S
sambaengi
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst
Ok. Nu är jag helt med! Men då borde man ju se det på alla även heterozygoter, om de bär anlaget. Har man uteslutet att enkelt anlag men dubbel uppsättning av silver ger en förvärrad effekt börjar jag undra, särskilt med tanke på att endast 1 av de 4 avkommorna på din hingst visar på att de bär anlaget. Tänk om det är så att de andra 3 faktiskt inte har det alls!
Defekten är vad som kallas co-dominant.
Den ger en liten förändring i enkel upplaga och en stor förändring i dubbel upplaga.
Så rent teotetiskt har alla Silverfärgade hästar defekten och den kan ses på de heterozygota men ger där inga direkta problem.
Men om genen läggs in i dubbel uppsättning blir defekten så stor att hästen får en synnedsättning.
Ögat är helt enkelt så missbildat att det blir ordentliga komplikationer.
Den grå starr, katarakt, som defekten ger i sin allvarligare form är proggressiv, d.v.s. blir värre med åren.
Och Hingsten kommer så småningom att bli blind.
Hur lång tid det tar vet vi ännu inte.
Jag kommer att få en prognos om några veckor när de kommer hit för att följa upp undersökningarna.
Man kan ju jämföra med Gul-genen som ger en ljusare häst i dubbel upplaga.
D.v.s. anlaget ger en större effekt när det kommer x2.
Ok. Nu är jag helt med! Men då borde man ju se det på alla även heterozygoter, om de bär anlaget. Har man uteslutet att enkelt anlag men dubbel uppsättning av silver ger en förvärrad effekt börjar jag undra, särskilt med tanke på att endast 1 av de 4 avkommorna på din hingst visar på att de bär anlaget. Tänk om det är så att de andra 3 faktiskt inte har det alls!