Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

En sak förstår inte jag, varför fortsätter du att svara i en botten napps tråd som du finner ointressant?
Enligt mitt förmedlade så ser jag många inlägg gjorda av dig i en i den här tråden, så ointressant kan du ju inte finna den. Dessutom, om den får rättsliga följder, bör ju ett och annat av dina inlägg även vara instressanta att titta på.

Jag tycker tråden är högst intressant, jag förstår inte varför någon skulle abortera ett föl. Såvitt jag tolkar utav tråden, bör man detta år avhålla sig med att betäcka silversto med silverhingst. Det bör ju inte vara så stora problem eftersom hingst marknaden är stor och det bör finnas många andra lämpliga kandidater så årets kandidat kan ju stå över till nästa år då man förhoppningsvis fått mera rätsida på det hela.

För att om dumheter och felaktigheter får stå oemotsagda så tror folk att det är så! Och jag haar inte skrivit att tråden är ointressant utan den är farlig! Det är flera som sprutat sin ston så stoet aborterat sitt foster efter att den här tråden gick igång och det är baske mig inte mina inlägg som orsakat ekonomisk skada för hingstägare och stoägare! Jag har bett folk sansa sig för den här åkomman är inte en farlig eller vanlig defekt! Jag har försökt dämpa paniken och tala om att det är inte värre än att avla på någon annan färgmutation! Finns inget brottsligt i det alls!

Det är väldigt enkla fakta som framkommit.

Homozygota silverhästar får en ögondefekt som kan variera väldigt mycket. Det behöver inte märkas alls, men KAN leda till synproblem.

Heterozygota silverhästar har små cystor i ögonen som visar att de är silverfärgade och bär anlaget. Men de har inga problem av dem.

Det är ingen fara att avla på en homozygot, den nedärver inte värre defekt än de heterozygota.

Det som är faran är att avla silver x silver för det är onödigt att riskera att få en homozygot som i värsta fall kan få synproblem.

Ja det finnsen LITEN risk att om det skulle bli en homozygot avkomma KAN den möjligen få ett gravt synfel! Och just så skulle informationen gått ut, inte på något annat sätt!

Jag har inte påstått att alla homozygoter skulle vara värre än en heterozygot att avla på, jag har sagt att en homozygot hingst som enligt ägaren och forskarna visar grava synfel bör man absolut INTE avla på i mitt tycke! Variabel penetrans är endast ett fint ord för att anlaget slår olika och MAN VET INTE VARFÖR! Men min åsikt är att slår det så hårt finns det en genetisk svaghet som orsakar det och en sådan genetisk svaghet bör man inte avla på! Det är ju onödigt att riskera att man för vidare en genetisk svaghet som gör att man får en ökad risk för att få ett gravt synfel, eller hur??? :confused::cool:

Har hållit mig utanför ett tag och måste håller med om en del som jag befarade i början av tråden. De konsekvenser som denna tråden har för stoägare och hingstägare är inte roliga och hade kunnats undervika om man hade väntat med informationen som ju visade sig var ofullständig.
Kostnaderna som detta innebär för oss är inte små och lidandet för hästarna inte heller.

Det jag inte förstå är hur man kan säga att cystorna inte gör ont.
Nu är ju vild hästraserna tåliga och visa inte mycket smärta.

Vi som har lite kunskap inom humanmedicinen vet att ögon är mycket tryckkänsliga. Hon där är inte plats för några cystor utan att det innebär smärta för individen på grunda av det ökade trycket.

:bow::bow::bow:

De har INTE bara undersökt 6 hästar!

De har fått material från olika delar av världen. Ett ögonundersökt DNA-testat islandssto kommer tex från USA.

Men de började med Inte_Ungs 6 hästar och när alla andra fakta talade för att ALLA silverhästar oavsett ras och stam (de jag skickat till projektet har tex många olika silverlinjer) har anlaget så ville de väl konfirmera att de bara missat förändringarna på de som de inte sett cystorna på först.

