Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Ett silversto som betäcks med silverhingst kan få ett föl med defekten, om fölet blir homozygot. Det spelar ingen roll om hingsten är hetero- eller homozygot förutom att risken ökar med 25 %-enheter.

Ett ICKE silversto kan inte få föl med defekten öht oavsett hingstval.

En homozygot individ måste få anlaget från BÅDA föräldrarna.

Det är en sak som jag inte hänger med på... Har alltså ALLA homozygot-färgade hästar defekten? Om man betäcker ett sto med en homozygot hingst... Kan fölet få defekten då? :)

Som JAG har förstått det så har ALLA silverfärgade hästar defekten MEN det är endast de som är homozygota som KAN få problem....( eller om de garanterat får problem, är fortfarande osäker på vilket ).

Märk att det är hästar homozygota för silverfärgen vi pratar om, inte en häst homozygot för gult, svart, skäck etc.

Det är ju sant på ETT sätt det Silverkedjan säger.
Däremot tycker jag ju jag det borde vara:

Ett silversto som betäcks med en silverhingst har 25% chans att få en homozygot, som därmed kan få problem med sin defekt.
Chansen att fölet blir heterozygot silverfärgat är väl således ganska hög procentchans och silverfärgade hästar har alltid defekten men får inte problem såvida de inte är homozygota.

Ett icke silversto kan få föl med defekten, OM fölet blir silverfärgad då ALLA silverhästar har defekten men inte får problem.

Men det jag tycker vore logiskt är ju att:

Om man betäcker ett icke-silversto med en för silver homozygot hingst så får ju avkomman defekten, eftersom avkomman ALLTID blir silver.....och alla silverhästar har ju defekten.....
Sen kommer den med största sannolikhet aldrig FÅ PROBLEM av defekten men den finns där att vidareföras......

Så om man anväder en homozygot häst i aveln så kommer defekten alltid vidareföras, oavsett den orsaker problem eller inte.

Om man använder en icke homozygot hingst så är chansen endast 50% att färgen nedärvs och därmed defekten.

Alltså, om man använder homozygota individer så kommer det produceras fler hästar med den defekta genen, även om den inte orsakar problem.
Om man använder icke-homozygota individer så produceras det inte lika många hästar med den defekta genen.

Jag fattar faktiskt inte varför man ska avla på silver-homozygoter ÄVEN om man inte producerar fler homozygoter...??

I det långa loppet kanske den defekta genen "muterar" och faktiskt ger problem även för heterozygoterna....eller så utarmas den och "försvinner ;)

Men det är ju min personliga åsikt och kanske den inte alls är logisk......

Jag fattar faktiskt inte varför man ska avla på silver-homozygoter ÄVEN om man inte producerar fler homozygoter...??

Därför att man helt säkert vill ha en häst med Silverfärg men utan de grava synproblem som en homozygot kan få.
Vilket man med garanti får med ett sto utan Silvergen.

Om man däremot anser att man inte skall föra vidare Silvergenen alls så är ju den logiska slutsatsen att man skall sluta upp med att använda Silverfärgade Hingstar över huvud taget.
Det finns helt säkert någon brun eller svart hingst som matchar stoet bättre.
Jag trodde att man betäckte sitt sto med en Silverfärgad hingst för att få just färgen.

Men det är ju min personliga åsikt och kanske den inte alls är logisk......

Du har förstått fel.

Defekten uppstår inte förrän du får TVÅ silveranlag, det måste ovillkorligen till två silverföräldrar.

Du kan se anlagsbärandet men det är ingen defekt.

Det spelar ingen som helst roll om en heterozygot silverhäst har en heterozygot eller homozygot förälder.

Ett icke silversto kan få föl med defekten, OM fölet blir silverfärgad då ALLA silverhästar har defekten men inte får problem.

......

Nej.

Det är BARA de homozygota som får sjukdomen.

Att du kan se anlagsbärandet om du kikar tillräckligt noga in i ögonen på heterozygoterna betyder inte att de är defekta eller sjuka.

Nej.

Det är BARA de homozygota som får sjukdomen.

Att du kan se anlagsbärandet om du kikar tillräckligt noga in i ögonen på heterozygoterna betyder inte att de är defekta eller sjuka.

Då har jag fått fel uppfattning av infromationen som framkommit i denna tråden.

Jag har uppfattat det på Inte Ung som att ALLA silverhästar, även de fuxar med dold silvergen, har den defekta genen men att det inte utvecklas och ger problem.
Men genen finns där lik förbannat....

Jag har uppfattat det på Inte Ung som att ALLA silverhästar, även de fuxar med dold silvergen, har den defekta genen men att det inte utvecklas och ger problem.
Men genen finns där lik förbannat....

Det är antagligen själva färgen som är genen.
Och den finns ju där.
Men i enkel uppsättning så ger den inga problem för hästarna.
De cystor som finns på/bakom näthinnan kommer hjänan att kompencera för synmässigt.

Man kan jämför med färgblindhet på kvinnor.
Där behövs det att kvinnans båda X-kromosomer bär anlaget för färgblindhet för att kvinnan skall bli färgblind.
Medan om bara den ena X-kromosomen bär anlaget och den andra X-kromosomen är frisk så har kvinnan fullt färgseénde.

Ni har vi kollat lite ögon.
Resultatet, ja, han har en lite förändring på ena ögat på linsen. Som om någon har skavt bort en bit
Det tycket dock vet inte var något problem. Däremot reagerade han nästan inte alls på atropinet. Han fick 3 gångare och vi väntade över en timme. Men förändringen var minimal.
Ni som har kollat, har era haft detta problem. Vet tro att han har problem med mörkerseende men att det i övrigt inte påverka honom om han inte rids i mörker eller platser där det är mycket skuggor.

Om jag frågar såhär då... Om man betäcker ett gulsvart sto med en homozygot för skäck elr svart... Kan fölet få defekten då? :).

Däremot reagerade han nästan inte alls på atropinet. Han fick 3 gångare och vi väntade över en timme. Men förändringen var minimal.

Det är en av de kända symtomen på syndromet.
Defekten har bla. a. just det som ett av problemen.
Det är de små trådarna i "rullgardinen" på iris som inte fungerar.
Min Hingst visar samma symptom.

Nu så är det mycket intressant med genetiken för denna häst.
Så det vore bra om du kunde skicka ett tagelprov till forskarna.

Senast ändrad:

Denna defekt är specifik för just Silverfärgen och för att bli allvarlig så krävs det att fölet får Silvergenen både från mamma och från pappa.
Homozygot - likadana anlag i båda genuppsättningarna.
Heterozygot - olika anlag i de båda genuppsättningarna.

Om jag frågar såhär då... Om man betäcker ett gulsvart sto med en homozygot för skäck elr svart... Kan fölet få defekten då? :).

Teoretiskt, ja.

Om stoet egentligen är silvergulsvart men du har tagit fel på hennes färg, och om hingsten förutom att vara homozygot för skäck- eller svart OCKSÅ har ett silveranlag, tex är silversvartskäck.

De enda hästar som får syndromet är de som själva blir homozygota för silverfärgen, och för detta krävs ett silveranlag från varje förälder.

Det känns som jag upprepar mig hela tiden :crazy:

Vet ni om hästen ifråga är homozygot eller inte då ?
För det var en som hade 2 silverföräldrar eller ??

Det betyder alltså att den hästen det är fråga om ÄR homozygot ??

För annars borde den itne uppvisa dessa "problem" eller ??

Jag förstår att Silverkedjan svarar som hon gör.

För i allra VÄRSTA fall så är det ju som hon säger.....

MEN jag tycker oxå det är viktigt att påpeka att det är INTE möjligt att hästen får defekten OM det endast är de färger du angivit i din fråga.

Dvs gulsvart sto med tex svartskäck som är homozygot.
Eller vanlig svart som är homozygot.

Finns inte silver så finns inte defekten och kan således inte nedärvas till avkomman.

Att tänka på att med fuxar: Silver kan ligga dolt på dem.
Misstänker man det kan det vara idé att kolla upp OM man tänker betäcka med silverhingst.

Silvergulsvart är en svår färg att identifiera. Det gula suddar ut silvret i man och svans. Kolla på Svadilfari och Bjór, de ser gulsvarta ut.

Dessutom sades inget om hingstens färg, om han hade silveranlag eller inte.

Vore han tex svart eller svartskäck är ju risken för defekt föl i det här avseendet 0%.

Hade hingsten ett silveranlag skulle man behöva kolla upp mammans stam, om hon kan ha ett hemligt silveranlag.

Som denna då om hon haft mörkare man. Manen är mörkare ner till så det är svårt ännu och säga vad den blir för färg...

Vet ni om hästen ifråga är homozygot eller inte då ?
För det var en som hade 2 silverföräldrar eller ??

Vi vet inte om han är homozygot men han har 2 silverföräldra. Ska skicka in tegel nu. Vi fick tid så snabbt till vet så det vara bara säga ja eller vänta till hösten så vi tog tiden.

Skall jag bara skicka till SLU med ifylld DNA blanket? Eller ska jag märka den på speciellt sätt. Du få gärna PM:a.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka