Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Måste bara fråga då alla färgexperter håller till här.

Visst är det heller inte bra att avla gul + gul?
Vet nämligen ett gulsvart sto som är dräktig med en isabellhingst.
Hoppas nu verkligen att allt går bra och att det inte skall vara ngt problem, vad är problematiken att para gul+gul?
Vad finns det för risker?
Och visst bör fölet rimligtvis bli en homozygot?

*försöker lära mig detta med färger ordentligt*

Det är inte säkert att det blir en homozygot gul (faktiskt bara 25%) om man parar två individer med enkelt gulanlag. När det gäller risker så är det väl så att så ljusa hästar kan bli känsliga för sol, annars får nog nån annan upplysa bättre om det.

När det gäller genetiken kan det ju vara bra att leta upp nån lärobok från högstadiet och repetera bananflugorna och de där vita och röda blommorna:D.

Jag kan inte se hur det som skrivits här skulle kunna orsaka panik bland stoägare... Det är ju bara en rekommendation att undvika silver-silver. Som Silverkedjan skriver, så är det troligen ytterst ovanligt att bästa hingsten till ett silversto råkar vara en silverhingst :angel:

Ja men det verka ju som att det har orsakat rätt mycket funderingar bland stoägarna ändå, Vi har 5 stin som blev avbokade på Loftur, ingen var silver.
men stoägarna vågade inte.

Nu ska vi kolla en häst på tidag som är efter 2 silverföräldrar och som skall säljas. Det finns en veterinär (dock små djur) som även kolla häst ögon i Löberöd i Skåne (bruka kolla hästar till Djuksjukhuset i Helsingborg).

Det är nämlig en fråga till som måste kollas, om hästen få broblem täcker då försäkringen, sjukdomen är ju medfödd hur göra man med hästar som skall säljas?

Jag åter kommer när Faxi är kollat.

Jag tycker ändå att det är bra att informationen kom ut. Visst är det tråkigt om icke-silverston avbokas, men den rekommendationen har inte kommit från den här tråden.
Cystorna hittas, såvitt jag har förstått, hos alla silverhästar, men innebär inga problem för hästen. Endast de som är homozygot för silver får problem i varierande grad.

Jag förstår inte varför försäkringen inte skulle täcka den här sjukdomen. Är hästen försäkrad från föltiden så är det väl ingen skillnad på den här sjukdomen och andra medfödda fel? Vi har ju inte varit medvetna om risken innan...

(Kan ju erkänna att jag kommer invänta mer information innan jag betäcker mitt skäcksto (ev. även gulgen) med skäckhingst/hingst med gulgen. Kommer troligen även testa henne för gulgenen innan...)

Nu ska vi kolla en häst på tidag som är efter 2 silverföräldrar och som skall säljas.

Ni kommer att märka defekten på en gång om den finns där.
Pupillen kommer då inte att vidga sig på de droppar som hästen får i ögat.
Detta om det är det grava felet på en homozygot.
Det felet är mycket tydligt.
De små cystorna i kanterna på näthinnan som finns på de heterozygota individerna är däremot mycket svåra att se för det otränade ögat.

Men varför DNA-testar ni inte på Silverfärgen för att få svar på om hästen är homozygot eller inte?
Om den inte är homozygot så är det ju inget problem.
DNA-test kostar mindre än ett veterinärbesök.

Då det ta längre tid med DNA och jag har Spekulanter på honom och det i detta faller inte kosta så mycket med veterinär och han har en mycket speciell form på sina ögon.

Jag förstår inte varför försäkringen inte skulle täcka den här sjukdomen. Är hästen försäkrad från föltiden så är det väl ingen skillnad på den här sjukdomen och andra medfödda fel? Vi har ju inte varit medvetna om risken innan...

(Kan ju erkänna att jag kommer invänta mer information innan jag betäcker mitt skäcksto (ev. även gulgen) med skäckhingst/hingst med gulgen. Kommer troligen även testa henne för gulgenen innan...)

Du ser du vänta med och det gör många andra med. Även om man säger att det inte ska påverka så ta många det säkra före det osäkra.
Det ska ju då om jag förstå det rätt inte ger problem att har en homocygot skäck eller för den delen en med dubbla gulanlag.

Att visa försäkringar inte kommer att täcka det kan jag garantera redan nu.
För nu är vi medveten om risken. Och detta är inte som med hjärtfel eller lösa benbitar (som dock inte alla bolag ta) som uppstår då och då. Vi prata om en defekt som troligen är genetisk och då är man medveten om risken när man väljer att avla på den och då tro jag få bolag täcker.

Det är bra att man börjar fundera på sin avel. I det här fallet är det just dubbel uppsättning av skäck-/gulgen som jag vill veta mer om, inte anlaget i enkel uppsättning. Silver i enkel uppsättning ger ju heller inga problem för hästen.
Jag har inga som helst betänkligheter att betäcka henne med tex en svart hingst om jag hittar en som jag tror matchar henne i övrigt :)

Men varför skulle inte försäkringen gälla för din häst? Jag förstår inte... Vetskapen om defekten fanns ju inte när han tillverkades och det är väl det som räknas, inte vad man vet idag eller?

En vanlig försäkring täcker inte medfödda defekter, i varje fall inte alla bolag. Man kan däremot teckna en sk dold A1 plus i folksam och andra bolag har kanske en annan benämning för den, de täcker även medfödda defekter förutsatt att den tecknas senast 14 dagar efter fölet har fötts och sen är försäkrad oavbrutet i samma bolag.

En vanlig försäkring täcker inte medfödda defekter, i varje fall inte alla bolag. Man kan däremot teckna en sk dold A1 plus i folksam och andra bolag har kanske en annan benämning för den, de täcker även medfödda defekter förutsatt att den tecknas senast 14 dagar efter fölet har fötts och sen är försäkrad oavbrutet i samma bolag.

Sen beror det på vilken typ av medfödd "defekt" det är oxå.
Jag tror inte det finns någon försäkring, dold eller ej, som täcker klapphingstoperation till exempel....
Räknas inte som medfödd defekt.....

Så man ska nog ta reda på det ang detta med ögonen.....

Men en kastrering faller under normalt underhåll sas, klapphingst anses som en komplikation och inte som medfödd defekt enligt försäkringsbolaget jag pratade med.

Nej, ok jag tänkte inte på alla varianter av försäkringar som finns :o Men det borde väl inte vara någon skillnad på den här defekten och andra medfödda defekter ur försäkringssynpunkt? Det har ju inte varit känt innan och forskningsresultatet inte klart och publicerat ännu...
Jag kan såklart förstå att man blir utan ersättning om man medvetet avlar på defekten, men så är ju inte fallet nu...

Nej, ok jag tänkte inte på alla varianter av försäkringar som finns :o Men det borde väl inte vara någon skillnad på den här defekten och andra medfödda defekter ur försäkringssynpunkt? Det har ju inte varit känt innan och forskningsresultatet inte klart och publicerat ännu...
Jag kan såklart förstå att man blir utan ersättning om man medvetet avlar på defekten, men så är ju inte fallet nu...

Med de silverföl som kommer födas 2010 få ju då går under medveten avel om de få problem, för från och med i år är ju defekten känd.
Skilnaden mot andra defekter är att denna är genetisk och ärftlig till 100 %.

Det är bra att man börjar fundera på sin avel. I det här fallet är det just dubbel uppsättning av skäck-/gulgen som jag vill veta mer om, inte anlaget i enkel uppsättning.

Dubbelt skäckanlag av de två som finns i vår ras ger inga problem.

Skäckar överlag eller hästar med stora vita tecken kan ju vara mer solkänsliga där de har tunn päls om de är vita där, men det kan jag inte se som en "defekt".

Det är också det enda problemet man stöter på med de dubbelgula, ljuskänsligare ögon och lätt att få brännskador på nosen.

Men jag tycker inte det är defekter i genetisk mening, man får vara beredd på att kanske bjuda sin pålle på en flugmask som räcker till nosen när solen bränner som mest.

Däremot finns det ingen anledning att avla för dubbelgult egentligen. Är man ute efter tex isabell eller gulbrun så har man ju samma chans för det oavsett om man har en eller två gulbärande föräldrar.

ex:

isabell x isabell =
50% isabell
25% fux
25% gulvit (gräddvit)

isabell + fux=
50% isabell
50% fux

Men en kastrering faller under normalt underhåll sas, klapphingst anses som en komplikation och inte som medfödd defekt enligt försäkringsbolaget jag pratade med.

Ja, det är möjligt.
Jag frågade bara och de sa nej, ingen orsak varför.
Räknades inte som medfödd defekt sa de bara......

Personligen tycker jag det ÄR medfött så varför inte ??

Men det är ju min åsikt ;)

Att kulorna inte trillar ner i tid är knappast medfött, de föds ju med kulorna i buken. På klapphingstarna kommer de bara inte ner eller i normal tid.
Oavsett så blir det inga problem för hästen för att den är klapphingst, därför täcker inte försäkringen.
Dessutom täcker försäkringen ändå inte kastrering, och jag är osäker på om de täcker komplikationer efter kastrering....
/liten kommentar från en som grävde lite i det där när hon köpte en klapphingst

Jodå om man vill ha en Perlino.

Visst är det snyggt?
morganhorsecover2005.jpg

Det är snyggt :love: men de blir sällan mer än en aning smutsgula i manen i vår ras.

Det ska vara Morgan eller Achal-Teke om du ska få lite "färg" på dem :laugh:

KL

Jag fattar inte problematiken helt och hållet.

Det är väl bättre to be safe than sorry ?
Precis som trådrubriken säger, betäck inte Silversto med Silverhingst. Plättlätt.

Att forskningen inte är komplett ännu är väl ganska vanligt, också att man går ut med varningar av denna typ som är enkla att följa och som inte skadar någon.

Sen att förändringarna är olika stora på olika homozygoter är ju också precis som vid alla genetiska defekter rätt vanligt, men att har man genen så har man oavsett hur stora symtomen är. Därför har jag lite svårt för resonemanget - men den har ju så så små symtom....det spelar ju ingen roll för nedärvningen.

Det är en sak som jag inte hänger med på... Har alltså ALLA homozygot-färgade hästar defekten? Om man betäcker ett sto med en homozygot hingst... Kan fölet få defekten då? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka