Betäck inte Silverston med Silverhingst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäck inte Silverston med Silverhingst

Synd att ingen gått ut med en annons i Islandshästen och Ridsport att den här undersökningen skulle göras så hade flera kunnat anmäla sig tidigare och vi hade kanske redan nu vetat mer än vad vi gör.

Nej vi hade inte vetat mera då forskarna har varit upptagna med annan forskning.
Men nu så är det meningsfullt då det "andra" är färdigt.
Och information kommer också att komma ut.

Denna tråden är bara en förhandsinformation från en förstudie.
En förstudie som leder till ytterligare forskning.

Jag har väldigt svårt att läsa långa texter på datorn. Vilket gör att jag ofta börjar läsa "S" inlägg men kommer inte igenom dem utan scrollar förbi. Inte för att jag är ointresserad eller ogillar henne eller hennes inlägg.

Sen måste jag säga att jag tycker att reaktionen är konstig i denna tråd. Här får vi viktig, ny information! Okej det är inte helt klart var det kommer att sluta men känns väldigt enkelt att ta till sig det som framkommit.

Inte betäcka silversto med silverhingst det är väl inget som är svårt att avstå tills forskarna kan presentera mera!?

Kan inte först alla taggarn! :crazy:

Man kan inte i det här läget söka fram hästar från register.

Det måste komma på frivillig bas från ägare/avlare.

Man riskerar att värdet på ens hästar sjunker dramatiskt så det är inte en okomplicerad fråga.

Jag har valt att ta kontakt med hästägare jag känner och vet jobbar för rasen och låter ekonomiska intressen komma i andra hand. Det har gett tillräckligt med material att starta med. Senare kan säkert andra metoder bli aktuella.

*KL*

Och nu så kan vi fortsätta i ämnet, som fö är mycket intressant att läsa om och få ta del av. Jag ser fram emot en fortsatt intressant diskussion utan personangrepp, samt att ämnet bibehålls.

Boj/moderator

OT Silfurmáni var väl inte godkänd här i Sverige så hur kan han ha gått på fribetäckning på öland??

Det har han inte heller. Han har under alla år sedan han kom till Sverige varit tillbaka i Danmark under betäckningssäsongen på två olika ställen - Jylland båda två. Jag har själv kört min häst dit och är god vän med familjen på stället i närheten av Silkeborg.

Han kan säkert ha gått på öland efter betäckingssäson med sina ston han haft i Danmark. Även Silfurmánis ägare fick ju köra sina ston till Danmark och tillbaka efter säsong. Även om de flesta gick kvar i DK för enkelhetens skull.

/Åsa

Det har han inte heller. Han har under alla år sedan han kom till Sverige varit tillbaka i Danmark under betäckningssäsongen på två olika ställen - Jylland båda två. Jag har själv kört min häst dit och är god vän med familjen på stället i närheten av Silkeborg.

Han kan säkert ha gått på öland efter betäckingssäson med sina ston han haft i Danmark. Även Silfurmánis ägare fick ju köra sina ston till Danmark och tillbaka efter säsong. Även om de flesta gick kvar i DK för enkelhetens skull.

/Åsa

det var det jag också hört att de var i Danmark och inte på öland. Det var därför jag undadre innan:)

Du kan inte, hur gärna du än vill, utesluta nedsatt syn eller subklinisk ögondefekt hos en död häst.

Nu studerar vi de levande för att få klarhet.

Jag har läst och läst i tråden och funderat och funderat. Då även jag kände Silfurmáni. Och jag får väl säga mycket väl.

Jag skulle INTE kunna utesluta att han hade nedsatt syn (inte heller hans sista ägare slog ifrån sig detta resonemang). Tvärtom skulle det kunna förklara många saker. Men det är ingen idé att spekulera då han är död och begraven (nästan i alla fall).

Med respekt för hans sista ägare och för hingsten tycker jag inte att vi skall fortsätta älta Silfurmáni.

Säger som Silverkedjan.... Nu studerar vi de levande och får klarhet i detta!

Mvh Åsa

Jepp!

Har du kontakt med några silver x silver -avkommor så be dem gärna erbjuda sin hjälp i projektet.

Hej du verka ju vara involverat lite mer. Vi har 2 silverhästar med 2 silverföräldra och de få gärna ingår i projektet. Hur går man till väga?

Man mailar och frågar.

Det kan hända att geografin spelar roll. Jag vet inte hur mkt material de behöver på vilket avstånd just nu, jag har försökt hitta hästar på rimligt Uppsala-avstånd.

länk

Vad jag förstod så var det nära Uppsala, många på samma ställe och/eller homozygota som var mest intressanta till att börja med.
Men sedan så kommer det ju att behövas en kontrollgrupp också.

*kl*

De homozygoter jag sett med ögondefekter representerar flera olika hingstlinjer som inte är släkt med varandra.

Självklart blir i början de hingstar jag själv haft kontakt med överrepresenterade eftersom jag vet vilka potentiella homozygoter som finns i de grupperna och det ofta är seriösa avlare inblandade som frivilligt gör allt för att hjälpa till.

Anledningen att jag inte kunnat "ragga upp" Silfurmánis avkommor är att jag känner inte dem, det är fel landsända och kontaktyta för mig.

Annars vore det ju en smart tråd att nysta i eftersom det borde finnas fler homozygoter efter en homozygot hingst.

Men det bygger på att hingstägare eller tidigare hingsthållare som sitter på språngrullor etc frivilligt engagerar sig och söker upp de silveravkommor som har silvermammor och övertalar ägarna att anmäla sig till projektet.

Eller att ägare till silverhästar med två silverföräldrar läser här :idea:

Har ni kollat Askur och hans avkommor för denna ögondefekt? vad visade resultatet?

Varför spelar du då så förvånad och frågar om Silfurmáni verkligen var homozygot i denna tråd när jag nämner honom??? Och tycker jag ska leta fram avkommor? Och sen när jag säger att det har forskarna större befogenheter och resurser till men tycker att du kan tipsa dem, då tvärvänder du och skriver samma sak som jag skrev att det kan de klara själva!!! Öh?! :crazy:

Jag håller mig till ämnet silversvarta hästar och defekter på mutationer. Jag tycker det hänger ihop och det finns det andra som gör också men inte du och du har också medhåll om det. Och?!

Gillar inte heller upprepa mig men tyvärr blir det ju så när en del inte fattar/vill fatta vad jag menar. Jag har inget egenintresse i Silfurmáni och hans avkommor på det viset mer än at jag vill att forskningen ska få så mycket underlag som möjligt. Och det är klart man ställer sig frågande till hur utbredd och allvarlig defekten egentligen är när det har funnits silverhästar "i alla tider" och man aldrig förr hört någon islandshäst ha problem med synen an någon färg, utom skadade hästar. :confused:

Vänta nu, handlar detta enbart om silversvart och ingen annan variant av silver alltså? som tex,
Silverbrun, silvermusblack, silverbrunblack osv(kommer inte på fler men det finns väl fler varianter kan jag tänka mig?),

Det måste ju gälla för ALLA varianter av silver.....tycker jag iallafall.

Eller, det är den uppfattning jag har fått.

Det måste ju gälla för ALLA varianter av silver.....tycker jag iallafall.

Eller, det är den uppfattning jag har fått.
Ja, om defekten är kopplad till silvergenen, så gäller det ALLA varianter av silver.

Glöm inte heller bort att silvergenen kan ligga dold hos hästar med röd grundfärg: fux, rödblack, isabell, gulvit (cremello), alla skäckvarianter av dessa, osv. Defekten borde alltså kunna påvisas även hos vissa individer av dessa färger, men då måste de naturligtvis ha fått silvergenen från någon eller båda av sina föräldrar.

Det vore mycket intressant att se om forskningen kan visa ifall defekten syns även hos dessa individer. Alltså, även hästar med två silverföräldrar som har någon av färgerna jag radade upp borde vara intressanta för forskarna. Till exempel en fux E. silversvart hingst U. silversvart sto. Ännu bättre: fux efter minst en förälder som är homozygot för silver.

TILL ALLA!

har ni fått den nya islandshästen, denna tråden omtalas där och det är Göran Häggberg som skrivit artikeln, vad tycker ni om det han skriver?

enligt det han skriver så finns det väldigt mycket sjukdommar som är kopplade till färg och det gäller inte bara silver.

om nu defekten är kopplad till silvergenen så borde det ju vara mindre risk att en silvermusblack får defekten än en silversvart, på så sätt att silvermusblack måste ju vara mer "utblandad" eller??? har jag fel?

Om det är 25% risk att en silversvart får det måste ju procenten vara mindre på en silvermusblack??? eftersom den även har black som ju sägs vara en "frisk" färg.
men en silverSVART har ju det svara med förvisso...

någon som kan förklara detta kanske?

om nu defekten är kopplad till silvergenen så borde det ju vara mindre risk att en silvermusblack får defekten än en silversvart, på så sätt att silvermusblack måste ju vara mer "utblandad" eller??? har jag fel?

Där tror jag att du är fel ute.

En silversvart med ett silveranlag från ena föräldern har precis lika mycket silveranlag som en silvermusblack med ett silveranlag från sin ena förälder. Att den ena har blackanlaget och den andra inte påverkar iinte "hur mycket" silveranlag hästen har.

Och ovanpå detta så känner jag Silfurmáni väl och hans avkommor och vet han var homozygot och ingen märkte något ögonfel på honom ens i hög ålder som sagt och det borde som jag sagt drälla av homozygoter efter honom och om den här defekten ger stora effekter borde det också drälla av hästar med problem men inte en enda har dykt upp!

Men var han undersökt ?

Det intressanta är ju inte vad man märker - I_U märkte ju inte heller något på sin hingst - utan det intressanta är vad som *verkligen* finns/fanns där.

Gullan, det gäller ALLA silverhästar oavsett stam och övriga färganlag.

Alla hingstar vi hittat homozygota avkommor efter så har homozygoterna haft defekten, det finns inget som talar för att vissa linjer skulle vara undantagna.

Det hör till färgen, inte stammen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka