Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Jag undrar om det är en så bra metod?
Det ger ju ett urval som redan från början är baserat på att ögonen är avvikande.
Man skulle ju vilja hitta de vars ögon det inte syns något på.

Jag menar att jag anade resultatet. Självklart har jag tipsat om alla silverhästar med två silverföräldrar oavsett hur deras ögon såg ut.

Det berör inte andra blekanlag - det har studerats vitt och brett i tidigare studier.

Det finns bevisligen många silverhästar med ögonproblem i andra raser nu vet vi att det finns hos oss också.

Men fanns det hos tex homozygota blackar skulle fjordhästrasen ha problem. Homozygota gula eller bukskäckar har inte heller den här typen av problem.

Vissa linjer av bukskäckar kan vara döva men det verkar inte vara kopplat till färg utan ett näraliggande anlag hos en liten grupp.

Tigrerade hästar vet jag lite om. Men i och med att amerikanarna har full observans på den här sjukdomen och många appaloosas vore det konstigt om det inte upptäckts.

Det är en TYDLIG MISSBILDNING, inte starr vilken som helst. Gråstarr kan man få av många skäl, det här handlar om en mycket typisk defekt av främre ögonkammaren som ofta ger linsproblem, varav starr kan vara ett. Graden av missbildning kan variera väldigt mycket (varierande penetrans), det är troligt att en del skulle kunna passera som friska vid kontroll, men ändå lämna anlaget vidare.

Det aktuella nu är att få full klarhet i den genetiska bakgrunden.

Tills vidare har vi ändå tillräckligt på fötterna för att inte avla silver x silver.

Har alltså alla silverfärgade hästar "sjukdomen"? Har läst många gånger men har inte helt förstått :)

Tack till dig som ger ut infon!!!:bow:

Det är faktiskt inte uteslutet att det berör andra blekanlag! Tvärtom finns misstanken och det kommer att forskas på det också! Så gå inte händelserna i förväg! Det bästa är att undvika homozygot avel på sådana här anlag för de har alla uppstått genom mutation och är en defekt från början!

Jag har inte påstått blacka berörs! Tvärtom skrev jag att black är den ursprungliga vildhästfärgen och de var mestadels homozygot blacka så om ett sådant anlag eller annat defektanlag följt blackgenen så skulle hästen ha dött ut innan den blev tamdjur och innan den fick andra färger av mutation! Black är alltså det sundaste anlaget egentligen!

Vad som gör att det är vanligare med blinda hästar bland skimlar, isabeller med dubbelt isabellanlag, tigrerade hästar osv vet varken du eller jag och inte forskarna heller men de har misstankar och kommer att undersöka det! Jag har dessutom inte sagt att de blev blinda av samma grå starr, bara att de blev blinda. En väldigt känd blind knapstruper är Bent Branderups tex.

Man ska vara öppen för all forskning och alla indicier! Det kanske inte är exakt samma ögonfel men kan vara det, men vad spelar det för roll om resultatet är detsamma? Man misstänker ändå starkt att alla pålagrade anlag som bleker kan ge ögondefekter och blindhet på homozygoter. Trots allt finns det inte många blinda silversvarta islandshästar. Jag vet bara två, Inte Ungs och den andra jag nämnde, men jag vet betydligt fler blinda skimlar och tigrerade hästar av andra raser. Och jag vet en isabellinje på halvblod som ger reumatism (dock vet jag inte om det är kopplat till färganlaget). Alltså de här färganlagen är defekter och alla har uppstått som mutationer från basanlaget musblack!

Det intressanta du nämner är fjordingen som ju är gulbrunblack och det finns även rödblack, gulmusblack och isabellblack. Har tom sett isabell. Här kan man undra för gulanlaget finns homozygot på många men de har samtidigt homozygot blackanlag.

Men jag begriper fortfarande inte varför någon eftersträvar homozygota individer i sin avel annat än för att tjäna pengar på att kunna garantera avkommans färg. Det är business som ligger bakom mycket lidande bland djuren och jag gillar inte sånt!

Har alltså alla silverfärgade hästar "sjukdomen"? Har läst många gånger men har inte helt förstått :)

Det är inte helt bevisat än men man misstänker alla med silvergen bär anlaget men att det bara är de med dubbelt silver som får problem. Men det är indicier och ett statistiskt säkerställt underlag kräver att runt 100 individer av vitt skilda stammar i några generationer bakåt undersöks innan man vet helt säkert. Jag tycker det är märkligt om alla skulle bära på anlaget för trots allt så finns det många silversvarta islandshästar och jag har inte hört talas om att någon haft problem med synen på sin häst förrän nu! Så så himla vanligt med individer med synfel är det inte, trots att det borde finnas en hel del homozygoter efter Silfurmáni tex eftersom han var homozygot och betäckte flera silverston och teoretiskt borde hälten av dessa avkommor vara homozygota och det borde då om anlaget finns på alla med silvergen, drälla av blinda hästar efter honom, men jag vet inte en enda och man borde hört talas om någon av dem i alla fall! Det tycker jag indikerar att inte alla silverhästar har anlaget trots allt!

Senast ändrad av en moderator:

Enlig svaret jag fick från SLU har alla hästar (kvitta vilken ras) anlag för sjukdomen, men det behöver inte betyder att de blir dåliga av det om de bara är heterozygota, men man är inte helt säker än.

sambaengi;12428501 Jag tycker det är märkligt om alla skulle bära på anlaget för trots allt så finns det många silversvarta islandshästar och jag har inte hört talas om att någon haft problem med synen på sin häst förrän nu! Så så himla vanligt med individer med synfel är det inte skrev:
Nu är det ju så (har träfat och tränat en del hästar med ögon skador, sjukdomar) att hästar är mycket duktiga att anpassa sig till olika situationer, det är inte säkert att man märker att hästen har problem med ögonen.

Jag menar om en häst snubbla så tänker man väl inte på ögonen i första hand, då kolla man kanske benen föst.

Jag känner en häst som har tävlat på elitnivå i många år det ända som man hade problem med var att han han alltid var stel åt ett håll. Av en tillfällighet hittade man att han var blind på ena ögat (då hade han klarat en klinikbesiktning).

Sen om jag förstå det rätt och läser rätt i artiklarna så kan sjukdomen förvärras med åren på de heterozygota hästarna, så de föds ju inte blinda utan har synproblem som tex svart med mörkerseende.

Silfurmanis beteende när han var på andra ställen, tex visning kan ju få en förklaring om han hade dålig syn.

Inte bara en heller. Läser manhela artikeln ser man att det finns fler och i nedan avsnitt står det om det jag har fått höra om pålagrade, blekande anlag. Silvergenen är bara ett sådant anlag. Alla dessa anlag, skäck, tigrering, gulanlag mfl, antas kunna ge defekter i bla ögat precis som jag hävdat hela tiden!

Citat" 17. Are Appaloosa horses with large areas of unpigmented skin around the eyes genetically prone to eye diseases (eg. uveitis, cataracts and skin cancer?)
Generally speaking, the risk of damage to the eye and the skin around it is somewhat related to the amount of pink skin. Appaloosas do indeed have a genetically determined tendency to have lower than normal amounts of pigmentation in the skin. Horses with that are homozygous for LP are more likely to show extreme lack of pigmentation. However, extreme mottling of skin is also something that is modified by other genes, and appears to be inherited in family lines. Skin with reduced pigmentation is at higher risk of solar burns. Sunburned skin is subject to infection and at more risk for development of skin cancers such as squamous cell carcinoma. Fly masks and sunblocks can be used to prevent sunburn."

Och vidare kan man läsa isista stycket:

Citat" Are there other causes of night blindness in the Appaloosa?
Yes. Uveitis is the leading cause of vision loss in the horse. According to research, Appaloosas are many times more likely to suffer from recurrent uveitis than any other breed:

"Spontaneous equine recurrent uveitis (ERU) is the leading cause of equine blindness, resulting from a chronic painful immune-mediated inflammation of the uveal tract in susceptible animals. ERU is thought to be a delayed type hypersensitivity reaction to self or sequestered antigens in the uveal tract. Although ERU affects as much as 10-15% of the equine population, little definitive information can be found with regard to its cause or causes. Appaloosas are eight times more likely to develop uveitis and four times more likely to develop blindness compared to other breeds."
(Faculty Research Interests Report, University of Minnesota’s College of Veterinary Medicine, Dr. Mark Rutherford).

If you have an Appaloosa that seems to be having difficulty seeing at night, damage from uveitis may be the cause. Uveitis affects Appaloosas of any coat pattern, and frequently does lead to vision loss. Often, Appaloosas suffer an insidious form of this disease which gives no visible outward signs that it is present, so the owner may not be aware of the problem for some time.

When the retina is damaged by uveitis, it loses some of its ability to work. Night vision is affected first, and if the uveitis recurs, noticeable loss of day vision will follow.

The bottom line: Only an ERG exam, performed by a veterinary ophthalmologist, can determine whether the lack of night vision your horse is experiencing is due to Appaloosa-specific CSNB, some other form of CSNB, or damage from uveitis or some other ocular disease
."

Mao drar jag slutsatsen att alla pålagrade färganlag ger risk för defekter och inte bara i ögat utan här nämns tex hudcancer, och när då individen får dubbla sådana anlag så finns det inget frisk anlag som kompenserar det defekta och det är då defekten slår igenom. Detta förutsätter ett recessivt, dvs icke dominant, defekt anlag. Det betyder att heteroztgoter drabbas inte men däremot homozygoter. Mao bör man undvika att avla fram homozygoter av blekande pålagrade anlag.

Detta kan jämföras med anlaget för färgblindhet och blödarsjuka hos människa. Detta sitter i x-kromosomen hos människan. En man har bara en x-kromosom som alltid kommer från mamman. En kvinna har däremot två x-kromosomer. För att en man ska bli färgblind eller få blödarsjuka räcker det med ett anlag eftersom y-kromosomen saknar den delen av x-kromosomen där detta anlag sitter och det finns alltså inget frisk anlag som kan kompensera det defekta. Så trots att det är ett recessivt, dvs icke-dominant anlag, slår sjukdomen igenom. En kvinna har däremot två x-kromosomer och om hon bär på ett defekt anlag av dessa två sjukdomar, så blir hon inte sjuk. Hon måste ha dubbla anlag för att bli färgblind eller blödarsjuk, dvs både mamma och pappa måste ge anlaget. Däremot kan en med enkelt anlag föra vidare anlaget till sina barn och teoretiskt kommer hälften av barnen att ärva anlaget. Hos pojkarna slår det då igenom och de blir sjuka men inte flickorna (om de inte får anlaget från pappa också och får dubbelt). Eftersom det krävs dubbla anlag (homozygot) hos kvinnan kan dessa anlag döljas i generationer innan det plötsligt föds ett färgblint elle blödarsjukt barn.

Detsamma gäller för alla recessiva, dvs icke-dominanta, defekta anlag att det krävs dubbla för att de ska slå igenom och individen bli sjuk, såvida de inte är "könsbundna" som de två jag nämnde hos människan. Därför kan den här defekten gömma sig i generationer hos de med heterozygot, dvs enkelt anlag. Men återigen är jag förvånad över att inte ha hört talas om en enda blind avkomma efter Silfurmáni med tanke på att han var homozygot silver och betäckte så många silverston. Det borde finnas många sådana avkommor efter honom om han var på anlaget och han var ju inte blind själv. Detta är anledningen till att jag tvivlar på att alla med silvergenen bär anlaget eller är det som Inte Ung säger att det finns ytterligare något anlag som skyddar och som Silfurmáni då bar på men, i så fall skulle han ha dubbelt av det också och ge det till alla sina avkommor om ingen skulle bli blind och detlåter helt otroligt osannolikt att det skulle vara så.

Hur som helst, jag tänker inte få panik. Mina hästar är detsamma idag som igår och de visar inga som helst tecken på synfel någon av dem och det har inte någon av alla silverfärgade hästar jag ägt gjort, men som sagt ingen har varit homozygot.

Jag känner en häst som har tävlat på elitnivå i många år det ända som man hade problem med var att han han alltid var stel åt ett håll. Av en tillfällighet hittade man att han var blind på ena ögat (då hade han klarat en klinikbesiktning).

Sen om jag förstå det rätt och läser rätt i artiklarna så kan sjukdomen förvärras med åren på de heterozygota hästarna, så de föds ju inte blinda utan har synproblem som tex svart med mörkerseende.

Silfurmanis beteende när han var på andra ställen, tex visning kan ju få en förklaring om han hade dålig syn.

En häst som har ett så avvikande beteende så den är stel åt ett håll tycker jag är ganska tydlig i att något är fel, om du ursäktar! Här är det väl snarare brister i att kunna tolka hästens beteende.

Det är inte heterozygoter som drabbas utan homozygoter, dvs dubbla anlag. Silfurmáni var homozygot.

Beträffande Silfumánis beteende så tycker jag inte man ska uttala sig om honom som du gör! Det är snudd på förtal! Man visar för det första ett ekipage och om det är hästen, träningen eller ryttaren som orsakar vissa saker vet du inte heller. Jag har ridit hästen och jag vet en hel del om hästens bakgrund. Jag kan garantera att han inte hade dålig syn men däremot var han mycket het med mycket vilja och vid det tillfälle jag red honom hård i munnen. Med tanke på att han som ung ägdes av en tjej som inte var så intresserad av gångartsträning utan mest av att rida snabba galoppruscher i skogen, så är det inte så underligt! Han var galopptränad ungefär som ett fullblod! För alla oss som haft med galopptränade fullblod att göra så vet vi att de förblir hyperlätta till att tända och det räcker med att fatta galopp så ska det ösas på för fullt. Silfurmáni var dessutom 17 eller 18 år när han visades i Sverige och att visa en så gammal hingst är en stor chanstagning på alla sätt!

Silfurmáni hade dessutom en fruktansvärt snabb, stark och uthållig galopp så jag kan förstå frestelsen hos tjejen som red honom som ung! Min son efter honom var likadan och jag älskade hans snabba galoppruscher minst lika mycket som tölten, men jag tränade honom allsidigt, men het vara han. Synproblem hade han definitivt inte och jag har aldrig stött på mer lyhörd, lättränad och positiv häst trots 40 år på hästryggen! Men där var massor med vilja och känslighet som man måste kunna handskas med. Och skulle det ha med synen att göra ja då har flera svarta elithästar och deras avkommor synproblem kan jag lova!

Konstiga beteenden brukar snarare ha att göra med smärta i nacke eller rygg, inte sällan sakralleden. Hästar med dålig syn brukar tvärtom bli väldigt osäkra och försiktiga och ta sig fram långsamt.

Trådens rubrik handlar enbart om silveranlaget medan jag hela tiden påpekat att den bör handla om alla dessa pålagrade anlag som bleker vilket tråden gör nu ja efter jag fört in den åsikten i debatten! Det var nämligen det jag reagerade på från början men också att det fortfarande inte är säkerställt att alla silverbärare bär det defekta anlaget, där Silfurmáni och särskilt hans homozygota avkommor kan vara avgörande att undersöka för att få klarhet!

Trådens rubrik handlar enbart om silveranlaget medan jag hela tiden påpekat att den bör handla om alla dessa pålagrade anlag som bleker vilket tråden gör nu ja efter jag fört in den åsikten i debatten!
Nej det tycker inte jag.
Det är en helt annan debatt i en helt annan tråd.
Dessutom tycker inte jag att problemen med t.ex. dubbla gulgener är tillnärmelsevis i samma storleksordning som att hästen blir blind.
Så jag anser att den här tråden skall få fortsätta handla om just Ögondefekten på Silverhästar.

Och bara det.

..... det fortfarande inte är säkerställt att alla silverbärare bär det defekta anlaget,....
Om det är så i andra raser och faktiskt forskarna svarar så här till valvis.

Enlig svaret jag fick från SLU har alla hästar (kvitta vilken ras) anlag för sjukdomen,

Så kan vi utgå från att alla Silverfärgade hästar oavsett ras har anlaget för sjukdomen.
Om de svarar så, så måste de nu vara mycket säkra på det.

Så alla hästar med silver färg har ögonförändringar! Du skrev ju själv att en av dina inte hade defekten, hur kan då alla silverhästar har den.
har man även kollat ardennerhästar och shettisar?

Den här informationen är från år 2000.
Så defekten är ingen nyhet direkt.

ASD is not unique to the Rocky Mountain Horse it occurs in all breeds I have examined that carry the Silver Dapple gene most of those that have a chocolate color coat with or without dappling. This includes the Shetland Pony, Miniature breeds, Rocky Mountain, Kentucky Mountain Saddle, Mountain Pleasure, Morgan, Bashkir-Curly, Naraganssett Pacer, and Haflinger.
för att undvika missförstånd

det finns inga belägg för att silverfärgen finns hos shetlandsponnyer
samtliga shetlandsponnyer som DNA-testats då man trott de varit silverfärgade har varit fuxar (med red factor test) och de som testats efter att silvergenen identifierats har också varit negativa på den.
Det finns säkert silver hos Amerikansk shetlandsponny, vilket inte är 100% utsprunglig shetland utan andra raser är inkorsade. (Am. shetland är inte accepterade av britiska huvudstamboken) Det kan bli lite olyckliga missförstånd när amerikanska forskare nämner shetlandsponny, eftersom de troligtvis utgår från rasen som finns där. (detta gäller även påstående att frame overo finns i rasen)

(färgen som ser ut som silver verkar vara ett "nytt" spädningsanlag som kallas mushroom och påverkar röd färg - läs mer här: http://www.kellas-stud.co.uk/mystery.htm)

I övrigt så förstår jag inte vitsen med att protestera mot en rekommendation att undvika parning av två silverindivider, även om forskarna inte hade ens hälften så mycket på fötterna som de har nu. Bara blotta misstanken om att det lämnar defekta individer borde räcka för att låta bli. Jag hoppas inte hingstägarna tänker mer på sin egen kassakista än på djurskyddsaspekten,,,

Senast ändrad:

Men så söta!
År 2000 när man skrev artikeln som jag refererar till så kunde man inte testa på Silvergenen för den var ännu inte hittad.
Så man fick utgå från hur hästarna såg ut.

Har någon tittat i ögonen på de där Shetlandsponnyerna?

Jag kan i alla fall ställer mig till den hingsthåller skaran som försöker göra allt för att undvika sjuka hästar. Vi har ett silversto som blev betäckt här med silverhingst men om hon är dräktig så skall den tas bort.

Och jag fundera mycket på hur jag skall göra med mitt isabellskäcksto. Hon har silver i släkten.

Jag tycker mycket om silverfärgen och av just den anledningen lånade vi in en silverhingst, men jag vill även har friska hästar och jag hoppas att man det visa sig att det verkligen bara är de med dubbla anlag som få problem.

Och jag fundera mycket på hur jag skall göra med mitt isabellskäcksto. Hon har silver i släkten.

Du kan ju DNA testa på Silvergenen så vet du sedan om hon bär på den eller inte.
Och på det viset om hon kan ge avkommor som är homozygota på silver.

för att undvika missförstånd

I övrigt så förstår jag inte vitsen med att protestera mot en rekommendation att undvika parning av två silverindivider, även om forskarna inte hade ens hälften så mycket på fötterna som de har nu. Bara blotta misstanken om att det lämnar defekta individer borde räcka för att låta bli. Jag hoppas inte hingstägarna tänker mer på sin egen kassakista än på djurskyddsaspekten,,,

Håller helt med och jag förstår inte vitsen med att skapa homozygoter av någon av dessa färganlag över huvud taget när man vet att det kan medföra risk för defekter, både dödliga och handikappande sådana! Och jag tycker det är jätteviktigigt att ta tillfället i akt att påpeka alla de riskerna och förhindra onödigt lidande bland djur bara för att vi människor vill tjäna pengar! Jag tycker silversvart är vackert men jag vill verkligen inte ha färgen på bekostnad av att något djur ska lida och jag har alltid varit tveksam till homozygoter av färganlag som faktiskt är mutationer för att inte säga defekter av de ursprungliga vilda färgerna. Jag hoppas därför att den här debatten ska leda till att alla som är så inriktade på färgavel så de försöker få fram homozygoter, stannar upp och tänker efter vilka risker som finns och vidtar de försiktighetsåtgärder de kan samt är väldigt observanta på resultatet av sin avel!

Man visste ju inte det förr, men nu vet man det. Därför är rekommendationen att INTE använda silver på silver vid betäckning.
Ang synfel hos häst, nej man upptäcker inte alltid synfelen hur duktig man än är. Ingen person kan lämna en garanti på att hästen inte har ett synfel om den inte har undersökts, och har den inte undersökts så kan man alltså inte garantera att ögonen är ok.

Så kan vi utgå från att alla Silverfärgade hästar oavsett ras har anlaget för sjukdomen.
Om de svarar så, så måste de nu vara mycket säkra på det.

De har svarat utifrån vad de känner till av de hästar de undersökt. Vi vet inte hur bred undersökningen är på islandshästar. Vi vet inte om alla raser som bär silvergenen är undersökta. Är schwarzvald-hästen en fux eller är det silvergenen tex? Shetlandsponnyerna som ser ut att vara silverfärgade har ett annat anlag, muschroom. Vilka eventuella defekter följer med det anlaget, särskilt om det föds homozygoter? Det finns en massa frågor att besvara när det gäller alla de pålagrade färganlagen och man ska inte missa ett enda tillfälle att varna för ALL SÅDAN HOMOZYGOT AVEL! Se bara på det betydligt otäckare anlaget hos painthästarna som är dödligt. Se hur man varnar i appalosaprojektet för att blekande anlag leder till risk för defekter och sjukdomar, inte bara för olika ögonsjukdomar utan också huddefekter som hudcancer! Det är på sin plats att debatten handlar om etik att passa sig för homozygot "färgavel" inom alla raser och av alla olika blekande och pålagrade färganlag! Och hur ni än vrider och vänder på saken så är det känt sen decennier att det är vanligare med blinda hästar bland de som har dessa bleka färganlag! Det är något som jag fick höra redan som barn, så det är inget nytt alls, men efterhand som forskningen går framåt förstår man allt mer av mekanismerna bakom.

Samma forskare har svarat en annan som har häst i denna undersökning att man misstänker detta berör alla pålagrade blekta anlag. Därav att jag tog upp det också. Om det då avsåg exakt samma anlag eller liknande som ger samma tråkiga symptom som blindhettex, det kan jag inte svara på. Men du ser ju själv vad det står i appalosaprojektet och det räcker tycker jag för att varna för sådan här homozygot avel! Lika logiskt som på silvergenen. Det vi vet räcker för att varna och se upp!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka