Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Att de andra tre inte har någon ögondefekt och kanske inte alls bär på något sådant anlag!

Den här missbildningen har väldigt variabel penetrans.

Troligen bär ALLA silverhästar genen men det är väldigt olika hur mycket man ser av den, särskilt hos heterozygoterna.

Hur mycket som syns har dock INGET med att göra hur mycket den nedärvs.

Det är ju I_U:s avkommor exempel på, alla har en bevisligen drabbad silvergen från pappan men man kan inte se anlagsbärandet på alla.

Det betyder INTE att de är fria från anlaget. Det har man konstaterat i Rocky Mountainrasen att det inte hjälper att avla på individer som är "frikända" vid ögonundersökning. Deras avkommor avslöjar att de bär genen ändå.

Den här missbildningen har väldigt variabel penetrans.

Troligen bär ALLA silverhästar genen men det är väldigt olika hur mycket man ser av den, särskilt hos heterozygoterna.

Hur mycket som syns har dock INGET med att göra hur mycket den nedärvs.

Det är ju I_U:s avkommor exempel på, alla har en bevisligen drabbad silvergen från pappan men man kan inte se anlagsbärandet på alla.

Det betyder INTE att de är fria från anlaget. Det har man konstaterat i Rocky Mountainrasen att det inte hjälper att avla på individer som är "frikända" vid ögonundersökning. Deras avkommor avslöjar att de bär genen ändå.

Fast enligt den uppgift en av mina bekanta fick från SLU så har man inte hittat de arvsanlag som man hittat på Rocky Mountain och är inte säkra på att det rör sig om exakt samma.

Om det nu är så att pappan faktiskt bara har en drabbad silvergen och en frisk men att hans dubbla silveranlag gör at det slår igenom, vilket Inte _Ung svarade på frågan jag ställde att detta var inte uteslutet, så behöver inte alla avkommor ha fått en drabbad silvergen! Kanske bar 1 av de 4 har fått det och därför ser man inget. Fortfarande är det inte bevisat alla bär på det och jag vet inte en enda efter Silfurmáni eller barnbarn elller barnbarnsbarn som har problem med synen! Skulle vilja sägadet är tvärtom för det är synnerligen uppmärksamma hästar som inte missar vad som försigår på väligt långt håll ens. De är ofta lika vakna som islandsfödda hästar som är vana att speja på långt håll. Jag tycker man ska vara uppmärksam och försiktig eftersom det kan vara knutet till silvergenen men jag tycker ändå att det finns en stor chans att det inte är så trots allt och vi kan ju diskutera oss blå om det men inte ens alla forskare drar samma slutsatser. Så låt oss bara konstatera riskerna och stanna därvid och låta fortsatt forskning klarlägga hur det verkligen är med alla dessa blekande färganlag som samtliga är resultatet av mutationer och bara det gör dem till en riskfaktor eftersom de flesta mutationer försvagar individens förmåga att överleva och bara en liten bråkdel leder utvecklingen framåt till en mer överlevnadsduglig individ!

.... det är synnerligen uppmärksamma hästar som inte missar vad som försigår på väligt långt håll ens. De är ofta lika vakna som islandsfödda hästar som är vana att speja på långt håll.

Det är precis det intryck som Hingsten med ögondefekt gör.
Så det betyder ingenting i det här sammanhanget.

Jag tror att den där extra vaksamheten i hans fall beror på att han ser dåligt.

Jag tänkte detsamma....

Att om en häst ser dåligt så skärps ju de andra sinnerna, precis som hos en människa.
Så det behöver ju inte betyda att hästen blir snubblig och går på saker, den kanske tvärtom blir än mer uppmärksam på var den sätter fötterna och vad den har runtikring sig.

Jag har inge källor inom SLU så jag vet inte mer än vad som skrivs i denna tråden.
Är ingen hejare på engelska heller men har uppfattat det som att inget är 100 säkert så länge de inte vet exakt.

Men jag kommer ändå inte betäcka silverston med min silverhingst tillsvidare.
Ett år mer eller mindre spelar förhoppningsvis inte så stor roll......

Det må vara så med din häst men här pratar jag om hästar som man har ögonkontakt med på 200 m håll och det är rörelserna de reagerar på och det använder man ögonen till, inte några andra sinnen! Så ser dåligt nej det gör de inte och skulle inte vara de snabbaste hästarna heller om de såg dåligt. De kommer i full kareta först av alla! Nu får ni faktiskt ge er med era spekulationer!

Jag tänkte detsamma....

Att om en häst ser dåligt så skärps ju de andra sinnerna, precis som hos en människa.
Så det behöver ju inte betyda att hästen blir snubblig och går på saker, den kanske tvärtom blir än mer uppmärksam på var den sätter fötterna och vad den har runtikring sig.

Jag har inge källor inom SLU så jag vet inte mer än vad som skrivs i denna tråden.
Är ingen hejare på engelska heller men har uppfattat det som att inget är 100 säkert så länge de inte vet exakt.

Men jag kommer ändå inte betäcka silverston med min silverhingst tillsvidare.
Ett år mer eller mindre spelar förhoppningsvis inte så stor roll......

Nej precis! Inget är bevisat och det är så man ska gå ut med informationen då också. Att man vet inte men ska undersöka om det är kopplat till silvergenen. Man vet ju inte heller varför en del inte har ögondefekter och andra inte.

Det går inte att hinna med att använda andra sinnen i full galopp i okänd terräng och jag vet hur djur beter sig som ser dåligt för jag har träffat på många både hästar och andra djur som har nedsatt syn och gemensamt för dem alla är att de tar sig fram hyfsat säkert på känd mark men det går långsammare än för de övriga för de måste använda de andra sinnena och de kan snubbla ibland. De är inte snabbast i flocken och de blir osäkra och försiktiga i okänd terräng.

Jag har inte sett en enda av Silfurmánis avkommor bete sig så. Han var fruktansvärt snabb i galoppen, precis som min favorit efter honom och många andra avkommor jag sett. De är precisionssäkra och väldigt självsäkra och säkra på foten i full galopp även i okänd terräng, tex när man rider ut eller de kommer i en hage de aldrig varit. Och de är ofta rena naturbegåvningen i hoppning och bedömer avstånd med perfekt precision som min favorit. Blicken är riktad långt fram och de bär huvudet högt.

Ett djur som ser riktigt dåligt har ofta huvudet lågt och blicken sänkt. Alltså de här hästarna beter sig snarare som de hade supersyn på väldigt långt håll, precis som min Muska född på Island och som är musblack och också en mycket snabb häst som aldrig snubblar. Synen är det sinne som är starkast hos hästen och en frisk vild häst spejar på mycket långt håll och upptäcker minsta rörelse. Exakt så beter sig Silfurmániavkommorna och jag har haft 7 st + 5 barnbarn och barnbarnsbarn och träffat många fler, så jag är väldigt bekant med dem. Och Silfurmáni själv var sådan när jag red honom och då var han 17. Han hade full koll på allt som rörde sig på gården i Danmark på mycket långt håll. Mycket vildhästinstinkter och välutvecklade sinnen, inklusive synen, skulle jag vilja säga. Och jag fastnar ofta för den sortens häst, oavsett färg. Har haft några svarta stycken av olika stam av den typen tex.

Senast ändrad av en moderator:

Det må vara så med din häst men här pratar jag om hästar som man har ögonkontakt med på 200 m håll och det är rörelserna de reagerar på och det använder man ögonen till, ....

Men du skulle inte märka någon skillnad.
I dagsljus så märker man absolut ingenting på Hingsten.
Hade jag gjort det så hade ju jag låtit undersöka honom.
Han har ridits av en veterinär under en längre tid och jag lovar att den hade upptäckt om det varit några andra tecken på problem med synen.
Och den syn som han har i dagsljus skulle utan vidare gå igenom en veterinärbesiktning.

Men i skymning och i mörker blir det litet problem.

Jag förstår att du till varje pris hoppas att just Silfurmáni skall vara fri från defekten.
Men jag tror att du inte skall hoppas för mycket.
Och tycker nu att du börjar tugga på litet för mycket om just den saken.

Men du skulle inte märka någon skillnad.
I dagsljus så märker man absolut ingenting på Hingsten.
Hade jag gjort det så hade ju jag låtit undersöka honom.
Han har ridits av en veterinär under en längre tid och jag lovar att den hade upptäckt om det varit några andra tecken på problem med synen.
Och den syn som han har i dagsljus skulle utan vidare gå igenom en veterinärbesiktning.

Men i skymning och i mörker blir det litet problem.

Så mycket som jag ridit i mörker med mina och så mycket som jag hanterat dem i mörker hade jag också märkt det. Jag har inte märkt några som helst problem vare sig i mörker eller ljus. De är alltid först i båda fallen. Men det du beskriver nu är ju samma symptom som appalosan och så uppfattad inte jag symptomen innan när du beskrev det och grå starr ger ju dålig syn både dag och natt och till sist blindhet.

Finns det ökade risker för defekter på en avkomma som har isabell-far och silverfärgad mor?

Ja, nu vet ju itne jag hur just denna defekten ger sig tillkänna , hur synen blir dålig....

Jag hade en valack, en islandshäst, tror ej han hade silver i sin stam ( Kolkuosi, Varmaleak och gammalt blod, han var född 1972 ) som var fux.

Han fick sn tillfogad skada på ögats hornhinna som sedemera blev ett ärr, det såg ut som en grå hinna för ögat.
Pga detta så fick han ytterligare skda på andra ögat med påföljande ärr.
Så småningom hade han ca 15-20 procent syn kvar sammanlagt, nästan helt blind på ena ögat.

Han gick inte lågt med huvudet, han gick att rida i full fart, visserligen på grusägar men gick även rida i skogen utan större problem.
Hans problem var att han itne såg stängseltråden tex så den gick han på hela tiden, gick ej ha el i.....
det var ungefär det som han visade, annars märkte man inte så mycket av hans mycket nedsatta syn.
han började oxå väva om han blev ensam i stallet, jag antar det var ett stresssymptom på att itne ha någon flockmedlem som han kände trygghet med.

Men detta är dock den enda häst jag känner med nedsatt syn pga skada så han är väl inte typisk.
Fast han uppförde sig inte så som sambaengi menar att djur med nedsatt syn uppför sig......

Finns det ökade risker för defekter på en avkomma som har isabell-far och silverfärgad mor?

Vad har avkomman för färg ?
En isabell kan dölja silvergenen då den har röd grundfärg så kolla upp om fadern har silver bakom sig.

Om det stämmer att alla silverhästar har det så finns det ju en viss risk , ja.
Teoretiskt borde isåfall alla silverhästars avkommor ha 50% risk att få en defekt gen.
en homozygot silverhästs avkomma får garanterat en defekt gen OM nu genen finns i dubbel upplaga hos homozygoten.

Själva defekten är det inte säkert att den mräks, som jag tolkat infon hittills så märks inte defekten på annat än homozygoter men det är ju inget bevisat ännu.....
JAg menar, hästen har itne besvär av defekten annat än om den är homozygot.
den kan upptäckas vid undersökning men itne säkert orsaka besvär......

Vad har avkomman för färg ?
En isabell kan dölja silvergenen då den har röd grundfärg så kolla upp om fadern har silver bakom sig.

..

Tack för svar. Hästen är mycket ljus isabell, fadern skulle jag kalla mörk isabell och farfar fux. Modern är silversvart.

Nu tänkte jag i och för sig inte bara på ögonproblem utan defekter i största allmänhet. Läste någonstans i trådet att man varken skulle avla på isabell/isabell eller skimmel/skimmel.

Jag förstår att du till varje pris hoppas att just Silfurmáni skall vara fri från defekten.
Men jag tror att du inte skall hoppas för mycket.
Och tycker nu att du börjar tugga på litet för mycket om just den saken.

Jag är som sagt inte orolig för mina. Dels är ingen homozygot för de har alla svarta eller musblacka mödrar. Dels finns det inget som tyder på att Silfurmáni hade dålig syn ens på riktigt gamla dagar och jag vet att han var homozygot. Sedan får man ju hänvisa till det man känner till väl. Jag kan ju inte börja prata om hästar och blodslinjer jag inte är bekant med, din tex. Och jag kan ju inte skriva om problem jag inte sett. Du ska veta att jag är mycket observant på djur och växt upp med mer djur än människor och van att tolka deras signaler och avvikande beteenden och jag brukar upptäcka sådant före de flesta och veta var problemet sitter när veterinär eller equiterapeut kommer. Därför känner jag mig trygg.

Pratade precis med en uppfödare av knapstruper som kollat tråden och nattblindhet är välkänt för homozygota knapstrupers och hon har pratat med en av dem som har häst med i undersökningen och säger också att forskarna hävdar att detta troligen gäller alla tilläggsanlag. Dessutom fick jag veta att den islandshäst utan silveranlag som har detta är fux med splaschgen och är med i undersökningen. Det här är ju ingen ny sjukdom. Den har alltid funnits och hästarna klarat sig bra ändå. Och om man inte ens märker symptomen på hästen så undrar jag varför det är sådant väsen?! Den uppfödare jag pratade med har haft en homozygot knapstruperhingst som var nattblind. Den var godkänd och gick i avel samt reds ut även på natten. Den lärde sig lita på ryttaren och den lärde sig sin hage. Men givetvis gör den inte som mina som kommer i galopp genom skogen med stenar och klippor i mörkret utan det var en hage av mer normal svensk karaktär. Men detta har varit känt inom knapstruperaveln länge och man har inte vänt upp och ner på himmel och jord för det. Och det tänker inte jag göra heller.

Bent Branderups blinda knapstruper klarar skolorna ovan marken. Och den är inte ens homozygot utan heterozygot. Så om det nu finns både homozygoter och heterozygoter som både är friska respektive drabbade, så måste det finnas, precis som du själv skrev, något annat anlag som skyddar. Och eftersom jag känner till Silfurmáni och han var homozygot och silveranlaget hos mina hästar kommer därifrån, så känner jag mig lugn och jag tänker inte låta mig stressas upp eftersom mina hästar klarar sig utmärkt i sina hagar med ganska svår terräng. Dessutom den som tar ut sorgen i förskott får sörja två gånger. Man mår inte bra om man håller på att stressa upp sig och går och oroar sig för saker. Så länge mina hästar beter sig friskt tänker jag inte stressa upp mig och eftersom det är så få som är drabbade är jag övertgad om att det krävs ännu ett defekt anlag för att det ska slå igenom som det gjort på din häst och den andra homozygot silversvarta jag vet men också på en fux utan silveranlag men med splaschgen.

Jag känner det som att vilken häst som kan drabbas utom enfärgade svarta, fuxar och blacka o dylikt utan tecken och är inte oroligar över att silverhästarna skulle vara mer drabbade. Och ett tu tre så hittar man något annat på de andra. Så länge det inte rör sig om grava missbildningar där djur lider eller dödliga sjukdomar utan hästarna kan leva ett normalt liv, tar jag det lugnt och låter forskarna reda ut begreppen. Jag tycker du har gripits av panik och det kan man ju känna när man är drabbad men sprid inte den paniken till andra och få dem att få ångest över något de kanske inte någonsin behöver oroa sig för! Jag får massor av mail och telefonsamtal som tycker att tråden skrämmer upp folk i onödan! Man ska informera lugnt om risker utan att skapa panik omkring sig. Det är aldrig bra och om det nu visar sig att det inte alls var så allvarligt som du tycks tro så blir folk rätt sura över att man skrämmer dem!

Men som sagt, det här är inget nytt för mig så jag blir inte upprörd över "nyheten" eller riskerna varken med silvergenen eller andra gener som tigrerade osv. Däremot tycker jag det blir jobbigt när man inte tar det lugnt och resonerar utifrån alla möjligheter och i det här fallet så är det så att det finns mer än ett möjligt svar och hade det inte funnits det hade man inte behövt forska efter svaret!

Senast ändrad av en moderator:

Ja, nu vet ju itne jag hur just denna defekten ger sig tillkänna , hur synen blir dålig....

Jag hade en valack, en islandshäst, tror ej han hade silver i sin stam ( Kolkuosi, Varmaleak och gammalt blod, han var född 1972 ) som var fux.

Han fick sn tillfogad skada på ögats hornhinna som sedemera blev ett ärr, det såg ut som en grå hinna för ögat.
Pga detta så fick han ytterligare skda på andra ögat med påföljande ärr.
Så småningom hade han ca 15-20 procent syn kvar sammanlagt, nästan helt blind på ena ögat.

Han gick inte lågt med huvudet, han gick att rida i full fart, visserligen på grusägar men gick även rida i skogen utan större problem.
Hans problem var att han itne såg stängseltråden tex så den gick han på hela tiden, gick ej ha el i.....
det var ungefär det som han visade, annars märkte man inte så mycket av hans mycket nedsatta syn.
han började oxå väva om han blev ensam i stallet, jag antar det var ett stresssymptom på att itne ha någon flockmedlem som han kände trygghet med.

Men detta är dock den enda häst jag känner med nedsatt syn pga skada så han är väl inte typisk.
Fast han uppförde sig inte så som sambaengi menar att djur med nedsatt syn uppför sig......

De gör det särskilt i en ny hage. Sen vet jag inte på vilket sätt din häst hade nedsatt syn. Jag har haft ett svart sto som skadat v öga och fick ett ärr men jag märkte ingen skillnad på henne före och efter. Jag har själv slitit av hornhinnan över hela iris på h öga och har lite dimsyn på nära håll men märker inget på långt håll. Så jag nehöver inte heller köra näsan i backen! :D Men min syn är inte under den normala på det ögat, fast det är skadat! Hornhinnan har bra läkförmåga ochdet brukar inte bli "ärr". Äldste sonen har också en ögonskada där han skadade hornhinnan ordentligt som liten och han är tex en utmärkt skytt och har inget synfel. Jag 20% syn kan betyda så olika saker. Du kan ha synfältet begränsat till 20 % men då ser man utmärkt inom det begränsade synfältet. Detta är ofta fallet vid en skada eller grön starr. Eller man kan ha allmänt nedsatt syn som grå starr ger. Beroende på vilket beter sig djuret/människan olika och ser olika.

Tack för svar. Hästen är mycket ljus isabell, fadern skulle jag kalla mörk isabell och farfar fux. Modern är silversvart.

Nu tänkte jag i och för sig inte bara på ögonproblem utan defekter i största allmänhet. Läste någonstans i trådet att man varken skulle avla på isabell/isabell eller skimmel/skimmel.

Vill du undvika stora risker för defekter som kan följa med pålagrade blekande anlag så ska man undvika homozygot avel på dessa. Men det ger inga garantier. Och inte vet man hur två olika pålagrade anlag påverkar riskerna som tex om hästen är silvergulsvart eller skimmel född silver och liknande.

varför inte skimmel+skimmel?

finns ju raser som bara är skimmlar som tex lippisaner o camargue

Så mycket som jag ridit i mörker med mina och så mycket som jag hanterat dem i mörker hade jag också märkt det. Jag har inte märkt några som helst problem vare sig i mörker eller ljus.

Men du har ju ingen som är Homozygot på Silverfärgen så är väl inte så konstigt.
På mina heterozygota så märks det heller ingenting.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka