Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Man har försökt gissa utifrån avkommor.

Men där vet man också att troligt homozygota (bara ger silveravkommor) nedärver defekten även om den inte har synts på dem själva.

Nej.

Sjukdomen har MYCKET VARIABEL PENETRANS. Det betyder att samma genuppsättning kan ge olika stark missbildningsgrad, allt från tidig blindhet till att inget märks alls (förrän i nästa generation)

Det kan säkert se ut som den hoppar över led för att den ibland ger så små defekter att de inte diagnosticeras.

Jo det har jag förstått men precis som forskarna skriver borde det då finnas ännu ett anlag som är kopplat till om det utvecklas eller inte. Det kan ju iofs vara miljöbetingat men det verkar ju ingen tro och jag tycker själv intedet låter troligt.

Det vore en fördel om du inte bara skrev utan även läste.
Jag har skrivit detta förut men gör det igen.

Nu så vet man det då man har hittat Silvergenen på dem genom att titta i deras DNA.

Jag läser och jag vet man hittat silvergenen men man har precis som Silverkedjan skriver och det också står i Rocky Mountain, inte hittat att defekten är direkt kopplad till silvergenen. Det är man fortfarande osäker på man bar GISSAR att det är så eller att den är nära kopplad.

Ingen aning då dina uppgifter inte stämmer med mina uppgifter och forskarna demeterar riktigheten i dina uppgifter.
Så vilka som du har kontakt med vet inte jag.

Eller så har din information blivit förvrängd på vägen.

Den som undersökt den homozygota jag känner till. Vem som förvränger informationen/faktan, vet inte jag. Men ni motsäger varandra och jag blir både misstänksam och förvirrad över vad jag skall tro. Så då tänker jag så här att det är så många som har silversvarta hästar men ändå verkar defekten eller i alla fall defekten utvecklad i en besvärande form, vara väldigt ovanlig eftersom man inte hör någon ha problem med sina silverhästar. Nåja det finns väl samma problem som hos alla färger men jag menar sådan som gör att man misstänker de har problem med synen. Så jag blir inte särskilt oroad att det här är så allvarligt.

Den homozygota jag känner till som har defekten är en valack för övrigt, inte ett sto som jag skrev tidigare. Stoet var den som inte var silver men bar en splaschgen och som också hade grå starr men man vet inte om det är pga samma defekt. Men grå starr kan utvecklas på alla färger även om de inte bär på den här defekten. Frågan är vad det är för orsaker, miljö eller arv.

En mer personlig fråga, som du får välja att besvara om du vill eller hoppa över. Är alla dina silverfärgade släkt? Eller är bara de två släkt som uppvisar defekten och har de i så fall samma far? Den var väl halvsyster till din hingst och heterozygot om jag fattade rätt? Och om jag inte minns fel så har du skrivit om din hingst för längesedan i en annan tråd och då tror jag mig veta vem som är far till den och han lär ju också bära en splaschgen, eller hur? Och det råkar vara så att det gör pappan till den andra med defekten också.

Det är därför jag undrar över splaschgenen om den kan vara inblandad på ett hörn möjligen? Slump eller relevant? Inte vet jag men kanske splasch och silver inte är en bra kombination tex och särskilt inte homozygot silver och splasch? :confused: Borde vara något att undersöka kan man tycka i så fall. OBS! Jag förväntar mig inte att någon vet svaret eftersom det inte verkar ha gjorts någon sådan studie. Kan jag förstå. Det är mycket att undersöka och jag tror inte vi vet alla svar om ett år heller. Sånt här brukar ta tid och nya saker dyka upp som kräver svar eller leder till andra tankebanor efterhand som man gör nya upptäckter. Det kanske tar 10 år till innan vi har alla svar och verkligen vet alla samband, tyvärr!

Senast ändrad av en moderator:

Det kan vara ett slumpens lotteri också.
Ibland så blir det och ibland inte.

Inte med så många avkommor som Silfurmáni har! Jag tror inte på slumpen. Det låter inte troligt. Jag tror det finns ännu en koppling och det är vad jag hört att forskarna tror och det man nämner i Rocky Mountainundersökningen också. Ärligt talat så känner jag fortfarande at man vet väldigt lite o att det är mycket kvar att göra. En förstudie räcker inte som underlag. Det krävs en mer omfattande studie för att ge fullständiga svar. Indicier räcker inte. De är bara en anledning att forska vidare för att få veta hela svaret!

Vi har förstått att du inte vill att just Silfurmáni ska ha haft en defekt som är kopplad till silverfärgen generellt.

Vill du ha honom rentvådd efter sin död så försök hitta hans homozygota avkommor och be dem vara med i studien.

Splash har absolut inget med detta att göra, de drabbade hästarna jag känner till har inte det anlaget.

Variabel penetrans är inte nödvändigtvis beroende på andra gener. Man kan få olika skäckteckning med samma gener (enäggskalvar tex) och olika utbredning av en missbildning också.

Det framgår tydligt i tråden på vilket vis mina silverhästar är släkt.
Och vilket sto med 1a klass mamma och silverfärgad pappa som jag har köpt är knappast någon hemlighet.

Motfråga:
Är den homozygota silverhäst med ögondefekten som du känner till släkt med mina?

Senast ändrad:

Man kan jämföra med en sköldpaddsfärgad katthona.
Det är slumpen som för varje hårstrå avgör om det blir rött eller svart.

Helt ot, men jag har klappat på silfurmani, och tagit av honom täcket + gett han mat, usch visste inte att han var död tyckte väldigt mycket om honom och han var verkligen min drömhäst när jag såg honom första gången på hemsidan.
synd att han ska bli utpekad såhär, finns det inte fler silverhingstar i sverige som dessutom lever...en död kan ju inte orsaka så mkt skada, jovisst alla hans avkommor men då ska det vara många ston i så fall för såvitt jag vet finns bara en hingst efter honom som behållits som hingst, någon som vet om den silversvarta är godkänd i sverige? ägarna verkar ju inte allt för kunniga(sett ridbilder på hemsidan) hoppas någon vet vad jag pratar om.

Vi har förstått att du inte vill att just Silfurmáni ska ha haft en defekt som är kopplad till silverfärgen generellt.

Vill du ha honom rentvådd efter sin död så försök hitta hans homozygota avkommor och be dem vara med i studien.

Splash har absolut inget med detta att göra, de drabbade hästarna jag känner till har inte det anlaget.

Variabel penetrans är inte nödvändigtvis beroende på andra gener. Man kan få olika skäckteckning med samma gener (enäggskalvar tex) och olika utbredning av en missbildning också.

Nej vet du vad. Du har resonerat vettigt innan men nu kommer du också med rena nonsensanklagelser! När jag nämner att så många silverhästar finns men man hör inte problemet är stort, menar jag alla silverhästar och inte bara Silfurmánis avkommor. Jag tror inte han är unik! Det är ni som vill få det att framstå som att jag tar parti för honom. Jag tar inte parti för någon! Jag vill alla hästar i alla färger och raser ska vara friska.

Det här har inte at göra med att ta parti för någon! Men Silfurmáni råkar jag känna till väl liksom hans avkommor och därför nämner jag just honom! Han är mig veterligt en av få homozygota silverhingstar som använts jättemycket i aveln och det innebär att här finns massor av avkommor att leta på och flera borde vara homozygoter så därför är detta extra intressant! Om du inte kan inse det stora värde detta borde vara för forskningen att ha ett så stort underlag med både homozygoter och heterozygoter att undersöka och kanske då finna mycket avgörande ledtrådar för defektens utveckling då är det nog för att du är enkelspårigt intresserad av egna avelslinjer!

Vad bra om man uteslutet splaschgenen då. Då är alltså Inte Ungs häst testad så den inte bär den genen. Den andra vet jag inte hur det ligger till med.

Jag vet vad variabel penetrans är och du vet lika bra som jag att det är ett sätt att utrycka att man inte har någon förklaring till varför effekten av ett anlag slår så olika och så länge man inte har någon förklaring, men den kommer kanske med ytterligare genforskning, så kan man inte säga mer än att det slår till annorlunda. Forskarnas säger att de mistänker fler anlag spelar roll. Alltså du vet precis som jag att allt är inte välkänt med generna och att här återstår mycket att forska på. Så det går inte heller att svara på just nu om det är fler gener med eller inte. Men du verkar var mer tvärsäker än forskarna själva att det är bara silvergenen och inget annat och att alla bär den som har silver, fast det inte är bevisat! Lite trist tycker jag att påstå det innan det verkligen är kartlagt!

Ingen silverhäst är utpekad mer eller mindre än ngn annan!

ALLA bär anlaget.

De homozygoter med ögondefekter man hittat kommer från flera helt olika silverlinjer.

Det framgår tydligt i tråden på vilket vis mina silverhästar är släkt.
Och vilket sto med 1a klass mamma och silverfärgad pappa som jag har köpt är knappast någon hemlighet.

Motfråga:
Är den homozygota silverhäst med ögondefekten som du känner till släkt med mina?

Ok. Om jag har förstått detta rätt så rör set sig här om en homozygot hingst och en halvsyster som inte är homozygot samt homozygotens 4 avkommor. Mao är alla nära släkt och jag vet vilken hingst som är far till de 2 och farfar till de andra 4.

Jag har inte kollat pappans släktskap med den hingst jag vet är pappa till din hingst. Jag kollade det för några år sen men minns inte riktigt vad jag kom fram till men har för mig att det var så att jag följde silvergenen och fann en gemensam nämnare ganska långt bak. Men jag vågar inte svära på det. Dessvärre trodde jag att jag betalt mitt medlemsskap i SIF men det hade jag missat så jag kan inte kolla på Worldfengur vilket retar mig.

Ingen silverhäst är utpekad mer eller mindre än ngn annan!

ALLA bär anlaget.

De homozygoter med ögondefekter man hittat kommer från flera helt olika silverlinjer.

Konstigt att jag får höra från de jag känner till som undersökt sina hästar eller står på tur att göra det man är inte säker på att alla bär anlaget men man MISSTÄNKER ALLA. För mig är det en väsensskild skillnad och man ska inte påstå alla bär det om man inte är 100% säker utan tvivel utan då heter det att man misstänker att det är så och ingenting annat!

Då är det ju intressant att veta om Silfurmánis blodslinje finns med i undersökningen också om du nu vet det med? Sen att man inte kan få veta resultatet efter den enskilda hingsten och de enskilda hästarna är ju förståeligt. Men om någon blodslinje nedärver och utvecklar defekten betydligt oftare så hoppas jag verkligen att det resultatet kommer fram i undersökningen.

Du har verkligen hakat upp dig på Silfurmáni.
Nu så har du tjatat om honom i sammanlagt 26 inlägg i denna tråden.
Så ärligt talat verkar det som ett personligt mantra.

Helt ot, men jag har klappat på silfurmani, och tagit av honom täcket + gett han mat, usch visste inte att han var död tyckte väldigt mycket om honom och han var verkligen min drömhäst när jag såg honom första gången på hemsidan.
synd att han ska bli utpekad såhär, finns det inte fler silverhingstar i sverige som dessutom lever...en död kan ju inte orsaka så mkt skada, jovisst alla hans avkommor men då ska det vara många ston i så fall för såvitt jag vet finns bara en hingst efter honom som behållits som hingst, någon som vet om den silversvarta är godkänd i sverige? ägarna verkar ju inte allt för kunniga(sett ridbilder på hemsidan) hoppas någon vet vad jag pratar om.

Jag behöll mina 2 som hingstar men jag hade oturen att den ena reds sönder i bakknäna av en tränare som tölttränade hästen alldeles för hårt så han utvecklade benpålagringar i båda bakknäna på 2 månaders träning! Veterinären sade att det enbart berodde på en ung häst vars tillväxtzoner inte slutits och som tränats alldeles för hårt. 3 månaders vila hjälpte inte utan procesen accelererade och hästen hade så ont så han magrade av. Vi fick ta bort honom.

Den andre visade jag blott 3 månader efter en ekollonförgiftning och efter endast 5 veckors träning. Han gick inte in för han orkade inte prestera så snart efter. Tog slut efter 1 kvart men fick ändå 8 på tölt, trav, vilja och lynne. Bästa häst jag någonsin ridit. Allt bara fanns där av sig själv. Det var bara att träna upp kapaciteten. Outstanding i lättlärdhet och samarbetsvilja med bästa tänkbara lynne kombinerat med mesta möjliga vilja och fruktansvärt snabb galopp. Lämnade andra islandshästar långt, långt efter sig tom Hreinn frá Merrahaugen, som kom till mig direkt efter sitt sista SM, hamnade långt på efterkälken trots lättare ryttare.

Hingsten som blev ekollonförgiftad var mycket bättre på hösten och verkade vara frisk men dog sen i januari året därpå då njurarna var skadade av förgiftningen. Men jag hann ta en son efter honom med ett andraklassto och det är han som är far till 5 avkommor varav 2 nu är sålda men de andra är kvar här och vi har inga planer på att sälja dem heller. Den ena sålda är den stora svarta 5-årshingsten som trots väldigt hård verkning mättes till 153 i travstallet där han nu bor. Och han växer rejält ännu!

Jag tror jag träffat den du menar. Jag tittade i så fall på honom när han var till salu men han föll mig inte i smaken. Vet inte om Johan kan ha sparat något hingstämne efter Silfurmáni. Han borde ju ha något intressant så stort avelsmaterial som han har tycker man. Och han borde ha en hel del silverhästar att undersöka efter honom.

Jag anser Silfurmáni var en bra häst som inte alltid fostrats och ridits rätt. Jag tror han var bättre än han fick chans att visa. På visningen i Sverige var han 18 år och med tanke på hur länge han varit oriden och otränad och den höga åldern, så gjorde han bra ifrån sig trots allt. Varför det blev stimmigt den visningen vet jag inte men det var den gången. Men visst har jag stött på en del heta hästar med massor av vilja efter honom. Men det finns kolugna familjehästar också. Och alla bär silvergenen efter honom så det är massor med forskningsmaterial att undersöka och kan kanske ge en svar på en del ? som återstår att besvara.

Du har verkligen hakat upp dig på Silfurmáni.
Nu så har du tjatat om honom i sammanlagt 26 inlägg i denna tråden.
Så ärligt talat verkar det som ett personligt mantra.

Men ok då säger vi väl det så är alla nöjda! Jag orkar inte tjafsa om det! Fattar ni inte att detta är en jättestor källa att ösa ur för forskningen eftersom ALLA hans avkommor bär silvergenen i antingen enkel eller dubbel uppsättning så slipp fatta det då! Rena guldgruvan för forskarna och jag hoppas de inser det och tar chansen! Suck och pust alltså! Verkar snarare som om ni i alla år velat racka på honom och leta fel på hästen och inte tål hans namn. Vissa här vet ju att han är homozygot och borde insett det dtora forskningsvärde detta är men har undvikit att nämna namnet tills jag tog upp det. Och vissa här kanske skulle tycka det var försmädligt om han nu skulle visa sig inte bära på anlaget eller bära något anlag som dämpar effekten. Kallas svensk avundsjuka tror jag... Suck!

Inläggen om dina hästar i två trådar och Gud vet hur många trådar förut, orkar inte jag räkna... Eller alla års inlägg om anfadern i mängder! Snacka om gruppmantra! Men nu är nivån lite låg faktiskt. Spadarna har kommit fram. Som på den "gamla goda" tiden... Suck!

*kl*

De homozygoter jag sett med ögondefekter representerar flera olika hingstlinjer som inte är släkt med varandra.

Självklart blir i början de hingstar jag själv haft kontakt med överrepresenterade eftersom jag vet vilka potentiella homozygoter som finns i de grupperna och det ofta är seriösa avlare inblandade som frivilligt gör allt för att hjälpa till.

Anledningen att jag inte kunnat "ragga upp" Silfurmánis avkommor är att jag känner inte dem, det är fel landsända och kontaktyta för mig.

Annars vore det ju en smart tråd att nysta i eftersom det borde finnas fler homozygoter efter en homozygot hingst.

Men det bygger på att hingstägare eller tidigare hingsthållare som sitter på språngrullor etc frivilligt engagerar sig och söker upp de silveravkommor som har silvermammor och övertalar ägarna att anmäla sig till projektet.

Eller att ägare till silverhästar med två silverföräldrar läser här :idea:

Jo det har vi alla redan gjort för flera år sedan.
Redan då silvergenen skulle hittas.
Så det blir litet fånigt att försöka presentera det som en ny information.

Det är på mina hästar som defekten hittades så det är en nyhet som ingen visste om tidigare.
Därför så bedömer jag att det finns information av intresse för andra i vad jag skriver.
Jag skriver inte detta för att jag tycker att det är kul utan för att jag har bedömt att informationen behöver komma ut.

Jag har inte skrivit särskilt mycket om dem alls.
Så litet så att många här före dessa trådar inte har en aning om dem faktiskt.

Dessutom så håller jag mig till ämnet i denna tråden och drar inte in allt annat om hästarna som inte hör hit.

Dina inlägg är som helt osorterade tankar som dessutom upprepar sig om och om igen.

Varför spelar du då så förvånad och frågar om Silfurmáni verkligen var homozygot i denna tråd när jag nämner honom??? Och tycker jag ska leta fram avkommor? Och sen när jag säger att det har forskarna större befogenheter och resurser till men tycker att du kan tipsa dem, då tvärvänder du och skriver samma sak som jag skrev att det kan de klara själva!!! Öh?! :crazy:

Jag håller mig till ämnet silversvarta hästar och defekter på mutationer. Jag tycker det hänger ihop och det finns det andra som gör också men inte du och du har också medhåll om det. Och?!

Gillar inte heller upprepa mig men tyvärr blir det ju så när en del inte fattar/vill fatta vad jag menar. Jag har inget egenintresse i Silfurmáni och hans avkommor på det viset mer än at jag vill att forskningen ska få så mycket underlag som möjligt. Och det är klart man ställer sig frågande till hur utbredd och allvarlig defekten egentligen är när det har funnits silverhästar "i alla tider" och man aldrig förr hört någon islandshäst ha problem med synen an någon färg, utom skadade hästar. :confused:

*kl*

De homozygoter jag sett med ögondefekter representerar flera olika hingstlinjer som inte är släkt med varandra.

Självklart blir i början de hingstar jag själv haft kontakt med överrepresenterade eftersom jag vet vilka potentiella homozygoter som finns i de grupperna och det ofta är seriösa avlare inblandade som frivilligt gör allt för att hjälpa till.

Anledningen att jag inte kunnat "ragga upp" Silfurmánis avkommor är att jag känner inte dem, det är fel landsända och kontaktyta för mig.

Annars vore det ju en smart tråd att nysta i eftersom det borde finnas fler homozygoter efter en homozygot hingst.

Men det bygger på att hingstägare eller tidigare hingsthållare som sitter på språngrullor etc frivilligt engagerar sig och söker upp de silveravkommor som har silvermammor och övertalar ägarna att anmäla sig till projektet.

Eller att ägare till silverhästar med två silverföräldrar läser här :idea:

Jo jag har fattat att det representerar flera linjer men ändå är underlaget begränsat och forskarna säger de vet för lite för att kunna säga definitivt.

Ja man pratar ju om det man känner till, oavsett egenintresse. Och då borde du förstå at det gör jag också! Eftersom jag själv är van att arbeta med forskning, varit projektledare i internationella sammanhang mm så är jag van att skilja på sak och person och bidra med det jag känner till medan andra bidrar med det de känner till. Och man respekterar varandras erfarenheter och kunskaper. Men nu gäller det plåtmaterial och där blandar man inte in personliga känslor så lätt. Men jag hanterar faktiskt detta på samma objektiva sätt när jag tänker. Antar det är en positiv yrkesskada... Mycket text kan vara en annan när man är van att skriva omfattande rapporter och ta hänsyn till alla synvinklar.

Hallå! Worldfengur! Det ska stå ägare i detta också om allt är korrekt registrerat! Silfurmáni borde vara det första man tänker på när det gäller att ragga efter homozygoter! Sedan är det inte så svårt att tex ringa Johan på Kvarnbacka som ägt hästen de sista åren och fråga. Och han har mycket mer kontakter med Danmark än jag och kanske fortfarande kontakt med Jytte som ägde honom innan. Dessutom vore det ju bra om SIF blandades in så kan de hjälpa till med språngrullor och Danska Islandshestföreningen.

Men vi som inte vetat om detta förrän nu att det finns en forskargrupp kan ju inte rätt gärna tipsa innan vi vet något om att det forskas! Men tråden har lett till att minst 1 heterozygot hingst och en del av hans avkommor blir testade nu och det är säkert fler som tagit kontakt med SLU, det har vi ju läst om i tråden. Synd att ingen gått ut med en annons i Islandshästen och Ridsport att den här undersökningen skulle göras så hade flera kunnat anmäla sig tidigare och vi hade kanske redan nu vetat mer än vad vi gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka