Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Men ärligt talat så tycker jag nog att det är klokt att ligga litet lågt med Silveravel tills att vi vet mera.
Det kan bli mycket värre för hingstägaren rent ekonomiskt om några stoägare får föl med ögondefekter och sedan stämmer hingstägaren för undanhållande av information.

Det är svårt att på förhand veta vad som blir sämst i slutänden.
Men stämning för falsk marknadsföring och bedrägligt handlande är inte en söndagspromenad.

Vi vet tillräckligt mycket för att fortsätta avla HETEROZYGOTER.

Om man väljer att göra det med en homozygot eller heterozygot individ spelar ju ingen roll.

Men det kanske inte är så smart att samla på just Silverfärgade ston om man själv har en silverfärgad hingst.
Eller att skaffa en Silverfärgad hingst om man har just egna silverston kanske inte är så smart heller.
För att kunna bedriva en rationell avel så är det ju ett hinder om många av hästarna är Silverfärgade.
Därav tycker jag nog att det kan vara bra att ligga litet lågt.
Och inte dra på och göra hela avels-flocken Silverfärgad.

Sedan var det ju ingen idé skrev du innan för forskarna har inte tid och har inga resurser!

Nu så har huvudforskaren i detta projektet tid.
Då det arbete om eksemstudien som låg före är klart.
Den trånga resursen är tillgången på ögonveterinär som kan diagnosticera defekten.
Men den tillgången skall också åtgärdas.
Veterinärer går att vidareutbilda så att det sedan finns flera.

Men det finns inga forskningspengar i det här projektet för att ögonlysa massor av hästar så det måste antingen hästägarna stå för själva eller något annat projekt gå in och betala för.

Men det kanske inte är så smart att samla på just Silverfärgade ston om man själv har en silverfärgad hingst.
Eller att skaffa en Silverfärgad hingst om man har just egna silverston kanske inte är så smart heller.
För att kunna bedriva en rationell avel så är det ju ett hinder om många av hästarna är Silverfärgade.
Därav tycker jag nog att det kan vara bra att ligga litet lågt.
Och inte dra på och göra hela avels-flocken Silverfärgad.

Nej det har aldrig varit smart avel.

Silveranlaget är fortfarande hyfsat ovanligt och ska UTAVLAS och matchas med så bra individer det bara går. Sannolikheten att den ultimata partnern till ett silversto också är silverfärgad är inte särskilt stor.

Men om det inte hade varit några problem med homozygota Silverhästar så hade det ju inte gjort något om halva stoflocken varit Silverfärgad och så hade man hittat en egen bra Silverfärgad Hingst och betäckt alla stona med.
Men nu så är det ju inte så.
Och då så måste man ju tänka sig för litet mera innan man avlar på Silverhästar.
Vad vill jag med aveln i nästa steg?
Och hur påverkas det om alla Stona är Silverfärgade?

Ägaren till en Silverhingst borde ju lämpligtvis ha bara ston utan Silvergenen.
Och fuxar med någon Silverförälder borde då också DNA-testas för Silvergenen.

Ja men det är ju självklart.

Äger du en silverhingst får du ju en del silverföl men de som sparas i avel måste ju ÄNDÅ betäckas med någon annan än sin pappa.

Då kan jag inte förstå varför man skulle välja en annan silverhingst.

Äger man en flock silverston är det bästa sättet att förvalta dem att betäcka dem med en absolut topphingst som är tex svart.

Mina silverston är alltid även innan den här debatten betäckta med icke silverhingstar, chansen att en silverhingst skulle vara MEST optimal för dem är mycket liten.

Menar du att det finns en massa avlare som sitter på BÅDE silverstoflockar och obesläktad silverhingst??

Det är nog i så fall bra om de får ändra strategi av flera skäl.

Silverhästarna är fortfarande relativt få och behöver kombineras med TOPP-individer, inte få partner utvald för att den har samma färg.

Menar du att det finns en massa avlare som sitter på BÅDE silverstoflockar och obesläktad silverhingst??
En massa är det nog inte.
Men några finns det som lånar in eller köper en bra Silverhingst till sina stoflockar med många Silverston.
Chansen att få Silverfärgade föl med den ekonomiskt attraktiva färgen ökar ju på det viset.
Och dessutom så har man ju då chans på en homozygot "Silvergruva".
Om det inte hade funnits några medicinska problem med detta så hade det nog varit en bra ekonomisk strategi.
Men som med all affärsverksamhet så slår vissa satsningar fel ibland.
Och det var väl det som man kan anse har hänt nu.

Jag brukar kalla den här effekten för "Schäferavel" efter den kollaps som den rasen gjorde när alla skulle ha Schäfrar och aveln ballade ur till att bli en ekonomisk produktion för att möta efterfrågan.

Just nu så är det en Silverfärgad Islandshäst som alla vill ha.
Och avlarna försöker att tillfredställa marknaden.
Men när man tar i för mycket så finns där nästan alltid risk för bakslag.
Och nu så har det kommit.
Det är sånt som händer.

Det är nog i så fall bra om de får ändra strategi av flera skäl.
Precis och det är därför som jag personligen tycker att man kanske skall vara litet restriktiv med Silveravel över huvud taget numera när vi vet att den här problematiken finns.

Jag ser inget skäl att vara restriktiv "över huvud taget", bara att inte avla för homozygoter.

Att öka chansen för silverföl till 57,5 eller 75% genom att para två heterozygoter istället för 50% finns ju ingen mening i, det är ekonomiskt smartare att avla på kvalitet istället så du kan sälja även de föl som blir icke silver.

Vill du öka silverchansen över 50% är det smartaste i så fall att avla på en homozygot individ parad med topphäst av annan färg, då får du ju 100% utan att riskera fler homozygoter.

Den här problematiken med att undvika homozygoter klarar man ju galant i paintaveln och där är det ändå krångligare att identifiera färgen (ramskäck) ifråga.

Jag tycker man ska ta tillfället i akt med den här debatten och försöka höja kvaliteten på silverhästarna genom "utavel" istället för att göra dem till en egen liten subgrupp.

Om man nu mycket gärna vill ha in Silverfärgen i sin avel och väljer hingst efter det, så borde det ju vara vettigare att välja en som ger Silver varje gång om man inte hittar en Silverhingst som har tillräckligt fantastiska övriga egenskaper för att vara Första-val till stoet även utan sin färg.

Ett långsiktigt arbete för att få fram en riktigt bra Silverhäst borde kunna vara att betäcka några riktigt bra och särskilt handplockade ston med en Homozygot hingst och därmed med garanti få fram Silverfärgade hästar.
De bästa stona ur den grupp som man får fram betäcks sedan med riktigt bra och väl matchade hingstar.
Ur den generation som kommer sedan borde det dyka upp en och annan riktigt bra Silverhäst.

Alla studier (och de är många) visar att det INTE har med graden av defekt att göra hur mycket som nedärvs.

Det finns ingen anledning att plocka bort de hästar med mest symtom, de med lite symtom nedärver exakt samma defekt.

Så antingen har man restriktionen "avla inte silver x silver" vilket gör att man aldrig får homozygoter, eller så utrotar man silverfärgen.

Några andra alternativ till begränsning är inte logiska.

Och allt logiskt tänkande säger att man ska undvika avla på de som av någon anledning får en värre defekt av att ha dubbla anlag än andra homozygoter. INGEN VET varför anlaget slår så olika men forskarna tror det finns ytterligare en faktor som gör att det slår igenom på en MINORITET av homozygoterna och ska man då minska risken så mycket man kan för att få de allvarligaste konsekvenserna av en defekt så bör man inte avla på dem som har gener där defekten slår igenom på detta vis! Vad du än skriver har du inga bevis för att en hingst med allvarliga defekter inte bär på ett genetiskt sämre anlag som gör att det slår hårdare. Det är bara det att forskningen ännu inte hittat de generna! Och om någon betäcker en isabell eller en fux vet de inte om ifall stoet bär på silver eller inte förrän de gentestat hästen och har silveranlaget legat dolt ett par generationer så finner man kanske ingen anledning till det. Och då kan det komma en homozygot silver i alla fall!

Jytte som ägde Silfurmáni i Danmark hade en hel flock silverston och använde desutom annan silverhingst. Hon avlade länge så det borde som sagt finnas många homozygoter i Danmark. Därmed lämnar jag som de flesta andra den har tråden till klubben för inbördes beundran! :cool:

Och allt logiskt tänkande säger att man ska undvika avla på de som av någon anledning får en värre defekt av att ha dubbla anlag än andra homozygoter.
Om det nu finns något annat samband på det är just slumpen.
Att vänta med det tills att man vet mera är nog i alla fall klokt.
Om det däremot inte spelar någon som helst roll för de heterozygota Silverhästarna hur mycket defekten slår igenom på de homozygota individerna så spelar det ju å andra sidan ingen som helst roll.
Så länge som man undviker att avla fram homozygoter.

.... det borde som sagt finnas många homozygoter i Danmark.
Danska Islandshästförbundet kanske kan vara intresserat av någon typ av samarbete.
Det var ett bra tips.

*knapplån*

Oj vad mycket nya inlägg det har kommit sen jag kikade sist.

Det verkar vara många som tar innehållet i tråden ganska personligt. Det är också väldigt mycket kritik mot att föra fram informationen på det här sättet.

Min uppfattning är att man någonstans har ett eget ansvar i att värdera den information som man får presenterad för sig, oavsett om den kommer från ett internetforum, *ftonbladet, TV*Nyheterna, eller en korrekt utformad och presenterad forskningsrapport. Ja, även forskningsrapporter ska granskas med kritiska ögon (vilket iofs alltid görs innan de godkänns för publikation).

Jag gör min bedömning av trådens grundinnehåll som mycket trovärdigt. Delvis för att jag hade hört talas om dessa resultat på ett oberoende håll, men även av andra anledningar. Om det hade varit så att jag redan hade betäckt ett silversto med en silverhingst, skulle jag då rusa direkt från datorn och spruta stoet? Naturligtvis inte, utan jag skulle lägga ner en hel del tid på att bilda mig en egen uppfattning om allvaret i problemet. Vad vet vi egentligen? Vad blir konsekvenserna? Jag skulle lägga ner tillräckligt mycket tid för att göra min egen bedömning för hur jag skulle handla. Att försöka lägga något ansvar på TS för att ha orsakat ekonomisk skada, eller för att ett sto blivit sprutat "i onödan" är för mig enbart löjeväckande och visar snarare på ett eget bristande omdöme.

I detta fall presenteras fakta på ett, enligt mitt tycke och smak, sakligt sätt i tråden. Det framgår att det rör sig om samma problem (dvs den nedärvda genen är identisk) som finns hos Rocky Mountain och där finns mycket information att hämta om hur defekten uppträder, hur den ärvs osv. Den information som framkommer i denna tråd är alltså fullt tillräcklig för att man ska kunna göra ett moget övervägande hur man ska handla, utan att behöva hänga upp sig enbart på denna tråd eller enskilda inlägg i densamma. Tycker man att informationen borde ha sparats till den riktiga forskningsrapporten, så kan man naturligtvis välja att ignorera denna tråd om man så önskar. Ingen tvingar någon till någonting.

Detta är ett diskussionsforum. Det är fritt fram för vem som helst att komma med sina egna spekulationer och teorier. Det är också fritt fram att säga emot dem. Det är trist att folk får panik och handlar irrationellt, istället för att sansat bilda sig en egen uppfattning. Jag tycker också det är märkligt när någon som säger sig vilja dämpa paniken samtidigt maler på om hur farligt det är med alla andra blekande anlag. Jag tror inte man dämpar paniken för en defekt genom att rabbla upp en massa andra defekter precis.

Min poäng till alla bukefalister: läs och granska all information med kritiska ögon, bilda dig en egen uppfattning. Ett diskussionsforum som detta är en jättebra källa till information, men jag skulle för den skull aldrig förlita mig på en forumtråd som enda källa till information. Ibland undrar man var det sunda förnuftet tagit vägen.

Instämmer till fullo - mycket bra skrivet!
Jag tycker det är bra att informationen kommit ut. Sen får var och en bilda sig en egen uppfattning utifrån det som kommit fram hittills.
Jag kan inte se hur det som skrivits här skulle kunna orsaka panik bland stoägare... Det är ju bara en rekommendation att undvika silver-silver. Som Silverkedjan skriver, så är det troligen ytterst ovanligt att bästa hingsten till ett silversto råkar vara en silverhingst :angel:

Tack för att du delar med dig av forskningsresultaten :bow: Jag hoppas att du orkar fortsätta uppdatera oss i frågan...

Jag kan inte se hur det som skrivits här skulle kunna orsaka panik bland stoägare... Det är ju bara en rekommendation att undvika silver-silver. Som Silverkedjan skriver, så är det troligen ytterst ovanligt att bästa hingsten till ett silversto råkar vara en silverhingst :angel:

De som har hästar som är efter silver-silver blir nog ganska oroliga kan jag tänka mig, mer oroliga än vad det egentligen behöver vara.

Sen tror jag vissa oroa sig om färgen - att den kommer dö ut. Men man måste ju faktiskt inte ha två silver för att hästen som kommer ska bli det.

Och precis - det går att hitta andra hingstar med andra färger och som är bättre, iallafall passar bättre. Jag har själv raderat ur alla silverhingstar att avla med, för jag anser inte att någon utan dem passar min dam :)! (Sen vill jag att hästen ska ha +8.3 i ridegenskaper *:angel:*, och det finns ingen sådan silver i sverige )

Men det är jag :bump:!

De som har hästar som är efter silver-silver blir nog ganska oroliga kan jag tänka mig, mer oroliga än vad det egentligen behöver vara.

Det är bra om de blir lagom oroliga för att undersöka ögonen på sina hästar om det finns minsta tecken på ngt problem.

Man kommer inte att tänka på att hästen kan se dåligt i första taget om den tex verkar sned (ser sämre åt ett håll) mörkrädd eller tittig.

Vet man om problematiken har man bättre förutsättningar.

Jag tycker att jag har hängt in massor av länkar som beskriver själva sjukdomen/syndromet/missbildningen.
Men det verkar inte som att man läser dessa.

Texten i länkarna är iofs på Engelska men den mesta vetenskapliga text är det om den inte är på ryska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka