Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst
*knapplån*
Oj vad mycket nya inlägg det har kommit sen jag kikade sist.
Det verkar vara många som tar innehållet i tråden ganska personligt. Det är också väldigt mycket kritik mot att föra fram informationen på det här sättet.
Min uppfattning är att man någonstans har ett eget ansvar i att värdera den information som man får presenterad för sig, oavsett om den kommer från ett internetforum, *ftonbladet, TV*Nyheterna, eller en korrekt utformad och presenterad forskningsrapport. Ja, även forskningsrapporter ska granskas med kritiska ögon (vilket iofs alltid görs innan de godkänns för publikation).
Jag gör min bedömning av trådens grundinnehåll som mycket trovärdigt. Delvis för att jag hade hört talas om dessa resultat på ett oberoende håll, men även av andra anledningar. Om det hade varit så att jag redan hade betäckt ett silversto med en silverhingst, skulle jag då rusa direkt från datorn och spruta stoet? Naturligtvis inte, utan jag skulle lägga ner en hel del tid på att bilda mig en egen uppfattning om allvaret i problemet. Vad vet vi egentligen? Vad blir konsekvenserna? Jag skulle lägga ner tillräckligt mycket tid för att göra min egen bedömning för hur jag skulle handla. Att försöka lägga något ansvar på TS för att ha orsakat ekonomisk skada, eller för att ett sto blivit sprutat "i onödan" är för mig enbart löjeväckande och visar snarare på ett eget bristande omdöme.
I detta fall presenteras fakta på ett, enligt mitt tycke och smak, sakligt sätt i tråden. Det framgår att det rör sig om samma problem (dvs den nedärvda genen är identisk) som finns hos Rocky Mountain och där finns mycket information att hämta om hur defekten uppträder, hur den ärvs osv. Den information som framkommer i denna tråd är alltså fullt tillräcklig för att man ska kunna göra ett moget övervägande hur man ska handla, utan att behöva hänga upp sig enbart på denna tråd eller enskilda inlägg i densamma. Tycker man att informationen borde ha sparats till den riktiga forskningsrapporten, så kan man naturligtvis välja att ignorera denna tråd om man så önskar. Ingen tvingar någon till någonting.
Detta är ett diskussionsforum. Det är fritt fram för vem som helst att komma med sina egna spekulationer och teorier. Det är också fritt fram att säga emot dem. Det är trist att folk får panik och handlar irrationellt, istället för att sansat bilda sig en egen uppfattning. Jag tycker också det är märkligt när någon som säger sig vilja dämpa paniken samtidigt maler på om hur farligt det är med alla andra blekande anlag. Jag tror inte man dämpar paniken för en defekt genom att rabbla upp en massa andra defekter precis.
Min poäng till alla bukefalister: läs och granska all information med kritiska ögon, bilda dig en egen uppfattning. Ett diskussionsforum som detta är en jättebra källa till information, men jag skulle för den skull aldrig förlita mig på en forumtråd som enda källa till information. Ibland undrar man var det sunda förnuftet tagit vägen.