Betäck inte Silversto med Silverhingst

Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst

Knapplån.. problemet är ju lätt löst genom att man för in en regel att alla föl måste gentestas för att se om de har silveranlaget dolt eller synligt!

På så vis vet man in framtiden att denna fux bär på silvergen och hingstägare/hållare får ej ta emot dessa ston!

Nu måste man ju chippa och dona och ha sig så ett test till under alla 511 som redan är är inget man märker av:)

Jätte bra ide, när id kontrollanten kommer ut o ska chippa tar man också dna och skickar in så man vet om hästen har silvergenen eller inte. Borde införas en ny regel där alla föl som kan bära anlaget dolt måste dna testas för färgen.

Jätte bra ide, när id kontrollanten kommer ut o ska chippa tar man också dna och skickar in så man vet om hästen har silvergenen eller inte. Borde införas en ny regel där alla föl som kan bära anlaget dolt måste dna testas för färgen.

Verkar ju jättedumt, varför skulle jag som har fått bara hingstar te x behöva testa för silveranlag när de ändå skärs till ridvalacker och kan inte producera något mer än vad som redan finns de själva?

En regel är ju till för alla, men alla behöver inte den regeln så det verkar ju jätte dumt.

Även skimlar som fötts svarta verkar drabbas av melanom i större utsträckning.

Sa det var en spekulation innan projektet var klart da antar jag?

Jag har inte sett nagon forskning publicerad som styrker det uttalandet.

Verkar ju jättedumt, varför skulle jag som har fått bara hingstar te x behöva testa för silveranlag när de ändå skärs till ridvalacker och kan inte producera något mer än vad som redan finns de själva?

En regel är ju till för alla, men alla behöver inte den regeln så det verkar ju jätte dumt.

Ja, det är ju lite onödigt faktiskt att ALLA potentiella silverbärare ska behöva testas redan som föl.

Däremot kan man ju införa dessa regler:

Silver + silver får ej användas i aveln, dvs silver för ej betäcka/betäckas av silver.
Ston/hingstar med RÖD grundfärg som vill betäckas av/betäcka silver måste DNA testas för att bestämma om silver finns i deras gener.

Enkelt , inte sant ;)

Det är ju egentligen allt som behövs för att undvika att defekten kommer till uttryck ( såvida jag inte glömt någon kombination ? ).

Egentligen står det väl redan i föreskrifterna att man inte får använda individer i aveln som kan nedärva defekter, och det blir ju det ( ok, i 25% av fallen ) om man tar silver+silver.
Så det borde inte vara alltför svårt att anamma det :)

Men innebär det något problem för hästarna då?
om det knappt ens märks menar jag och att de inte ens märkt det på island då.
det är lite som att kör man till en klinik så hittar de alltid fel även på en häst man trodde va frisk...alltså letar man kan man ju hitta saker som hästen inte ens har problem med.

Detta är nog en sanning med modifikation....

Silverhästar har, såvitt jag vet, i alla tider ansetts lite allmänt knäppa, vimsiga, skygga, speciella, inte bra ridhästar alla gånger, på Island.

Så det HAR nog märkts men man har skyllt på huvet på hästen, lynnet och temperamentet.
Nu vet man ju varför de kanske har varit sådana - dålig syn helt enkelt !

jo men det borde vara krav på det på alla ston och hingstar som kan ha dolt anlag som ska avlas på

jo men det borde vara krav på det på alla ston och hingstar som kan ha dolt anlag som ska avlas på

Varför det, det räcker väl om man kollar upp hingstarna där det kan vara befogat och undviker att betäcka osäkra kort med de som har anlag för silver.

Det är inget vidare att avla på silver + silver, jag förespråkar inte alls det, men samtidigt är det liksom ingen stor grej som man måste ta till storsläggan för att undvika det, det är bara några få procent av hästarna som är silverfärgade. Testa bör man göra men endast där det finns behov för det, det är onödigt att påföra kostnader för alla när så få behöver beröras.

Jag tycker man skall dna testa alla föl mot silver för är det är fux som har silver valack som sto som hingst så är den ju inte fux utan silverfux. Bra att veta tycker jag och roligt med och intressant.

Men man kan även genomföra att alla godkända hingstar måste dna testas mot silver och de som har anlaget dolt måste kräva att ALLA ston som vill betäcka med hingsten dna testar sina ston mot silver. Och har ett sto dolt silvergen så får stoet inte betäckas med just denna hingst helt enkelt.

På så aätt slipper man dna testa blivande valacker och ston som ej skall gå till avel:laugh:

Supersmart och smidigt och problemet är mkt lätt löst .. All avel får sina akilleshälar alla raser har de.

Men vi som människor har ett ansvar att ta hand om de problem som dyker upp och rätta till dom!

Jag tycker man skall dna testa alla föl mot silver för är det är fux som har silver valack som sto som hingst så är den ju inte fux utan silverfux. Bra att veta tycker jag och roligt med och intressant.

:confused: Vad menar du ?

Eftersom silver inte syns på fux så finns det ingenf räg som heter just silverfux och därmed är en fux bara en fux dock med olika färganlag bakom sig.

Man behöver väl knappast veta om en valack har ett silveranlag i sig när den ändå är en fux ??
Det är ju endast på ston/hingstar mana vlar på som det är kul och intressant, eller kanske tom viktigt i vissa fall, att veta om det finns silver eller inte.....

Eftersom silver inte syns på fux så finns det ingenf räg som heter just silverfux och därmed är en fux bara en fux dock med olika färganlag bakom sig.

Man behöver väl knappast veta om en valack har ett silveranlag i sig när den ändå är en fux ??Det är ju endast på ston/hingstar mana vlar på som det är kul och intressant, eller kanske tom viktigt i vissa fall, att veta om det finns silver eller inte.....

?? Du menar kanske valack?

Men man behöver väl ändå bara testa på individer där man inte vet och samtidigt tänker använda dem i avel.
Det blir inte så många.

"HOMOZYGOTA SKIMLAR OCH MELANOM
• Ett forskningsprojekt på SLU har visat att avblekbara skimlar som är homozygota (= har dubbelt anlag för skimmelfärgen) blir vitare fortare än de som är heterozygota (= enkelt anlag för skimmelfärg). Dessa hästar får oftare hudsjukdomen melanom. Även skimlar som fötts svarta verkar drabbas av melanom i större utsträckning.

Stycket här ovan om Homozygota skimlar och melanom är citerat ur Eva Jangös text med rubriken: Genforskning ska stoppa sjukdomar, Ridsport nummer 24/2007."

Mark skillnaden pa "Har visat" och "verkar".
Det dar ar bara vad en person tror, det finns inte dokumenterat i rapporten?
Finns det bevisat i forskningsmaterialet?

Detta skrevs 2007 och studien var inte fardig forren 2008 (tror jag)

Detta är nog en sanning med modifikation....

Silverhästar har, såvitt jag vet, i alla tider ansetts lite allmänt knäppa, vimsiga, skygga, speciella, inte bra ridhästar alla gånger, på Island.

Så det HAR nog märkts men man har skyllt på huvet på hästen, lynnet och temperamentet.
Nu vet man ju varför de kanske har varit sådana - dålig syn helt enkelt !

Ja eller så finns det en variant till...
att folk varit så insnöade på just silver att de avlat på vad för skit som helst bara för att få färgen, därav det dåliga rycktet för silver.

Ja det är klart att det är så. Det är ganska taskigt mot de silverhästar som är helt normala att folk tror de är sämre för att de har färgen. om nu någon tror det fortfarnade?

Men pengarna styr. Jag hade en inackordering som köptes för 32000 som tvååring från island för att han var fin att se på. Det blev en sorglig historia och slutade med att han gavs bort. Flera duktiga tränare avsa sig honom och hans pappa togs sedan bort för att han var tokig och gav galna avkommor. Den ägaren hade kunnat köpa en fin häst för de pengarna som hon la på häst träning och uppehälle tills hon gav bort honom. Jag undrar hur många historier av den här typen det finns? Det gäller inte bara silver heller ska sägas, det finns fler färger där det avlas för att få fram annorlunda hästar åt de dumma svenskarna.

Men man behöver väl ändå bara testa på individer där man inte vet och samtidigt tänker använda dem i avel.
Det blir inte så många.

Håller med fullständigt, det borde inte alls bli många som behöver DNA-testas. Med ganska liten ansträngning kommer man långt även utan DNA-test.

För skojs skull kollade jag upp stammen på hästarna hemma i hagen. Där står två fuxar, som alltså teoretiskt skulle kunna gömma ett silveranlag.

Fux #1: Kan inte ha silver, E svart, U brun.

Fux #2: E fux, U fux, skulle kunna ha silver dolt.

Kollar vidare och finner UE svart, UU brun - kan inte ha fått silver från
mamman.

Farfar är svart, men på farmors sida hittar jag fuxar i en obruten kedja 5 generationer bakåt, så där skulle silver teoretiskt kunna dölja sig.

Kollar på pappans avkommor istället, ca 200 st. Av dessa är ca 50 svarta eller bruna och inte en enda är silversvart/silverbrun. Sannolikheten att pappan döljer ett silveranlag som han kan ha gett vidare till mitt fuxsto är alltså i det närmaste obefintlig (jämför med att singla slant 50 gånger och få samma resultat varje gång).

Jag skulle därför, utan att blinka, betäcka Fux #2 med en silverhingst utan att DNA-testa. Självklart under förutsättning att jag hittade en som i övrigt matchar de egenskaper jag vill ha till henne.

Hade det varit tvärt om, att mamman eventuellt skulle kunna dölja silver, så hade det varit svårare att titta på avkommorna, eftersom ston inte hinner få tillräckligt många avkommor för att uppnå tillräcklig säkerhet i statistiken.

Absolut, så kan det oxå vara.
Jag utryckte mig klumpigt.

Jag menade inte att ALLA silverhästar som folk har tyckt varit "dåliga" har/har haft dålig syn utan att det kan vara EN orsak till det, som man nu vet om :)

Ja, till viss del kan man ju göra en koll på det sättet.

Sen har man ju faktorn att många hästar födda på Island inte har rätt färgbestämmning.
Och det faktum att man kanske inte kommer så långt bak i alla hästars stammar, alltså de fuxar det nu gäller i det enskilda fallet ( menar inte alla fuxar i hela världen såklart ) så man kan försäkra sig om att det inte finns silver dolt långt bak.
Som redan sagts så kan det komma väldigt långt bak.

Och nej, man behöver ju inte DNA kolla ALLA fuxar utan just de man misstänker har silver eller inte kan utröna på annat sätt än via DNA om där finns silver eller inte.
Och ifall man nu ska använda dem i aveln tillsammans med silver i någon kombination :)

Ja det är klart att det är så. Det är ganska taskigt mot de silverhästar som är helt normala att folk tror de är sämre för att de har färgen. om nu någon tror det fortfarnade?

Men pengarna styr. Jag hade en inackordering som köptes för 32000 som tvååring från island för att han var fin att se på. Det blev en sorglig historia och slutade med att han gavs bort. Flera duktiga tränare avsa sig honom och hans pappa togs sedan bort för att han var tokig och gav galna avkommor. Den ägaren hade kunnat köpa en fin häst för de pengarna som hon la på häst träning och uppehälle tills hon gav bort honom. Jag undrar hur många historier av den här typen det finns? Det gäller inte bara silver heller ska sägas, det finns fler färger där det avlas för att få fram annorlunda hästar åt de dumma svenskarna.

Ja exakt där sa du ett sanningens ord "det gäller inte bara silver" folk (speciellt i sverige känns det som) verkar ha svårt att avla på helheten de ska alltid koncentera sig på specifika egenskaper typ, färg, och tölt, mankhöjd är väl de vanligaste.

Sen känns det som många tänker på gångarterna och glömmer lynnet...även många glömmer eksemet och avlar på ston med eksem eller andra sjukdommar vilket jag tycker är än värre nästan.

Se bara på halvblodsaveln där har de helt glömt lynnet och helheten de avlar bara på kapacitet och "hur högt kan den hoppa" i princip...nu drar jag alla över en kam, ja men jag tar det inte direkt från tomma intet precis.

Varför siktar vi emot det?

sen en sak jag tycker är himla konstig, varför matchar sällan exteriörbedömningen, gångartsbedömningen?
Vad är då en bra exteriör om den inte gynnar bra gångarter?

Ofta är det de med helknäpp exteriör som har de mest talangfulla gångarterna.

Men vad är knäppt vs bra exteriör då? något som människan hittat på är vackert?

Tillbaka till silver, så tycker jag att vi skall fortsätta vara unika med våra islandshästar och inte göra samma dumma misstag som andra rasers avlare har gjort...dvs avlat bort de unika egenskaperna!

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
347
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hur ska jag rida het häst
  • Hård nacke