Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Jaså så defekten finns alltså på Även andra färger på islandshästar inte bara silver?

tack för att du håller i all info.

Jag tror du missuppfattade det....

Från början var de tju att man hittade defekten på Rocky Mountain hästar , som mycket ofta är silverfärgade.
Då började man väl forska på dessa och kom fram till att det var de med silverfärg som oxå hade defekten.

Men man trodde inte den fanns på några andra raser som har silver, tex islandshästen.

Nu har man dock kommit fram till att även silverfärgade islandshästar har defekten, såväl som silverfärgade Rocky mountain hästar....ev andra raser med silver oxå men jag tror inte de är undersökta ännu.

Så, defekten finns, såvitt jag förstått det vad man vet JUST NU, endast på silverfärgade hästar-hästar med silvergen ( på fux syns den ju inte men kan finnas dold ), INTE på några andra färger......

Fast det verkar råda delade meningar om det oxå, iallafall i denna tråden ;)

Ojoj, vilken tråd det blev av detta :)

Berör många helt klart.....

Det har varit så många svar och jag har läst igenom men orkar inte gå tillbaka och hitta det jag funderar över så jag tar lite rakt ur luften.....och ursäkta mig om det redan blivit svarat på.

Valvis, vad bra att du får hjälp med en annan veterinär........då kanske det finns chans för en annan oxå att få hjälp, får se om jag tar kontakt till veckan med SLU.
Jag fick till svar ifrån SIF att jag skulle kontakta SLU och tala om vad det gällde så skulle de guida mig vidare.

JAg funderar oxå på det du sa något om, Valvis.....Om nu ALLA silverhästar har defekten även om den inte utvecklas och det rör sig om cystor så är ju frågan : Gör det ont ?

Så läste jag oxå i nån av alla de länkarna, på engelska och jag orkade inte läsa igenom allt, att på föl som har den medfödd, defekten, så utvecklar ögat en kompensation upptill 10 månaders ålder och sen ser hästne precis som alla andra hästar.
Innan ögat "lagat" sig så ser den väldigt suddigt.....

Så menas det då att även om även ett litet föl har den, om den då itne är homozygot, så fixas felet till och ögat kompenserar för det ?
Då är det ju inte så konstigt ifall det inte märks på våra silvriga hästar :)
Utan då bara på de homozygota.....

Jag har ingen aning om vem Inte Ung är eller vilka hennes hästar är så jag vet inte alls vad det skulle vara för familjelinje det gäller.....??

Jag frå nog sova på resten för nu är jag så trött att ögonen går i kors ;)

Precis som att alla skimlar bär på anlaget för melanom.

Om alla skimlar bär på anlaget för hudcanser varför är det då tillåtet att avla på skimlar längre?
jag menar det är ju dödligt, vart ska man dra gränsen egentligen, det finns ju risker med allt egentligen....

Om alla skimlar bär på anlaget för hudcanser varför är det då tillåtet att avla på skimlar längre?
jag menar det är ju dödligt, vart ska man dra gränsen egentligen, det finns ju risker med allt egentligen....

De flesta skimlar som får tumörer är över 15 år och det är oftast godartade sådana, kan man läsa här:

http://www.angloarab.se/artiklar/skimmel_e_sundstrom.htm

Det är inte hudcancer.

Det är tumörer (inte samma sak som cancer) som kan sätta sig överallt i kroppen, inte bara de klassiska under svansen.

Men jo, jag håller med om att det borde finnas någon form av tveksamhet att avla vidare på det egentligen.

Min egen perlino som även var skimmel donerade sina synliga tumörer till den forskningen när hon avlivades. Hon fick sina första små på huden ganska tidigt fast det kunde inte vara tumörer sade man för hon var ju albino (...).

Nu har man dock kommit fram till att även silverfärgade islandshästar har defekten, såväl som silverfärgade Rocky mountain hästar....ev andra raser med silver oxå men jag tror inte de är undersökta ännu.

Den här informationen är från år 2000.
Så defekten är ingen nyhet direkt.

ASD is not unique to the Rocky Mountain Horse it occurs in all breeds I have examined that carry the Silver Dapple gene most of those that have a chocolate color coat with or without dappling. This includes the Shetland Pony, Miniature breeds, Rocky Mountain, Kentucky Mountain Saddle, Mountain Pleasure, Morgan, Bashkir-Curly, Naraganssett Pacer, and Haflinger.

Skrivet av:

David T. Ramsey, DVM
Diplomate, American College of Veterinary Ophthalmologists
Assistant Professor

Källa: http://www.horseadvice.com/horse/messages/4/1172.html

Det nya är att nu så vet man säkert att även Islandshästen har samma ögondefekt kopplad till silvergenen som alla andra Silverhästar av andra raser har.

Och det är ju logiskt då genen för silverfärgen är identisk hos alla raser.

Jag menade inte att det var någon nyhet med RM hästarna utan att det nya var att den defenitivt finns även på islandshäst, precis som du skrev längre ner i detta svaret :)

Vad bra att du orkar läs igenom allt !!

Jag hade missat det att undersökning även skett på andra raser......Jätte bra så vet man ju.

Och nej, det vore ju underligt om nu genen är i samband med färgen silver att den inte skulle finnas på alla raser med silver i sig.

Har två åringar med dubbla silveranlag. Bägge är med i SLU-projektet, dessutom är mammorna's DNA också inskickat till SLU för att får med så många silverhästar som möjligt.
Blir inte klok på alla forskarrön, utan väntar att få svar först och främst om någon av mina åringar skulle vara homozygot för silver.
Du I_U som verkar ha insiderinfo från SLU, hur och när svarar de på dessa provtagningar...?

Du I_U som verkar ha insiderinfo från SLU, hur och när svarar de på dessa provtagningar...?

Just den biten vet inte jag.
Men jag gissar att de kommer att skynda sig.
Bara eksemstudien blir klar så skulle de hugga in på detta.
Och jag vet att sökandet efter just flera individer som är homozygota på silverfärgen står högt upp på listan.

Om ett par veckor så kommer de hit till mig igen och efter det så kommer det flera svar.

Himmel det måste vara Sveriges största Islandshäst!
Har du någon bild?

Forskningen går ut på att hitta genen för defekten.
Och om man hittar den så liksom saken biff så att säga.

Drömmen vore ju att hitta en familjegren utan defekten men med Silverfärgen, men det verkar tyvärr inte finnas så mycket hopp om det.
När genen sedan är funnen så blir det hela ju mycket enklare att kontrollera.

Ja Ricke Schultz sade det var det största hon sett när han var 2 redan och inte har han växt färdigt heller! Han sköt iväg i rumpan nu i vår igen. Ännu roligare blir det när hans farfar var min lille silverkille på 132 cm! Jag har bild på honom men den är inte snygg för exmaken har övergött honom till 100 kg extra. Suck! Man kan ju ge fri tillgång till hösilage när man inte orkar ge hästen mat varje dag... Nu är han i alla fall såld till en kompis i Falun. Hon är bar 160 lång så det är ju också festligt... Han står i ett nordistravstall och där platsar han bra. Han är lika stor som de. Det är en som fött upp nodisar i 55 år och gubben är 72 och har fött upp en av de finaste travnorsishingstar. Fick fruktansvärt mycket beröm för Rumur (= kämpe, jätte) som han heter. Han hade bett nya ägaren hälsa mig att jag skulle vara stolt som uppfödare för föder man upp så fina hästar då vet man vad man sysslar med! Det mesta beröm jag fått någonsin för min avel så jag blev ju glad. Fast jag kan tala om att hans silversvarte halvbror på 137 är snyggare men han har inte Rumur enorma gångarter. Traven är en norsvensks och trots han inte är inriden töltar han med rejäla lyft just nu för exet hade inte verkat på ett halvår (!) och jag fick tag i en barfotaverkare innan han for för min hovslagare kunde inte med så kort varsel. Snygg verkning men lite väl mycket på en gång och ajojajoj vad ömfotad han blev! Provade trava men ajojajoj nej vi tar pass men ajojajoj nej det får bli en gångart utan sväv och ajojajoj vad vi lyfter! :angel::D

Vi får hoppas vi hittar en familjegen och att det inte är färgbundet. Låt oss inte ge upp och få panik. Men jag förstår din sorg över din häst! Det är inte kul! Jag är glad mina är friska.. Ska se om vi inte kan fixa en snygg bild på Rumur längre fram. Han är enorm! Hans manke är en bit upp på min haka och jag är 169! Gissar han växer 3-4 cm till dessutom... Hon ska tills vidare behålla honom som hingst. Min son har helbroder och den blir i samma storlek men är silvermusblack och tyvärr klapphingst, känsligare och fick eksem när den nya sortens knottsatm blåste in här över Östersjön i höstas. Mitt 2-åriga importsto drabbades också. Och jag blir galen av de nya knotten för de vilar ju aldrig och biter mig också!

Lysingur från Tulka med silveranlag från stoet Soleil

Just det! Tack! Jag är hopplös på namn! Är en siffermänniska! Hans ägare haade ett silversvart sto med dubbla anlag när jag pratade med henne för många år sen och hon hade inga problem med synen. Du känner henne kanske och kan kolla upp det tipset.

Och de är känsliga för soleksem, alltså inte knotteksem. Jag är också tveksam till att avla på skimlar. Har sett för många med hudcancer och cancer runt och i anus och vagina. Är inte så förtjust i skäckar heller och många hästar av "vanlig färg" mobbar ju faktiskt ut skimlar, skäckar och isabeller! Knapstrupern är ju tigrerad och här finns både problem med synen (grå starr som kanske orsakas av samma anlag vi diskuterar på silverhästarn), soleksem och hudcancer.

Svarta, fuxar, bruna och blackar i dessa färger skulle vara de enda som var förskonade från de destruktiva anlag vi diskuterar enligt den misstanke som kommit fram i samband med detta och att alla pålagrade anlag som bleker är misstänkta ge denna defekt. Jag fick lära mig som liten för 40 år sen att man inte betäcker isabell med isabell för då kan man få en blind häst.

Den här informationen är från år 2000.
Så defekten är ingen nyhet direkt.

ASD is not unique to the Rocky Mountain Horse it occurs in all breeds I have examined that carry the Silver Dapple gene most of those that have a chocolate color coat with or without dappling. This includes the Shetland Pony, Miniature breeds, Rocky Mountain, Kentucky Mountain Saddle, Mountain Pleasure, Morgan, Bashkir-Curly, Naraganssett Pacer, and Haflinger.

Skrivet av:

David T. Ramsey, DVM
Diplomate, American College of Veterinary Ophthalmologists
Assistant Professor

Källa: http://www.horseadvice.com/horse/messages/4/1172.html

Det nya är att nu så vet man säkert att även Islandshästen har samma ögondefekt kopplad till silvergenen som alla andra Silverhästar av andra raser har.

Och det är ju logiskt då genen för silverfärgen är identisk hos alla raser.

Men haflinger är alltid fux med flax, dvs dubbla flaxgener. De är inte silverfärgade! Men tyvärr tror en del att det är samma anlag! Och Silfurmáni råkar dessutom bära på fux med flax och har gett flera sådana avkommor också! En del ser inte skillnaden på en riktigt mörk fux och en silverfärgad häst och det kan i vissa fall vara svårt. Så detta antyder återigen att det är fler pålagrade anlag som är kopplade till detta! Sen är frågan i vilken utsträckning apelkastningen spelar roll. Silfurmáni var inte apelkastad, min favorit var det inte heller. Hans som är och det kom från hans kolsvarta mamma som i visa ljus fick mörk vinröd apelkastning. Av hans avkommor i sin tur är endast 1 apelkastad. Här kanse sotanlaget som är ett mörkt pålagringsanlahg spelar in? Vem vet om det motverkar det ljusa och dess negativiteter. Min favorit var ju nästan kolsvart på kroppen utan apelkastning och det är hans sonson också men han är lite stickelhårig istället efter sin mamma.

Frågan är om anlaget för silver har uppstått samtidigt som anlaget för denna defekt eller det är en mutation som uppstått på en silverhäst som sedan spritt anlaget. I det första fallet är det stor sannolikhet att alla silver bär på det, utom om det på någon individ uppstått en mutation så det trillat bort. I det andra fallet så bör det finnas silverfärgade utan anlaget.

Sånt här är intressant.

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte cancer! Det är som regel godartade tumörer med långsam spridning.

(Och jo jag tycker nog också att man ska fundera på att betäcka skimmel med skimmel. Med en heterozygot så blir det iaf bara 50% skimmel så det kan man väl chansa på.)

Alla godartade tumörer kan med tiden utvecklas till elakartade=cancer om de inte tas bort och jag har sett både det ena och det andra. Men även de godartade tumörerna kan var nog så besvärande innan de blir cancer när tex slida och ändtarm är igensatta av tumörer som skavs hål på och blöder. Fy så äckligt kan jag säga!

Så länge de är benigna så är det inte cancer. Det är onödigt att skrämmas. De flest har inga problem av sina tumörer, som tur är. Och igen, jo jag tycker egentligen det är galet att avla vidare på det. Kommer själv aldrig mer köpa en skimmel. Den jag köpte skulle ju vara "säker" eftersom hon var "albino". Jo just det.

Förvisso men jag har aldrig hört den finns inom haflingerrasen och jag tror knappast det är det som avses eller att man skulle ens letat efter genen på en ras som har en annan färg som standard. Det låter mycket, mycket långsökt! Och sen har vi Schwartzwald-hästen. Den sägs vara mörkt leverbrun fux med flax och de flesta har den färgen, dvs rasen har många homozygoter. Men är det fux? Eller är det silver? Och är den undersökt för anlaget i så fall?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schwarzwaldhäst

Enligt rasstandarden står det: Mörk Flaxfux är standardfärg, men även brun och skimmel förekommer.

Jag tänkte oxå på dina och undrade hur det gick, du som har 4 borde ju vara med i denna undersökning.
Speciellt som 2 kan ha dubbla anlag !

Jättebra att det är gjort redan :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka