Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Men du har ju ingen som är Homozygot på Silverfärgen så är väl inte så konstigt.
På mina heterozygota så märks det heller ingenting.

Nej och det gör också att jag inte är orolig men samtidigt säger du att din ena heterozygot har ögonfelet. Men jag jag känner jag ska ha is i magen.

Men hallå. Är det inte så att alla hästar ser dåligt i mörker??

Nej och det gör också att jag inte är orolig men samtidigt säger du att din ena heterozygot har ögonfelet. Men jag jag känner jag ska ha is i magen.

Jag har 2 heterozygota (den ena är halvsyster till hingsten) som man har sett cystor i ögonen på.
Men dessa ger inga synförändringar som går att märka på hästarna.

Dock kan man vara säker på att alla har anlaget.
Och så länge som dina Silverhästar inte är undersökta av en expert så vet du ingenting om hur deras ögonbottnar ser ut i detta fallet.
De kan också ha cystor i ögonen utan att du har märkt det.

Du kan inte påstå att dina är fria från förändringar i ögonen innan en expert har undersökt dessa ögon.

Det finns gränser på hur dåligt som är normalt.

Dessutom så ger starr andra problem också som att man blir bländad och så.

Jag har 2 heterozygota (den ena är halvsyster till hingsten) som man har sett cystor i ögonen på.
Men dessa ger inga synförändringar som går att märka på hästarna.

Dock kan man vara säker på att alla har anlaget.
Och så länge som dina Silverhästar inte är undersökta av en expert så vet du ingenting om hur deras ögonbottnar ser ut i detta fallet.
De kan också ha cystor i ögonen utan att du har märkt det.

Du kan inte påstå att dina är fria från förändringar i ögonen innan en expert har undersökt dessa ögon.

Nej man kan inte säga alla bär anlaget för det är inte bevisat ännu enligt forskarna! Jag har inte påstått de är fria förändringar men de visar alla tecken på att vara fullt normalt fungerande hästar i både ljus och mörker o så länge de inte har det minsta antydan till att se dåligt och så länge jag inte hört en enda avkomma efter Silfurmáni ha besvär känner jag det som inte högprioriterat att undersöka dem. Forskarna har ju fullt upp med dina och med andra homozygoter ändå och det är bättre att prioritera de som är i den största riskzonen. När man kommit längre i sina undersökningar och kontrollerat homozygoter efter Silfurmáni, vilket det alltså borde finnas ett antal, kanske de har tid och det kan vara mer intressant. Så fortfarande tänker jag ha is i magen och avvakta forskningens kommande resultat!

Senast ändrad av en moderator:

Snacka om att stoppa huvudet i sanden.
Och ge förnekelsen ett ansikte.

Nåja tiden kommer att utvisa hur det är med det.

Heterozygota har inget "fel".

De har ibland markörer för missbildningsanlaget i form av cystor som inte ger problem. Men man behöver inte se dem heller.

Det är bara homozygoterna som får defekten.

Heterozygota har inget "fel".

De har ibland markörer för missbildningsanlaget i form av cystor som inte ger problem. Men man behöver inte se dem heller.

Det är bara homozygoterna som får defekten.

Desto mindre anledning att oroa sig! Alltså jag fattar inte riktigt varför ni jagar upp er själva och andra! Silversvarta hästar har funnits urlänge och jag har aldrig hört någon ha problem med deras syn eller hur de fungerar. Finns givetvis de med lynnesfel eller väldigt heta precis som det finns svarta och fuxar som är sådana. Fast en med silver uppmärksammas genast och så får man höra att de är fel i huvudet på silverhästar eller att de alla ser dåligt och det är därför de är som de är men inte säger man det om det är en svart häst... Fast jag har träffat fler sådana knäppgökar!

Jag tycker hela den här historien är så uppsjåsad så det räcker! Ni är lite väl engagerade i silvergenen och därför reagerar ni. För mig är det en färg bland andra och det finns flera färganlag med defekter och jag har alltid varit misstänksam mot homozygoter men statistiskt sett är det ju fler tigrerade hästar som har synfel än silverhästar och uppenbart även heterozygota knapstruper tex Bents häst.

Det är nog lätt det blir fel om man inriktar sig på för mycket färgavel och särskilt homozygot avel oavsett färg och jag tycker man ska se det i det vida perspektivet och inte bara tjata om silvergenen. Det finns fler färganlag som ger syndefekter som sagt. Och det finns nog också en risk att folk inavlar mer på udda färger och bara det ger ju större risk för defekter och det ska fram i debatten också.

Jag orkar faktiskt inte tugga ämnet mera. Blir någon av mina hästar sjuka på något sätt så tar jag problemet då. Det finns värre saker som tex sommareksem. Vi har en ny knottstam här som kom in förra sensommaren och den är inte rolig och jag har fullt upp att försöka fundera över det! Massor av hästar som aldrig kliat sig har fått eksem och jag har två unga hästar som drabbats av eksem av en typ som är mer svårbehandlat än det jag stött på förut. En är islandsfödd och en är svenskfödd. Båda är musblacka en silvermusblack och jag har ett gammalt importsto som är musblack som har väldigt lindrigt sommareksem. Men trots min dåliga statistik på musblackar drar jag inte slutsatsen att musblackanlaget är orsaken! :cool:

Alltså jag fattar inte riktigt varför ni jagar upp er själva och andra!

Jag är inte det minsta uppjagad.
Däremot så anser jag å det bestämdaste att man inte skall betäcka ett Silversto med en Silverhingst då homozygota Silverhästar högst troligast alltid får en medfödd ögondefekt som ger problem med synen.
Och kanske att det gör ont också?

Men du verkar ha problem med den rekommendationen på något vis.
Annars så skulle du ju inte skriva dessa spaltmeter med text.
Utan bara hålla med.

Att "Ja det är bäst att låta bli det tills vidare".

I stället för att som nu dra in alla andra möjliga och omöjliga problem i tråden.
Kan den inte bara få handla om just Silverhästar och den ögondefekt som man nu har upptäckt finns även på Islandshästar?

Senast ändrad:

Jag har iaktagit den här tråden i tystnad. Jag förstår inte alla dessa motargument det blekaste. Varför inte bara ta denna information och acceptera läget som det är just nu.

Tids nog blir nog många frågetecken besvarade. Nu så har vi fått mycket indikeringar på att detta är fakta. Så läs och ta in och omvandla det till handling, alltså att låta bli att betäcka silver+silver!

Det är inte mycket svårare än så. Det är ett väldigt infekterat ämne som drar upp mycket känslor och många kanske har/kommer att förlora på det men vad är viktigast, att hästarna mår bra och i framtiden ska bli starka Islandshästar eller att ekonomin och att ens namn är fri från denna "sjukdom" är det viktigaste??

Hästarna är självklart viktigast!!!
Det spelar ingen roll om man säger att de kan springa utan några som helst problem i hagen... Den kan ha väldigt ont och ha denna defekt ändå.

Avvakta ett år med betäckningarna om det är så, det kan inte vara helt omöjligt? Då har man nog mer kött på benen och kan då "veta" om det bara är några individer som det tjaffsas om här...

Jag tycker att man helt kan sluta att betäcka med silver+silver rent krasst. Pga all FAKTA!

Senast ändrad:

Jag har iaktagit den här tråden i tystnad. Jag förstår inte alla dessa motargument det blekaste. Varför inte bara ta denna information och acceptera läget som det är just nu.

Tids nog blir nog många frågetecken besvarade. Nu så har vi fått mycket indikeringar på att detta är fakta. Så läs och ta in och omvandla det till handling, alltså att låta bli att betäcka silver+silver!

Det är inte mycket svårare än så. Det är ett väldigt infekterat ämne som drar upp mycket känslor och många kanske har/kommer att förlora på det men vad är viktigast, att hästarna mår bra och i framtiden ska bli starka Islandshästar eller att ekonomin och att ens namn är fri från denna "sjukdom" är det viktigaste??

Det spelar ingen roll om man säger att de kan springa utan några som helst problem i hagen... Den kan ha väldigt ont och ha denna defekt ändå.

Avvakta ett år med betäckningarna om det är så, det kan inte vara helt omöjligt? Då har man nog mer kött på benen och kan då "veta" om det bara är några individer som det tjaffsas om här...

Jag tycker att man helt kan sluta att betäcka med silver+silver rent krasst. Pga all FAKTA!

Håller helt med. Det kunde varit jag som skrivit ovanstående då jag också följt tråden i tystnad men med stort intresse.

Jag är inte det minsta uppjagad.
Däremot så anser jag å det bestämdaste att man inte skall betäcka ett Silversto med en Silverhingst då homozygota Silverhästar högst troligast alltid får en medfödd ögondefekt som ger problem med synen.
Och kanske att det gör ont också?

Men du verkar ha problem med den rekommendationen på något vis.
Annars så skulle du ju inte skriva dessa spaltmeter med text.
Utan bara hålla med.

Att "Ja det är bäst att låta bli det tills vidare".

I stället för att som nu dra in alla andra möjliga och omöjliga problem i tråden.
Kan den inte bara få handla om just Silverhästar och den ögondefekt som man nu har upptäckt finns även på Islandshästar?

Och jag anser att man ska vara försiktig med all sådan avel som kan ge homozygoter av pålagrade färganlag eftersom det bevisligen finns flera sådana som ger ögondefekter och andra defekter. Så jag har inte gått emot din rekommendation men däremot påståendet att det är bevisat. Det finns en misstanke att alla bär på genen men den är inte bevisad. Men det finns misstankar på andra anlag också!

Så precis som jag sagt innan så anser jag att tills forskningen vet riskerna så bör man undvika homozygot avel av blekande pålagrade anlag om man nil minimera risken för defekter. Det jag säger är alltså strängare än vad du säger! Och jag tycker det är konstig att du inte tycker det är bra eftersom du själv säger att blotta misstanken att det ger defekter ska räcka!

Men tydligen är det inte många som fattar att det är lika allvarligt att det finns starka misstankar att alla pålagrade blekande anlag ger ögondefekter. Och det är samma forskare som misstänker detta som forskar på silvergenen! Varför ska man lyssna på det ena men inte det andra om misstanken finns även på deta andra?! Och det har varit min poäng hela tiden i debatten!

Det finns värre saker som tex sommareksem. Vi har en ny knottstam här som kom in förra sensommaren och den är inte rolig och jag har fullt upp att försöka fundera över det! Massor av hästar som aldrig kliat sig har fått eksem och jag har två unga hästar som drabbats av eksem av en typ som är mer svårbehandlat än det jag stött på förut. En är islandsfödd och en är svenskfödd. Båda är musblacka en silvermusblack och jag har ett gammalt importsto som är musblack som har väldigt lindrigt sommareksem. Men trots min dåliga statistik på musblackar drar jag inte slutsatsen att musblackanlaget är orsaken!

Om unga hästar får eksem kan det ju bero på att dessa har hingst eller sto som eksemförvärvare, anlag alltså. Att importer får eksem är ju ingen nyhet, efter 7 år i Sverige hade hela 67 % eksem enligt en undersökning som har gjorts på SLU.
Eksem är svårbehandlat, och värst tycker jag mig märka att de svenskfödda hästarna som har eksem föräldrar får.

FAKTA!

Jag avlar inte homozygoter och alla mina är heterozygoter och de blir inte sjuka även om de bär anlaget enligt det svar både Inte Ung, Silverkedjan och forskarna ger så min iakttagelse att mina hästar är friska är alltså helt korrekt. Dessutom är det inte bevisat att alla ens bär anlaget! Man bara tror det! Men jag kan anse mina hästar friska i vilket fall som, särskilt så länge de beter sig som alla andra och som de brukar. Och jag anser att resurserna just nu i första hand ska läggas på hästar som lider eller riskera lida av defekten. Sen kan vi kolla resten också. Men viktigast är att hitta de sjuka först och homozygoterna är den störtsta riskgruppen.

En nattblind häst klarar springa i en okomplicerad hage den känner till men inte i en kuperad skogshage med mycket stenar och klippor. Det är en väldigt bra indikation faktiskt. Och jag har sådana hagar till alla mina hästar vintertid därför att de ska lära sig terräng och de hagarna blir inte i närheten så kladdiga som vanliga platta hagar utan träd och dränering och jag avskyr leriga hagar och det gör säkert hästarna med och deras hovar mår inte bra av det heller.

Ingen av mina hästar kan se dåligt när de kommer i galopp genom den här skogen sena vinterkvällar när det är kolmörkt så en annan inte ser trots att jag alltid haft bra mörkersyn, fast med åldern har den blivit sämre de sista 3 åren! Jag skulle inte kunna springa där men väl gå sakta framåt och känna mig för med fötterna. Men jag kan också springa när jag inget ser om där inte finns några träd att springa emot och inga stenar att snubbla över. Men här snackar vi om riktigt stenig terräng!

kanske inte men man lär ju para skimmel med skimmel ganska ofta.

Jag vill jätte gärna veta varför eftersom min mamma planerar att betäcka sitt skimmelsto med en skimmelhingst så det vore bra att veta varför.

Om unga hästar får eksem kan det ju bero på att dessa har hingst eller sto som eksemförvärvare, anlag alltså. Att importer får eksem är ju ingen nyhet, efter 7 år i Sverige hade hela 67 % eksem enligt en undersökning som har gjorts på SLU.
Eksem är svårbehandlat, och värst tycker jag mig märka att de svenskfödda hästarna som har eksem föräldrar får.

Inga eksemföräldrar på den svenskfödda och hästar som importeras som föl brukar inte få eksem heller. Av 43 importerade föl från blodsston har 2 fått eksem, därav en som är min. Det blåste in en ny knottstam över Östersjön förra sensommaren, alltså en knottstam som hästarna saknar immunitet för. Det innebär att man kan betrakta alla som importer, dvs de behöver skyddas mot den nya knottstammen. Jag har kontakt med min veterinär om detta och det är han som gett mig de här upplysningarna.

Det som troligen gjort att just de här individerna fått eksem är att importen varit svår att få hull på och troligen hade mycket parasitangrepp/mask och därmed nedsatt immunförsvar och den andra har antagligen hormonrubbningar då han är klapphingst och den sten som har kommit ner kom ner sent. Ingen avkomma efter varken mamman eller pappan är klapphingst tidigare.

Dessutom har de båda gemensamt att de är heta och känsliga hästar och stressas alltså lättare och stress är en välkänd faktor till att göra allergi värre. Känslighet kan bero på obalans i hormonerna och detta styrs av sköldkörteln. Jag tänker prova munkpeppartinktur efter att ha kommit i kontakt med en veterinärstudie gjord i England om detta samtidigt som jag ska ge örter som höjer immunförsvaret som också blir nedsatt av stress. Och givetvis behandla lokalt med att smörja.

Jag har haft eksemhästar förr och har haft eksem själv som jag framgångsrikt botat med kost och kosttillskott och jag har haft allergi i 38 år som jag också framgångsrikt dämpat ner så jag är väl insatt i problematiken, ärftligheten och mekanismerna. "Överdosering" av vissa vitaminer och mineraler är en del av vägen.

Snacka om att stoppa huvudet i sanden.
Och ge förnekelsen ett ansikte.

Nåja tiden kommer att utvisa hur det är med det.

Jag förnekar ingenting men jag håller mig till fakta och påstår inte någon är sjuk förrän det är klarlagt det är så! Jag tycker du ska läsa och tolka om mina inlägg och försöka förstå vad jag menar istället för att leta efter något sätt att angripa mig hela tiden! Det jag säger är att ALLA blekande pålagrade anlag är en risk och jag tänker vara försiktig med ALLA sådana anlag, inte bara silvergenen och jag har alltid varit tveksam till sådana homozygoter och skrivit det flera ggr i tråden, så hur kan jag då stoppa huvudet i sanden?! Jag har tänkt i de här banorna i 30 år därför att jag sett mindre trevliga sjukdomar på skimlar, isabeller, overos och tigrerade hästar och undvikit homozygoter! Det är min fasta övertygelser att silvergenen inte är det farligaste av anlagen! Låt forskningen bevisa sanningen om det!

Sedan vill jag ta tillfället i akt eftersom det talas om lidande och hur smärtttåliga islandshästar är osv. Alla islandshästar är ingalunda smärttåliga! En del är hyperkänsliga och tex löjligt sprutkänsliga, precis som inom alla andra raser där tåligheten varierar från individ till individ och ofta följer blodslinjer. Det är en väldigt stor variation inom rasen! Däremot har islandshästen tillgång till fler gångarter bla och kan då minska sin smärta genom att byta gångart, vägra använda viss gångart eller blanda gångarter och gå i oren takt när vanliga hästar bara har valet att halta! Många ggr ligger det inte i bättre smärttålighet utan i människors bristande förmåga att tolka hästens beteende och tyvärr börjar man ofta med att försöka korrigera hästen i ridningen istället för att låta undersöka den! Dessutom kan en del islandshästar snabbt visa tjurighet á la shetland när det gör ont också men an misstolkar det som istadighet, precis som på andra raser. Visst finns det många smärttåliga islandshästar men det finns det inom andra raser också och man kan inte säga generellt alla är smärttåliga. Det är högst individuellt, som vanligt!

:bow::bow:
Håller med helt och hållet.
Orka läsa en massa annat som inte har med saken att göra...

Jag har tänkt i de här banorna i 30 år därför att jag sett mindre trevliga sjukdomar på skimlar, isabeller, overos och tigrerade hästar och undvikit homozygoter!

I vår ras finns följande modifierande anlag:

Aguti A (brunt) som drar bort svart från kroppen och lämnar det bara på ben och man/svans.

Det finns ingen risk med att vara homozygot för A. Alltför många hästraser är det allt för ofta för att ett sådant samband skulle vara okänt.

Black D som bleker kropp (genom att ansamla pigment på halva hårstrået) utom ål och ger randig(a) man/svans/ben.

Det finns ingen risk med att vara homozygot för D. Alltför många hästraser och även islandshästar är det allt för ofta för att ett sådant samband skulle vara okänt.

Gul Ccr som bleker kroppen lite i enkel upplaga och mycket i dubbel upplaga.

Det finns vissa risker eller snarare bestyr för ägaren med att vara homozygot för gul, ljusa ögon och hud ger viss solkänslighet.

Silver Z som bleker kroppen lite och manen till vit/silvergrå.

Det finns numera kända risker med att vara homozygot för silver då den färggenuppsättningen är associerad med ASD som är ett missbildningssyndrom vilket kan ge ögonproblem.

Skimmel G som med tiden "drar in" pigmentet till hårroten och får håren att se vitare och vitare ut.

Färgen i sig är en riskfaktor för melanom. Det finns vad jag hittat inga studier som visar att dubbla G-anlag ger mer melanom. (Alla fall jag själv sett har varit garanterat heterozygota)

Ryggskäck To som ger vita fält på kroppen främst från ovansidan.

Det finns ingen risk med att vara homozygot för To. Alltför många hästraser är det allt för ofta för att ett sådant samband skulle vara okänt. Däremot kan utbredningen av vita fält ge viss solkänslighet men det beror inte på om det finns en eller två To-gener utan den individuella teckningen.

Bukskäck spl som är ett recessivt anlag och i dubbel uppsättning ger vita fält främst från undersidan och ofta vitt huvud/blå ögon.

En grupp av bukskäckar har i en annan ras på en annan kontinent varit döva. Det verkar vara ett lokalt fenomen då det inte kan visas för bukskäckar generellt. Hörsel är också mkt lättare att testa på en häst än syn.

Det finns ingen risk med att vara homozygot för spl förutom de opraktiska solaspekterna som även gäller dubbelgula och ryggskäckar med stora tecken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka