Betäck inte Silversto med Silverhingst

Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst

Ren allmän fundering, vad anser ni, ska man kalla en gen defekt även när den inte gör någon skada?

Ja själva genen är ju defekt.
Som med blödarsjuka och färgblindhet och andra ärftliga recessiva sjukdomsanlag.
Genen är trasig.
Men den kompenseras av den hela genen i den andra kromosomen i paret.

Ett intressant sidorspar ar gener som i dubbel uppsattning ger en defekt men i singularis istallet har en positiv egenskap och skyddar mot sjukdom.

Detta gor att jag personligen har problem att kalla en gen defekt.
En defekt gen bor istallet vara en gen som inte fungerar som den ar menad.

En silvergen gor precis vad den skall, dvs ger fargen.
Den bor darmed ej vara defekt.

Daremot tva av dessa gener ger tillsammans en defekt hos hasten men oberoende av varandra ar de inte defekta.

Om nagon hanger med pa det resonemanget?

Ja det är ju sant förstås.
Det är knepigt det där med gener och vad man skall tro om det hela.

Jag tror att jag nöjer mig med att konstatera att det är dåligt att para två silverfärgade individer och dåligt att para två individer med gen för Lethal White.

KL

Flera gånger har disskusionen varit uppe ifalll man helt borde utesluta avel på hästar med silverfärg.

Silver * silver ska så klart inte paras, men om man tar bort alla hästar med ett silveranlag tar man inte bara bort en tjusig färg utan minskar också den totala avelsbasen.

Ju fler "defekta"/skadliga anlag vi känner till desto bättre måste gemene uppfödare (av vad det än må vara, kor, hästar eller vandrande pinnar) förstå genetiken.

För ALLA individer bär på några "dåliga" gener. Ofta får individen inte problem eftersom det i många fall antingen kärvs två gener av samma sort (recessiv gen alltså) eller så kanske det behövs att flera olika gener allihop är skadade/defekta. OM vi till slut har så många tester för genetiska sjukdomar att bara några få individer inte har någon av defekterna, kommer troligen deras avkomma att inom några generationer att uppvisa nya sjukdomar.
Tänk linjeavel.

Så, lär om genetiken och avla/köp häst efter det så kommer inte hästarna att lida och vi kan behålla ett så stort antal hästar i avel som möjligt för att behålla en så stor genetisk mångfald som möjligt.

Gener som i enkel upplaga (dominanta) ger upphov till sjukdom brukar däremot avlas bort ganska enkelt och lätt - alla bärare blir ju drabbade. Här bör man ju också utesluta drabbade individer från all fortsatt avel.

Niki /(med ett antal kurser i genetik på universitet bakom sig)

Om man inför en regel att hingstar som är silver ej får ta emot silverston så är ju problemet löst:)

Jag tycker inte man skall ta bort silvergenen det rä en fin färg som funnits i flera 100 tals år och skall väl endå kunna få finnas kvar i flera 100 år till?!

Man har väl endå ett ansvar som sto och hingstägare och är man seriös hingstägare av en silverhingst ser man ju till att aldrig ta emot ett silversto!

Om man inför en regel att hingstar som är silver ej får ta emot silverston så är ju problemet löst:)

Nästan; det riktigt luriga är ju de hingstar och ston som är fux, isabell, rödblack, "dubbelgul" (och troligen några mer färgvarianter som jag glömt som har fux som grundfärg) också kan bära på anlaget så rent teoretiskt skulle man kunna få en homozygot silverfärgad häst genom korsning av två hästar med dessa färger. Den hästen skulle man inte se silver anlaget (det syns ju inte om fux är grundfärgen) men ögonen skulle likväl drabbas.....
Liksom såklart korsning silverfärgad häst med något av ovanstående...

Helt "säkert kan enbart vara att korsa silver med brun eller svart som grundfärg... I ALLA andra kobinationer som man inte kan påvisa att det inte finns silver bakåt i stamtavlan skulle silveranlaget kunna ligga dolt.

Gentest för silverfärgen kan vara enklare... och helt klart säkrare :angel:

Nästan; det riktigt luriga är ju de hingstar och ston som är fux, isabell, rödblack, "dubbelgul" (och troligen några mer färgvarianter som jag glömt som har fux som grundfärg) också kan bära på anlaget så rent teoretiskt skulle man kunna få en homozygot silverfärgad häst genom korsning av två hästar med dessa färger. Den hästen skulle man inte se silver anlaget (det syns ju inte om fux är grundfärgen) men ögonen skulle likväl drabbas.....

Ja, just fuxar ar ett aber.

I min andra ras Saddlebred ar fux den absolut vanligaste fargen.
Sedan man lokaliserat Silvergenen och mojliggjort tester for denna har man funnit att silvergenen existerar i rasen.

Man kan ju da fraga sig hur manga synskadade homozygota "silver fuxar" det existerar?

Senast ändrad:

Rent allmänt, alltså hur orkar ni älta samma sak fram och tillbaka i onändlighet?
Hur jag än försöker så orkar jag inte med att hitta någon typ av användbar information i allt babbel fram och tillbaka.

Kan inte någon ta fram ren fakta och lägga upp här istället för att alla ska spekulera om vad DE tycker?

Jag tycker inte man skall ta bort silvergenen det rä en fin färg som funnits i flera 100 tals år och skall väl endå kunna få finnas kvar i flera 100 år till?!

Man har väl endå ett ansvar som sto och hingstägare och är man seriös hingstägare av en silverhingst ser man ju till att aldrig ta emot ett silversto!

Håller med dig varför ska folk krongla till det, detsamma skulle väl kanske gälla skimmel + skimmel, isabell + isabell osv med eller? var inte de kombinationerna risk med? canser osv.

man ska absolut inte avla bort silver, silver och black osv är väl de allra äldsta färgerna som kommer från vildhästarna från allra första början.

man ska inte avla bort något med islandshästen tycker inte jag, skulle va intressant att fråga en isländsk uppfödare vad han/hon anser om detta med att folk försöker ändra på så mkt.
de har ju kämpat med att bevara rasen oförändrad och frisk.

Det finns ren fakta i tråden också.
Men den är kanske litet inbäddad i olika åsikter.

Men den här artikeln är nog den mest lättlästa informationen.
http://www.stutteri-midtgaard.dk/data/media/artikel.pdf

Ja exakt ingen orkar leta upp det tyvärr.
kan ni inte nåla en tråd som folk antingen inte kan kommentera eller där man kan kommentera ren fakta som skrivits i första inlägget.

Gärna förenklad information så alla förstår med kanske förklara viss ord osv annars lär det ju inte gå ut till alla som inte orkar sätta sin in i fysikens förunderliga värld:angel:.

Silver är en förhållandevis ny färg i hästarnas historia och inte alls ursprunglig som black.

... detsamma skulle väl kanske gälla skimmel + skimmel, isabell + isabell osv med eller?

Nej inte alls.
Skimmel vet jag inget om hur det påverkar i dubbel upplaga, melanomet kommer ju redan i enkel upplaga.
Och gulanlaget ger gräddvita hästar och inte sjuka hästar, så det är en annan sak.

Silver är en förhållandevis ny färg i hästarnas historia och inte alls ursprunglig som black.

Nej inte alls.
Skimmel vet jag inget om hur det påverkar i dubbel upplaga, melanomet kommer ju redan i enkel upplaga.
Och gulanlaget ger gräddvita hästar och inte sjuka hästar, så det är en annan sak.

okej jag blandar kanske ihop detta nu som har en häst som är både silver och black på samma gång.
Skrev inte johan h något om isabeller i islandshästen en gång? jag minns inte sjukdommen men det var något de kunde få och det var "allvarligare" än gräddvit i alla fall kan jag ju säga.

Liksom såklart korsning silverfärgad häst med något av ovanstående...

Helt "säkert kan enbart vara att korsa silver med brun eller svart som grundfärg... I ALLA andra kobinationer som man inte kan påvisa att det inte finns silver bakåt i stamtavlan skulle silveranlaget kunna ligga dolt.

Gentest för silverfärgen kan vara enklare... och helt klart säkrare :angel:

fast silver ploppar väl inte bara upp utan en av föräldrarna måste väl vara silver för att avkomman ska kunna få det alltså borde man veta om fuxen eller isabellen eller vad det nu är har silveranlag genom att titta på vad det är för färger i stammen?

tex en fux med två svarta föräldrar lär ju inte ha dolt anlag för silver dessutom kan man ju dna testa färganlaget för att se om den bär på det om man nu är osäker och vill para med silver.

Vi har ett fux sto vi ska betäcka med silverhingst, men hon har garanterat inga silverhästar bakom sig.

okej jag blandar kanske ihop detta nu som har en häst som är både silver och black på samma gång.
Skrev inte johan h något om isabeller i islandshästen en gång? jag minns inte sjukdommen men det var något de kunde få och det var "allvarligare" än gräddvit i alla fall kan jag ju säga.

de kan ju bli BEC (blue eyed cream) vet inte om det är samma sak som du menar med gräddvit men det är det säkert. en cremefärgad häst med blå ögon och rosa hud. Det är inte tillåtet inom connemaraföreningen och hästar med den färgen får bara reggas i någon b stambok och avkommorna till dessa får inte stamtavla.

Inom sif finns det inga regler för avel på gul+gul men jag skulle aldrig avla på det eftersom risken är 50 % att avkomman blir BEC, de är fullt friska men hur kul är det med en häst som har helt rosa hud? de lär ju vara känsliga för solen på sommaren. Fast o andra sidan är ju skäckar rosa där de är vita också så de kanske inte är så farligt?

Själv tycker jag att de är grymt fula med det hör inte till saken :p

Nej en förälder måste bära silveranlaget men det behöver inte vara synligt (misstänker du menade det dock) och finns det gott om rödfärgade i stammen kan man få går långt tillbaks och det blir svårt att vara säker. Det finns också andra färger som kan dölja silveranlaget, skimmlar (vuxna avblekat då), och mystiska kombinationer med black/skimmel/konstantskimmel/gul och dessutom är massor av hästar felregistrerade vad det gäller färgen. Är båda föräldrarna svarta så lär en fux inte ha dolt silveranlag.

Jag kan bara titta på min hästs stam (hon är fux) och konstatera att det finns en möjlighet att hon kan bära silveranlaget. Från pappan har en svartbaserad färg så den biten är grön (ingen silver där), mamman är skimmel och hennes föräldrar är registrerade som svart respektive fux. Redan här kan jag ge upp, en svart och en fux får inte någon skimmel så någon är felregistrerad och jag vet inte grundfärgen på skimmelmamman.

Inom sif finns det inga regler för avel på gul+gul men jag skulle aldrig avla på det eftersom risken är 50 % att avkomman blir BEC,

Det är 25% risk. 50% blir gula, 25% får grundfärgen och 25% blir BEC
Och jag tycker att de är vackra.
Sjuka blir de inte.
För precis som du själv skriver så är ju skäckar rosa på det vita.
Nu så är det inte helt vita utan creme färgade, vita tecken syns t.ex.
Huden är litet mörkare än rosa.

Jag tror dessutom att Connemaraföreningen har lättat på de reglerna,.

Det är svårt att tycka något sådant här inte är vackert.
cremello_stallion.jpg

Bild lånad från Silverkedjan.
http://www.silverkedjan.se/ny/farger/del2.html

kanske lite halvt knapplån...

Det som är intressant är att det stall (på island) som jag besökte i sommar så har avlat mycket silver*silver utan att ha haft någo problem alls, uppfödaren hade inte ens hört om att det skulle kunna bli problem.

Det som är intressant är att det stall (på island) som jag besökte i sommar så har avlat mycket silver*silver utan att ha haft någo problem alls, uppfödaren hade inte ens hört om att det skulle kunna bli problem.

Märkligt vad dåligt informerade de är då.

Nåväl jag hade inte heller märkt något på min hingst om inte ÖgonVeterinären hade ögonlyst honom.
Allt som märktes var att han var litet ängslig med att rida ut utan sällskap i skymning.
Men det är det ju många hästar som är.
Så de borde ögonlysa sina hästar.

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
347
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka