Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En sak förstår inte jag, varför fortsätter du att svara i en botten napps tråd som du finner ointressant?
Enligt mitt förmedlade så ser jag många inlägg gjorda av dig i en i den här tråden, så ointressant kan du ju inte finna den. Dessutom, om den får rättsliga följder, bör ju ett och annat av dina inlägg även vara instressanta att titta på.
Jag tycker tråden är högst intressant, jag förstår inte varför någon skulle abortera ett föl. Såvitt jag tolkar utav tråden, bör man detta år avhålla sig med att betäcka silversto med silverhingst. Det bör ju inte vara så stora problem eftersom hingst marknaden är stor och det bör finnas många andra lämpliga kandidater så årets kandidat kan ju stå över till nästa år då man förhoppningsvis fått mera rätsida på det hela.
Det är väldigt enkla fakta som framkommit.
Homozygota silverhästar får en ögondefekt som kan variera väldigt mycket. Det behöver inte märkas alls, men KAN leda till synproblem.
Heterozygota silverhästar har små cystor i ögonen som visar att de är silverfärgade och bär anlaget. Men de har inga problem av dem.
Det är ingen fara att avla på en homozygot, den nedärver inte värre defekt än de heterozygota.
Det som är faran är att avla silver x silver för det är onödigt att riskera att få en homozygot som i värsta fall kan få synproblem.
Har hållit mig utanför ett tag och måste håller med om en del som jag befarade i början av tråden. De konsekvenser som denna tråden har för stoägare och hingstägare är inte roliga och hade kunnats undervika om man hade väntat med informationen som ju visade sig var ofullständig.
Kostnaderna som detta innebär för oss är inte små och lidandet för hästarna inte heller.
Det jag inte förstå är hur man kan säga att cystorna inte gör ont.
Nu är ju vild hästraserna tåliga och visa inte mycket smärta.
Vi som har lite kunskap inom humanmedicinen vet att ögon är mycket tryckkänsliga. Hon där är inte plats för några cystor utan att det innebär smärta för individen på grunda av det ökade trycket.
De har INTE bara undersökt 6 hästar!
De har fått material från olika delar av världen. Ett ögonundersökt DNA-testat islandssto kommer tex från USA.
Men de började med Inte_Ungs 6 hästar och när alla andra fakta talade för att ALLA silverhästar oavsett ras och stam (de jag skickat till projektet har tex många olika silverlinjer) har anlaget så ville de väl konfirmera att de bara missat förändringarna på de som de inte sett cystorna på först.
Vår silverljusbrunblacka kille har skäckig snopp.
.:ett litet bidrag till din statistik:.
Det jag inte förstå är hur man kan säga att cystorna inte gör ont.
Nu är ju vild hästraserna tåliga och visa inte mycket smärta.
Vi som har lite kunskap inom humanmedicinen vet att ögon är mycket tryckkänsliga. Hon där är inte plats för några cystor utan att det innebär smärta för individen på grunda av det ökade trycket.
Lite märkligt kan man tycka, när man inte utför samma procedur på individer som har spatt eller eksem i en eller bägge leden. Även dessa är defekter, som avlas på.
De konsekvenser som denna tråden har för stoägare och hingstägare är inte roliga och hade kunnats undervika om man hade väntat med informationen som ju visade sig var ofullständig.
Opererar man grå starr på hästar?
Opererar man grå starr på hästar?
De som får omfattande förändringar är alltid homozygoter. Det är en missbildning som kan leda till nedsatt syn men inte pga ökat tryck el dyl utan pga grå starr som kommer sig av att linsen luxerats.
Och det är en minoritet av hästarna med ASD-syndromet (homozygoterna alltså) som får denna starr.
De cystorna som heterozygoterna har förmodligen ingen betydelse alls.
http://www3.interscience.wiley.com/journal/119091066/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0
Varför återbesök med " " ? Var de inte där själva eller?
Nej men varför vågar ? ni inte tala om hur många som undersökts?
Väntat och låtit det bli en massa homozygota Silverhästar med synproblem menar du då?
På vad vis hade det minskat något lidande?
Jag anser, och det gör även Statens Jordbruksverk som numera tagit över djurskyddet, att det är oetiskt att avla fram djur som får plågsamma defekter.
Att avla Silver + Silver skulle nog med tolkning av dagens djurskyddslag kunna anses olagligt på grund av det lidande som den homozygota hästen kan få.
Med den fakta som vi har idag.
Hur etiskt är det då att vänta med att gå ut med informationen?
Jag har övervägt detta med att informera och jag står mycket stadigt i min övertygelse om att information är av godo.
Därför att vi inte får lämna ut några andra än oss själva.
Hur många hästar som forskarna har undersökt vet inte jag.
Jag vet bara om mina.
Det finns en alldeles för stor plats för spekulationer om vilka de andra hästarna som inte är mina skulle vara för att ens vilja ge ett antal.
Så jag har efter noga övervägande beslutat att bara ta med mina hästar som jag ju har full information om och full rätt att berätta för vem jag vill om hur de är och mår och vilka defekter som man har hittat på dem.
För att just inte kunna få några rättsliga efterspel där någon anklagar mig för att peka ut deras häst.
Du måste inse att du överreagat pga den personliga chock det blivit för dig!
Jag kan inte se sambandet mellan forskarnas önskan att varna för avel med Silver + Silver och vilka känslor som jag skulle ha i sammanhanget.
Skulle de ha en större önskan att gå ut med informationen för att det är tragiskt för mig som person?
Det är nog att ge mig en litet för stor betydelse i deras värld.
Jag är bara en hästägare som upplåter mina hästar att forska på - inget annat.
Generös och snäll skulle man kunna klassa det som.
Jag ger av min tid, mitt engagemang och lånar ut både hästar och lokaler.