Nej men varför vågar ? ni inte tala om hur många som undersökts? Var är den statistik som en seriös forskare hade presenterat INNAN man gått ut med några råd och som UNDERLAG för informationen??? Inte ens du kan väl påstå att det här är ett seriöst sätt att hantera "forskarresultat" på???

Vår silverljusbrunblacka kille har skäckig snopp.

.:ett litet bidrag till din statistik:.
:idea::p

Intressant! Brunanlaget är också blekande på svart, dvs begränsar utbredningen av det svarta. Undrar om det kan spela roll. Men min statistik är inte stor nog för att anses vetenskaplig för den bygger på mindre än 20 hästar så det kan vara slumpen. Men jag har bara kollat på silvermusblacka och silversvarta, inga med brunanlaget.

Det jag inte förstå är hur man kan säga att cystorna inte gör ont.
Nu är ju vild hästraserna tåliga och visa inte mycket smärta.

Vi som har lite kunskap inom humanmedicinen vet att ögon är mycket tryckkänsliga. Hon där är inte plats för några cystor utan att det innebär smärta för individen på grunda av det ökade trycket.

Jag frågade just det och fick svaret att det har gjorts tryckmätningar på ögon med denna defekt och där har man inte funnit något ökat tryck.
Så det behövde jag inte oroa mig för.

Själva sjukdomen/defekten/syndromet är mycket noga kartlagt redan så där vet man hur det fungerar.

Lite märkligt kan man tycka, när man inte utför samma procedur på individer som har spatt eller eksem i en eller bägge leden. Även dessa är defekter, som avlas på.

Ja det kan man för de två defekterna är mångdubbelt värre ch där kan man snacka om lidande! Usch! Jag har fått tagit bort en spatthäst och nu har jag sommareksem på 2 unghästar och jag lider verkligen med ena av dem! Vi har fått in en ny knottstam som blåst in över Östersjön från kontinenten och det blir inte roligt om den sprider sig i landet för här har hästar av flera raser som aldrig kliat sig, plötsligt fått eksem och det debuterade i fjol redan när de nya knotten kom. Det är jag mycket, mycket mer orolig för och skulle vilja se sådan vettig forskning som gav hästar med eksem en bot eller åtminstone en rejäl lindring!

Sen vet vi inte vilka ännu oupptäckta defekter vi avlar på. Varför har vi så hög andel klapphingstar på islandshästarna? Det ger hormonrubbningar och jag tror att den svenskfödda hingsten hos mig fått en ökad känslighet som lett till eksem pga att han är klapphingst. Varför avlar vi på hingstar där stenarna kommit ner sent. Klapphingst är ärftligt och där finns också en variabel penetrans om vi ska slänga oss med fina ord, som innebär att på en del kommer det ner sent och på andra kommer inte testikeln alls. Den här var nästan året när den första testikeln kom ner! Hans far och halvbrödrar och helbror föddes med båda nere och det anser jag vara idealet om man ska ha dem till avel!

Kolik och tarmrubbningar verkar också vanligare på islandshästar och varför? Det kan vara en defekt vi avlar omedvetet på. En del tål absolut inte hösilage. Det tyder på en känsligare/svagare mage. Ska vi avla på det? Alltså det finns ingen som kan garantera att avkomman blir utan defekter. Men vad vi ska undvika är uppenbara, vanliga defekter där djuren verkligen orsakas stort lidande och där risken är stor att det blir den konsekvensen. Jag placerar inte denna ögondefekt i det facket utan risken är liten för en allvarlig syndefekt och även om hästen har den så lider den inte i fångenskap. I naturen däremot hade en nattblind häst sållats bort av nattens rovdjur!

De konsekvenser som denna tråden har för stoägare och hingstägare är inte roliga och hade kunnats undervika om man hade väntat med informationen som ju visade sig var ofullständig.

Väntat och låtit det bli en massa homozygota Silverhästar med synproblem menar du då?

På vad vis hade det minskat något lidande?

Jag anser, och det gör även Statens Jordbruksverk som numera tagit över djurskyddet, att det är oetiskt att avla fram djur som får plågsamma defekter.
Att avla Silver + Silver skulle nog med tolkning av dagens djurskyddslag kunna anses olagligt på grund av det lidande som den homozygota hästen kan få.

Med den fakta som vi har idag.
Hur etiskt är det då att vänta med att gå ut med informationen?

Jag har övervägt detta med att informera och jag står mycket stadigt i min övertygelse om att information är av godo.

De som får omfattande förändringar är alltid homozygoter. Det är en missbildning som kan leda till nedsatt syn men inte pga ökat tryck el dyl utan pga grå starr som kommer sig av att linsen luxerats.

Och det är en minoritet av hästarna med ASD-syndromet (homozygoterna alltså) som får denna starr.
De cystorna som heterozygoterna har förmodligen ingen betydelse alls.

http://www3.interscience.wiley.com/journal/119091066/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

Och det skulle det ha stått i den information som gick ut från början!!! Klart, tydligt och svart på vitt! Och jag tycker att de individer som visar så grava förändringar ska vara de första man plockar ur aveln! Något gör att de drabbas hårdare och detta något ska man absolut inte avla vidare på! däremot torde en homozygot som har små förändringar och omärkbar påverkan på synen vara något att avla på!

Varför återbesök med " " ? Var de inte där själva eller?

Det var litet som ett nytt uppdrag också.
Att titta igenom alla med de förbättrade instrumenten (ny lins med mera vidvinkel för att se längre ut i kanterna) och med den ytterligare erfarenhet av att kunna se förändringarna som kommit med övning.

Detta innan ytterligare hästar skall undersökas för att bl.a. verifiera undersökningsmetoden.

Nej men varför vågar ? ni inte tala om hur många som undersökts?

Därför att vi inte får lämna ut några andra än oss själva.
Hur många hästar som forskarna har undersökt vet inte jag.
Jag vet bara om mina.

Det finns en alldeles för stor plats för spekulationer om vilka de andra hästarna som inte är mina skulle vara för att ens vilja ge ett antal.
Så jag har efter noga övervägande beslutat att bara ta med mina hästar som jag ju har full information om och full rätt att berätta för vem jag vill om hur de är och mår och vilka defekter som man har hittat på dem.

För att just inte kunna få några rättsliga efterspel där någon anklagar mig för att peka ut deras häst.

Väntat och låtit det bli en massa homozygota Silverhästar med synproblem menar du då?

På vad vis hade det minskat något lidande?

Jag anser, och det gör även Statens Jordbruksverk som numera tagit över djurskyddet, att det är oetiskt att avla fram djur som får plågsamma defekter.
Att avla Silver + Silver skulle nog med tolkning av dagens djurskyddslag kunna anses olagligt på grund av det lidande som den homozygota hästen kan få.

Med den fakta som vi har idag.
Hur etiskt är det då att vänta med att gå ut med informationen?

Jag har övervägt detta med att informera och jag står mycket stadigt i min övertygelse om att information är av godo.

Det blir inte en massa med synproblem! För det första är det bara 25% chans/risk att få en homozygot. För det andra drabbas de flesta av dessa tydligen inte av allvarliga synfel den minoritet som drabbas lider inte och dem kan man sålla bort från vidare avel och ge ett drägligt liv i fångenskap och det är där vi har våra hästar! Och samtidigt får man ny kunskap om avkommans föräldrar och mer material att forska på och det utan stora lidanden! Och det är inte värre än att om hästen blir helt blind och verkligen lider så kan man ta bort den på äldre dar om och när sjukdomen blir värre!

Du måste inse att du överreagat pga den personliga chock det blivit för dig! Jag kan känna empati för det men vi måste resonera mer sakligt och objektivt om vad detta innebär och inte måla :devil: på väggen för alla homozygoter! Som jag sagt hela tiden måste det finnas många homozygoter efter en homozyhot hingst som betäckt många silverston för hälften borde blivit homozygota av de avkommorna. Och eftersom många avkommor är mer än 10 år gamla och över 15 också så borde man hört talas om grava synproblem på ett antal men det är tyst! Och hälsan tiger still! De verkar som ingen av de homozygoterna eller så få fått sådan synpåverkan at det påverkat hästens liv och ridbarhet! Så nej jag är inte rädd för silveranlaget mer än för någon annan färg!

Senast ändrad av en moderator:

Därför att vi inte får lämna ut några andra än oss själva.
Hur många hästar som forskarna har undersökt vet inte jag.
Jag vet bara om mina.

Det finns en alldeles för stor plats för spekulationer om vilka de andra hästarna som inte är mina skulle vara för att ens vilja ge ett antal.
Så jag har efter noga övervägande beslutat att bara ta med mina hästar som jag ju har full information om och full rätt att berätta för vem jag vill om hur de är och mår och vilka defekter som man har hittat på dem.

För att just inte kunna få några rättsliga efterspel där någon anklagar mig för att peka ut deras häst.

Man lämnar inte ut någon för att man lämnar ut antalet hästar! Risken för rättsligt efterspel uppstår om man felaktigt överdriver en risk som leder till att andra får panik och avbokar ston hos hingstar och aborterar foster i panik. Och den här tråden och det här sättet att informera om detta har tyvärr lett till detta resultat! Vad sägs om en hingst som brukar ha 40 talet ston och plötsligt bara har 15 efter att denna tråd startat? Folk blev inte bara rädda för homozygota föl, där endast en minoritet riskerar få defekten trots allt. De blev livrädda för silveranlaget även i heterozygot uppsättning pga den skräckbild som målades upp här! Med såna konsekvenser så borde man var orolig för rättsliga efterspel! Sådant kan ju totalt stjälpa den enskildes ekonomi och som jag ser det, helt i onödan för så farligt var det ju inte i slutändan! Suck!

Senast ändrad av en moderator:

Du måste inse att du överreagat pga den personliga chock det blivit för dig!

Jag kan inte se sambandet mellan forskarnas önskan att varna för avel med Silver + Silver och vilka känslor som jag skulle ha i sammanhanget.

Skulle de ha en större önskan att gå ut med informationen för att det är tragiskt för mig som person?
Det är nog att ge mig en litet för stor betydelse i deras värld.

Jag är bara en hästägare som upplåter mina hästar att forska på - inget annat.
Generös och snäll skulle man kunna klassa det som.
Jag ger av min tid, mitt engagemang och lånar ut både hästar och lokaler.

Jag kan inte se sambandet mellan forskarnas önskan att varna för avel med Silver + Silver och vilka känslor som jag skulle ha i sammanhanget.

Skulle de ha en större önskan att gå ut med informationen för att det är tragiskt för mig som person?
Det är nog att ge mig en litet för stor betydelse i deras värld.

Jag är bara en hästägare som upplåter mina hästar att forska på - inget annat.
Generös och snäll skulle man kunna klassa det som.
Jag ger av min tid, mitt engagemang och lånar ut både hästar och lokaler.

Inte_Ung och Silverkedjan är de som sakligt gett information i den här tråden.

Tack för det.

Alla studier (och de är många) visar att det INTE har med graden av defekt att göra hur mycket som nedärvs.

Det finns ingen anledning att plocka bort de hästar med mest symtom, de med lite symtom nedärver exakt samma defekt.

Så antingen har man restriktionen "avla inte silver x silver" vilket gör att man aldrig får homozygoter, eller så utrotar man silverfärgen.

Några andra alternativ till begränsning är inte logiska.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka