Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Defekten är vad som kallas co-dominant.

Den ger en liten förändring i enkel upplaga och en stor förändring i dubbel upplaga.

Så rent teotetiskt har alla Silverfärgade hästar defekten och den kan ses på de heterozygota men ger där inga direkta problem.
Men om genen läggs in i dubbel uppsättning blir defekten så stor att hästen får en synnedsättning.
Ögat är helt enkelt så missbildat att det blir ordentliga komplikationer.

Den grå starr, katarakt, som defekten ger i sin allvarligare form är proggressiv, d.v.s. blir värre med åren.
Och Hingsten kommer så småningom att bli blind.
Hur lång tid det tar vet vi ännu inte.
Jag kommer att få en prognos om några veckor när de kommer hit för att följa upp undersökningarna.

Man kan ju jämföra med Gul-genen som ger en ljusare häst i dubbel upplaga.
D.v.s. anlaget ger en större effekt när det kommer x2.

Ok. Nu är jag helt med! Men då borde man ju se det på alla även heterozygoter, om de bär anlaget. Har man uteslutet att enkelt anlag men dubbel uppsättning av silver ger en förvärrad effekt börjar jag undra, särskilt med tanke på att endast 1 av de 4 avkommorna på din hingst visar på att de bär anlaget. Tänk om det är så att de andra 3 faktiskt inte har det alls!

Jag tycker nog att man kan nöja sig med att vara försiktig i de fall man säkert vet att där finns en risk för en verklig defekt om hästen blir homozygot på ett anlag.
Annars så skulle man ju bli paranoid.

Ja fast vi vet genom statistiken att flera blekanlag ger ökad risk för sjukdomar så även om vi inte vet de exakta mekanismerna bakom så väljer jag att vara försiktig. Jag är inte så sugen på attavla på skimmel eller tigrerade hästar (finns väl inte hos isalanshästen) och jag ser ju hur dessa hästar väldigt ofta mobbas ut ur flocken och det finns hingstar som vägrar betäcka skäckar och skimlar. I naturen är ju allt avvikande tecken på att något är fel så det har ju givetvis mycket med det att göra men djur kan ha mer välutvecklade instinkter än vi vet! Se bara på hundar som kan peka ut människor som har cancer och det i ett så tidigt stadie att det inte ens varit diagnosticerat! Vidga vyerna som sagt och tänk om. Man behöver inte fundera och oroa sig knasig för det. Finns inga perfekta individer! Det är bara att acceptera! Och med tanke på att det är så få individer som lider av den här ögondefekten men så många hästar i andra blekare färger som fått hudcancer, så undrar jag vilket problem som är störst! Eller rättare sagt så vet jag vad jag tänker undvika...

Har man uteslutet att enkelt anlag men dubbel uppsättning av silver ger en förvärrad effekt
Nej.

Tänk om det är så att de andra 3 faktiskt inte har det alls!

Jadu, tänk om!
Vi hoppas ju på det.

Det är bla. a. det som de skall leta efter nästa gång som de kommer hit.
Men de tror inte att vi skall hoppas för mycket utan tror att de kommer att hitta förändringar även på dessa 3 om de tittar noga.

Och med tanke på att det är så få individer som lider av den här ögondefekten ...

Det vet vi ingenting om.
Jag visste ju inte att Hingsten led av den innan han blev undersökt.
Så innan alla homozygota Silverhästar är undersökta så har vi faktiskt ingen aning om det.

Jag drar inga slutsatser men ser de RISKER som forkarna varnar för finns och ska man resonera enligt försiktighetsprincipen med det ena anlaget så ska man vara konsekvent och göra det med alla!

Jo det gör du...

Inte bara en heller. Läser manhela artikeln ser man att det finns fler och i nedan avsnitt står det om det jag har fått höra om pålagrade, blekande anlag. Silvergenen är bara ett sådant anlag. Alla dessa anlag, skäck, tigrering, gulanlag mfl, antas kunna ge defekter i bla ögat precis som jag hävdat hela tiden!

[Nerkortat]

Mao drar jag slutsatsen att alla pålagrade färganlag ger risk för defekter och inte bara i ögat utan här nämns tex hudcancer, och när då individen får dubbla sådana anlag så finns det inget frisk anlag som kompenserar det defekta och det är då defekten slår igenom. Detta förutsätter ett recessivt, dvs icke dominant, defekt anlag. Det betyder att heteroztgoter drabbas inte men däremot homozygoter. Mao bör man undvika att avla fram homozygoter av blekande pålagrade anlag.

Ska man använda sig av citerat material ur en artikel för att styrka ett påstående man gör, så måste det verkligen stå i klartext i artikeln och inte vara något som man själv läser in mellan raderna. I detta fall är det just du som drar slutsatsen, inte forskarna i artikeln.

Jag hoppas du inte känner dig påhoppad, för det är inte alls meningen. Jag tycker bara att citat och källhänvisningar måste användas korrekt, särskilt i ett sånt här ämne som lätt skapar rädsla och panik.

Man måste ju faktiskt behandla både statistiken och de vetenskapliga artiklarna som det vetenskapliga material det är.
Där man gör skillnad mellan det som man vet och det som man antar.
Samt skillnad på direkta och indirekta samband.

Sambaengi har en utbildning som gör att detta borde vara lätt.

Lägger man ett solskyddstäcke och använder litet solskyddsmedel på den homozygot gula hästen så kan man skydda den från cancer.
Den vite Kaukasika människan har samma anlag som de homozygot gula hästarna - vi får cancer av solljus - ergo, vi skyddar oss.
Vi slutar inte para oss med varandra.

Ids inte bråka med dig för jag tycker bara det är löjligt! Forskarna hänvisar till statistik som tydligt talar sitt eget språk att det finns större sjukdomsstatistik på hästar med mindre pigmentering och om du inte vill ta till dig det så kan jag inte göra något åt det. Jag tar till mig statistiken att det är större risk och det är ingen förhastad slutsats! On du tycker att man kan strunta i den statistiken så är det upp till dig men jag ser ingen logik i det, den får su stå för själv! Gör din egen tolkning och avla som du vill så gör jag min. Min övertygelse är att silvergenen bara är början på att upptäcka att defekter kan följa med dylika anlag och det är precis vad forskarna på SLU sade också till 2 av mina bekanta! Jag tycker det är en rimlig kvalificerad gissning men du får ha en annan åsikt om du vill men jag ser ingen mening att sitta och bolla inlägg om det fram och tillbaka! Det blir bara tröttsamt!

Det vet vi ingenting om.
Jag visste ju inte att Hingsten led av den innan han blev undersökt.
Så innan alla homozygota Silverhästar är undersökta så har vi faktiskt ingen aning om det.

Frågan är om han lider eller kommer att lida och hur gammal han blir innan han lider. Vad jag menar är att förutom din och de här två väldigt unga hästarna jag hört om som redan alltså har grå starr och varav den ena inte bär silvergenen ens men däremot splaschgenen, så har jag inte hört talas om en enda på de 15 år jag avlat islandshästar och jag har haft kontakt med så många silverhästar, uppfödare och ägare och ingen har märkt några problem hos sin häst. De har varit fullt normala i sitt sätt att bete sig och vara, så kan inte själva symptomen på sjukdom/alternativt sjukdomen vara utbredd även om nu alla skulle bära genen. Du kanske aldrig kommer märka något fel på din häst därför att den grå starren utvecklas långsammare än väntat och hästen hinner åldras på annat sätt. För din och hästens skull tycker jag vi ska hoppas på det och så hoppas vi verkligen att inte allas bär på genen och om de gör det så hoppas vi att effekten av den inte är så allvarlig som det kan låta. Men försiktig kan man ju vara ändå hur man avlar!

Man måste ju faktiskt behandla både statistiken och de vetenskapliga artiklarna som det vetenskapliga material det är.
Där man gör skillnad mellan det som man vet och det som man antar.
Samt skillnad på direkta och indirekta samband.

Sambaengi har en utbildning som gör att detta borde vara lätt.

Lägger man ett solskyddstäcke och använder litet solskyddsmedel på den homozygot gula hästen så kan man skydda den från cancer.
Den vite Kaukasika människan har samma anlag som de homozygot gula hästarna - vi får cancer av solljus - ergo, vi skyddar oss.
Vi slutar inte para oss med varandra.

:rofl: Bästa inlägget i hela tråden!!!!! :D :rofl: Garvar mig fördärvad alltså! :rofl: Har alltid sagt det att vi egentligen är den ras som har sämst förutsättningar för att överleva de miljöstörningar som också mestadels orsakats av denna ras! Synden straffar sig själv... :angel:

Allvarligt talat tycker jag inte man ska dra förhastade slutsatser här heller. Man kan ju skydda eksemhästar med täcke också och avla vidare på dem och så skyddar vi avkomman... Men jag måste säga att jag tycker det ser trevligare och skönare ut med hästar utan täcke. Fördelen finns ju dock att jag kan ju skaffa täcken i spännande och helt udda färger och sätta färg på vilken häst jag vill!:idea: Och så har vi det här med att täcken inte bara skyddar mot knott utan mot alla möjliga stickande insekter och alla hästar vill nog gärna slippa dem... Så alla mynt har en fram och en baksida, som vanligt! :grin:

Ja nu filosoferar jag igen... :D

Ids inte bråka med dig för jag tycker bara det är löjligt! Forskarna hänvisar till statistik som tydligt talar sitt eget språk att det finns större sjukdomsstatistik på hästar med mindre pigmentering och om du inte vill ta till dig det så kan jag inte göra något åt det. Jag tar till mig statistiken att det är större risk och det är ingen förhastad slutsats! On du tycker att man kan strunta i den statistiken så är det upp till dig men jag ser ingen logik i det, den får su stå för själv! Gör din egen tolkning och avla som du vill så gör jag min. Min övertygelse är att silvergenen bara är början på att upptäcka att defekter kan följa med dylika anlag och det är precis vad forskarna på SLU sade också till 2 av mina bekanta! Jag tycker det är en rimlig kvalificerad gissning men du får ha en annan åsikt om du vill men jag ser ingen mening att sitta och bolla inlägg om det fram och tillbaka! Det blir bara tröttsamt!

Jag vill inte bråka med dig. Det har aldrig varit min avsikt. Ledsen om du känner så.

Jag tar gärna till mig av sjukdomsstatistiken om jag får en korrekt referens.

Rimliga kvalificerade gissningar är mycket lämpligt att utgå från när man påbörjar en studie, men innan studien är genomförd och man har kunnat påvisa ett samband som styrker de kvalificerade gissningarna, så är det inget annat än gissningar. Jag tycker det ska bli jättespännande att se resultatet av en sån studie.

Du tycker dig finna stöd för dessa påståenden i den artikel som citeras. Detta gör tyvärr att din trovärdighet minskar, eftersom artikeln saknar detta stöd. Det får dig att framstå som någon som med en dåres envishet försöker visa sin poäng. Snälla, se mitt inlägg som ett försök att i all vänlighet ge dig en chans att öka din trovärdighet genom att finna brister i din argumentation och ge dig en chans att referera till bättre material.

Jag är ingen bråkmakare, jag är ingenjör och forskare... ;)

Jag vill inte bråka med dig. Det har aldrig varit min avsikt. Ledsen om du känner så.

Jag tar gärna till mig av sjukdomsstatistiken om jag får en korrekt referens.

Rimliga kvalificerade gissningar är mycket lämpligt att utgå från när man påbörjar en studie, men innan studien är genomförd och man har kunnat påvisa ett samband som styrker de kvalificerade gissningarna, så är det inget annat än gissningar. Jag tycker det ska bli jättespännande att se resultatet av en sån studie.

Du tycker dig finna stöd för dessa påståenden i den artikel som citeras. Detta gör tyvärr att din trovärdighet minskar, eftersom artikeln saknar detta stöd. Det får dig att framstå som någon som med en dåres envishet försöker visa sin poäng. Snälla, se mitt inlägg som ett försök att i all vänlighet ge dig en chans att öka din trovärdighet genom att finna brister i din argumentation och ge dig en chans att referera till bättre material.

Jag är ingen bråkmakare, jag är ingenjör och forskare... ;)

Det handlar inte bara om denna artikel. Och den kvalificerade gissningen är inte min utan genetikforskares på bla SLU och jag känner att deras misstankar känns rimlig! Och det här är tjatigt och jag tycker du är bråkig och otrevlig med din dår-jämförelse. Och sedan är jag själv civilingenjör med 25 år i branschen och har forskat om vi nu ska börja skryta också... Dessutom har jag läst både ekologi och genetik och har en massa erfarenhet i bagaget om sjukdomar och skador och eftersom jag är vetgirig så plöjer jag allt jag kan om det jag stöter på. Hela livet är ett lärande och att utbilda sig till ingenjör är bara en kort del av livserfarenheten och kunskaperna! Nu lägger vi ner det här käbblet! Det ger inget!

Senast ändrad av en moderator:

Och jag hör hört talas om en på mina nästan 20 år som avlare av Islandshäst.
Den var dock heterozygot på Silverfärgen.

Och då börjar man ju undra hur allvarligt det här är egentligen. Det låter inte som det trots allt är så farligt alarmerande och jag tror du kan fortsätta hoppas!

Tycker också detta är tjatigt. Vill inte bråka, utan ville bara förklara vad jag menade med mitt inlägg. Jag nämner att jag är forskare, inte för att skryta, utan för att poängtera varför jag tycker det är viktigt med korrekta citat och källhänvisningar.

Om du själv är civilingenjör med 25 års erfarenhet och själv har forskat, så borde du kunna hålla med mig om vikten av korrekt information. Tycker faktiskt du käbblar precis lika mycket själv när du väljer att inte ha någon förståelse för den poäng jag försöker förmedla.

Ber om ursäkt för att jag använde en så skarp formulering. Vill bara att du ska förstå att jag inte vill något illa. Jag vill inte att du ska uppfattas på det viset som jag beskrev. Tro mig när jag säger att jag skriver allt i största välmening.

Så, nu tänker jag ge mig. Ledsen att jag med en dåres envishet forsätter att spåra ur denna tråd... :p

Vet du vad?
Jag tycker inte att fotogalen är vare sig bråkig eller otrevlig.
Utan snarare sakligt och klarsynt.

Och det är nog lättare att vara det när man inte sitter mitt i alltihopa med en massa känslor.

Jag tycker att det är bra att du försöker vaska ur informationen från den vetenskapliga information som finns.
Dels så är den på Engelska och dels så är det inte så lätt att förstå vetenskapliga skrifter om man inte är van vid att läsa sådana.

Så jag ser gärna att du stannar kvar i tråden.
Den är ganska så tung ett dra faktamässigt på egen hand.

Tycker också detta är tjatigt. Vill inte bråka, utan ville bara förklara vad jag menade med mitt inlägg. Jag nämner att jag är forskare, inte för att skryta, utan för att poängtera varför jag tycker det är viktigt med korrekta citat och källhänvisningar.

Om du själv är civilingenjör med 25 års erfarenhet och själv har forskat, så borde du kunna hålla med mig om vikten av korrekt information. Tycker faktiskt du käbblar precis lika mycket själv när du väljer att inte ha någon förståelse för den poäng jag försöker förmedla.

Ber om ursäkt för att jag använde en så skarp formulering. Vill bara att du ska förstå att jag inte vill något illa. Jag vill inte att du ska uppfattas på det viset som jag beskrev. Tro mig när jag säger att jag skriver allt i största välmening.

Så, nu tänker jag ge mig. Ledsen att jag med en dåres envishet forsätter att spåra ur denna tråd... :p

Du är ursäktad och vi säger som så här att vi nog pratar förbi varandra för jag har inte påstått att något är bevisat utan pekar på att forskarna anser att det finns starka indicier för att misstänka andra anlag också och det med tanke på statistiken på andra anlag. Det är alltså viktigt att forska på dem också och eftersom det finns så mycket problem med vissa färganlag så tar jag den ställningen att jag inte känner för att chansa innan man vet mer om dem. Sedan är jag inte förtjust i ljusa hästar eller skäckar så ärligt talat hade jag inte avlat på dem ändå...

Vet du vad?
Jag tycker inte att fotogalen är vare sig bråkig eller otrevlig.
Utan snarare sakligt och klarsynt.

Och det är nog lättare att vara det när man inte sitter mitt i alltihopa med en massa känslor.

Att jämföra någon med en dåre är otrevligt. Jag sitter inte heller här med en massa känslor. Jag känner mig väldigt trygg i min övertygelse att mina hästar är friska nämligen och tar detta larm med ro och har gjort hela tiden. Därför har jag inte varit varken arg eller orolig. Jag har bara försökt dämpa paniken kring det här för det är trots allt lite cäl tidigt att påstå alla bär anlaget. Det är inte bevisat och som sagt det låter märkligt at man inte hört talas om mängder av hästar med grå starr efter Silfurmáni med tanke på att han var homozygot och betäckte så många silverston. Och jag har ju själv hållt ögonen på just hans avkommor och ägt några stycken. Och han själv var ju ingalunda i närheten av blind när han gick bort över 20 år gammal. Så nej, jag känner mig övertygad om att alla silverhästar inte bär anlaget. Jag kan däremot förstå att du är full av känslor eftersom din häst är drabbad.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka