Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Silfurmáni har inte drällt homozygota avkommor som jag känner till nära Uppsala, därför vågar jag inte svara på om han är med i projektet ännu.

Jag vet däremot andra hästar med samma "silverlinje" som hans pappa som är eller ska vara med.

TILL ALLA!

har ni fått den nya islandshästen, denna tråden omtalas där och det är Göran Häggberg som skrivit artikeln, vad tycker ni om det han skriver?

enligt det han skriver så finns det väldigt mycket sjukdommar som är kopplade till färg och det gäller inte bara silver.

Det som förvånade mig lite i artikeln är att där låter det som att detta (inte betäcka silver med silver) är gammal kunskap som anses väl känd. Så har inte jag uppfattat det... Nu är jag i o f s ingen expert på avel... men läser mycket om det mesta som har med hästar att göra och hade aldrig hört talas om detta innan denna tråd.

Silfurmáni har inte drällt homozygota avkommor som jag känner till nära Uppsala, därför vågar jag inte svara på om han är med i projektet ännu.

Jag vet däremot andra hästar med samma "silverlinje" som hans pappa som är eller ska vara med.

Vilka hingstar är det som är med i projektet?
Har alla de testat visa sig ha fel på ögonen?
har alla visat sig vara blinda?

nej exakt jag har heller aldrig hört talas om det innan och vet många som inte heller gjort de.

Jag har heller inte hört det , att man inte ska betäcka silver med silver......eller andra dubbla anlag med risk för homozygothet ( heter det så ?? ) förutom detta med konstantskimmelfärgen.

MEN jag vet ju dock flera avkommor efter 2 färgväxlar föräldrar som har blivit färgväxlare som överlevt.....däremot vet jag ju itne om de är homozygota eller ej....

Och det är väl just det som allt detta handlar om.....

OM en häst är homozygot, dvs har dubbla anlag för någonting - vare sig det må vara silver eller gult eller skäck - så medför det större risk för defekter.

Även om det inte finns något som är bevisat med den teorin så känns det logiskt....
Om man dubblar en gen så borde risken vara större att något går fel i tillverkningen ;)
Även om det inte just är DEN genen utan blir en annan.
Nu kan jag inget allas om gener osv och vet inte alls om det finns någon logik i det men i mitt tankesätt känns det logiskt....

Att silverhästar har dåligt rykte har jag däremot alltid hört. Även hästar med blå ögon anses av de gamle på Island inte vara något att ha för deras ögon är "svagare".....

Jag har hört talas om det men det har ju avfärdats både som en skröna och som något som inte drabbar Islandshästar.
Göran Häggberg har pratat om detta för många år sedan.
Även så att jag hörde det.

Vilka hingstar är det som är med i projektet?
Har alla de testat visa sig ha fel på ögonen?
har alla visat sig vara blinda?

Läs tråden.

Det finns ingen verksam HOMOZYGOT godkänd avelshingst.

Det är bara homozygoterna som får ögonsjukdomen.

En del av dessa KAN bli blinda eller få nedsatt syn.

Ingen silveravelshingst har fel på ögonen. Men ALLA kan få avkommor som får det om de betäcker silverston. Då blir 25% av avkommorna homozygota. Bara dessa kan bli sjuka.

Det var absolut en skröna som jag hört och kämpat mot sedan 1980.

Den gick ut på att ALLA silverhästar hade dåligt lynne och var allmänt sämre ridhästar.

Det hade inget med homozygoter att göra. Då var färgen så ovanlig att det knappast borde funnits några sådana ens.

Rocky Mountaindiskussionen var ngt annat på den tiden.

Innan man kunde isolera färgen genetiskt förstod man inte att de drabbade hästarna alltid var homozygota utan trodde att de stammade från en viss hingst. Det gjorde de rimligen också eftersom det i stort sett var han som kom med färgen i rasen.

Har också hört den skrönan eller vad man skall säga.

Men förklaringen till att silversvarta skulle vara sämre har jag hört är pga de avlat enbart på färg och inte brytt sig lika mkt om exteriör, ridbarhet, lynne mm. Alltså bara avlat färg och inte i egenskaper och således ibland avlat på hästar som inte varit särskillt bra avelsmaterial (men hade en snygg färg).

Men om det är sant eller ej vet jag ju inte, jag är inte så insatt i aveln på silversvarta hästar.
Men det låter ju som ett väldigt gammaldags tänk isf tycker jag...

Men rykten har ju ofta någon sorts grund.
På Island så ville man gärna ha samma färg på alla gårdens hästar.
Kirjubaer med sina fuxar med flax är ju ett exempel på det.
Om då en gård satsade på Silverhästar fullt ut så skulle ju den gården efter ett tag ha en hel drös med homozygota blindstyren.
Vilka då naturligtvis skulle uppfattas som knäppa om man inte förstod orsaken.

Jag har hört talas om det men det har ju avfärdats både som en skröna och som något som inte drabbar Islandshästar.
Göran Häggberg har pratat om detta för många år sedan.
Även så att jag hörde det.

Att det funnits mycket fördomar kring silverhästar har definitivt inte undgått mig...

Men i GH:s artikel i Islandshästen låter det som att det sedan länge funnits vetenskapliga belägg för riskerna med att korsa silver med silver. Och så har jag verkligen inte uppfattat saken!

Att det funnits mycket fördomar kring silverhästar har definitivt inte undgått mig...

Men i GH:s artikel i Islandshästen låter det som att det sedan länge funnits vetenskapliga belägg för riskerna med att korsa silver med silver. Och så har jag verkligen inte uppfattat saken!

Vad får du det ifrån? Göran säger inget om att det finns vetenskapliga bevis, han säger att gamla avlare inte alltid är så glada i vínðottirhästarna med mera text....

Vad får du det ifrån? Göran säger inget om att det finns vetenskapliga bevis, han säger att gamla avlare inte alltid är så glada i vínðottirhästarna med mera text....

"Då visste man inte något om riskerna vad gäller vissa färggener men idag har vi den kunskapen. Det är svårt att förstå varför man inte tar till sig denna kunskap."

ur GH:s insändare i Islandshästen.

Ett tag har det ju funnits det - men inte på just Islandshäst.
Men om man skulle ha hållit sig till försiktighetsprincipen så borde man ju sedan sambandet upptäcktes för kanske 10år sedan ha låtit bli.
Samt även kontrollerat ögonen på de homozygota Silverhästar som man hade inom Islandshästpopulationen.

Men det var det ingen som var intresserad utav.
Och det kan nog skyllas på att det ju fanns risker med att förlora pengar på om det hade upptäckts då vad vi vet nu.
Att även Islandshästen har problemet med ögonen kopplat till sin silvergen.

Enligt forskarna så är Islandshästar och Rocky Mountain genetiskt identiska i den delen av DNA där Silvergenen sitter.
För även om de inte har hittat genen för ögondefekten så vet de ju ungefär var den sitter och att det ser likadant ut på alla de hästar som de har DNA typat på detta.

"Då visste man inte något om riskerna vad gäller vissa färggener men idag har vi den kunskapen. Det är svårt att förstå varför man inte tar till sig denna kunskap."

ur GH:s insändare i Islandshästen.

Den bit av texten som du citerat tolkar jag som att han menar att han tycker att det är svårt att förstå varför folk idag inte tar till sig kunskapen. Den efterföljande meningen är normalt sett kopplat till den senare delen av meningen innan, nämligen men idag har vi kunskapen

Den bit av texten som du citerat tolkar jag som att han menar att han tycker att det är svårt att förstå varför folk idag inte tar till sig kunskapen. Den efterföljande meningen är normalt sett kopplat till den senare delen av meningen innan, nämligen men idag har vi kunskapen

Fast den kunskapen är väl oerhört ny? Forskarna som bl a I_U har kontakt med har ju inte ens kommit så långt att de publicerat något om detta vad jag förstår?! Hur ska folk ha hunnit ta till sig en kunskap som inte kommit till allmänhetens kännedom ännu?

Visst, det här tråden har förmedlat viss information i ämnet. Men man kan väl inte utifrån denna tråd dra någon som helst slutsats kring i vilken mån "folk" tagit till sig kunskapen/informationen? De flesta som skrivit i tråden verkar ju dessutom hålla med om att till dess man vet mer ska man vänta med att avla på silver+silver...

Eller har kunskapen om detta publicerats på annat håll också så att den kunnat nå en större allmänhet?

Även om det inte finns något som är bevisat med den teorin så känns det logiskt....
Om man dubblar en gen så borde risken vara större att något går fel i tillverkningen ;)
Även om det inte just är DEN genen utan blir en annan.
Nu kan jag inget allas om gener osv och vet inte alls om det finns någon logik i det men i mitt tankesätt känns det logiskt....

Att silverhästar har dåligt rykte har jag däremot alltid hört. Även hästar med blå ögon anses av de gamle på Island inte vara något att ha för deras ögon är "svagare".....

Just det vad jag skrivit hela tiden att dubbla gener av mutationer, och alla avvikande färger från grundfärgen musblack utan tecken, är mutationer, inte är något att eftersträva för det ökar risken för defekter. Alla anlag som bleker och ju mer de bleker borde undersökas. Dessutom så har antagligen alla skäckar sitt ursprung i en skäck som var resultatet av en mutation men sen har det muterats fler ggr och gett olika skäckanlag. Vissa av dem har allvarliga defekter i dubbel uppsättning, som det nämnda frameanlaget.

En mutation uppstår därför att det blir en störning vid celldelningen när en könscell bildas eller när det befruktade ägget delas. Det säger sig självt att en sådan störning förmodligen påverkar mer än ett anlag men hur mycket som påverkas är givetvis olika. I en del fall blir missbildningar resultatet och fostret dör eller den nyfödda individen. I andra blir det mindre allvarliga defekter. I all avel försöker man kompensera bristerna hos en individ med att para med en individ som inte har dessa brister. Men färgavel präglas mycket av att avla just på en mutation, nämligen en från naturen avvikande färg och renodla den genom att bara avla på den färgen, och då avlar man alltså på enbart mutanter och som dessutom på håll då troligen är släkt med varandra och då riskerar man att dubblera även andra och allvarligare fel!

De två silverhingstar jag vet som har avkommer med i projektet och där man funnit homozygoter med det här felet, har en gemensam nämnare i stammen nämligen Hervar frá Saudarkróki. Och han är inte silversvart och finns i en massa hästar i många olika färger. Dessutom är också de här två hingstarna båda bärare av splaschgenen och en icke-silver med splaschgen uppvisar likartad synpåverkan.

Silvergenen är känd inom Rocky Mountain ge detta ögonfel och det hörde jag för drygt 10 år sen att en silverfärgad hingst spridit detta fel. Men hur allvarligt är det då? Silfurmáni var homozygot och blev 22 år. Vi vet inte om han var drabbad. Då kan man säga att om han var det så måste inte felet vara så allvarligt för han klarade sig bra ändå. Eller också drabbas inte alla även om de bär på det, eller bär inte alla med silvergenen på defekten. Det kan vara som så att silvergenen och defekten uppstått vid två olika mutationer så att silvergenen fanns före den här defekta genen uppstod men att det ändå är väl utbrett därför att just den silverfärgade hästen spridit sina anlag!

Sedan blir jag lite trött på att höra att silverhästar skulle ha dåligt rykte! Jag har haft flera stycken med underbart lynne och en som verkar vara rätt känslig. Men hennes knepiga lynne kommer från hennes knepiga svarta mamma!!! Hon är alltså inte homozygot! Sen ska vi inte glömma att en mycket känd svart hingst, far till en ännu mer känd svart hingst, lämnat fruktansvärt många knepiga avkommor, överkänsliga och överheta bla. De flesta av dessa avkommor jag hört och sett om är svarta eller fuxar! Dessutom bär han själv eksem! Alltså jag tar hellre en nattblind häst än en eksemhäst! Den nattblinda hästen är fasen så mycket enklare att undvika att den lider, om den ens lider i fångenskap för den utvecklar sina andra sinnen som kompensation, än att stoppa lidandet hos en eksemhäst!

Likaså tar jag hellre en nattblind häst än att hästen är skimmel och är känsligare för solen och lätt får tumörer som inte så sällan utvecklas till cancer! Alltså vi har ridit våra snälla, lugna, samarbetsvilliga och trevliga silversvarta hästar utan problem i så många generationer så jag begriper inte att man skriker för att man har hittat totalt 5 st silverfärgade islandshästar med den här defekten! Det finns liksom tusentals till vi inte vet om de ens bär anlaget och än mindre hur djuren klarar det här. Som det stod på appalosan så var det ju inga större problem att hysa en nattblind häst och den led inte mycket av sitt handikapp heller. Då ska vi inte bli hysteriska och skrika som det vore något dödligt och att alla silverfärgade blir blinda!

Den här informationen har inte gått ut på rätt sätt utan genom en kompis till forskaren. En seriös forskare presenterar sitt underlag själv och håller individerna som ingått anonyma men inte resultatet och de defekter som framkommit. Det här upplägget på information är så oseriöst så jag har aldrig stött på något liknande i forskarvärlden, fast jag är bekant med den sedan jag började på KTH 1980!

Göran Häggbergs artikel verkar bra det jag fått refererat. Har som sagt inte tidningen pga jag missat betala medlemsavgiften i tid. Jag hoppas han och ansvariga inom avel ser till att fortsatt forskning sker på ett vedertaget seriöst sätt i SIFs regi och att det presenteras dito så vi slipper fler sådana är paniktrådar!

Sen hoppas jag folk slutar hänga upp sig på färgen om en häst är bra eller dålig! Det älskas att sprida dåliga rykten om silverfärgade hästar! I mitt stall finns 5 st och alla har ett underbart temperament och lynne. En av dem är ganska het och det är han inte efter sin supersnälle och lätthanterlige silversvarte far, utan efter hans minst sagt heta och känsliga musblacka mamma som är 10 ggr värre! Jag har sett heta, överkänsliga och knäppskallar i alla färger. De flesta har varit svarta! Och det är inte så underligt eftersom svart är den vanligaste färgen! Men jag har också stött på blacka hästar efter en mycket känd och starkt inavlad black hingst som är lika koko som musblacken jag nämnde innan. Och de är inte släkt! Men inte tusan anser jag att det anlaget sitter i färgen! Jag har aldrig hört talas om någon forskning som visar att färg och lynne skulle ha en koppling! Men har någon en länk till det så lägg gärna in den så ska jag läsa den med intresse!

Enligt forskarna så är Islandshästar och Rocky Mountain genetiskt identiska i den delen av DNA där Silvergenen sitter.
För även om de inte har hittat genen för ögondefekten så vet de ju ungefär var den sitter och att det ser likadant ut på alla de hästar som de har DNA typat på detta.

Det kan jag mycket väl tänka mig att de är nära släkt och den tanken slog mig när jag hörde det för dryga 10 år sen. Men jag har som sagt alltid varit skeptisk till homozygoter och då särskilt färger med mycket vitt.

Senast ändrad av en moderator:

Fast den kunskapen är väl oerhört ny? Forskarna som bl a I_U har kontakt med har ju inte ens kommit så långt att de publicerat något om detta vad jag förstår?! Hur ska folk ha hunnit ta till sig en kunskap som inte kommit till allmänhetens kännedom ännu?

Visst, det här tråden har förmedlat viss information i ämnet. Men man kan väl inte utifrån denna tråd dra någon som helst slutsats kring i vilken mån "folk" tagit till sig kunskapen/informationen? De flesta som skrivit i tråden verkar ju dessutom hålla med om att till dess man vet mer ska man vänta med att avla på silver+silver...

Eller har kunskapen om detta publicerats på annat håll också så att den kunnat nå en större allmänhet?

:bow: Kunde inte skrivit det bättre själv!

Där tror jag att du är fel ute.

En silversvart med ett silveranlag från ena föräldern har precis lika mycket silveranlag som en silvermusblack med ett silveranlag från sin ena förälder. Att den ena har blackanlaget och den andra inte påverkar iinte "hur mycket" silveranlag hästen har.

Nej men det är lite underligt att alla silversvarta hingstar jag har sett har skäckig snopp men alla silvermusblacka jag sett har svart snopp!!! Någon som gjort samma eller annorlunda observation?!? (Nej jag är inte pervers men däremot van att observera och analysera allt, en yrkesskada eller kanske medfött som lett till mitt yrke, vad vet jag?) Silveranlaget är släkt med skäckanlaget och jag ställer mig frågande till om blackanlaget på något visar bromsar silveranlaget. Silverblacka verkar inte heller få den riktigt vita manen utan den blir mer grå eller grågul och ålen syns tydligt på kroppen och ner i svansen men även svagt i manen.

Tidigare i tråden nämnde Inte Ung att man misstänkte att någon annan gen kunde vara inblandad och bromsa att defekten uppstod för tydligen så blir inte alla homozygoter lika drabbade. Och mig skulle det inte förvåna om det är vildhästens blackanlag i så fall tex. Vi får väl se när man lyckats skrapa ihop ett stort antal homozygoter och när man lyckats isolera genen. Och det har man inte lyckats på de senaste 10 åren på Rocky Mountain och innan vi lyckats med det så är allt bara mer eller mindre kvalificerade gissningar och spekulationer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka