Betäck inte Silversto med Silverhingst

Sv: Betäck inte Silversto med Silverhingst

En fundering till:

Ang detta att hingstägaren har rapporteringskyldighet......

Isåfall innebär ju det egentligen, eftersom det är färgen i sig som defekten ( om jag nu inte ännu en gång fattat fel ) att silverhästar bör inte användas överhuvudtaget i aveln ???

Att vara bärare av genen innebär ingen defekt utan det är först när den förekommer i dubbel uppsättning som den ger en defekt avkomma.

Detta är inget nytt i genetiken.

Samma fenomen förekommer hos alla djurarter och hos människor.

Det är heller inget problem om vi alla är medvetna och avlar därefter.
Jag ser inte att islandshästavlare behöver vara sämre på detta än andra avlare.

Ett annat problem är om genen i fråga är kopplad till någon annan attraktiv egenskap och selektiv avel gör att antalet bärare ökar i en redan snäv avelsbas. Men det är inte heller fallet.

Det spelar egentligen ingen roll vilket, men genen som ger silverfärgen ger också ögondefekten. Färgen ser likartad om inte likadan ut oavsett om den finns i dubbel upplaga eller enkel så det går inte att skilja en frisk häst från en med synfel genom att endast se på färgen.

Öhhh.....nej, har jag sagt att man kan skilja på dem ??

Det måste väl spela roll.....

Om hästen redan har defekten genom att ha färgen så spelar det ju roll mot att den inte har defekten förutom när det blir i dubbel upplaga....

Så någon frå först och främst utreda om det är färgen som är defekten, vilket det har skrivits, eller om det inte är färgen som är defekten ??

Jag förstår inte......

Att vara bärare av genen innebär ingen defekt utan det är först när den förekommer i dubbel uppsättning som den ger en defekt avkomma.

Detta är inget nytt i genetiken.

Samma fenomen förekommer hos alla djurarter och hos människor.

Det är heller inget problem om vi alla är medvetna och avlar därefter.
Jag ser inte att islandshästavlare behöver vara sämre på detta än andra avlare.

Ett annat problem är om genen i fråga är kopplad till någon annan attraktiv egenskap och selektiv avel gör att antalet bärare ökar i en redan snäv avelsbas. Men det är inte heller fallet.

Jag håller med om att defekten MÄRKS inte förrän det blir dubbel uppsättning.

Men om nu färgen är själva defekten, som i sin tur i dubbel uppsättning ger en ögonsjukdom för att det är en defekt gen, så bör ju även färgen räknas som en defekt ??
Eller ?

För vi är väl alla överens om att alla silverhästar bär på den defekta genen ?
Men att den endast märks när det blir dubbla gener ?

Det sista du skrev hänger jag inte heller med på....
Faktum är väl att den defekta genen i detta fallet faktiskt är kopplad till någon annan attraktiv egenskap = färgen.

Och vi bör ju endast avla så det inte blir silver?silver vilket i sin tur borde innebära att avelsmaterialet med den attraktiva egenskapen = färgen, minskar.....

Homozygoter får man allt avla på jag har en fux hemma i hagen, definitivt homozygot det är alla fuxar. Homozygot betyder endast att det är dubbel uppsättning av ett anlag (anlagen kommer parvis, hälften från mamman och hälften från pappan).

Skärp dig !

Du vet att jag menar homozygoter för just SILVER !!
Det är ju vad denna tråd handlar om.......

Och du behöver verkligen inte utbilda mig i vad homozygot betyder, det har jag vetat halva mitt liv.....

Att ha en uppsättning av silvergenen medför inget lidande.

De djur som föds har så länge som de bara har en silvergen inget lidande.
Och det oavsett om det kommer från en heterozygot eller homozygot förälder.
Att föräldern har lidandet är en annan sak.

Det är ur avelssynpunkt lika illa att avla på en homozygot individ som på en heterozygot individ.
De ger båda det defekta anlaget vidare.
Men så länge som man ser till ett den ena föräldern inte är silverfärgad så innebär det ingen risk för lidande hos avkomman.

Man måste välja om man skall ha kvar färgen i aveln eller inte och sedan rätta sig efter den arvsgång som ger defekten i ögonen.

Det förstår jag, att det i enkel uppsättning inte medför lidande.

Det jag inte förstår i hela frågan är just vad som verkligen är defekten....
Är det färgen eller ögonsjukdomen ?

Det som stör mig mest i denna tråden att visa hela tiden kommer tillbaka på att det bästa är att avla med en homozygt individ för då blir ju alla avkommor silver.

Och i samma vända säger samma att man ju inte bör avla silver på silver då det kan ge homozygot silveravkomma som ju 100% blir sjuk/har stora förändringar.

Det går för mig inte ihopp. Att det nu finns hästar som är homozygota kan vi inte göra något åt för när de tillverkades hade vi inte den infon vi har nu och fungera hästarna i sin miljö är det ju bra, men vi ska väll för allt i värden inte göra nya.

Igentligen är det väll enkelt avla inte silver på silver (då även fux med anlag).
Vi få vara på försäkringsbolagen, SIF och gjordbruksverket att det blir krav på DNA test om man mistänker dubbel silver (då föl som födds efter 2009 innan des var defekten ju inte känd på islandshästar). Och att den precis som hos andra raser kommer på defekt listan, att det som hos paint är det väll är förjuden att avla individ med individ som har anlaget.

Och sen få man väll vara på SLU så de släpper mer info som är enklare att förstå för folk en forskningstexter på engelska.

Öhhh.....nej, har jag sagt att man kan skilja på dem ??

Det måste väl spela roll.....

Om hästen redan har defekten genom att ha färgen så spelar det ju roll mot att den inte har defekten förutom när det blir i dubbel upplaga....

Så någon frå först och främst utreda om det är färgen som är defekten, vilket det har skrivits, eller om det inte är färgen som är defekten ??

Jag förstår inte......

Jag förstår inte ditt problem det är en gen som ger färgen och defekten samtidigt, det blir dock först en defekt om den uppkommer i dubbel upplaga.

Skärp dig !

Du vet att jag menar homozygoter för just SILVER !!
Det är ju vad denna tråd handlar om.......

Och du behöver verkligen inte utbilda mig i vad homozygot betyder, det har jag vetat halva mitt liv.....

Jag är ledsen om jag sårat dig, men din argumentation tydde inte på att du har skillnaden klart för dig.

Men om nu färgen är själva defekten, som i sin tur i dubbel uppsättning ger en ögonsjukdom för att det är en defekt gen, så bör ju även färgen räknas som en defekt ??
Eller ?

Defekten uppstår om bägge individerna är silver, på så sätt kan man kalla det för att defekten sitter i färgen inte annars.

Och att den precis som hos andra raser kommer på defekt listan, att det som hos paint är det väll är förjuden att avla individ med individ som har anlaget.

Ja som med Lethal White där man inte får para två individer som bär på anlaget.

Problemet är ju att vissa avlare vill maximera andelen silverfärgade hästar i sin avel.
Och då tar till den riskfyllda metoden att para silverhästar med varandra.
Om man i stället använde en homozygot hingst på silverlösa ston så skulle man få silver varje gång utan risken för defekten.
Om det nu är Silverfärg som man är ute efter.

Det som stör mig mest i denna tråden att visa hela tiden kommer tillbaka på att det bästa är att avla med en homozygt individ för då blir ju alla avkommor silver.

Och i samma vända säger samma att man ju inte bör avla silver på silver då det kan ge homozygot silveravkomma som ju 100% blir sjuk/har stora förändringar.

Fast att avla på en homozygot silver (redan befintlig sådan, nya vill vi ju inte ha) är ingen fara så länge partnern saknar silver. Avkomman blir med 100% chans heterozygot, så någon risk för defekter på den finns precis lika lite som att avla en heterozygot silver med en icke-silver. :)

Fast att avla på en homozygot silver (redan befintlig sådan, nya vill vi ju inte ha) är ingen fara så länge partnern saknar silver. Avkomman blir med 100% chans heterozygot, så någon risk för defekter på den finns precis lika lite som att avla en heterozygot silver med en icke-silver. :)

Det är därför jag skrev DNA test från föl föda efter 2009. De som är avla innan har ju inte vetat om problemet.

Reglerna fä gäller för de som född nu.

Det gäller dock att man vet att hästen inte har problem av sin sjukdom, alla kanske inte har det så bra som hingsten som näms här i tråden.

Ja som med Lethal White där man inte får para två individer som bär på anlaget.

Problemet är ju att vissa avlare vill maximera andelen silverfärgade hästar i sin avel.
Och då tar till den riskfyllda metoden att para silverhästar med varandra.
Om man i stället använde en homozygot hingst på silverlösa ston så skulle man få silver varje gång utan risken för defekten.
Om det nu är Silverfärg som man är ute efter.

Vist avla på en hingst som redan finns men gör inte nya hingstar som är homozygota.

Nu känner jag en del avlare som avlat just för silver och för att får fram en homozygot med de har slutat nu när man vet att de blir sjuka och jag hoppas att flera tänker så, inkl du då din avel ju med har varit riktat mot homozygota silverhästar.

Vi gjorde till och med abort på ett sto förra året just på grund av homozygot risken.

Enlig var djurskyddslag få man inte avla fram nya nu när man vet att de blir sjuka.

Absolut! Men det "tar jag förgivet" när jag skriver så, för enligt min mening så ska man ju inte avla på hästar som inte mår bra alls, oavsett anledning.

.... inkl du då din avel ju med har varit riktat mot homozygota silverhästar.

Nej jag använde hingsten för att statistiskt ta reda på om han var homozygot eller inte.
Jag har bara betäckt ston utan silverfärg.
Han är född på en annan plats och inte avlad av mig.

Nu så hann genetikerna före mig med att hitta genen och hunna konstatera att han var homozygot.
Han och hans avkommor har haft en stor roll att fylla för det syftet och för att hitta ögondefekten.
Jag bor nära SLU och de kan komma hit när de vill för sin forskning.

Jag är ledsen om jag sårat dig, men din argumentation tydde inte på att du har skillnaden klart för dig.

Jag är inte sårad.....

Men förstår faktiskt inte hur i hela friden du kan tro att jag inte förstår skillnaden när det ju faktiskt är det hela jäkla tråden handlar om :banana:

Defekten uppstår om bägge individerna är silver, på så sätt kan man kalla det för att defekten sitter i färgen inte annars.

Kanske jag fröstår lite bättre men det är liksom lite svårt att greppa, är en sån där person som behöver nästan ha det förklarat synmässigt innan jag ska förstå den sån sak :)

Alltså, som en bild.....

Jag förstår inte ditt problem det är en gen som ger färgen och defekten samtidigt, det blir dock först en defekt om den uppkommer i dubbel upplaga.

Jag är väl inte lika smart som du då som har fattat vad det handlar om ;)

Men håll med om att när den ena säger att sjukdomen är defekten och en annan säger det är färgen så är det lätt att bli förvirrad......:crazy:

Ärftlighet kan fungera på flera vis, enklaste modellen är att gener är recessivt eller dominanta som fux och svart. Genen för fux är recessivt-vikande, så fort det finns svart med i bilden så är det det som syns men två fuxanlag ger alltid röd grundfärg.

Det finns gener som bara modifierar grundfärgen, brun är ett exempel på detta, den modifierar endast färger som är baserade på den svarta grundfärgen men det spelar ingen roll om den finns i enkel eller dubbel upplaga. Det ser alltid likadant ut.

Sedan finns det gener som förstärker varandra, gulgenen är ett sådant exempel, finns den i enkel upplaga så så får vi en gulsvart, gulbrun eller isabell häst. Finns denna gen i dubbel upplaga så blir hästen nästan vit, pärlvit, sotvit. Dessa hästar är friska och krya i grunden men det finns de som ogillar dem då de kan vara känsliga för solen. Gulgenen modifierar den grundfärg hästen har.

Silvergenen har flera egenskaper som tydligen krånglar till det hela.

1. Den fungerar som genen för brunt då den endast påverkar den svarta grundfärgen (dvs icke fux) och den syns alltid. Fuxar kan också få färgen, den kan finns dold och kan dyka upp i nästa generation.
2. Den fungerar även som gulgenen när det gäller syndefekten, den kan spåras om man kontrollerar ögonen (om jag tolkat det rätt) men får bara minimal om någon påverkan på synen om någon. Dyker den upp i dubbel upplaga så påverkar den synen någonstans mellan måttligt till att hästen blir fullt blind. Jämför med gulgenen som bleker hästen långt mer i dubbel upplaga.

*Knapplån*

Ren allmän fundering, vad anser ni, ska man kalla en gen defekt även när den inte gör någon skada?
Som i det här fallet, är silvergenen defekt, eller blir den bara defekt när den kommer i dubbel upplaga? Intressant att se vad folk tycker om det. För på ett sätt känns det ju fel att kalla en gen defekt, när den inte skadar hästen på något vis, och inte heller avkommor (om man är noga med att bara avla heterozygoter).

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
349
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat