Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Alltså jag har inga känslomässiga problem med det här på det viset alls.
Det är inte jag som har avlat Hingsten och dessutom gjordes det redan innan man alls visste hur defekten var länkad till Silverfärg på någon häst alls av någon ras.

Det enda som jag vill är att man inte betäcker Silverston med Silverhingstar under denna säsongen för säkerhets skull.
Nästa säsong så kommer ju mycket mera fakta att finnas så då kanske att det kan bli ett förbud.
Man får inte avla på defekter som ger lidanden.

Eller så kan man blåsa faran över.

Dock verkar tyvärr ingen genetiker eller ögonveterinär tro på det senare.
Så bäst är nog att vänja sig vid tanken på att det är en defekt hos alla Silverfärgade hästar oavsett ras.

Anlaget är ju tydligen väldigt svårt att upptäcka så vad säger att det inte skulle kunna finnas på andra färger och var lika svårupptäckt där???

Det faktum att ögonveterinären har undersökt massor av hästögon och aldrig sett dessa förändringar på några andra hästar än de som har en eller två silvergener.

Jag har särskilt ställt den frågan och fick det svaret.

Kikade i den andra tråden och där stod det saker som att forskarna säkert visste vissa saker som de inte är säkra på alls och det gör det i denna tråd också!

Mina inlägg är genomlästa av forskarna och hade jag skrivit några sakfel så hade jag får veta det.
Och varit tvungen att rätta upp det felaktiga.
Men hittills så har jag fått godkänt på denna "tenta".

Kan man inte lite enkelt sammanfatta det som så att vissa färger är relativit ovanliga att för att ha fått fram fler av dessa färger har människan avlat på för nära besläktade individer som dessa färger tex silver, isabell, skimmel och säkert många fler för att få fram fler av dessa färger.
Med skimmel så är det numera klarlagt att det är en mutation hos endast en individ som har spridit sig till alla världens skimlar.
Och det är nog inte en alldeles vild gissning att tro att det är på samma vis med silverfärgen.

men kan inte silver uppkomma på annat sätt än med silverhästar alltså hur uppkom färgen från första början?

Som en mutation.

Intressant är att den även finns hos hundar och då även där länkad till en ögondefekt.

:bow:

Tack för att du orkar.

sambaengi: Du drar lite vilda slutsatser när du citerar tycker även jag. Jag såg inte ett enda belägg för att de färgerna som du citerade till skulle ge "bla. ögonproblem" som du påstår att de gör, utan du har dragit helt andra slutsatser än de jag läste mig till. Då känns det som att du inte alls har rätt att säga att forskarna inte har rätt att säga si och så när du själv gör det "i vetenskapens namn" och sedan refererar till en forskare som tittade till din kompis hästar (vilket inte ens blir andrahand information för oss) som vi inte vet namnet till och som tydligen påstår en massa andra saker som Inte_Ung inte fått någon info om trots att hon har kontakt med forskarna.
Och trots att du drar dina ogrundade slutsatser så säger du "lägg av" till de som försöker dra slutsatser från silverhingstens (som du då kände) något hetsiga beteende och att det kan vara resultatet av ögonproblem. Det tycker jag inte är rättvist! Dina spekulationer är just spekulationer, du har inte rätt att komma med dina påståenden och sedan avfärda och skälla ut folk när de påstår något annat.

Som I_U sa: man verkar inte alltid kunna se på hästarna om de har nedsatt syn pga denna defekt, hon visste själv inte förrän de kom ut och ville titta på hästen. Det borde säga mycket eller hur? Tydligen kan inte ens normala veterinärer se problemet heller- varför tror du att du kan det? En häst som blir hetsig kan likväl vara det pga ögonproblem, det är betydligt stressande och obehagligt för en häst att inte se bra och kan ge upphov till liknande beteenden. Alla hästar är individer och vissa kanske blir något försiktigare medan andra svarar med att hetsa.
Att den senare lugnade ned sig kan ju bero på att den litade på ryttaren och kände sig trygg trots nedsatt syn- det vet ju inte du eftersom ögonen inte blev undersökta på hästen!

Mina inlägg är genomlästa av forskarna och hade jag skrivit några sakfel så hade jag får veta det.

Jag följer med intresse denna tråden eftersom jag har ett silversto.
Men är lite förvånad att inte forskarna gick in och skrev själva. Du skriver de är så upptagna och man ska inte störa dom, men de hinner sitta och läsa igenom allt du skriver.
De hade fått mycket mer tid över om de själva skrivit direkt och inte ha en mellanhand som de ändå måste kolla upp så det skrivs rätt.

Silfurmani var han inte godkänd i sverige? varför inte?

OM jag förstått det rätt så var han bedömd i Tyskland eller om det nu var Danmark....
Vilket inte har med saken att göra MEN hans totalpoäng var under 7,75, vilket det är krav på i Sverige för att få tillstånd att användas i aveln.
Vid den tiden skall väl tilläggas för nu är ju reglerna något ändrade....

Man kan ju numera lösa ett tillstånd, eller vad det nu heter, för i princip vilken hingst som helst, för att få betäcka.

Men är lite förvånad att inte forskarna gick in och skrev själva.

Du verkar ha missat den delen med att de faktiskt inte får skriva om vad de har hittat på mina hästar.
Det är inte tillåtet på det viset.
Så det är bara jag som hästägare som rent juridiskt och forskar-etiskt kan berätta detta.

Så forskarna och jag har gjort den här uppdelningen mellan oss.
Det är en överenskommelse.

Genom att informera i den mån jag kan så lättar jag på trycket hos dem.

Alltså, ge dig människa!

Mitt inlägg var avsett att påpeka det som jag faktiskt håller med om och försöka vara ärlig med hur jag tror att du uppfattas av de allra flesta här.

Du misstolkar mitt inlägg å det grövsta. Från det allra första inlägget jag skrev så har jag försökt hjälpa dig genom att påpeka vad som brister i din argumentation och försöka få dig att se med andra ögon på vad du egentligen skriver.

Du verkar inte vara ett dugg intresserad av att ta till dig av vad jag skriver, för du är så fokuserad på att alla bara motarbetar dig.

Läs följande två meningar och ta dem till dig!
---------------------------------------
Jag håller med om att man inte ska dra förhastade slutsatser av ännu icke presenterade forkningsresultat.

Jag håller med dig om att det skulle kunna vara på sin plats med viss försiktighet vad gäller färgavel över huvud taget.
---------------------------------------
Det jag hela tiden vänder mig mot är ditt totalt huvudlösa sätt att argumentera och rena felaktigheter i dina inlägg.

Trots att du har en hel del vettiga inlägg att komma med, så drunknar dina poänger i spaltmeter med osammanhängande meningar som får dig att framstå som helsnurrig. Du får ursäkta att jag tar till så hårda ord, men det är min fullständiga övertygelse att jag skriver precis det som majoriteten av de som följer denna tråd tänker, men som de inte vågar skriva rakt ut.

Jag står för det jag skriver. Om du vill misstolka mig så varsågod! Allt jag skriver är i största välmening, tro mig.

Jag håller med fullständigt. Det är så mycket, mest orelevant svammel att man inte orkar läsa igenom.

Att läsa dina inlägg är dock en fröjd, du uttrycker dig tydligt och håller dig till ämnet.

Senast ändrad:

Det faktum att ögonveterinären har undersökt massor av hästögon och aldrig sett dessa förändringar på några andra hästar än de som har en eller två silvergener.

Jag har särskilt ställt den frågan och fick det svaret.

Det är en intresant upplysning. Men läser man Rocky Moutain sidan jag la in länken om så säger den att man sett det på andra färger, att man inte vet säkert att den är knuten till silvergenen, att det kan finnas andra anlag som har samband osv. Där står inte att man är tvärsäker och det konstiga är också att inblandade veterinärer i denna studie säger samma sak som står i artikeln till andra som undersökt sina hästar! Jag få inte ihop det om du ursäktar!

:bow:

Tack för att du orkar.

sambaengi: Du drar lite vilda slutsatser när du citerar tycker även jag. Jag såg inte ett enda belägg för att de färgerna som du citerade till skulle ge "bla. ögonproblem" som du påstår att de gör, utan du har dragit helt andra slutsatser än de jag läste mig till. Då känns det som att du inte alls har rätt att säga att forskarna inte har rätt att säga si och så när du själv gör det "i vetenskapens namn" och sedan refererar till en forskare som tittade till din kompis hästar (vilket inte ens blir andrahand information för oss) som vi inte vet namnet till och som tydligen påstår en massa andra saker som Inte_Ung inte fått någon info om trots att hon har kontakt med forskarna.
Och trots att du drar dina ogrundade slutsatser så säger du "lägg av" till de som försöker dra slutsatser från silverhingstens (som du då kände) något hetsiga beteende och att det kan vara resultatet av ögonproblem. Det tycker jag inte är rättvist! Dina spekulationer är just spekulationer, du har inte rätt att komma med dina påståenden och sedan avfärda och skälla ut folk när de påstår något annat.

Som I_U sa: man verkar inte alltid kunna se på hästarna om de har nedsatt syn pga denna defekt, hon visste själv inte förrän de kom ut och ville titta på hästen. Det borde säga mycket eller hur? Tydligen kan inte ens normala veterinärer se problemet heller- varför tror du att du kan det? En häst som blir hetsig kan likväl vara det pga ögonproblem, det är betydligt stressande och obehagligt för en häst att inte se bra och kan ge upphov till liknande beteenden. Alla hästar är individer och vissa kanske blir något försiktigare medan andra svarar med att hetsa.
Att den senare lugnade ned sig kan ju bero på att den litade på ryttaren och kände sig trygg trots nedsatt syn- det vet ju inte du eftersom ögonen inte blev undersökta på hästen!

Undrar hur många ggr jag ska förklara att jag INTE har sagt de ger ögondefekt utan gett exempel på färger som följs av OLIKA defekter. Jag har alltså INTE DRAGIT NÅGON SLUTSATS ALLS!!! Det enda jag hävdar är att alla dessa färanlag är resultat av mutationer och att alla mutationer ger risk för defekter. That´s it! Sen får ni tänka efter själva vad det innebär om ni klarar ut det för ni verkar ju inte klara ut när jag förklarar riskerna med det i alla fall så jag tänker inte förklara det IGEN! Sedan står det som jag skrev innan att man sett samma ögondefekt på andra färger i Rocky Mountain -artikeln.

Inte Ung är inte den enda som har kontakt med forskarna. Var tror du jag får min info från? Ocj jag har inte skällt ut någon men ni är ett gäng nu som är hetsiga mot mig istället. Men det är jag van vid här på Bukefalos. Det sitter en hel aggressiva personer bakom tangenterna! Jag har svarat och försökt förklara utan att angripa någon personligen som ni gör! Skärpning alltså!

En häst blir inte hetsig av att se dåligt men av att vara ouppfostrad och det är inte många av er som verkligen känner till Silfurmáni men det råkar jag göra! Jag känner hingsten sedan 1997, har ridit den och hade första tjing på att köpa hästen men backade för den inte var godkänd i Sverige och jag tyckte den var väl gammal att visa om men också för att den hade en bakgrund med en tjej som inte fostrat hingsten särskilt väl utan ägnat sig åt vilda ruscher i skogen! Man kan ju inte uttala sig om en häst man inte känner alls som vissa gjort! Inte UNg skriver dessutom att hennes hingst, som inte är så gammal, använder sin son som ledsagare i hagen. Alltså visar han tecken som är rätt tydliga. Silfurmáni använde inte någon ledsagare i hagen. Han skötte sina stoflockar på fribetäckning in i det sista o upp i hög ålder. Att han ballar 1 gång är inget man kan ställa diagnos på en ögonsjukdom eller ens någon indicie! Han ballade inte på turridningarna eller vid andra visningar!

Senast ändrad av en moderator:

Silfurmani var han inte godkänd i sverige? varför inte?

Hans tyska bedömning var inte en FEIF-bedömning och han kom in det året reglerna ändrades i Sverige att det måste vara en godkänd FEIF-bedömning. Hade han kommit året innan, 2000, så hade han varit godkänd i Sverige för all framtid.

Jag följer med intresse denna tråden eftersom jag har ett silversto.
Men är lite förvånad att inte forskarna gick in och skrev själva. Du skriver de är så upptagna och man ska inte störa dom, men de hinner sitta och läsa igenom allt du skriver.
De hade fått mycket mer tid över om de själva skrivit direkt och inte ha en mellanhand som de ändå måste kolla upp så det skrivs rätt.

Det kommer förhoppningsvis också ett inlägg i tråden snart som jag hoppas klarlägger verkliga fakta.

Rocky Mountain-rasen har undersökts innan man hade tillgång till gentest.

Det är inte alltid så lätt att veta vad som är silver eller inte, homozygot eller inte.

Och sjukdomen har starkt variabel penetrans.

Den svenska studien är därför mycket säkrare eftersom den letar efter GENERNA och inte bygger på subjektiva uppfattningar om färg eller ögonstatus.

Att diagnosticera synproblem hos häst är inte lätt.

Min 29-åring har starkt nedsatt syn efter ett stroke. Ingen, inkl veterinären, märker NÅGOT av det.

Du kan inte, hur gärna du än vill, utesluta nedsatt syn eller subklinisk ögondefekt hos en död häst.

Nu studerar vi de levande för att få klarhet.

Rocky Mountain-rasen har undersökts innan man hade tillgång till gentest.

Det är inte alltid så lätt att veta vad som är silver eller inte, homozygot eller inte.

Och sjukdomen har starkt variabel penetrans.

Den svenska studien är därför mycket säkrare eftersom den letar efter GENERNA och inte bygger på subjektiva uppfattningar om färg eller ögonstatus.

Jag reagerade på det som stod också och funderade på vilka färger har man då sett det på för det står ju inte. undrade om man hade sett det på tex fuxar som kan bära på silvergenen utan att det syns. Och sen tänkte jag på att mörka fuxar och silverfärgerna ofta förväxlas. Hur är det med Scwartzwald-hästen? Den sägs vara mörk leverfux med flax, dvs homozygot fux och flax, men jag tycker den ser ut som en silverfärgad häst. Och vad gör en fux så mörk? Sotanlaget? Är den rasen undersökt för den nämns inte någonstans?

En annan fråga. Om man inte letade efter genen i Rocky Mountainundersökningen, hur tusan vet man då vilka som är heterozygota resp homozygota på silver????? Får inte ihop det heller!

Sedan har de ju inte hittat den defekta genen och man vet ju inte varför den slår igenom ibland och ibland inte. Säg att alla med silver bär anlaget och att då Silfurmáni som var homozygot då rimligen borde varit lika dålig som Inte Ungs hingst men är det inte. Jag kan se 2 anledningar i så fall varför. Den ena är att det finns ytterligare en gen som skyddar och att Silfurmáni bar på den antagligen dubbelt också, eftersom vi inte hört talas om en enda efter honom med syndefekter och eftersom det borde finnas mer homozygoter efter honom än någon annan silverhäst pga dels han själv var homozygot och det stora antal ston varav många silver som han betäckt. Den andra är att det finns ytterligare ett anlag som samverkar med det här anlaget och som också måste vara närvarande för att få defekten. Splaschgenen tex eller något annat "vitt anlag" eller blekanlag.

Med andra ord skulle detta indikera att, antingen bär han inte på defekten i något av sina silveranlag eller så bär han på ett skyddande anlag i båda sina silveranlag, eller så bär han inte på det anlag som också måste finnas för at defekten ska utvecklas.

Vi vet inte om mutationen till silver och defekten uppstod vid samma tillfälle. Det kan vara en mutation till silver och senare ytterligare en mutation som gett defekten. Och om de uppstått samtidigt kan det skett en mutation som kopplat bort den från silver senare och då får inte heller alla silverhästar genen. När frågorna är besvarade bakom mekanismen och vi vet varför sjukdomen så sällan utvecklas och ger besvär då först kan vi uttala oss om riskerna och ta beslut. Idag vet inte varken vi eller forskarna svaren!

OBS! Ovanstående spekulationer är inga påståenden att det är så utan frågeställningar varför! Detta inte skrivit till dig utan alla de som inte fattar att jag funderar över varför inte alla silversvarta eller åtminstone alla homozygoter får lika mycket defekter som Inte Ungs häst och varför även en del heterozygota drabbas.

Att diagnosticera synproblem hos häst är inte lätt.

Min 29-åring har starkt nedsatt syn efter ett stroke. Ingen, inkl veterinären, märker NÅGOT av det.

Du kan inte, hur gärna du än vill, utesluta nedsatt syn eller subklinisk ögondefekt hos en död häst.

Nu studerar vi de levande för att få klarhet.

Hur vet ni att han har starkt nedsatt syn undrar jag?

Nej man kan inte utesluta det men du lika väl som jag förstår att det inte kan ha varit något allvarligt problem när han fungerade så pass väl upp i hög ålder. Detta ger nästa fråga. Överdriver vi problemet med defekten? Är den ett så allvarligt problem eller är den ett nästan omärkbart handikapp? Som man skrev i appalosalänken att den är nattblind men kan leva ett fullt normalt liv i övrigt, alltså lider den inte av defekten.

Och du måste ju också inse att så många silverston som denna homozygota hingst betäckte måste det finnas flera homozygoter efter honom och vara en jättekälla att ösa ur när det gäller att leta efter defekten och dess konsekvenser och vi borde hört talas om åtminstone några fall efter honom där den utvecklats ordentligt. Men det är tyst och hälsan tiger still brukar man säga...

En annan fråga. Om man inte letade efter genen i Rocky Mountainundersökningen, hur tusan vet man då vilka som är heterozygota resp homozygota på silver????? Får inte ihop det heller!.

Man har försökt gissa utifrån avkommor.

Men där vet man också att troligt homozygota (bara ger silveravkommor) nedärver defekten även om den inte har synts på dem själva.

Säg att alla med silver bär anlaget och att då Silfurmáni som var homozygot då rimligen borde varit lika dålig som Inte Ungs hingst men är det inte.

Nej.

Sjukdomen har MYCKET VARIABEL PENETRANS. Det betyder att samma genuppsättning kan ge olika stark missbildningsgrad, allt från tidig blindhet till att inget märks alls (förrän i nästa generation)

Det kan säkert se ut som den hoppar över led för att den ibland ger så små defekter att de inte diagnosticeras.

Det vore en fördel om du inte bara skrev utan även läste.
Jag har skrivit detta förut men gör det igen.

Men läser man Rocky Moutain sidan jag la in länken om så säger den att man sett det på andra färger, att man inte vet säkert att den är knuten till silvergenen, ....

Nu så vet man det då man har hittat Silvergenen på dem genom att titta i deras DNA.

Inte Ung är inte den enda som har kontakt med forskarna. Var tror du jag får min info från?

Ingen aning då dina uppgifter inte stämmer med mina uppgifter och forskarna demeterar riktigheten i dina uppgifter.
Så vilka som du har kontakt med vet inte jag.

Eller så har din information blivit förvrängd på vägen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka