Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Har du kontrollerat att det är okej för den hästägaren att du sprider den informationen?

Att man vet betyder inte alltid att man har rätt att berätta det för andra.
Vilket är ett av de moraliska dilemman som man brottas med här.

Givetvis! Och jag nämner ändå inga namn på varken häst eller ägare. Bekymra dig du om dina egna problem så sköter jag mina! Jag är liksom gammal nog att tänka själv!

Jo det har det.
Defekten har grå starr som en av sina symptom.

Och den är ju progressiv.
Det är de medfödda cystorna i näthinnan på de heterozygota hästarna som man tror är oförändrade genom livet.

Defekten är ett syndrom där starr är en av delarna.

(Det handlar om Katarakt = grå starr.)

Ok. Men grå starr är tex vanligt på skimlar och tigrerade hästar. Skulle vara intressant att veta om orsaken är densamma, homozygota skimlar, homozygota tigrerade. Det är ju också pålagrade anlag och enligt min källa berörs alla pålagrade anlag men forskningen är inte klar. Man ska nog passa sig för homozygot avel på alla sätt. Fast då kommer bukskäckarna att försvinna...

Är du säker på att det är någon annan häst än min?

Jag minns en gång när det var många som hade en kompis som.
Och så trodde man att det fanns många kompisar ett tag tills att det visade sig att det var samma kompis och således bara en person och inte flera.

Men herregud nu får du väl ändå ge dig människa! Självklart är jag det! Det är ett sto med en helt annan far!

Sambaengi, jag förstår att du griper efter halmstrån. Men i det här fallet är alla fakta glasklara.

Alla homozygota silverhästar man har hittat har defekten. I de enstaka fall man ögonlyst utomlands utan att se något fel har man ändå kunnat se syndromet hos avkommorna så sjukdomen har helt klart starkt varierande penetrans både i homozygot och heterozygot form. Den finns inte hos andra färger som man använt som kontroll.

Den här typen av starr som I_U:s häst har beror på en missbildning som hör till syndromet. Det är lätt för en specialintresserad veterinär att se skillnad.

Mycket erfarenhet finns ju av detta från andra raser, allt vi kommit på nu är att den även finns hos islandshästarna och fortfarande verkar kopplad till själv färganlaget.

Det betyder att det vore väldigt ansvarslöst att avla silver x silver.

Att avla gul x gul ger andra kända risker (solkänslighet hos dubbelgula), att avla black x black ger inga risker.

Splash ger pigmentlöshet i iris, det är helt skilt från det här syndromet. I_U:s hingst har inte splash-anlag.

Jag har själv hittat några av homozygoterna till projektet genom att se mkt noga på ögonen.

Att söka upp Silfurmánis avkommor med silverston vore jättebra, men det är inte så lätt som det låter. Det är svårt att spåra rätt ägare och mycket känsligt att be om deltagande eftersom man riskerar en diagnos ägaren av ekonomiska skäl inte vill ha.

Däremot kanske du och andra som känner till hästar med två silverföräldrar prata med ägarna och be dem anmäla hästarna frivilligt till projektet?

Hallå! Jag håller inte reda på andras hästar fortfarande!!! Jag bara vet de finns men inte var och jag går på ren statistik vad Silfurmáni betäckt! Jag gav ett tips om en linje och att hitta fler hästar till statistiken och eftersom jag har det blodet själv bland mina hästar så tycker jag det vore högst intressant at följa upp!

Jag griper knappast efter halmstrån och fortfarande har man inte bevisat att alla bär anlaget. För det första har jag aldrig haft som mål att avla någon homozygot och jag är inte en färgavlare annat än av slumpen att min drömhäst var silversvart och jag älskar hans avkommor, även den svarta som är 5 år och 153 i mankhöjd med kanonsteg och lynne! Och jag hade ju inte tipsat om att kolla upp dessa om jag velat mörka något! Nej jag är ute efter sanningen! Det är lite trist när man liksom söker olycksbröder istället för efter sanningen, bara för att man själv är drabbad!

Forskningen är inte klar så det är inte bevisat att även om det är kopplat till färgen bärs av alla med silvergen. Och den källa jag har säger att inga pålagrade anlag går fria men forskningen inte är klar där heller. Och ursäkta men jag föredrar att få konsekvent och komplett information från forskarna! Indicier är inte bevis! Hur många homozygoter ingår i studien och hur många med enkelt anlag??? Är det 10 eller 20 hästar? Kan var ett alldeles för litet underlag! Men är det 100 individer börjar det likna nåt, särskilt med olika blodslinjer! Silveranlaget var så sällsynt så många kan härstamma från samma individ men det behöver inte betyda att alla gör det och det vet du lika bra som jag.

Indicierna kan vara lika fel som att man länge gick ut med att dubbla anlag av konstantskimmelgenen skulle vara letalt/dödligt vilket sen visade sig helt fel! Så jag fattar inte paniken och jag tycker det blir gelt fel när ett anlag pekas ut när det antagligen berör de flesta pålagrade anlag. Så jag tycker ni ska tagga ner.

Det är ett sto med en helt annan far!

Okej, då så har vi numera ytterligare familjelinjer att lägga till de två som ligger bakom min hingst.
Kanske att det nu är 4 familjelinjer som bevisligen bär defekten.

Det är jättebra om även andra än jag kan träda fram med sina hästar.
Då så blir ju inte informationen så abstrakt och svår att ta till sig.
Ju flera dess bättre tycker jag för då så blir det inte så tungt för mig.

Jag känner mig annars litet ensam i det här.
Det är ganska så skönt att få ventilera det nu känner jag.

Cataract står det på vissa hästar i WF, verkar hänga ihop med bukskäckanlaget. Jag trodde först det betydde blå ögon men på de blåögda hästar jag känner till står det white ring around pupil.

Precis. Man ska passa sig för all homozygot avel. Och definitivt i kombination med inavel. Men det slog mig att det ska finnas ett homozygot sto efter vår första godkända silverhingst som var silverbrun (kommer inte på namnet nu) och mig veterligt har inte hon heller problem med synen. Undrar om hon är undersökt?

Okej, då så har vi numera ytterligare familjelinjer att lägga till de två som ligger bakom min hingst.
Kanske att det nu är 4 familjelinjer som bevisligen bär defekten.

Det är jättebra om även andra än jag kan träda fram med sina hästar.
Då så blir ju inte informationen så abstrakt och svår att ta till sig.
Ju flera dess bättre tycker jag för då så blir det inte så tungt för mig.

Jag känner mig annars litet ensam i det här.
Det är ganska så skönt att få ventilera det nu känner jag.

Det vet du inte. Det kan ju längre bak visa sig vara samma familjelinjer trots allt. Du har ju ingen aning om det finns gemensamma nämnare så det var ett förhastat antagande! Ni måste bromsa er lite alltså! Det blir liksom en höna av en fjäder när man rusar iväg i panik. Låt oss vänta på fakta! Men jag förstår att det är ledsamt om det är en älska familjemedlem som drabbats men snälla även om du behöver tröst så deppa inte ner alla andra. Det är kanske inte alls så illa som de första undersökningarna visat. Eller värre som at alla pålagrade anlag är en risk!

Du får i alla fall en tröstkram fö din hästs skull. Där känner jag med dig. Jag vet hur det är att förlora en kär vän och delvis gör du ju det om han blir blind.

Senast ändrad av en moderator:

även den svarta som är 5 år och 153 i mankhöjd .
Himmel det måste vara Sveriges största Islandshäst!
Har du någon bild?

Forskningen går ut på att hitta genen för defekten.
Och om man hittar den så liksom saken biff så att säga.

Drömmen vore ju att hitta en familjegren utan defekten men med Silverfärgen, men det verkar tyvärr inte finnas så mycket hopp om det.
När genen sedan är funnen så blir det hela ju mycket enklare att kontrollera.

Å andra sidan så han man ju kommit fram till att alla skimlar härstammar från en enda häst.
Och populationen med skimlar är ju så oerhört mycket större än den med Silverfärg.
Därför så är det rimligt att tro att även alla Silverhästar härstammar från en och samma häst.

Vilket i förlängningen skulle innebära att alla är samma familj och därmed bär på anlaget för ögondefekten.
Precis som att alla skimlar bär på anlaget för melanom.

Tack för kramen.
Ju du om någon vet ju hur det är att förlora en häst som betyder något speciellt.

Det är kanske inte alls så illa som de första undersökningarna visat. Eller värre som at alla pålagrade anlag är en risk!

Tiden får utvisa detta.
Och vi får vara glada över att det faktiskt forskas på just detta i princip alldeles just nu.
Så vi kommer att få veta hur det är bara vi väntar ett tag.

Och tar emot forskarna för att undersöka våra hästar så att de får ett stort och bra underlag att gå efter.

Det tar en dag av min tid att assistera vid ögonundersökningarna och det gör jag för rasens och sanningens skull.

Jag undrar om hingsten har ont i sina ögon också?

Det undra jag med även på de hästar som inte har dubbla anlag men där man ser cystor, det är ju ändå en utväxt i ögat och där är inte mycket plats.
Ögonen är ju otrolig tryckkänsliga så även en liten cysta borde göra besvär.

Sen är det ju Islandshästar och då kanske de inte visa tydlig att de har ont.

KL.
Tycker att det är jättebra att sån här information kommer ut när forskarna hittat någon, ffa att den kommer ut just nu så stoägare/hingstägare som funderat på silver x silver får sig en tankeställare och förhoppningsvis väljer en annan kombination.

En stor styrkekram till I_U som trots sitt egna tunga besked klarar av att underrätta oss andra ! :bow:

Skönt att ni är några som tar detta på allvar!
I_U, jag är hemskt ledsen för din hingst, och jag vet precis vad du går igenom.
Så massa kramar från mig med!

Det här är verkligen inget löjligt! Vi måste värna om att hålla rasen så frisk som möjligt. Att en häst blir blind eller ser dåligt är ju mycket allvarligt och viktigt att vi får rätsida på.

Vi är många som har silverhästar som vi älskar och har bra kvaliteter. Hästar vi vill fortsätta att avla på. Då är det ju otroligt viktigt för oss att veta hur vi kan göra och om det över huvudtaget är möjligt.

Jag förstår Valvis till 100% att hon vill och behöver veta mer nu!

Att Inte-Ung så frikostligt går ut och berättar om sina hästar är beundransvärt. :bow: Jag tycker och tror inte att de flesta här lägger skulden på henne eller ilskan. I bland blir det bara lite fel och att det liksom bara finns Inte-Ung här att ställa frågor till. Silverhästägare blir ju oroliga och vill veta MER NU! Även om det i dagsläget inte går så finns ju viljan att få svar.

Mvh Åsa

Jag äger en Silverhingst så det är därför jag läser här.:crazy:

Jag menade inte att det var löjligt att hästarna kan bli blinda eller kan vara sjuka osv det är givetvis INTE löjligt och MKT allvarligt det jag tycker var löjligt var att helt plötsligt blir den en stor grej av detta och hästarna blir osäljbara sägs det jag hoppas inte det är sant eftersom vad jag vet, silverhästar aldrig haft några större problem av detta innan, förstår du hur jag menar?

Jag är mkt strikt emot att avla på defekta individer därför följer jag detta men jag hoppas att det inte är så alvarligt som det låter eftersom det inte kommit fram förut/ens någon funderat på det?
så hoppas jag att det inte blir något problem nu heller.

Problemet är väl att om man ignorerar detta och fortsätter avla hej vilt på silversvart så kommer framtidens hästar att få ännu mer problem.Sånt här måste noga utredas och sen måste rekommendationerna följas så att vi har friska hästar i framtiden.

Ja okej då förstår jag bättre, jag tänkte att eftersom detta är en av de äldstra färgerna så tycker jag det är så konstigt att den kan ha en sjukdom relaterad till färgen och att hästarna aldrig haft problem av det innan men att det nu alltså kommit problem ju mer folk blivit fixerade vid silverfärger och kanske tänker, avla silver + silver för att garanterat få silver?!

men varför finns det just på silver, kan det inte lika väl finnas sjukdommar relaterade till andra färger tex, att man inte skall avla på fux+fux eller nåt sånt?
vad är så speciellt med silver, är det inte en naturlig färg utan en manipulerad färg, skapad av människan??? känns nästan lite så.

och till de som kanske tror att jag är dum i huvudet eller nåt för att korrigera det svar jag skrev förut, Jag tycker givetvis att detta är mkt allvarligt och jag tycker inte att man skall avla på defekta individer eller sälja sjuka hästar.
men de hoppas jag ni förstod.

och angående om hästarna klarat sig med detta utan att "knappast dö" så verkade det i texten jag läst som att vissa kan ha detta utan att påverkas och att det är bara om man korsar silver + silver som hästen riskerar(eller är det garanterat?) blir blinda???!!!

Det resultat som man är helt säker på är ju att defekten finns på Islandshäst.
Det behöver man ju bara hitta en häst för att verifiera.
Och det är det som är nyheten.
Att defekten även finns på Silverfärgade Islandshästar.
Man trodde ju inte att den fanns.

Jaså så defekten finns alltså på Även andra färger på islandshästar inte bara silver?

tack för att du håller i all info.

Cataract står det på vissa hästar i WF, verkar hänga ihop med bukskäckanlaget. Jag trodde först det betydde blå ögon men på de blåögda hästar jag känner till står det white ring around pupil.

I detta fallet tror jag inte det betyder att hästen har en sjukdom som heter cataract :)
Utan det är som du trodde men antagligen är det inte ett helt blått öga utan bara en liten bit av ögat som är blått.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka