Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

I vår ras finns följande modifierande anlag:

Aguti A (brunt) som drar bort svart från kroppen och lämnar det bara på ben och man/svans.

Det finns ingen risk med att vara homozygot för A. Alltför många hästraser är det allt för ofta för att ett sådant samband skulle vara okänt.

Black D som bleker kropp (genom att ansamla pigment på halva hårstrået) utom ål och ger randig(a) man/svans/ben.

Det finns ingen risk med att vara homozygot för D. Alltför många hästraser och även islandshästar är det allt för ofta för att ett sådant samband skulle vara okänt.

Gul Ccr som bleker kroppen lite i enkel upplaga och mycket i dubbel upplaga.

Det finns vissa risker eller snarare bestyr för ägaren med att vara homozygot för gul, ljusa ögon och hud ger viss solkänslighet.

Silver Z som bleker kroppen lite och manen till vit/silvergrå.

Det finns numera kända risker med att vara homozygot för silver då den färggenuppsättningen är associerad med ASD som är ett missbildningssyndrom vilket kan ge ögonproblem.

Skimmel G som med tiden "drar in" pigmentet till hårroten och får håren att se vitare och vitare ut.

Färgen i sig är en riskfaktor för melanom. Det finns vad jag hittat inga studier som visar att dubbla G-anlag ger mer melanom. (Alla fall jag själv sett har varit garanterat heterozygota)

Ryggskäck To som ger vita fält på kroppen främst från ovansidan.

Det finns ingen risk med att vara homozygot för To. Alltför många hästraser är det allt för ofta för att ett sådant samband skulle vara okänt. Däremot kan utbredningen av vita fält ge viss solkänslighet men det beror inte på om det finns en eller två To-gener utan den individuella teckningen.

Bukskäck spl som är ett recessivt anlag och i dubbel uppsättning ger vita fält främst från undersidan och ofta vitt huvud/blå ögon.

En grupp av bukskäckar har i en annan ras på en annan kontinent varit döva. Det verkar vara ett lokalt fenomen då det inte kan visas för bukskäckar generellt. Hörsel är också mkt lättare att testa på en häst än syn.

Det finns ingen risk med att vara homozygot för spl förutom de opraktiska solaspekterna som även gäller dubbelgula och ryggskäckar med stora tecken.

Vilket bra lätt förklarande inlägg!:bow:

Nu när du ändå är här kan du väl förklara det här med konstantskimmelanlaget också (Rn, rätta mig om jag har fel). Jag har fått lära mig att det är letalt i dubbel uppsättning, stämmer det och i såna fall avråder man att betäcka konstantskimmelsto med konstantskimmelhingst? Eller låter man naturen ha sin gång och hur funkar det egentligen, blir det helt enkelt inget foster om det slumpar sig så att det skulle ha dubbel uppsättning Rn?

Det är ganska länge sen jag (på Hólar) lärde mig detta och det var ganska luddigt och det kanske har kommit fram nya rön!

det är jag också intresserad av att veta, hörde något om att det var en viss procents chans på att fölen skulle dö om man parade två konstantskimmlar.

Skulle vara intressant att veta mer om detta

Eftersom man konstaterat att det finns homozygota konstantskimlar så borde det vara en skröna rakt igenom att anlaget är letalt i livmodern i dubbel uppsättning.

Några defekter finns inte kopplade till anlaget.

Angående smärttåligheten måste jag säga emot dig, jag har jobbat med flera veterinärer som flera gånger påpekat att islandshästarna i allmänhet är svåra just eftersom de inte visar smärta i samma utsträckning som många andra hästar, och då har det inte gällt hältor där hästen kunnat gunga i grisepass ex. för att skydda sig, utan bl.a en häst som gick bort i tarmvred eftersom den inte visade några vidare koliksymtom.
Självklart är allting alltid individuellt i slutet, men man kan nog ändå säga att islandshästrasen i ALLMÄNHET, med undantag, inte visar smärta lika starkt som andra raser.

*kl*

Skickar en stor kram till er som kämpar på med detta och gör så mycket för att vi ska få klarhet i vad som händer. Netts inlägg vill jag också skriva under på!

I vår ras finns följande modifierande anlag:

Aguti A (brunt) som drar bort svart från kroppen och lämnar det bara på ben och man/svans.

Det finns ingen risk med att vara homozygot för A. Alltför många hästraser är det allt för ofta för att ett sådant samband skulle vara okänt.

Black D som bleker kropp (genom att ansamla pigment på halva hårstrået) utom ål och ger randig(a) man/svans/ben.

Det finns ingen risk med att vara homozygot för D. Alltför många hästraser och även islandshästar är det allt för ofta för att ett sådant samband skulle vara okänt.

Gul Ccr som bleker kroppen lite i enkel upplaga och mycket i dubbel upplaga.

Det finns vissa risker eller snarare bestyr för ägaren med att vara homozygot för gul, ljusa ögon och hud ger viss solkänslighet.

Silver Z som bleker kroppen lite och manen till vit/silvergrå.

Det finns numera kända risker med att vara homozygot för silver då den färggenuppsättningen är associerad med ASD som är ett missbildningssyndrom vilket kan ge ögonproblem.

Skimmel G som med tiden "drar in" pigmentet till hårroten och får håren att se vitare och vitare ut.

Färgen i sig är en riskfaktor för melanom. Det finns vad jag hittat inga studier som visar att dubbla G-anlag ger mer melanom. (Alla fall jag själv sett har varit garanterat heterozygota)

Ryggskäck To som ger vita fält på kroppen främst från ovansidan.

Det finns ingen risk med att vara homozygot för To. Alltför många hästraser är det allt för ofta för att ett sådant samband skulle vara okänt. Däremot kan utbredningen av vita fält ge viss solkänslighet men det beror inte på om det finns en eller två To-gener utan den individuella teckningen.

Bukskäck spl som är ett recessivt anlag och i dubbel uppsättning ger vita fält främst från undersidan och ofta vitt huvud/blå ögon.

En grupp av bukskäckar har i en annan ras på en annan kontinent varit döva. Det verkar vara ett lokalt fenomen då det inte kan visas för bukskäckar generellt. Hörsel är också mkt lättare att testa på en häst än syn.

Det finns ingen risk med att vara homozygot för spl förutom de opraktiska solaspekterna som även gäller dubbelgula och ryggskäckar med stora tecken.

Det finns ingen bevisad risk nej, men tanken är att undersöka därför att man kan förvänta sig risker. Det var okänt hos silverhästar också för 15 år sen. Alltså det finns inga garantier för att de som ger ett ljusare pigmentering inte också ger andra fel. Att silvergenen är besläktad med skäckanlaget kan du ju se på snoppen på en silversvart häst för den är skäckig! Det är den däremot inte på en silvermusblack utan där är den svart i alla de fall jag observerat. Så om något anlag skulle skydda som tydligen forskarna misstänker så kan jag tänka mig att det är just blackanlaget tex. För den delen har skäckar ljus hud och du har själv för några år sedan skrivit om en skäck som inte hade sommareksem utan var ljuskänslig. det är ju också ett lidande och en defekt egentligen. Det är ju välbekant att vita partier är just de partier som drabbas av soleksem. Det tycker jag är negativt.

Sedan har du missat att ta upp att det finns overo, bukskäckar, som bär på ett anlag som i dubbel uppsättning ger sådan missbildningar av tarmsystemet så fölet dör. Dock bär inte alla overo anlaget men det är ändå kopplat till overo! Det var mycket diskussioner om detta inom paintaveln och är krav på kontroll så inte hingstarna bär detta. först skulle man tillåta dem gå i aveln och de fick endast betäcka ston som inte hade anlaget men det funkade inte så nu tillåts inga sådan hingstar i aveln. Tala om destruktivt anlag!

Jag håller i alla fall med forskarna att det finns all anledning att misstänka att det finns fler defekter att upptäcka som är kopplade till olika färganlag och då tycker jag gott man kan vara försiktig och inte avla homozygoter för att minska risken för defekter. Och det är min åsikt. Personligen vill jag inte ha en en häst med soleksem lika lite som sommareksem så jag undviker skimlar och skäckar helt eftersom de tom i heterozygota individer gett problem.

Sedan har vi tigrerade hästar av både appalosa och knapstruper som just har ögondefekter hos homozygoter. Men den färgen har inte islandshästen men också den är besläktad med skäckanlaget.

Eftersom man konstaterat att det finns homozygota konstantskimlar så borde det vara en skröna rakt igenom att anlaget är letalt i livmodern i dubbel uppsättning.

Några defekter finns inte kopplade till anlaget.

Eller också är det som hos painten att alla konstantskimlar bär inte på den letala defekten även om den är kopplad till färganlaget! Detta beror ju på om färganlaget och defekten är skapade vid samma mutation eller om defekten är skapad vid en senare mutation men kopplad just till det färganlaget. I det sistnämnda fallet finns det alltså både de med färganlaget som bär defekten och de som inte bär den. Det vi alla (hoppas jag) går och hoppas ska vara fallet med även silvergenen. Och det är ännu inte uteslutet att det är så!

Angående smärttåligheten måste jag säga emot dig, jag har jobbat med flera veterinärer som flera gånger påpekat att islandshästarna i allmänhet är svåra just eftersom de inte visar smärta i samma utsträckning som många andra hästar, och då har det inte gällt hältor där hästen kunnat gunga i grisepass ex. för att skydda sig, utan bl.a en häst som gick bort i tarmvred eftersom den inte visade några vidare koliksymtom.
Självklart är allting alltid individuellt i slutet, men man kan nog ändå säga att islandshästrasen i ALLMÄNHET, med undantag, inte visar smärta lika starkt som andra raser.

*kl*

Skickar en stor kram till er som kämpar på med detta och gör så mycket för att vi ska få klarhet i vad som händer. Netts inlägg vill jag också skriva under på!

Det säger inte jag emot dig på. Men jag skrev att alla islandshästar är inte smärttåliga! Just magen är ju speciell hos islandshästen då den har en större blindtarm och mindre magsäck i förhållande till sin storlek, vilket kan vara orsaken till att just magåkommor ter sig så annorlunda hos islandshästen. Det finns en undersökning som jag läste för länge sedan som gick ut på att man fick känsligare och hetare hästar ju mer lättbyggda hästarna var. Detta gällde såväl i en jämförelse mellan raserna som inom raserna. Jag tycker det stämmer bra med vad jag sett också, men inte till 100%.

Jag har haft 3 islandshästar som dött/avlivats pga av magåkommor. Egentligen var signalerna tydliga på dem alla 3 men som de lugna hästar de ofta är så visade de det och hanterade det annorlunda, men det var ingen tvekan att de hade ont. Så återigen tror jag det handlar mycket om att människan är ovan och därmed dålig på att läsa signalerna islandshästarna ger, tyvärr.

En av dem hade kolik 1 gång innan pga ekollonförgiftning och visade symptomen precis lika tydligt som vilken annan "vanlig häst som helst". Min veterinär lyckades rädda honom den gången. Sista månaden han levde så hade hade han ständiga koliksymptom om jag inte red honom, gick ut med honom eller masserade magen varje dag. Detta pga av den försurning med tillhörande fel tarmflora som hans ekollonskadade njurar gav. Den kvällen han dog var han väldigt hängig och energilös men kolugn och jag insåg genast att den här gången visste hästen att han inte skulle klara sig när han lade sig lugnt ned i boxen med stora lugna ögon med huvudet i mitt knä. Han tog adjö. Men det som sen följde vill ni inte ens läsa om, en så tydlig och otäck dödskamp var det och den omöjliggjorde för veterinären att komma nära och avliva honom! Han föll till sist ihop på sidan och sprang i full galopp tills han stelnade och dog.

En gick knappt att förflytta alls. Hela hästen hade säckat ihop och såg mycket gammal ut och hon var bara tolv. Något hade gjort att tarmen punkterats med bukhinneinflammaton som följd och det fanns inget att göra men också här var symptomen tydliga.

Ett sto rörde sig inte mycket efter förlossningen och hade svårt att kissa. Hon visade inga paniksymptom med blev allt hängigare. Stod på djursjukhus men de sände hem henne utan att upptäcka hur det var verkligen var fatt utan de trodde de botat hennes "urinvägsinfektion". Jag tyckte inte hon såg frisk ut och hade kontakt med min veterinär som också var misstänksam. Sen gick det snabbt käpprätt fel för det var för sent för hon hade en förlossningsskada och bukhinneinflammation så det var inget att göra heller. Här måste jag säga att veterinärena på djursjukhuset varken lyssnade tillräckligt på mig eller hästen!

Men det är inga panikhästar för det mesta utan mer tänkande. Min son hittade nyligen resultatet av ett IQ-test gjort på lika olika sorters djur i USA och där kunde man bland annat läsa att IQ på ett fullblod var som en 3-årings medan islandshästens IQ hamnade på en 7-årings! Och det är ganska stor skillnad på hur en 3-åring och en 7-åring hanterar smärta!

Sedan glömmer vi en sak till och det är att bland islandshästen är passiva hanterare vanligt och ju mer stress/smärta de utsätts för, ju mer passiva blir de! Återigen måste vi människor lära oss tolka signalerna! Alltså jag har 2 passiva hanterare som båda blivit missförstådda totalt tills jag tog hand om dem. Jag hade inga problem att få dras förtroende och få dem att förstå. Men det krävs att man aldrig någonsin tror att man kan göra likadant med alla hästar och att de reagerar likadant och det krävs att man observerar, tänker mycket och försöker andra vägar för att kommma underfund med hästen. Tyvärr kör alltför många med standardhantering och glömmer se hästen som en individ. Och då missförstår man varandra!

Jag har försökt undvika att svara i denna tråd och tycker många gjort bra inlägg i debatten. Jag har känt till misstankarna om silver + silver sedan november, då detta första gången diskuterades på islandshästfärg-maillistan Icehorsecolor. Det är en genetikbaserad mailinglista som funnits i över 10 år där denna typ av saker diskuterats många gånger tidigare, den rekommenderas starkt för alla som är intresserade av färggenetik.

Tyvärr har en massa annan - och ofta helt felaktig - information dykt upp i denna tråd, och detta inlägg är inte riktat till sambaengi utan till de som använder denna tråd för att söka korrekt fakta.

Sedan har du missat att ta upp att det finns overo, bukskäckar, som bär på ett anlag som i dubbel uppsättning ger sådan missbildningar av tarmsystemet så fölet dör. Dock bär inte alla overo anlaget men det är ändå kopplat till overo! Det var mycket diskussioner om detta inom paintaveln och är krav på kontroll så inte hingstarna bär detta. först skulle man tillåta dem gå i aveln och de fick endast betäcka ston som inte hade anlaget men det funkade inte så nu tillåts inga sådan hingstar i aveln. Tala om destruktivt anlag!

Det finns ingen färg som heter overo. Overo är ett amerikanskt samlingsnamn för alla skäckanlag som inte är tobiano, t.ex. splash/bukskäck, frame, sabino. Defekten du nämner ovan är kopplad till frame-anlaget och detta färganlag finns inte hos islandshästen.

De enda två skäckanlag som finns hos islandshästen är ryggskäck/tobiano (To) och bukskäck/splash (spl). Dessa färganlag har inga risker kopplade till sig vare sig i enkel eller dubbel upplaga.

Jag kan endast rekommendera de som läser tråden att söka efter korrekt FAKTA när det gäller saker som detta och kritiskt granska påståenden som inte kan stödjas med fakta.

/Erica

Senast ändrad:

Det var på den mailinglistan, Icehorsecolor, som jag hörde talas om detta med ögondefekt, silverfärg och Rocky Mountain hästarna för många år sedan !!

Alltid lär man sig något nytt....det är alltså inte overo+overo som ger OLWS defekten utan egentligen frame+frame.....

Men varför heter det OLWS = OveroLethalWhiteSyndrome......om det nu inte är sant ....det borde ju heta OveroFrame.....isåfall.....

Jag har försökt undvika att svara i denna tråd och tycker många gjort bra inlägg i debatten. Jag har känt till misstankarna om silver + silver sedan november, då detta första gången diskuterades på islandshästfärg-maillistan Icehorsecolor. Det är en genetikbaserad mailinglista som funnits i över 10 år där denna typ av saker diskuterats många gånger tidigare, den rekommenderas starkt för alla som är intresserade av färggenetik.

Tyvärr har en massa annan - och ofta helt felaktig - information dykt upp i denna tråd, och detta inlägg är inte riktat till sambaengi utan till de som använder denna tråd för att söka korrekt fakta.

Det finns ingen färg som heter overo. Overo är ett amerikanskt samlingsnamn för alla skäckanlag som inte är tobiano, t.ex. splash/bukskäck, frame, sabino. Defekten du nämner ovan är kopplad till frame-anlaget och detta färganlag finns inte hos islandshästen.

De enda två skäckanlag som finns hos islandshästen är ryggskäck/tobiano (To) och bukskäck/splash (spl). Dessa färganlag har inga risker kopplade till sig vare sig i enkel eller dubbel upplaga.

Jag kan endast rekommendera de som läser tråden att söka efter korrekt FAKTA när det gäller saker som detta och kritiskt granska påståenden som inte kan stödjas med fakta.

/Erica

Min avsikt var att visa på att det finns kända defekter hos även skäckanlaget och det är jättebra du förtydligar att detta inte gäller alla som benäms overo. Hade dock för mig att overo är ett samlingsnamn för olika ickedominanta skäckanlag precis som bukskäckanlaget hos islandshäst. Det finns inga tigrerade islänningar heller. Men vi ska minnas att dessa anlag är besläktade och jag behåller min misstänksamhet för dylika anlag. Därmed inte sagt att de har defekter men varken du eller jag kan garantera att de inte finns och de kan vara lika svåra att upptäcka som det silvergenen har.

Det forskarna misstänker är just att det finns fler sådana defekter som man inte upptäckt ännu, just därför att alla de här anlagen i sig själva egentligen är "defekter i pigmenteringen". Och jag tänker inte ursäkta mig att jag tycker det låter logiskt att det skulle innebära risker och att jag därför är misstänksam och observant på de färgerna.

Jag har känt till diskussionen om att undersöka silvergenen på islandshästen i 11 år och därför också varit lyhörd för om det funnits några hästar som visar problem med synen men fram tills dessa individer som nämns i denna tråd, inte hört talas om en enda innan. För 15 år sen hade samtliga här i denna tråd förnekat att silvergenen bar på något sådant. Det finns inget som säger att vi inte har samma läge om några år som nu med en annan defekt på en annan av dessa färger som avpigmenterar hästen. Och du med flera må tycka jag är för försiktig, men ju mer en häst blir avpigmenterad av färganlag desto större risk tror jag det är för sjukdomar och defekter och därför undviker jag dem, särskilt homozygoter.

Men vi har olika uppfattning och diskussionen ändrar inte på det. Men jag ville bara ha fram att det finns flera defekta anlag som följer dessa färger och vi vet alldeles för lite för att säga "det finns inga risker med de anlagen" för det finns inga bevis på vare sig att de har defekter eller att de absolut inte har några defekter. Skilj på att jag framför en misstänkamhet och på att jag påstår de har defekter. Misstänksamheten gör att forskare vill utreda mer om de här anlagen och att jag vill vara försiktig. Jag har varit detsamma med silvergenen hela tiden också innan jag ens hörde talas om defekten för 11 år sedan.

Så det som kommit fram hittills ändrar inte min avelsinriktning för jag kommer fortsätta vara lika försiktig som jag varit hela tiden med dessa färger och ju mer avpigmentering ju mer misstänksam är jag. Och det får ju stå för mig liksom det får stå för de forskare som är lika misstänksamma som jag. Sen att ni vill ha bevis först är ju upptill er. Inte konstigare än att jag vill ha bevis först innan jag tror att alla silverfärgade bär på den här genen. Det kanske kommer, eller inte. Det får vi se. Och sen är det ju upptill var och en om de vill vara försiktiga med de här färgerna eller inte.

Jag har min åsikt och dessutom är jag inte förtjust i varken skimlar, isabeller, skäckar eller tigrerade hästar och silversvarta ska vara så mörka så de är nästan svarta helst. Så det är ingen avel ändå som lockar mig. Jag tycker det blir väl färginriktat när man bara inriktar sin avel på färg och ska avla fram homozygoter dessutom för vissa färganlag. Om första urskillnadskravet för ens avel är hästens färg, då tycker jag man missat något. Jag tycker att det måste vara om en häst är den individ man vill arbeta och jobba med och trivs med och det har ju inte med färgen att göra. Tyvärr får vi som inte har färgen som första urvalskriterie men råkar ha hästar med udda färg också, höra att vi är oseriösa för vi färgavlar! Jag har inte ens köpt in ett enda silversvart sto och använt i min avel! Mina avelsston har hela tiden varit svarta, musblacka och en som var skimmelskäck för hon var en underbar ridhäst. Det har fötts några silversvarta ston här men jag har bara behållt ett och det för hennes otroligt goda lynnes skull.

Det var på den mailinglistan, Icehorsecolor, som jag hörde talas om detta med ögondefekt, silverfärg och Rocky Mountain hästarna för många år sedan !!

Alltid lär man sig något nytt....det är alltså inte overo+overo som ger OLWS defekten utan egentligen frame+frame.....

Men varför heter det OLWS = OveroLethalWhiteSyndrome......om det nu inte är sant ....det borde ju heta OveroFrame.....isåfall.....

Japp, håller med dig! Det borde inte heta så ifall endast frameanlaget berörs. Men man var kanske inte säker från början om det berörde alla typer av overo och sen har man inte ändrat namnet.

Senast ändrad av en moderator:

....

/Erica

Med hänsyn till ovan citat så kan jag påstå att det är avsaknad av fakta som har startat hela denna debatt. En artikel i tidningen islandshästen av en forskare som inte referade till forskningsresultat. Sedan har Inte_ung blivit utsedd av "GudVetVem" för att föra talan och försvara denna artikel, och visst först tyckte jag det var konstigt men det är ju cyberspace och diskussion på ett forum ska kanske försvaras av en "cyberspace-personlighet" det kan nog vara riktigt att det är så.

Silverkedjan med flera har ju bidragit till en del trovärdig, lättfattlig, snabb information och just gener ska väl bli läkekonstens framtid så det är väl nästan de med läkarprofession som kan mest förutom rena genetiker. Så det är väl bra...:grin:

Det som väl är viktigt är att man avlar på bra, friska individer oavsett om man söker familjehäst eller tävlingsindivid. Det tror jag ingen har något emot och forskningen på hästar är rolig och tycker jag ligger efter... Exem-undersökningen verkar ju ha varit väldigt bra . Jag ser verkligen fram emot sadelundersökningarna som de håller på med på SLU , det kommer förmodligen att revolutionera sadel-tillverkningen.

Senast ändrad:

En artikel i tidningen islandshästen av en forskare som inte referade till forskningsresultat.
Resultatet kommer från forskarens egen förstudie, så det finns inga andra resultat att peka på.

Förstudien visar att den genetiska defekten finns även på Islandshästar vilket är den fakta som är nyheten.
Och det är ren fakta.

Om det så bara finns på en enda häst - så finns den ju.
Nu så finns den bevisligen på 3 hästar och därför vet man ju med säkerhet att den finns.

Sedan har Inte_ung blivit utsedd av "GudVetVem" för att föra talan och försvara denna artikel,
Förstudien gjordes på mina hästar så jag är egentligen den enda som får berätta om resultatet.
Då forskarna inte kan lämna ut sina hästägare hur som helst.

Läs sedan resten av tråden samt de länkar som beskriver defekten så kommer du att förstå mera.

En annan liten fundering.
Islandshästvärlden är ganska så liten.
Liksom forskarvärlden när det kommer till Hästgenetik.
Hur kan så många i den här tråden, och den andra, uppföra sig så otrevligt och tro att det är en bra idé?

Förr eller senare så kommer vi ju att vara på samma ställe och hur kul blir det efter detta?

En annan liten fundering.
Islandshästvärlden är ganska så liten.
Liksom forskarvärlden när det kommer till Hästgenetik.
Hur kan så många i den här tråden, och den andra, uppföra sig så otrevligt och tro att det är en bra idé?

Förr eller senare så kommer vi ju att vara på samma ställe och hur kul blir det efter detta?

Håller fullständigt med. Många tror att det är fritt fram att bete sig riktigt illa via internet och tänker inte alltid på konsekvenserna. Har själv upplevt detta i hästsammanhang på internet. Suck...

Resultatet kommer från forskarens egen förstudie, så det finns inga andra resultat att peka på.

Förstudien visar att den genetiska defekten finns även på Islandshästar vilket är den fakta som är nyheten.
Och det är ren fakta.

Om det så bara finns på en enda häst - så finns den ju.
Nu så finns den bevisligen på 3 hästar och därför vet man ju med säkerhet att den finns.

Förstudien gjordes på mina hästar så jag är egentligen den enda som får berätta om resultatet.
Då forskarna inte kan lämna ut sina hästägare hur som helst.

Läs sedan resten av tråden samt de länkar som beskriver defekten så kommer du att förstå mera.

Det är mycket väsen och stora rubriker för 3 hästar!!! I forskarvärlden är detta inte ett tillräckligt stort antal för att kalla resultatet statistiskt säkerställt! Låt mig göra min sammanfattning av de fakta och avsaknad av fakta som kommit fram i tråden om silvergenen kontra ögondefekten:

Ok, dessa tre är sjuka, men hur många har undersökts och hur många kan man inte se ett dugg på??? Vi har inte fått information om detta. Inte heller har alla blodslinjer undersökts men man gissar att alla bär på genen. Och man tror att alla homozygoter utvecklar defekten men man vet inte om alla gör det, man vet inte varför alla inte har defekten och inte om det finns anlag som skyddar mot defekten elle tvärtom och man vet inte om de får besvär eller hur allvarliga besvären är.

Din egen häst har levt i högönsklig välmåga och ni varit lyckligt ovetandes om defektens existens. Du vet inte hur hans framtid ser ut men antar att han blir blind av grå starr. Men detta kanske utvecklas så långsamt så det är irrelevant både för hästen, dig och dess användbarhet. Andra ålderssymptom kanske blir avgörande. Tom helt blinda hästar kan bevisligen ridas och gå ute i en hage med snäll terräng så om han får endast nattblindhet behöver det inte äventyra er kvalitativa tid ihop nämnvärt.

Det är en massa indicier men inga bevis för varken att alla silveranlag bär genen eller hur defekten slår i det enskilda fallet och varför. En brottsling fälls inte på enbart indicier utan det måste finnas bevis. Och det är inte heller undersökt och utesutet att det finns medbrottslingar i form av andra färganlag. Eftersom alla avpigmenterande gener är resultat av mutationer och sådana i 99,9% av fallen, minst, innebär en försämrad överlevnadsförmåga tex i form av defekter som den vi diskuterar, så borde det ligga i allas intresse att vidga vyerna och finna alla eventuella medbrottslingar. Särskilt som vi vet att flera avdessa avpigmenterade anlag ger defekter inom andra raser, tom dödliga sådana.

Så länge det inte är bevisat utom allt tvivel, så kan ingen säga att silvergenen enbart bär skuld till defekten, att den är ensam om att ge den här defekten, att den inte kräver en medbrottsling, att det inte finns de med silveranlaget som inte bär anlaget osv. Hur mycket ni än tror och oroar så är ingenting statstiskt säkerställt och bevisat mer än att defekten finns hos islandshästen. Allt annat återstår att besvara och om nu Silfurmáni som var homozygot, verkligen hade den här defekten så kan dess effekt inte vara så allvarlig när han reds på turridningar i terrängen, på stranden osv och gick på fri betäckning på Öland under sommaren, som må vara platt men stenigt och fullt av låga stenmurar och taggiga buskar, och klarade sig alldeles utmärkt själv och att ta hand om sin stoflock och bevaka den upp i 20-årsåldern. Det talar inte för att hästen led av ett stort handikapp eller hade ont av det som det också spekuleras om och inte för att sjukdomen snabbt fördärvar och förkortar hästens livskvalité och användbarhet.

Jag är fortfarande inte mer orolig för silvergenen än för något annat avpigmenterande anlag. Och för mig är det logiskt att ju mindre pigment ju mer risk för besvär. Helvita eller skäckar känns för mig mer onaturligt än silversvart tex och solkänsliga hästar lider kanske också betydligt mer än nattblinda?! Det vet vi inte!

Den ursprungliga vildhästen är musblack utan tecken. Alla avvikelser från den färgen är mutationer och mutationer innebär risker och för det mesta nedsatt överlevnadsförmåga. Det är mindre än en mutation på tusen som ger en förbättrad överlevnadsförmåga och därmed för utvecklingen framåt. Så jag tillåter mig vara skeptisk till alla dessa anlag och försiktig med att avla på två individer med dem. Men jag är inte överdrivet rädd heller och utesluter dem inte. Färgerna är ju fina och de har ju överlevt trots eventuella tillhörande defekta anlag men jag har inte som mål att avla homozygoter där eventuella defekta anlag kan dubbleras och slå igenom. Men det är oftast ändå inte anlag som ändar en hästs liv eller möjlighet att vara ridhäst utan för det mesta miljön i form av förgiftningar och skador tex.

Senast ändrad av en moderator:

OT Silfurmáni var väl inte godkänd här i Sverige så hur kan han ha gått på fribetäckning på öland??

Ögonveterinären som är expert på hästögon har stått på en stor internationell konferens och berättat om detta fynd.
Inte skulle det vara intressant om det bara var 3 st Islandshästar "vilka som helst" som hade en ögonsjukdom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka