Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Det är alltså så att alla hingstar undersöks, ...

Men det måste ju finnas någon bakomliggande orsak till att man beslutat att göra så.
Dock ser man inte cystorna när man "bara" letar katarakt.
De är svåra att hitta och att se.

Och den intressanta frågan kvarstår ju.

På häsar med gulanlag finns syns inte heller silver färgen speciellt inte på Isabell som har fux som grundfärg.

det är ju rätt att det int syns på just isabell som har fux som grundfärg.

Men silver på en gulbrun eller en gulsvart syns allt, även om det kan vara svårt att se.

Så den syns på hästar med gulanlag men itne med de som har fux som grundfärg.

Som valackägare är jag inte så insatt i det här med färger, men det var intressant. Har två frågor/funderingar.

För många år sen ville jag att en veterinär skulle undersöka ögonen på min svarta häst då jag ville veta om synen var ok (mkt skygg häst, blev värre i mörkret). Han lyste med ficklampa i ögonen och svaret var att det inte är otänkbart att synen kan vara nedsatt "då han har mycket blomkål i ögonen". Nu slog det mig att hans pappa är silverbrun eller silversvart. Kan detta ha med silveranlagen att göra?

Så till nästa fråga. En häst är mkt ljus isabell. Mamman är silversvart och pappan mörk isabell. Är det en dålig kombination?

Inte bara en heller. Läser manhela artikeln ser man att det finns fler och i nedan avsnitt står det om det jag har fått höra om pålagrade, blekande anlag. Silvergenen är bara ett sådant anlag. Alla dessa anlag, skäck, tigrering, gulanlag mfl, antas kunna ge defekter i bla ögat precis som jag hävdat hela tiden!

Jag hittar inget stöd i de citerade delarna av artikeln, eller övriga delar av artikeln, för att alla blekande anlag antas ge defekter. Det är möjligt att det finns material som ger belägg för ett sådant påstående också, men jag finner det inte i denna artikel utan tycker du drar slutsatser som saknar stöd i detta material.

Det som står i texten är att man kan koppla avsaknad av pigment till sjukdomen, eftersom dubbla anlag av LP-genen ofta orsakar extrem brist på pigmentering, men att det även finns andra gener som bleker. Underförstått att blekningen i sig inte är kopplad till sjukdomen.

"Appaloosas do indeed have a genetically determined tendency to have lower than normal amounts of pigmentation in the skin. Horses with that are homozygous for LP are more likely to show extreme lack of pigmentation. However, extreme mottling of skin is also something that is modified by other genes, and appears to be inherited in family lines."

Jag läser detta som att avsaknad av pigmentering inte behöver betyda något, efterom det ofta orsakas av andra gener.

Jag håller också med viva, en häst kan explodera i vilken gångart som helst. Fortfarande ska den lyssna på ryttaren, så inte har det med galoppträning att göra utan en ren och skär lydnadsfråga helt enkelt. Ryttaren har inte lyckats förmedla för hästen vad som gäller, utan struntat i det. Att sen skylla på att den är villig, är väl ändå att ta i. Även en villig häst ska kunna lyda, och det gör den med rätt utbildning. Alltså brister utbildningen och inte att hästen är villig.

Jovisst kan de det men tyvärr är det många fullblod som kommer från galoppbanan och inte platsat där som är överheta ridhästar. Och det beror mycket på uppfostran och vad de lärt sig. Jag sade inte att det berodde på viljan utan det var "dålig" fostran jag menade. Flera fullblod kommer från galoppen och är bara fostrade fullt ös. Det är för övrigt oftast de som inte platsar på banan just för at tde är som de är. De fullblod som platsar på banan ska ju vara lätthanterliga och lydiga.

Silfurmáni var inte vidare uppfostrad när jag red honom för 8 år sedan. Och det var det jag ville få sagt också. Det hade inte med synen att göra. Men enligt vad jag har hört från en säker källa hade hästen ett mycket speciellt förhållande till Johan och blev på äldre dar en underbar ridhäst och Johans favorit. Skulle teorin att beteendet berodde på synen hålla skulle han inte blivit lugn och trevlig hos Johan! Så nog var han felfostrad innan alltid. Sen tycker jag inte att bara för att det en gång händer något galet så ska inte en häst dömas efter det. Mökkur ballade ur en gång också när tygeln brast tex. Ska vi skylla det på dålig syn också???

Alltså ni spekulerar alldeles för mycket i den här tråden utan att ha ett ordentligt faktaunderlag men hävdar att det är bevisat. Jag har pratat med en annan idag som äger en homozygot silverhingst i vuxen ålder och den är urtrevlig precis som hästar med den far han har brukar vara och rids och visar inga tecken på dålig syn. Den är testad homozygot och ska undersökas men ägaren hade fått beskedet att det är inte bevisat att det rör sig om samma anlag som på Rocky Mountainhorse och inte heller att alla bar det och man är inte säker på orsakerna eftersom hästar kan bli blinda av många olika orsaker och riskerna skulle inte vara större att få synfel med silveranlaget än med något annat färganlag. Detta besked kom alltså från SLU från folk som ansvarar för dessa undersökningar!

Och fortfarande begriper inte jag att man inte hört talas om massor av hästar efter Silfurmáni som har synfel för det bode finnas en hel del homozygoter efter honom och alltså drälla av hästar med synfel och med tanke på hur mycket silversvarta hästar läggs under luppen så hade knappast antifärgmaffian missat det och ryktet gått och inga andra heller! Så hur tusan går det ihop sig att man inte hört talas om någon eller stött på en enda?!:confused:

Men är de inte alltid Homozygot för silver om de har en mamma och en pappa som är silver?

Nej. Det är bara 25% chans att de får anlaget från både mamman och pappan. Men det är också 25% chans att det blir en avkomma utan silvergenen! Övriga 50% är heterozygot silverfärgade och bär bara ett anlag som antingen kommer från mamman eller pappan.

Men om en av föräldrarna är homozygot silversvart, som Silfurmáni, då får alla avkommor silvergenen och är då stoet heterozygot så kommer 50% av avkommorna bli homozygot silversvarta. Därför anser jag man verkligen borde undersöka avkommor efter honom och silverston för det borde finnas flera homozygoter.

Jag tror att hon menar att det är svårt att se på djurbarn om de har svårt att se så att man inte riktigt kan veta om fölen ser dåligt från början eller om det kommer sedan när hästen blir äldre.
Och att det från början är svårt att veta om problemet är genetiskt eller förvärvat.

Sambaengi's inlägg brukar behöva tolkas.
Det står ofta mycket matnyttigt gömt i texmassan - men massan kan vara litet stor.

Tack! Det är inte alla som begriper en djuptänkare! :angel::D När upptäckte du din hingst hade synfel och hur. Ålder? Symptom? Det måste ju vara intressant att dela med sig av. Är någon avkomma homozygot eller ingen? Blev inte klok på att en avkomma verkade ha ögondefekt också eller?

Hej,
Jag förstår inte vad din får-avel har med denna tråden att göra?
Selenbrist hos lammungar, vad har det för likhet med silverhästarnas avel?

Jag kan ju säga så här att samma år o på samma gård som den homozygota avkomman föddes, föddes en annan utan silveranlag med grå starr. Vad jag förstått se båda lika dåligt och de är inte besläktade. Men jag tror en av dem bar på splaschgenen men minns inte vilken. Orsaken kan vara en annan. det kan vara slump men det kan också vara så att miljöfaktorer spelar in som tex vitamin- eller mineralbrist när defekter uppträder. Jag ville bara ni skulle vidga synfältet lite!

KL

Har nu fått svar att ingen av mina avkommor med dubbla silverföräldrar är homozygota!

Jag sa nånstans tidigare att jag inte hade något silversto bokat till min hingst.
Men det var visst fel.

Jag meddelade de stoägare som har bokat och ett av de ston, trots att hon är reggad som fux, verkar vara silverbrun så den stoägaren beslöt sig för att inte betäcka med min silverhingst just i år.

Så en stoägare har alltså avsagt sig än så länge.
Ev kommer en till att göra det men det stoet har redan varit här drygt en vecka, i brunst så möjligheten finns att hon redan är dräktig.

det hade varit itnressant att veta hur det går för er andra med silverhingstar som betäcker.

Informerar ni stoägarna eller vilken rekommendation ger ni som hingstägare ?
Hur många är det som har avsagt sig bokad plats ?

När upptäckte du din hingst hade synfel och hur.
När forskarna var här första gången för att undersöka om defekten möjligtvis även fanns hos Islandshästar.
Så det var ögonveterinären som upptäckte det.

Inga som jag begrep före diagnosen.
Hästen är oerhört snäll och trevlig och inte det minsta nervös av sig.

Är någon avkomma homozygot eller ingen?
Ingen avkomma är homozygot då alla har mammor utan silvergen.

Blev inte klok på att en avkomma verkade ha ögondefekt också eller?
På en av avkommorna kunde ögonveterinären se de typiska cystorna.
Och det kanske går att se på de andra också om man tittar ännu nogrannare.

Men hur går detta ihop med att man tror att endast homozygoter får defekten om din ena heterozygot har den???
Har din hingst några symptom nu då? Kommer han verkligen att bli blind eller är det bara en risk att han blir det?
Jag har hört från andra som har fåt hästar undersökta att defekten blir inte värre med åren utan de föds med den. Men nu nämnde du att din hade grå starr som följd av defekten och att den kommer ta synen?! Det blir en massa ?för det verkar som att informationen kommer ut men uppgifterna går i sär och motsäger varandra. Och sånt är verkligen störande!:cool:

Jag hittar inget stöd i de citerade delarna av artikeln, eller övriga delar av artikeln, för att alla blekande anlag antas ge defekter. Det är möjligt att det finns material som ger belägg för ett sådant påstående också, men jag finner det inte i denna artikel utan tycker du drar slutsatser som saknar stöd i detta material.

Jag tror du får läsa texten igen och vara öppen för det som faktiskt står om tex att vissa blekanlag ger cancer osv.

Jag tror du får läsa texten igen och vara öppen för det som faktiskt står om tex att vissa blekanlag ger cancer osv.

Absolut! Men artikeln säger bara att avsaknad av pigment gör att hästar lättare bränner sig i solen, vilket i sin tur leder till ökad risk för hudcancer. Det står inte någonstans att blekanlag ger cancer (annat än indirekt då genom solbränna). Ännu mindre står det att samtliga blekanlag ger ögonproblem, vilket är i princip vad du säger i inlägget som jag kommenterade.

Det är möjligt att flera, eller samtliga, av dessa anlag kan kopplas till olika typer av problem och defekter. Det jag reagerar på är att du citerar en artikel och drar längre slutsatser än vad artikeln ger stöd för. Jag tycker det är extra allvarligt då artikeln är på engelska. Det finns många på buke som inte är så duktiga på engelska, speciellt där facktermer blandas in, och som inte förstår vad som står i texten.

Om du kan ta fram en länk till en artikel eller studie som styrker påståendet att "alla dessa anlag, skäck, tigrering, gulanlag mfl, antas kunna ge defekter i bla ögat", så vore det ett välkommet tillskott i debatten.

Defekten är vad som kallas co-dominant.

Den ger en liten förändring i enkel upplaga och en stor förändring i dubbel upplaga.

Så rent teotetiskt har alla Silverfärgade hästar defekten och den kan ses på de heterozygota men ger där inga direkta problem.
Men om genen läggs in i dubbel uppsättning blir defekten så stor att hästen får en synnedsättning.
Ögat är helt enkelt så missbildat att det blir ordentliga komplikationer.

Den grå starr, katarakt, som defekten ger i sin allvarligare form är proggressiv, d.v.s. blir värre med åren.
Och Hingsten kommer så småningom att bli blind.
Hur lång tid det tar vet vi ännu inte.
Jag kommer att få en prognos om några veckor när de kommer hit för att följa upp undersökningarna.

Man kan ju jämföra med Gul-genen som ger en ljusare häst i dubbel upplaga.
D.v.s. anlaget ger en större effekt när det kommer x2.

Oj, vad mycket att läsa halkar in här;) Äger ett sto Feila från Nedergården vars mamma va Fjödur fra akureyri.
Fjödur va skäck . När jag frågade Lena sa hon att hon avlivades pga. ngf cancer i ögonen blind.
har kollat i WF feila mitt sto bär inte på silvergen?

Är det bara silver hästar det gäller?

orkar ng svara:D

Absolut! Men artikeln säger bara att avsaknad av pigment gör att hästar lättare bränner sig i solen, vilket i sin tur leder till ökad risk för hudcancer. Det står inte någonstans att blekanlag ger cancer (annat än indirekt då genom solbränna). Ännu mindre står det att samtliga blekanlag ger ögonproblem, vilket är i princip vad du säger i inlägget som jag kommenterade.

Det är möjligt att flera, eller samtliga, av dessa anlag kan kopplas till olika typer av problem och defekter. Det jag reagerar på är att du citerar en artikel och drar längre slutsatser än vad artikeln ger stöd för. Jag tycker det är extra allvarligt då artikeln är på engelska. Det finns många på buke som inte är så duktiga på engelska, speciellt där facktermer blandas in, och som inte förstår vad som står i texten.

Om du kan ta fram en länk till en artikel eller studie som styrker påståendet att "alla dessa anlag, skäck, tigrering, gulanlag mfl, antas kunna ge defekter i bla ögat", så vore det ett välkommet tillskott i debatten.

Jag drar inga slutsatser men ser de RISKER som forkarna varnar för finns och ska man resonera enligt försiktighetsprincipen med det ena anlaget så ska man vara konsekvent och göra det med alla!

... ska man resonera enligt försiktighetsprincipen med det ena anlaget så ska man vara konsekvent och göra det med alla!

Jag tycker nog att man kan nöja sig med att vara försiktig i de fall man säkert vet att där finns en risk för en verklig defekt om hästen blir homozygot på ett anlag.
Annars så skulle man ju bli paranoid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka