Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst
Även om det inte finns något som är bevisat med den teorin så känns det logiskt....
Om man dubblar en gen så borde risken vara större att något går fel i tillverkningen
Även om det inte just är DEN genen utan blir en annan.
Nu kan jag inget allas om gener osv och vet inte alls om det finns någon logik i det men i mitt tankesätt känns det logiskt....
Att silverhästar har dåligt rykte har jag däremot alltid hört. Även hästar med blå ögon anses av de gamle på Island inte vara något att ha för deras ögon är "svagare".....
Just det vad jag skrivit hela tiden att dubbla gener av mutationer, och alla avvikande färger från grundfärgen musblack utan tecken, är mutationer, inte är något att eftersträva för det ökar risken för defekter. Alla anlag som bleker och ju mer de bleker borde undersökas. Dessutom så har antagligen alla skäckar sitt ursprung i en skäck som var resultatet av en mutation men sen har det muterats fler ggr och gett olika skäckanlag. Vissa av dem har allvarliga defekter i dubbel uppsättning, som det nämnda frameanlaget.
En mutation uppstår därför att det blir en störning vid celldelningen när en könscell bildas eller när det befruktade ägget delas. Det säger sig självt att en sådan störning förmodligen påverkar mer än ett anlag men hur mycket som påverkas är givetvis olika. I en del fall blir missbildningar resultatet och fostret dör eller den nyfödda individen. I andra blir det mindre allvarliga defekter. I all avel försöker man kompensera bristerna hos en individ med att para med en individ som inte har dessa brister. Men färgavel präglas mycket av att avla just på en mutation, nämligen en från naturen avvikande färg och renodla den genom att bara avla på den färgen, och då avlar man alltså på enbart mutanter och som dessutom på håll då troligen är släkt med varandra och då riskerar man att dubblera även andra och allvarligare fel!
De två silverhingstar jag vet som har avkommer med i projektet och där man funnit homozygoter med det här felet, har en gemensam nämnare i stammen nämligen Hervar frá Saudarkróki. Och han är inte silversvart och finns i en massa hästar i många olika färger. Dessutom är också de här två hingstarna båda bärare av splaschgenen och en icke-silver med splaschgen uppvisar likartad synpåverkan.
Silvergenen är känd inom Rocky Mountain ge detta ögonfel och det hörde jag för drygt 10 år sen att en silverfärgad hingst spridit detta fel. Men hur allvarligt är det då? Silfurmáni var homozygot och blev 22 år. Vi vet inte om han var drabbad. Då kan man säga att om han var det så måste inte felet vara så allvarligt för han klarade sig bra ändå. Eller också drabbas inte alla även om de bär på det, eller bär inte alla med silvergenen på defekten. Det kan vara som så att silvergenen och defekten uppstått vid två olika mutationer så att silvergenen fanns före den här defekta genen uppstod men att det ändå är väl utbrett därför att just den silverfärgade hästen spridit sina anlag!
Sedan blir jag lite trött på att höra att silverhästar skulle ha dåligt rykte! Jag har haft flera stycken med underbart lynne och en som verkar vara rätt känslig. Men hennes knepiga lynne kommer från hennes knepiga svarta mamma!!! Hon är alltså inte homozygot! Sen ska vi inte glömma att en mycket känd svart hingst, far till en ännu mer känd svart hingst, lämnat fruktansvärt många knepiga avkommor, överkänsliga och överheta bla. De flesta av dessa avkommor jag hört och sett om är svarta eller fuxar! Dessutom bär han själv eksem! Alltså jag tar hellre en nattblind häst än en eksemhäst! Den nattblinda hästen är fasen så mycket enklare att undvika att den lider, om den ens lider i fångenskap för den utvecklar sina andra sinnen som kompensation, än att stoppa lidandet hos en eksemhäst!
Likaså tar jag hellre en nattblind häst än att hästen är skimmel och är känsligare för solen och lätt får tumörer som inte så sällan utvecklas till cancer! Alltså vi har ridit våra snälla, lugna, samarbetsvilliga och trevliga silversvarta hästar utan problem i så många generationer så jag begriper inte att man skriker för att man har hittat totalt 5 st silverfärgade islandshästar med den här defekten! Det finns liksom tusentals till vi inte vet om de ens bär anlaget och än mindre hur djuren klarar det här. Som det stod på appalosan så var det ju inga större problem att hysa en nattblind häst och den led inte mycket av sitt handikapp heller. Då ska vi inte bli hysteriska och skrika som det vore något dödligt och att alla silverfärgade blir blinda!
Den här informationen har inte gått ut på rätt sätt utan genom en kompis till forskaren. En seriös forskare presenterar sitt underlag själv och håller individerna som ingått anonyma men inte resultatet och de defekter som framkommit. Det här upplägget på information är så oseriöst så jag har aldrig stött på något liknande i forskarvärlden, fast jag är bekant med den sedan jag började på KTH 1980!
Göran Häggbergs artikel verkar bra det jag fått refererat. Har som sagt inte tidningen pga jag missat betala medlemsavgiften i tid. Jag hoppas han och ansvariga inom avel ser till att fortsatt forskning sker på ett vedertaget seriöst sätt i SIFs regi och att det presenteras dito så vi slipper fler sådana är paniktrådar!
Sen hoppas jag folk slutar hänga upp sig på färgen om en häst är bra eller dålig! Det älskas att sprida dåliga rykten om silverfärgade hästar! I mitt stall finns 5 st och alla har ett underbart temperament och lynne. En av dem är ganska het och det är han inte efter sin supersnälle och lätthanterlige silversvarte far, utan efter hans minst sagt heta och känsliga musblacka mamma som är 10 ggr värre! Jag har sett heta, överkänsliga och knäppskallar i alla färger. De flesta har varit svarta! Och det är inte så underligt eftersom svart är den vanligaste färgen! Men jag har också stött på blacka hästar efter en mycket känd och starkt inavlad black hingst som är lika koko som musblacken jag nämnde innan. Och de är inte släkt! Men inte tusan anser jag att det anlaget sitter i färgen! Jag har aldrig hört talas om någon forskning som visar att färg och lynne skulle ha en koppling! Men har någon en länk till det så lägg gärna in den så ska jag läsa den med intresse!