Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Det är Silver-Askur som är pappa till denna inte sant ?

För att hon alls ska kunna ha gult i sig, dvs silvergulsvart, så måste alltså mamman ha gult i sig, dvs vara gulsvart, isabell , cremello, perlino eller gulbrun....eller nån annan typ av gul kombination, orkar inte dra alla färger här....

Det är Silver-Askur som är pappa till denna inte sant ?

För att hon alls ska kunna ha gult i sig, dvs silvergulsvart, så måste alltså mamman ha gult i sig, dvs vara gulsvart, isabell , cremello, perlino eller gulbrun....eller nån annan typ av gul kombination, orkar inte dra alla färger här....

Helt rätt om pappan. Mamman är gulbrun :love:

Nej , silvergulsvart är inte lätt att identifiera.
Ej heller tex silvergulbrun.

Och som jag sa : Jag förstår att ditt svar blev det du svarade öfr visst kan det vara så...

MEN jag ville bara förtydliga, vilket du itne hade gjort, att OM det är exakt de färger som frågades om så är inte silver möjligt ( såvida inte hingsten ifråga är rödskäck homozygot och ev hans stam bakom kan dölja silver ) och därmed inte defekten.

Jag tycker det verkar som att kanske några som frågar eventuellt inte har läst allt som skrivits i tråden, eller läst precis allt och blivit förvirrade av olika funderingar och spekulationer, utan bara ser ordet homozygot och därmed blir förvirrade om det gäller ALLA som är homozygota, oavsett färg.

Och det är viktigt att förtydliga att så är inte fallet !!

Då är det möjligt, genetiskt, att hon är silvergulsvart :)

Inte säkert tiden utvisar det utan antingen får man ta DNA prov eller vänta tills hon ger en gul avkomma med en icke gul hingst !

Både billigare och snabbare att be om gultest och silvertest så får man det på papper :D

I mitt fall så vet jag att hon har en gulgen och en silvergen :d
I hennes pass (när det nu behagas dyka upp) kommer det att stå silversvart då vi inte visste vad hon skulle få för färg när hon var liten...

Har du några bilder att visa på henne hur hon såg ut som liten? Som nyfödd och gärna vid 1,2 månader?

Jaha....jag blir lite förvirrad...

Menar du att hon KAN ha en gulgen eftersom hennes mamma är gulbrun ?
Det är ju sant.....

Men du VET inte för hon är inte testad ?

Ja och jag misstänker att hon är silvergulsvart. För antingen är hon silvergulsvart eller silversvart...
Och hon ser ju inte riktigt silversvart ut, tycker jag.
Men man kanske testar henne lite längre fram.

spännande, kan inte silverkedjan se vad hon har för färg?

Mejlade henne när min lilla var föl och fick till svar att blir hon silvergulsvart så syns det inte förrän om något år. Så de färger jag fick var att hon antingen blir silversvart eller silvergulsvart.

Kommer godkända silverhingstar testas för detta? tex askur, osv?

Gullan, det är helt meningslöst. ALLA silverhästar har anlaget, dvs även ALLA godkända hingstar.

Det som skulle vara en poäng med är att testa alla hingstar för SILVERANLAGET. Det syns ju inte alltid säkert utanpå. (Ta Tigur och Svadilfari som exempel)

Askur är testad för silveranlaget och har bland många andra med avkommor i de undersökta grupperna.

Hej! Vill bara tillägga att ett fuxsto som har en Far eller en Mor som är silver kan också bära på silvergenen. :idea: Och därför låta bli att ta en silverhingst till detta sto..... Om man nu ska tro på detta. Man måste kolla upp i andra raser också. OM det är så....:bow:

Vad skulle vara nytt?

Jag har svårt att tänka mig att något skulle framkomma som skulle ändra de fakta som redan konstaterats.

Heterozygota som den här
6294_99765697687_661642687_2210280_3548877_n.jpg

bär anlaget men är inte sjuka.

Homozygota har ögonmissbildningen i varierande grad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar

Tillbaka