Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Uppdatering.
Nu så har forskarteamet varit på "återbesök".

Och vi vet nu att alla mina 6 silverfärgade hästar har förändringar i ögonen.
Ögonveterinären hade skaffat en mera anpassad utrustning samt tränat på att hitta cystorna.
Så på 6 individer är det alltså 100% träff på syndromet.

Flera hästar skall undersökas men det är nog rimligt att tro att Islandshästarna har exakt samma problematik som Rocky Mountain hästarna.
Vilket gör det ganska så ointressant att titta på kanske 200 ytterligare Silverfärgade Islandshästar som också har cystor.

Jag fick också veta att den homozygota Hingsten inte har ont.
Det vet man då syndromet är noga undersökt sedan tidigare.
Så han får gå här och vara vacker.
Och ridas i dagsljus eller på upplyst ridbana när det är mörkt.
Eftersom att han fungerar väl i de ljusförhållandena.

Och vill man använda honom i avel så är han ju inte värre än en heterozygot.
Allt man behöver göra är att inte låta honom betäcka ett Silverfärgat sto.

Ja, där ser man....

Så rent generellt sett behöver man inte testa sin egna silverfärgade för det ser ut som att alla silverfärgade har det......men vill man vara helt säker så gör man det väl ändå :)

Skönt att han inte har ont !

Men jag funderade på det med att använda honom i aveln.....
Är det inte så att eftersom han är homozygot så kommer hans avkomma ALLTID att få silverfärgen ?
Och isåfall så får ju ALLA hans avkommor även defekten.....

En heterozygot silverhingst ger ju inte ALLDTI silver och därmed inte ALLTID den defekta genen så ca 50% av hans avkommor borde ju vara "friska".....

Men med en homozygot hingst blir det ju inte så, där blir ju 100% av avkommorna "sjuka".....och det är ju itne bra varken ur rassynpunkt eller avelssynpunkt....
det är ju att avla på en redan defekt häst, samma som eksem - bör ju inte avlas på det för det kan ju vara ärftligt.....eller ??

Jag ksulle i varje fall inte avla på en häst som till 100% kommer ge vidare en defekt.....

Ja, där ser man....

Så rent generellt sett behöver man inte testa sin egna silverfärgade för det ser ut som att alla silverfärgade har det......men vill man vara helt säker så gör man det väl ändå :)

Skönt att han inte har ont !

Men jag funderade på det med att använda honom i aveln.....
Är det inte så att eftersom han är homozygot så kommer hans avkomma ALLTID att få silverfärgen ?
Och isåfall så får ju ALLA hans avkommor även defekten.....

En heterozygot silverhingst ger ju inte ALLDTI silver och därmed inte ALLTID den defekta genen så ca 50% av hans avkommor borde ju vara "friska".....

Men med en homozygot hingst blir det ju inte så, där blir ju 100% av avkommorna "sjuka".....och det är ju itne bra varken ur rassynpunkt eller avelssynpunkt....
det är ju att avla på en redan defekt häst, samma som eksem - bör ju inte avlas på det för det kan ju vara ärftligt.....eller ??

Jag ksulle i varje fall inte avla på en häst som till 100% kommer ge vidare en defekt.....

Om jag inte har fattat allt fel så gör det ju inget att han nedärver defekten och därmed även färgen till 100 procent eftersom avkomman inte blir homozygot (sålänge stoet inte bär på silverfärgen) så blir avkomman inte sjuk. För att utvecka ögonsjukdomen krävs två silveranlag.
Den enda skillanden med att betäcka med en heterozygot silverhingst borde ju vara att man har en risk/chans att inte få silveranlaget och därmed får man en avkomma som inte bär defekten. Får man silverfärgen så får man även defekten.

Har jag fattat rätt?

Ja du har fattat rätt :laugh:

Det är ingen skillnad att avla på en homozygot eller heterozygot hingst förutom att du 100% chans på silveranlag med den homozygota och 50% med den heterozyota.

I båda fallen får silveravkommorna betydelselösa cystor som hör till färgen.

Och om du betäcker ett silversto har du 50 resp 25% risk för homozygot föl, där alltså defekten kan finnas.

Man vill ju ha färgen, men inte defekten.

Det smartaste är då att avla på en homozygot (för silver och svart) förälder och en icke silverförälder. Då blir alla avkommorna silverfärgade heterozygota, dvs inte sjuka.

Inte_Ungs hingst är fortfarande en silvergruva ;)

Flera hästar skall undersökas men det är nog rimligt att tro att Islandshästarna har exakt samma problematik som Rocky Mountain hästarna.
Vilket gör det ganska så ointressant att titta på kanske 200 ytterligare Silverfärgade Islandshästar som också har cystor.

Det där skulle min arbetskamrat kallat "logik för pärlhöns!" och jag vet inte vad jag ska tro. Tycker den här tråden och debatten blir allt oseriösare! Självklart ska man fortsätta undersöka så många som möjligt och forska om detta! Det är för tusan inte ointressant! Det är i högsta grad intressant! Att efter 6 individer, som genetiskt är nära släkt, bara anta att alla har det, är inte ett vetenskapligt sätt att hantera det här alls! Nej man bör undersöka så många som möjligt för att få reda på mer och inte minst tycker jag man inte bör ge upp så snart att se om man hittar individer helt utan defekten!

Sen är det ju intressant att det som nyss var en katastrof inte är farligt längre och att hästen plötsligt är en silvergruva! Det efter att den här tråden har ställt till att dräktiga ston har sprutats så de aborterat, ston har avbokats hos silverhingstar osv... Ni är baske mig inte riktigt kloka så ni agerar! Men så blir det när man rusar iväg i panik i blindo! My Good! Nu lämnar jag den här helt koko tråden! Och hade det varit någon ordning på det här forumet hade den raderats när den startades för nu riskerar både Bukefalos och ni faktiskt att bli stämda för delvis vilseledande information som lett till ekonomiska förluster för hingstägare och även stoägare som tagit bort foster de redan betalat för! Tala om för dem att ni kanske tagit bort en silvergruva för de hade kanske fått en otroligt fin homozygot hingst! Yipiee kayee säger jag bara! Detta är helt otroligt!!!

Ja, jo men det är väl just det jag menar ...tror jag...

Att man bör inte avla på en som man garanterat vet ger defekten vidare, oavsett den avkomman blir sjuk eller ej, i förhållande till att avla på en som till 50% lämnar defekten vidare pga färgen.

OM man på något sätt avstår från att avla på de som man vet är homozygota och inte producerar fler homozygota, dvs inte avlar silver+silver, så nånstans borde den defektan genen mattas av och kanske tom "mutera" till en frisk igen.......det kanske tar 100 år , eller 1000 för allt jag vet, men då är ju målet uppnått.....

Som sagt, jag kan verkligen inget om gener och mutation men visst borde det väl vara så att man vill avla bort defekten, om möjligt ??

Och det logiska sättet för mig är att inte avla på den häst man vet till 100% ger det vidare.....

En annan fråga:

Om man har en fux med dold silvergen, har den oxå alltid den defekta genen och KAN föra den vidare eller är det inte samma typ av färggen den har eftersom silver inte syns på fux ?
Eller är det fuxgenen som blockerar silvergenen ?
Hur fungerar det ??
Vad exakt är det hos fuxfärgen som gör att silverfärgen itne syns ??
En fux kan ju ha extremt ljus man och svans, ja i princip vit men det blekande i silverfärgen går ej att se.....Varför ??

Jag tycker oxå det verkar ologiskt att dra slutsatsen att det är ointressant att titta på många, många fler silverhästar, hetero- eller homozygota bara för att 6 stycken har cystor......

För att få ett statiskt korrekt svar måste det väl krävas ack så många fler ??

Men det kanske inte är forskarna som sagt detta utan det är Inte-Ungs egen fundering......

Att man bör inte avla på en som man garanterat vet ger defekten vidare, oavsett den avkomman blir sjuk eller ej, i förhållande till att avla på en som till 50% lämnar defekten vidare pga färgen.
Med den logiken så borde det ju vara bäst att inte avla på Silverfärg alls.
Så slipper man defekten helt.
Är det så vi vill ha det?

Om man har en fux med dold silvergen, har den oxå alltid den defekta genen och KAN föra den vidare eller är det inte samma typ av färggen den har eftersom silver inte syns på fux ?
Ja det fungerar likadant på fuxar.
Det kan därför vara lämpligt att DNA testa fuxar med en Silverförälder innan man betäcker med en Silverhingst.

Jag tycker oxå det verkar ologiskt att dra slutsatsen att det är ointressant att titta på många, många fler silverhästar, hetero- eller homozygota bara för att 6 stycken har cystor......
Det är ju flera än mina, men jag kan bara tala för just mina.
Man vet ju nu med säkerhet att defekten finns i rasen Islandshäst.
Och det räcker för forskarnas del.
Defekten finns på Islandshäst och det räcker att veta det.

Men det kanske inte är forskarna som sagt detta utan det är Inte-Ungs egen fundering......
Nej det är forskarna som inte kan få något anslag, d.v.s. inga pengar, till en forskning som inte ger något mera än all den statistik som redan finns på Rocky Mountain Horse.
Man vet nu att Islandshästen och Rocky Mountain är identiska i sitt DNA i och runt genen för silverfärgen så det blir ingen skillnad för dem i deras letande efter genen som ger defekten eller om det är färggenen i sig som ger defekten.

Om Islandshästvärlden vill veta mera så får den, t.ex. SIF betala för den forskningen.

Senast ändrad:

Självklart ska man fortsätta undersöka så många som möjligt och forska om detta!
Frågan är vem som skall betala för den forskningen.

Nej man bör undersöka så många som möjligt för att få reda på mer och inte minst tycker jag man inte bör ge upp så snart att se om man hittar individer helt utan defekten!
Man vet ju redan "mer" då så oerhört många Rocky Mountain Hästar har defekten.
När genetiken bakom är klarlagd så kommer man att ha svaret.

Tala om för dem att ni kanske tagit bort en silvergruva för de hade kanske fått en otroligt fin homozygot hingst! Yipiee kayee säger jag bara! Detta är helt otroligt!!!
Det är mot all djurskyddsetik att tillverka hästar som man vet får ett gravt synfel.
Men den individ som redan finns den finns ju.
Man kan däremot inte träna, tävla, visa och på vanligt sätt matcha en sådan individ genom systemet för godkännande.

Så man kan inte få en "otroligt fin" homozygot hingst.
Utan man får en häst med grava synproblem vars ridegenskaper i princip är omöjliga att bedöma.
En häst som inte går att rida på vanligt vis och som behöver en ledsagare i hagen.

Ärligt talat så är det inget liv som jag anser att man kan motivera för en häst.

Senast ändrad:

Man vill ju ha färgen, men inte defekten.

Om nu färg är så viktigt.
Kanske att det vore bättre att avla på andra egenskaper ändå.
Och då så finns det massor av bra hingstar för det.
Är hingsten tillräckligt bra så gör det ju inget om den är heterozygot och får en brun avkomma.

En bra häst har ingen färg.
Men en Silverfärgad häst verkar bara vara sin färg oavsett om den är bra eller dålig.

Men nu så går inte den här forskningen ut på att kartlägga sjukdomen på det viset utan på att hitta genen för den.
Hur defekten yttrar sig och dess konsekvenser är redan noga kartlagt på Rocky Mountain Horse så där finns inga direkta nyheter att hitta.

Detta forskarteam letar efter genetiken bakom sjukdomen.
Och då Rocky Mountain Horse och Islandshästen är genetiskt identisk i de avsnitten där man letar så är det inte intressant att titta på flera hundra ögon på hästarna.
Det intressanta arbetet görs i labbet där man kartlägger DNA sekvenser.

Just nu så är det intressant att jämföra sekvenser från Silverfärgade hästar med defekten mot sekvenser från icke silverfärgade hästar utan defekten.
Och för den forskningen har man just nu tillräckligt med material.
Målet är sedan att man enkelt med ett DNA-test skall kunna hitta defekten.
Om man inte hittar en egen gen för den så kan man ju däremot avgöra att det är själva färgen som ger defekten.

Den statistiska säkerheten på 6 individer är också ganska så hög.
Om man tar 6 individer från varje familjegrupp av Silverhästar som finns i Sverige så har man rent statistiskt täckt in tillräckligt med material.
Du som är ingenjör kan väl själv räkna ut den statistiska säkerheten vid 6 individer med eftersökt egenskap.

Senast ändrad:

Med den logiken så borde det ju vara bäst att inte avla på Silverfärg alls.
Så slipper man defekten helt.
Är det så vi vill ha det ?

NAturligtvis hade det varit det bästa och faktiskt något jag personligen funderat på - att inte avla alls på hästar med silver i sig.

Men det kommer ju aldrig hända, eller hur ;)

Så det nästbästa är ju att inte avla på de som är homozygota där man vet att defekten kommer föras vidare då de ju alltid ger färgen eftersom nu defekten är kopplad till färgen.

Utan avla på de som endast till viss del för färgen, och därmed defekten, vidare.
Och framförallt - inte producera flera homozygoter :)

Va bra att du klargjorde syftet med forskningen !!

Kanske det redan är gjort en gång men iallafall jag har tappat bort det.....

På ett sätt kan jag då förstå att det inte behövs mer underlag men det borde ju ändå vara intressant, även i samband med det som forskas på, ifall det är så att dina har defekten för att de är just nära släkt ( för visst hade alla dina den homozygota till far ?? ) och om det finns nän linje som inte har det ??

Från början sades det ju att det var en blodslinje inom RM hästarna som det drabbade men senare upptäckte man väl att så inte var fallet eller....?

Tyvärr kan inte jag bidra med pengar till nån sån forskning men det hade varit intressant.
Vi får väl bara vänta och se vad det blir i slutändan.....

Utan avla på de som endast till viss del för färgen, och därmed defekten, vidare.
Men där så tycker jag (och här är det jag som tycker på egen hand) att man ju måste bestämma sig hur man vill ha det.
Om man avlar på silverfärgade hästar alls - så gör man ju det för att man vill ha färgen, eller hur?
Och då så är det ju ingen skillnad på att göra "färg varje gång" mot att göra färg varannan gång.
Om man inte vill avla på färgen och defekten så väljer man en hingst utan Silveranlag.
Då så har man 100% säkerhet i att slippa defekten.
Och varför skall man köra 50% när man kan köra 100%?

Och framförallt - inte producera flera homozygoter :)

Ja och det är ju det som den här tråden går ut på.
Och ärligt talat så tror jag att det är det enda som vi behöver bekymra oss om vad gäller Silverfärgen.

Tyvärr kan inte jag bidra med pengar till nån sån forskning men det hade varit intressant.

Det som kostar är att göra just ögonundersökningarna.
Så om någon vill bidra till forskningen så är ett bra sätt att låta ögonundersöka sina silverfärgade hästar och sedan skicka resultatet av den undersökningen tillsammans med litet tagel för DNA-test till Forskarteamet på SLU.
Och på så vis kan man nog täcka upp de flesta familjegrupperna om man vill.

Det som man trodde när man skulle undersöka de första Silverfärgade Islandshästarna var att man skulle hitta Silverfärgade individer utan ögondefekten för att kunna mappa DNA från Silverfärgad Islandshäst med DNA från Silverfärgad Rocky Mountain Horse och därmed hitta generna för defekten.

Men det blev inte riktigt så.....

Det där skulle min arbetskamrat kallat "logik för pärlhöns!" och jag vet inte vad jag ska tro. Tycker den här tråden och debatten blir allt oseriösare! Självklart ska man fortsätta undersöka så många som möjligt och forska om detta! Det är för tusan inte ointressant! Det är i högsta grad intressant! Att efter 6 individer, som genetiskt är nära släkt, bara anta att alla har det, är inte ett vetenskapligt sätt att hantera det här alls! Nej man bör undersöka så många som möjligt för att få reda på mer och inte minst tycker jag man inte bör ge upp så snart att se om man hittar individer helt utan defekten!

Sen är det ju intressant att det som nyss var en katastrof inte är farligt längre och att hästen plötsligt är en silvergruva! Det efter att den här tråden har ställt till att dräktiga ston har sprutats så de aborterat, ston har avbokats hos silverhingstar osv... Ni är baske mig inte riktigt kloka så ni agerar! Men så blir det när man rusar iväg i panik i blindo! My Good! Nu lämnar jag den här helt koko tråden! Och hade det varit någon ordning på det här forumet hade den raderats när den startades för nu riskerar både Bukefalos och ni faktiskt att bli stämda för delvis vilseledande information som lett till ekonomiska förluster för hingstägare och även stoägare som tagit bort foster de redan betalat för! Tala om för dem att ni kanske tagit bort en silvergruva för de hade kanske fått en otroligt fin homozygot hingst! Yipiee kayee säger jag bara! Detta är helt otroligt!!!

:bow::bow::bow::bow::bow:

Frågan är vem som skall betala för den forskningen.

Man vet ju redan "mer" då så oerhört många Rocky Mountain Hästar har defekten.
När genetiken bakom är klarlagd så kommer man att ha svaret.

Det är mot all djurskyddsetik att tillverka hästar som man vet får ett gravt synfel.
Men den individ som redan finns den finns ju.
Man kan däremot inte träna, tävla, visa och på vanligt sätt matcha en sådan individ genom systemet för godkännande.

Så man kan inte få en "otroligt fin" homozygot hingst.
Utan man får en häst med grava synproblem vars ridegenskaper i princip är omöjliga att bedöma.
En häst som inte går att rida på vanligt vis och som behöver en ledsagare i hagen.

Ärligt talat så är det inget liv som jag anser att man kan motivera för en häst.

Ge dig nu! Silfurmáni var homozygot, godkänd i både Tyskland och Danmark. Han klarade sina visningar och klarade fribetäcka utan ledsagare och blindkäpp! Ni har just skrivit att inte ens alla homozygoter blir "sjuka" dvs får svåra ögonfel även om de har defekten dubbelt. Alltså finns det ytterligare en faktor med i bilden. Fast vi är inte 100% säkra på att alla silvergener bär defekten. Det finns 4 möjligheter varför Silfurmáni klarade sig så bra:

1 Han bara inte på defekten alls = det finns silvergener utan defekten
2 Han bar endast 1 anlag för defekten = det finns silvergener utan defekten
3 Han bar på 2 defekta anlag men det finnn ytterligare en faktor för att sjukdomen verkligen ska utvecklas och det anlaget bara han inte
4 Han hade sjukdomen men den var inte så allvarlig så han klarade sitt liv till 22 års ålder som betäckningshingst ändå.

Din hingst däremot har bevisligen utvecklat defekten gravt enligt din egen utsago i tråden. Han måste alltså bära på alla de gener som ger sjukdomen och på alla hans avkommor vet vi till 100% att de har defekten. Då begriper inte jag hur du kan förorda fortsatt avel på honom?! :confused:

ALLA färger med mycket vitt är mutationer och flera av dessa har bevisligen defekter i homozygot upplaga, tom dödliga sådana, och forskningen har inte undersökt vilka defekter som följer med de andra färger! Och det finns andra defekter som inte har med färg attt göra! Det finns ingen individ som är felfri och ingen avel som kan garantera ett föl utan defekter, och det oavsett färg och i takt med att forskningen går framåt upptäcks nya defekter man inte haft en aning om!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka