska snart upptäckte jag att bagglammet verkade vara blint och sedan har jag efterhand sett att tacklammet ser men hon ser dåligt. Dessutom gungar hon alltid lätt med huvudet. Det verkar som de har AD-vitaminbrist också och eventuellt även varit utsatta för syrebrist och har hjärnskador eller så har all näringsbrist orsakat hjärnskador. Tackan är stor, fet och hur frisk och pigg som helst, men hennes livmoder har väl åldrats snabbare och bildar en bra moderkaka som ger tillräckligt bra näring och/eller syresättning. Just selenbrist hos lammen med muskeldegeneration är vanligt bland gamla tackor nämligen. Men lammens synfel kan också vara något ärftligt, även om vi aldrig haft problem med synen hos någon av dem förut. Men det kanske hänger ihop med min skäckiga bagge somär far till lammen! Annars har jag sunda får av korsningen mufflon/gute och de har viltfärger från svart, mörkbrunt till rådjursfärg.

Givetvis funderar jag och blir nyfiken som uppfödare varför lammen ser dåligt. troligen är det bristen på vitaminer och mineraler pga tackan är gammal som veterinären säger, men jag vet inte hundra. Men med tanke på haft flera skäckiga lamm och alla sett bra så är det nog så.

Ett annat sätt att märka att något inte stämmer än att bara observera individen, är hur andra i flocken behandlar individen. En häst som blir annorlunda behandlad, kanske mobbas och stöts ut, den kan du ge dig den på at den har någon defekt, tex ett synfel.

Senast ändrad av en moderator:

Du kan ju DNA testa på Silvergenen så vet du sedan om hon bär på den eller inte.
Och på det viset om hon kan ge avkommor som är homozygota på silver.

Jag skall testa henne men det ta ju tid, tro vi avbryter dräktigheten för säkerhets skull, hellre nu än senare när det gått längre.

Du frågade efter bild på Rumur och jag fick just
ett mms av nya ägaren till Rumur från Sambaengi, 5 år. Försökte lägga in bilden här men den ska ju godkännas innan den syns så jag lade in den på Pixbox.

Hästen är precis hårt barfotaverkad och ömfotad och ändå precis mätt till 153 cm. Han växer ännu och sköt iväg i baken precis nu i vår igen. Han har lika gott lynne och lika bra gångarter som han är stor och detta är första ridturen som givetvis bara var kort. Han gick i skritt och tölt. Rids med manskapssadel då han är ordentligt överviktig och hon vill vänta med att köpa ny sadel tills han är i lagom hull. Hon har fått hem honom för en vecka sedan och bara suttit på honom 1 gång förut kan tilläggas. Ryttaren är vuxen och 163 cm lång, inte 160 som jag skrev tidigare. Så det är inget litet barn på ryggen även om det ser så ut! Jag är stolt uppfödare till denna stora, snälla men pigga häst! Finns en helbror som är silvermusblack men han är bara 2 år men ser ut att bli lika stor!

http://www.pixbox.se/alb_show_id1075298_page0.html

Senast ändrad av en moderator:

För alla oss som haft med galopptränade fullblod att göra så vet vi att de förblir hyperlätta till att tända och det räcker med att fatta galopp så ska det ösas på för fullt.

Det håller jag inte med om alls och då har jag ridit en hel del fd galopphästar, både flat och steeplechase. :)

Nej jag har aldrig påstått att en häst som är stel i sidan var blind, däremot har vi ett halvblod här som har ett bortopererat öga så därför vet vi att han är blind. Men det märks inte ett dugg, så det handlar precis lika mycket om ryttaren så därför kan man inte påstå att man vet om hästen har problem med synen eller inte för så är inte fallet.

Jag håller också med viva, en häst kan explodera i vilken gångart som helst. Fortfarande ska den lyssna på ryttaren, så inte har det med galoppträning att göra utan en ren och skär lydnadsfråga helt enkelt. Ryttaren har inte lyckats förmedla för hästen vad som gäller, utan struntat i det. Att sen skylla på att den är villig, är väl ändå att ta i. Även en villig häst ska kunna lyda, och det gör den med rätt utbildning. Alltså brister utbildningen och inte att hästen är villig.

Jag kan i alla fall ställer mig till den hingsthåller skaran som försöker göra allt för att undvika sjuka hästar. Vi har ett silversto som blev betäckt här med silverhingst men om hon är dräktig så skall den tas bort.

Och jag fundera mycket på hur jag skall göra med mitt isabellskäcksto. Hon har silver i släkten.

Jag tycker mycket om silverfärgen och av just den anledningen lånade vi in en silverhingst, men jag vill även har friska hästar och jag hoppas att man det visa sig att det verkligen bara är de med dubbla anlag som få problem.

Jag är ägare till en silverhingst och jag kommer inte tillåta betäckning med honom med silverston eller ston som KAN ha silver i generna.
Jag har själv ett sto som troligen är en variant av silver som jag tills för ca 3 veckor sedan hade tänkt betäcka med honom.
Men nu har jag alltså tänkt om och kommer INTE göra det.

Jag har dock inga silverston bokade till min hingst i år.

Jag är ägare till en silverhingst och jag kommer inte tillåta betäckning med honom med silverston eller ston som KAN ha silver i generna.
Jag har själv ett sto som troligen är en variant av silver som jag tills för ca 3 veckor sedan hade tänkt betäcka med honom.
Men nu har jag alltså tänkt om och kommer INTE göra det.

Jag har dock inga silverston bokade till min hingst i år.

:bow: Va roligt att höra någon som verkligen ser till det bästa för aveln och tar det säkra före det osäkra
Bugar mig stort :bow::bow:

Först vill jag tacka dej att du kommit fram med den här informationen och jag förstår bra att forskarna inte kan komma ut med mera. Man kan ju inte komma ut med fakta som inte är färdigt undersökt. Man måste bara ha tålamod och vänta tills undersökningen blivit klar.!

Sen vill jag ännu ge styrkekramar till dig :) jag tycker även det är tufft av dig att ta emot allt detta. Jag tror inte denna aggression är riktad mot dig utan är en frustation för att inte få veta mera. Men allt tar tid.!

Du gjorde bra då du kom fram med den informationen som finns :)

Stor eloge till dig inte_ung som gått ut med detta!
Jag förstår inte alls den ilska som visar sig i denna tråd.

Det är väl jättebra att gå ut med en varning, för att undvika problemet hos individer i framtiden. Och så enkelt att man bara låter bli att para silver med silver.

Tusen tack till dig för det.

Hej,
Jag förstår inte vad din får-avel har med denna tråden att göra?
Selenbrist hos lammungar, vad har det för likhet med silverhästarnas avel?

Har två åringar med dubbla silveranlag. Bägge är med i SLU-projektet, dessutom är mammorna's DNA också inskickat till SLU för att får med så många silverhästar som möjligt.
Blir inte klok på alla forskarrön, utan väntar att få svar först och främst om någon av mina åringar skulle vara homozygot för silver.
Du I_U som verkar ha insiderinfo från SLU, hur och när svarar de på dessa provtagningar...?

Men är de inte alltid Homozygot för silver om de har en mamma och en pappa som är silver?

Jag kan i alla fall ställer mig till den hingsthåller skaran som försöker göra allt för att undvika sjuka hästar. Vi har ett silversto som blev betäckt här med silverhingst men om hon är dräktig så skall den tas bort.

Och jag fundera mycket på hur jag skall göra med mitt isabellskäcksto. Hon har silver i släkten.

Jag tycker mycket om silverfärgen och av just den anledningen lånade vi in en silverhingst, men jag vill även har friska hästar och jag hoppas att man det visa sig att det verkligen bara är de med dubbla anlag som få problem.

Ja hur funkar det om man ska betäcka med en silverhingst och stoet har silver längre bak i släkten men själv inte är silver kanske? hur långt bak i släkten kan de finnas utan att det blir någon risk eller ska det inte finnas alls? men det kan man ju inte alltid veta heller.

Nej, en häst är inte nödvändigtvis homozygot silver trots att båda föräldrarna är silver, det krävs då att de fått silveranlaget från båda föräldrarna.
Om båda föräldrarna däremot är homozygot silver blir avkomman med all säkerhet homosygot silver.

Ja hur funkar det om man ska betäcka med en silverhingst och stoet har silver längre bak i släkten men själv inte är silver kanske? hur långt bak i släkten kan de finnas utan att det blir någon risk eller ska det inte finnas alls? men det kan man ju inte alltid veta heller.

Eftersom silver är ett dominant anlag syns det på bäraren förutom på fuxar,eftersom anlaget bleker svart och på en fux finns ju inget svart. Så om du har en svart, brun, musblack osv som inte är silverfärgad bär den inte heller anlaget. Har du en fux med tex två svarta föräldrar kan du också vara säker på att anlaget inte finns.

På häsar med gulanlag finns syns inte heller silver färgen speciellt inte på Isabell som har fux som grundfärg.

Men så söta!
År 2000 när man skrev artikeln som jag refererar till så kunde man inte testa på Silvergenen för den var ännu inte hittad.
Så man fick utgå från hur hästarna såg ut.

Har någon tittat i ögonen på de där Shetlandsponnyerna?
ingen aning faktiskt, tipsa forskarna om det :idea:

eller jo, de ponnyer som godkänts som avelshingstar (efter millennieskiftet ungefär), som har färgen, är ögonlysta för katarakt. det görs vid den "internationellt överenskomna utökade veterinärbesiktningen"

Senast ändrad:

ingen aning faktiskt, tipsa forskarna om det :idea:

Okej så de har alltså en försiktighetsåtgärd angående synen.
Undrar om de har letat efter cystorna också?
Dessa ser man tydligen inte om man inte direkt letar efter just dem.

Jag skall fråga om det när de kommer hit.
Det är ju intressant att jämföra resultat från olika blekanlag.
Och kan hjälpa till att hitta mekanismen bakom sjukdomen.

Jag tror att hon menar att det är svårt att se på djurbarn om de har svårt att se så att man inte riktigt kan veta om fölen ser dåligt från början eller om det kommer sedan när hästen blir äldre.
Och att det från början är svårt att veta om problemet är genetiskt eller förvärvat.

Sambaengi's inlägg brukar behöva tolkas.
Det står ofta mycket matnyttigt gömt i texmassan - men massan kan vara litet stor.

Okej så de har alltså en försiktighetsåtgärd angående synen.
Undrar om de har letat efter cystorna också?
Dessa ser man tydligen inte om man inte direkt letar efter just dem.

Jag skall fråga om det när de kommer hit.
Det är ju intressant att jämföra resultat från olika blekanlag.
Och kan hjälpa till att hitta mekanismen bakom sjukdomen.
Det är alltså så att alla hingstar undersöks, inte enbart de som har denna färgen - insåg att det fanns ett visst tolkningsutrymme i det jag skrev tidigare...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka