Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Funderade också på det med just blackanlaget men jag tror inte det för det är ju den ursprungliga vildhästfärgen och de bar den ju i dubbel uppsätning och hade den gett sådana här defekter då hade nog hästen dött ut innan den blev tamdjur...

Nej det gäller nog de anlag som ger vita pigmentförändringar någonstans eller bleker huden. Svarta hästar och blacka hästar utan splaschgen har tex en helt svart snopp medan isabeller, skäckar och silverfärgade oftast är skäckiga. Fast mina silvermusblackar har båda helsvart snorre. Egentligen är alla hästar som saknar blackanlaget defekta jämfört med det ursprungligt vilda så kanske blackanlaget tom är skyddande kan man fråga sig? Men nu spekulerar jag bara som den "hobbygenetiker" och vetgiriga grubblare jag är. Och så är det väl en yrkessjukdom när man själv sysslat med forskning, även om det är inom ett helt annat område (teknik). Men helt ologiskt är det inte för avsaknaden av blackanlaget har uppstått genom en mutation och de flesta mutationer innebär försvagningar men behöver inte innebära försvagnigar som gör att anlaget dör ut.

Men det jag vill ha sagt det är att det inte bara gäller silvergenen och att det är välkänt sen generationer att dubbla/homozygota anlag för blekande pålagringar ofta ger defekter. Sån avel, som är så uppenbar färgavel dessutom, ska man vara försiktig med!

Senast ändrad av en moderator:

Dessutom blir jag lite förvirrad när du säger att endast 1 av 4 avkommor efter din hingst har sjukdomen och i nästa andetag att endast homozygota drabbas. Är alla dessa avkommor homozygota???

Ingen avkomma är homozygot.
Defekten visar sig på heterozygota Silverhästar som cystor i näthinnan.
Men dessa anses inte vara till några men för hästen.
Ögonveterinären kunde bara se denna förändring på en av avkommorna trots att ju alla 4 måste vara bärare av den genetiska defekten då pappan bevisligen är homozygot på den.

Hade inte Hingsten varit komozygot på ögondefekten så hade han ju inte blivit blind.
Så det vet man ju då säkert att han är.

.... så kanske blackanlaget tom är skyddande kan man fråga sig?

Forskarna tror att det kan finnas ett anlag som undertrycker utvecklandet av ögondefekten även om anlagen för den finns.
Så det där är en intressant tanke.

Och jag borde ha hållit mig till mina favoritfärger musblack och ljusbrunblack.

Jag håller inte reda på andras hästar som sagt (om det inte är en hingst jag funderar på att använda i min avel) och definitivt inte om de är homozygota och jag har inte kontakt med Silfurmánis förra danska ägare längre. Hon har flyttat och bytt efternamn. Orkar inte förklara mer utan jag hänvisar till tidigare svar att forskarna har tillgång till mer info och mer resurser.

Det är dessutom inte en Silfurmáni-avkomma jag nämner och den är desutom redan med i studien! Det är tack vare den jag vet eftersom jag känner hingstägaren som i sin tur känner hästägaren till homozygoten. Du är inte den enda som har lite inside information! :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Ingen avkomma är homozygot.
Defekten visar sig på heterozygota Silverhästar som cystor i näthinnan.
Men dessa anses inte vara till några men för hästen.
Ögonveterinären kunde bara se denna förändring på en av avkommorna trots att ju alla 4 måste vara bärare av den genetiska defekten då pappan bevisligen är homozygot på den.

Hade inte Hingsten varit komozygot på ögondefekten så hade han ju inte blivit blind.
Så det vet man ju då säkert att han är.

Men du skrev att det är den grå starren som tar hans syn och den har inte med den här ögondefekten att göra! Grå starr kan hästar i alla färger få! Ögondefekten sägs ju dessutom inte förvärras med åren utan de föds med den och den blir inte värre i livet. Med grå starr, och grön (om den nu finns på hästar), är det en annan femma. Alltså borde din häst var född blind om det berodde på den här ögondefekten och då tror jag knappast du avlat på honom, eller hur? Det verkar ju som han bär på mer än en ögonsjukdom snarare.

Du är inte den enda som har lite inside information! :cool:

Har du kontrollerat att det är okej för den hästägaren att du sprider den informationen?

Att man vet betyder inte alltid att man har rätt att berätta det för andra.
Vilket är ett av de moraliska dilemman som man brottas med här.

Men du skrev att det är den grå starren som tar hans syn och den har inte med den här ögondefekten att göra!
Jo det har det.
Defekten har grå starr som en av sina symptom.

Och den är ju progressiv.
Det är de medfödda cystorna i näthinnan på de heterozygota hästarna som man tror är oförändrade genom livet.

Defekten är ett syndrom där starr är en av delarna.

(Det handlar om Katarakt = grå starr.)

De heterozygota Silverhästarna får inte problem med synen utan det får bara de homozygota.
Och det är inte alls säkert att man upptäcker problemet utan att en veterinär undersöker ögonen på dem.

Så min lilla silverdam kommer troligen inte bli blind utav den sjukdommen? Eftersom hon är heterozygot. Isåfall har jag fått det mer klart för mig och kan sova lugnt inatt.

(Tur att man släpte tankarna på att betäcka silver+silver när man insåg att man ville ha en hingst med +8.5 i rideg. :angel:)

Inte blir hon blind för att hon är silverfärgad i alla fall.
Men olyckor eller annat som kan hända kan jag ju inte svara för.

Det är dock lika för alla hästar med det.

Är du säker på att det är någon annan häst än min?

Jag minns en gång när det var många som hade en kompis som.
Och så trodde man att det fanns många kompisar ett tag tills att det visade sig att det var samma kompis och således bara en person och inte flera.

Sambaengi, jag förstår att du griper efter halmstrån. Men i det här fallet är alla fakta glasklara.

Alla homozygota silverhästar man har hittat har defekten. I de enstaka fall man ögonlyst utomlands utan att se något fel har man ändå kunnat se syndromet hos avkommorna så sjukdomen har helt klart starkt varierande penetrans både i homozygot och heterozygot form. Den finns inte hos andra färger som man använt som kontroll.

Den här typen av starr som I_U:s häst har beror på en missbildning som hör till syndromet. Det är lätt för en specialintresserad veterinär att se skillnad.

Mycket erfarenhet finns ju av detta från andra raser, allt vi kommit på nu är att den även finns hos islandshästarna och fortfarande verkar kopplad till själv färganlaget.

Det betyder att det vore väldigt ansvarslöst att avla silver x silver.

Att avla gul x gul ger andra kända risker (solkänslighet hos dubbelgula), att avla black x black ger inga risker.

Splash ger pigmentlöshet i iris, det är helt skilt från det här syndromet. I_U:s hingst har inte splash-anlag.

Jag har själv hittat några av homozygoterna till projektet genom att se mkt noga på ögonen.

Att söka upp Silfurmánis avkommor med silverston vore jättebra, men det är inte så lätt som det låter. Det är svårt att spåra rätt ägare och mycket känsligt att be om deltagande eftersom man riskerar en diagnos ägaren av ekonomiska skäl inte vill ha.

Däremot kanske du och andra som känner till hästar med två silverföräldrar prata med ägarna och be dem anmäla hästarna frivilligt till projektet?

Okej, vad skönt att veta. Självklart kan hon bli blind utav andra skäl - precis som alla andra hästar, men som sagt skönt att veta att jag inte behöver oroa mig för den anledningen med färgen iallafall!

Men styrke kramar till dig, tycker synd om dig och dina hästar!

Jag har själv hittat några av homozygoterna till projektet genom att se mkt noga på ögonen.

Jag undrar om det är en så bra metod?
Det ger ju ett urval som redan från början är baserat på att ögonen är avvikande.
Man skulle ju vilja hitta de vars ögon det inte syns något på.

Cataract står det på vissa hästar i WF, verkar hänga ihop med bukskäckanlaget. Jag trodde först det betydde blå ögon men på de blåögda hästar jag känner till står det white ring around pupil.

Men styrke kramar till dig, tycker synd om dig och dina hästar!

Kramar känns bra.
Men det är faktiskt bara hingsten som det är synd om.
De andra hästarna är ju heterozygota och lider inte alls av att vara bärare av den genetiska defekten.
De är precis som din häst.

Jag undrar om hingsten har ont i sina ögon också?

Jättetråkigt att höra detta och jag lider med dig och din vackra hingst likaväl som alla andra drabbade.

Det är helt klart många upprörda i denna tråd och som Silverkedjan säger, griper efter halmstrån.

Som jag ser det hade forskarna två alternativ.
1 - släppa den information de har till dagen eller
2 - vänta tills de har forskat klart.

Alternativ 1 ger massor med obesvarade frågor och jag kan förstå att det är upprörande och frustrerande för uppfödare/ägare men med alternativ 2 kommer det potentiellt avlas fram fler silver/silver hästar som drabbas.

Hur hemskt vore det inte att få reda på att forskarna VISSTE om detta men inte berättade?

Jag gissar att de berättar redan nu för hästarnas skull.
Tack Inte_Ung. :bow:

Ovisshet... Finns det något värre :(

Det är tur att han har sin fining till son!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka