Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Men där så tycker jag (och här är det jag som tycker på egen hand) att man ju måste bestämma sig hur man vill ha det.
Om man avlar på silverfärgade hästar alls - så gör man ju det för att man vill ha färgen, eller hur?
Och då så är det ju ingen skillnad på att göra "färg varje gång" mot att göra färg varannan gång.
Om man inte vill avla på färgen och defekten så väljer man en hingst utan Silveranlag.
Då så har man 100% säkerhet i att slippa defekten.
Och varför skall man köra 50% när man kan köra 100%?

Ja och det är ju det som den här tråden går ut på.
Och ärligt talat så tror jag att det är det enda som vi behöver bekymra oss om vad gäller Silverfärgen.

Nej man kan avla på en silversvart hingst och ett silverfärgat sto för att man tycker om deras övriga egenskaper och anser att de matchar varandra och vill ha en avkomma med just det underbara lynnet som man tror att dessa två ger tillsammans och just den lätthet och renhet i gångarterna som man tror att dessa ger tillsammans! Och de har inte med färgen att göra! Avkomman kan ju få just de egenskaperna men faktiskt bli svart och helt utan anlag för just den här defekten (men bär kanske på andra istället vi inte vet något om) om man avlar på 2 heterozygoter! Den chansen är ju lika stor som att få en homozygot som EVENTUELLT kan bli blind men det verkar som om det även på homozygoter är ovanligt att det blir så allvarliga följder. Endast en del drabbas ju och med tanke på hur få som verkar märka några problem med synen på sina silverhästar så kan det då rakt inte vara så vanligt att det blir gravt!

Jag tycker oxå det verkar ologiskt att dra slutsatsen att det är ointressant att titta på många, många fler silverhästar, hetero- eller homozygota bara för att 6 stycken har cystor......

För att få ett statiskt korrekt svar måste det väl krävas ack så många fler ??

Men det kanske inte är forskarna som sagt detta utan det är Inte-Ungs egen fundering......

Hela den här tråden är ett katastrofexempel på hur man INTE ska föra fram information och skrämma upp folk!:mad: Som jag skrev innan så en seriös forskare skriver själv och sammanställer allt material till en rapport som innehåller antal undersökta individer, hur många homozygota, hur många heterozygota och hur många som har defekten, om de undersökta individerna visar släktskap osv. Mao tydlig statistik. Man beskriver tillvägagångssätt, hur defekten yttrar sig och dess konsekvenser och sen föreslår man åtgärder eller kompletterande undersökningar.

Finns ingen seriös forskare som låter en lekman föra ut informationen till media och låter denna spekulera fritt med antaganden om hur många som är drabbade, konsekvenser osv. Detta är som sagt den mest oseriösa presentation av ett forskningsmaterial jag någonsin sett och kovändningen på slutet säger allt om hur tillförlitlig den här informationen var! Jag säger inte om att många retat upp sig ordentligt på tråden utanför detta forum. Jag hade varit totalt vansinnig om någon förlett mig till att spruta bort ett föl bara för att det eventuellt kunde vara homozygot på silver och sedan plötsligt talar om att det är inte en så farlig åkomma och anser sin egen homozygot vara en silvergruva!!! :eek:

Av alla knasiga trådar tar den här verkligen priset! Men ok, jag brukar inte vara här inne o flumma så jag har väl Gud ske lov missat en massa knasigt och det vete i katten om jag har lust att besöka det här forumet igen efter detta!? Det var bara för magstarkt alltsammans! Om någon hade tänkt efter lite så kunde de kanske tänkt tanken att forskningen går framåt och man gör nya upptäckter hela tiden och det finns inte en enda levande varelse som är perfekt skapad så det finns alltid defekter att upptäcka! Men så länge varelsen klarar av sitt liv problemfritt så finns det ingen anledning att måla :devil: på väggen!

Nej jag saknar ord! Den här tråden är bottennapp och jag blir inte förvånad om den får rättsliga efterdyningar! För :devil: -igt rent ut sagt!

Men det gör jag ju inte heller.
Varifrån har du fått det?

Jag är inte ens säker på att jag tycker att man skall avla på Silver alls.

Nej men det du skriver går ut på att din hingst inte är värre än andra att nedärva anlaget och det kan du inte med 100% säkerhet garantera för det har inte forskningen bevisat! Och du sade inte emot Tim/Silverkedjan heller! Jag orkar bara inte med att diskutera med er mer! Den här gången känner jag att det har gått för långt! Sådant här ska oberoende och opartiska och omutbara forskare hålla i och sätta rätt perspektiv på och det är vad jag ansett från början! Så ni rusat iväg så kan jag tycka att det inte är din hingst som i första hand behöver ledsagare! Den här gången lyckades du faktiskt reta upp mig ordentligt för ju mer jag fått reda på om den här forskaren och forskningen ju mer ifrågasättande blir jag! Kan inte skriva mer utförligt för då blir jag avstängd igen eller inlägget raderas. Fast jag tror jag skiter i vilket efter det här för det är nog många som inte tycker forumet är seriöst efter den här tråden och jag har inte tid med det här tjafset!

Börjar förstå varför Johan Häggberg i en intervju sade att det han ogillade mest var forum! Man blir bara irriterad och det stjäl en massa tid men samtidigt kan man ju inte låta bli att opponera sig när det blir för magstarkt i trådarna! Och den här var bara för mycket! Jag har faktiskt blivit mållös av den! :crazy:

Jag avlar på en häst jag tycker om och vars gener jag vill föra vidare. Jag sållar inte ut den för att den är silversvart eller inte silversvart! Det är liksom av underordnad betydelse! Råkar jag ha en silversvart individ som i alla egenskaper är min drömhäst så är det klart att jag vill avla på min drömhäst. En drömhäst uppvisar inte problem och lider alltså inte av allvarliga defekter som skulle orsaka problem! Sen om den är fux med flax, silversvart, brun, svart, musblack eller lila, det spelar mindre roll. Pricken över i är inte mer än bara en prick utan i! Det är inte färgen jag rider på!

Senast ändrad av en moderator:

Silfurmáni var homozygot, godkänd i både Tyskland och Danmark.

Om du nu är så säker på att Silfurmáni är fri från defekten så vore det bra om du kunde skicka in tagelprover för DNA-analys till adressen i länken som Silverkedjan lade in.
Så kan forskarna mappa om där finna någon skillnad i DNA-sekvensen mot de andra hästarna i studien.
Om skyddsanlaget ligger i en annan kromosom så är det som att leta efter en nål i en höstack att finna det.
Och dessutom helt omöjligt att effektivt avla på det.

Men det kan man se på en kontrollgrupp av minst 6 avkommor till Silfurmáni om alla är fria från defekten så kan den kanske gå att hitta.

En sak förstår inte jag, varför fortsätter du att svara i en botten napps tråd som du finner ointressant?
Enligt mitt förmedlade så ser jag många inlägg gjorda av dig i en i den här tråden, så ointressant kan du ju inte finna den. Dessutom, om den får rättsliga följder, bör ju ett och annat av dina inlägg även vara instressanta att titta på.

Jag tycker tråden är högst intressant, jag förstår inte varför någon skulle abortera ett föl. Såvitt jag tolkar utav tråden, bör man detta år avhålla sig med att betäcka silversto med silverhingst. Det bör ju inte vara så stora problem eftersom hingst marknaden är stor och det bör finnas många andra lämpliga kandidater så årets kandidat kan ju stå över till nästa år då man förhoppningsvis fått mera rätsida på det hela.

Det är väldigt enkla fakta som framkommit.

Homozygota silverhästar får en ögondefekt som kan variera väldigt mycket. Det behöver inte märkas alls, men KAN leda till synproblem.

Heterozygota silverhästar har små cystor i ögonen som visar att de är silverfärgade och bär anlaget. Men de har inga problem av dem.

Det är ingen fara att avla på en homozygot, den nedärver inte värre defekt än de heterozygota.

Det som är faran är att avla silver x silver för det är onödigt att riskera att få en homozygot som i värsta fall kan få synproblem.

Om skyddsanlaget ligger i en annan kromosom så är det som att leta efter en nål i en höstack att finna det.
.

Variabel peneterans fungerar inte så.

Ett eventuellt "skyddande" anlag (som det inte finns några hållpunkter för att det kan finnas) skulle i så fall inte nedärvas ihop med silverfärgen om det satt ngn annanstans än vid själva färganlaget. Satt det ett sådant på en annan kromosom skulle det inte hänga med ihop med silveranlaget i arvsgången utan slumpas bort i 50% i varje delning.

Tyvärr tror jag chansen att det finns "fria" silverlinjer är obefintlig, då skulle man hittat dem i Rocky Mountain-aveln där man försökt avla bort defekten i många generationen utan att lyckas.

Om du nu är så säker på att Silfurmáni är fri från defekten så vore det bra om du kunde skicka in tagelprover för DNA-analys till adressen i länken som Silverkedjan lade in.
Så kan forskarna mappa om där finna någon skillnad i DNA-sekvensen mot de andra hästarna i studien.
Och dessutom helt omöjligt att effektivt avla på det.

Men det kan man se på en kontrollgrupp av minst 6 avkommor till Silfurmáni om alla är fria från defekten så kan den kanske gå att hitta.

Jag har inte skrivit han är fri från defekten! Läs igen! Jag gav 4 möjliga scenario och varken du eller jag vet eller kan bevisa vilket som stämmer! Men godkänd och bedömd hingst var han i både Tyskland och Danmark, han klarade fribetäcka in i det sista och jag tycker det säger en del om hästens livskvalité och att han inte verkar lida så mycket, eller hur?!

6 hästar är i forskarvärlden inget statistiskt säkerställt underlag! Och ja ingen avel kan garantera att det inte finns defekter! Det var ju det jag skrev innan! DNA-test visar ju inte defekten. Man måste ögonlysa också, glöm inte skriva det annars blir folk förvirrade! Dessutom har jag inga homozygoter. Jag har inte avlat på det viset på färg!

Sedan var det ju ingen idé skrev du innan för forskarna har inte tid och har inga resurser! Nej nu orkar jag inte med det här med! Solen skiner och jag tänker gå ut! Bye!

En sak förstår inte jag, varför fortsätter du att svara i en botten napps tråd som du finner ointressant?
Enligt mitt förmedlade så ser jag många inlägg gjorda av dig i en i den här tråden, så ointressant kan du ju inte finna den. Dessutom, om den får rättsliga följder, bör ju ett och annat av dina inlägg även vara instressanta att titta på.

Jag tycker tråden är högst intressant, jag förstår inte varför någon skulle abortera ett föl. Såvitt jag tolkar utav tråden, bör man detta år avhålla sig med att betäcka silversto med silverhingst. Det bör ju inte vara så stora problem eftersom hingst marknaden är stor och det bör finnas många andra lämpliga kandidater så årets kandidat kan ju stå över till nästa år då man förhoppningsvis fått mera rätsida på det hela.
:bow::bow:

Har hållit mig utanför ett tag och måste håller med om en del som jag befarade i början av tråden. De konsekvenser som denna tråden har för stoägare och hingstägare är inte roliga och hade kunnats undervika om man hade väntat med informationen som ju visade sig var ofullständig.
Kostnaderna som detta innebär för oss är inte små och lidandet för hästarna inte heller.

Det jag inte förstå är hur man kan säga att cystorna inte gör ont.
Nu är ju vild hästraserna tåliga och visa inte mycket smärta.

Vi som har lite kunskap inom humanmedicinen vet att ögon är mycket tryckkänsliga. Hon där är inte plats för några cystor utan att det innebär smärta för individen på grunda av det ökade trycket.

Jag tycker tråden är högst intressant, jag förstår inte varför någon skulle abortera ett föl. f.

Kanske just för de redan hunnit göra en silver + silver kombination.

Kl. Tycker för övrigt att en statistik på 6 individer knappt säger nånting. Helt otroligt att man kan gå ut och tala om hur det troligen ligger till genom att bara undersökt 6 hästar.

Vi som har lite kunskap inom humanmedicinen vet att ögon är mycket tryckkänsliga. Hon där är inte plats för några cystor utan att det innebär smärta för individen på grunda av det ökade trycket.

:confused:

Jag är läkare och kan inte se att dessa små cystor som det handlar om hos heterozygoterna är annat än ett skönhetsfel man inte ser ifall man inte råkar ögonspegla individen. Hästarna har inget ökat tryck i ögonen eller så.

Det finns heller inget som tyder på att homozygoterna har ont. Grå starr som sjukdomen KAN leda till gör inte ont.

Det vore ytterst omoraliskt att inte gå ut och varna för silver x silverparningar bara för att inte silverhingstägarna skulle missa någon enstaka språngavgift från silverston. De flesta som betäcker med silverhingstar har ju inte silverston. Silverstona med avelsvärde ska snarast matchas så bra som möjligt med en svart (tex) hingst.

Kl. Tycker för övrigt att en statistik på 6 individer knappt säger nånting. Helt otroligt att man kan gå ut och tala om hur det troligen ligger till genom att bara undersökt 6 hästar.

De har INTE bara undersökt 6 hästar!

De har fått material från olika delar av världen. Ett ögonundersökt DNA-testat islandssto kommer tex från USA.

Men de började med Inte_Ungs 6 hästar och när alla andra fakta talade för att ALLA silverhästar oavsett ras och stam (de jag skickat till projektet har tex många olika silverlinjer) har anlaget så ville de väl konfirmera att de bara missat förändringarna på de som de inte sett cystorna på först.

Nej men det är lite underligt att alla silversvarta hingstar jag har sett har skäckig snopp men alla silvermusblacka jag sett har svart snopp!!! Någon som gjort samma eller annorlunda observation?!?

Vår silverljusbrunblacka kille har skäckig snopp.

.:ett litet bidrag till din statistik:.
:idea::p

Kanske just för de redan hunnit göra en silver + silver kombination.

Lite märkligt kan man tycka, när man inte utför samma procedur på individer som har spatt eller eksem i en eller bägge leden. Även dessa är defekter, som avlas på.

Här med inte jag men resterande i familjen + vän som jobba just med ögon.
De är inga veterinärer men de tyckte då inte att man kunder utesluta att hästarna kan har ond, kanske inte av de cystor som är små, men det verka ju kunna handla om rätt stå omfatande förändringar i ögonen, i alla fall den infon som jag har fått, efter att har stört SLU och frågat.

Lite märkligt kan man tycka, när man inte utför samma procedur på individer som har spatt eller eksem i en eller bägge leden. Även dessa är defekter, som avlas på.

Vadå att betäcka silver med silver. Det var inte känd inom Islandshästvärden med denna ögon påverkan och alla har inte Islandhästtidningen eller som jag läser den inte så någa om överhuvudtaget.
Och vi var en av de som har tagit bort ett foster, som var "tillverkat" med en av oss inlånat silverhingst.
Vi betäcka oftas ston tidigt (slutet av mars) och då var denna disk inte igång.

De som får omfattande förändringar är alltid homozygoter. Det är en missbildning som kan leda till nedsatt syn men inte pga ökat tryck el dyl utan pga grå starr som kommer sig av att linsen luxerats.

Och det är en minoritet av hästarna med ASD-syndromet (homozygoterna alltså) som får denna starr.

De cystorna som heterozygoterna har förmodligen ingen betydelse alls.

http://www3.interscience.wiley.com/journal/119091066/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka