Knappast när det gäller attracka på silverhästar i Sverige! Det vet du lika bra som jag!
Är du 100 % säker på att mamma och pappa inte är besläktade långt bak? Jag är faktiskt också mer insatt än du anar eftersom jag känner en hingstägare vars hingst fått en homozygot avkomma med sjukdomen. Men jag vet också att det finns misstankar om att fler pålagrade anlag kan vara bärare av sjukdomen. Jag vet tex att den hingst jag tänker på också bär på splaschgenen/enkelt bukskäcksanlag och jag vill minnas att homozygoten efter honom gör det också och det gör väl pappan till din hingst också, eller hur? Splaschgenen ger ju ofta blå ögonen och det är egentligen en genetisk defekt. Funderingar finns om alla de pålagrade anlag som påverkar ögats färg kan vara bärare av anlaget. Som sagt jag fick höra om denna sjukdom för flera år sen, närmare bestämt 1998. Och så fort en silverfärgad häst var oroligare/hetare/känsligare än genomsnittet så antydde man att detta vara orsaken. Däremot sade man inget om en svart häst betedde sih likadant eller värre...
Silverfärgade hästar syns mer i mängden och avundsjukan är stor och man letar fel. För min del skulle det inte förvåna om det är kombinationen med splaschgenen som är den avgörande orsaken till att sjukdomen utvecklas. Dessutom blir jag lite förvirrad när du säger att endast 1 av 4 avkommor efter din hingst har sjukdomen och i nästa andetag att endast homozygota drabbas. Är alla dessa avkommor homozygota???